Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Wim Anker

Re: Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Dat tenzij is er wel degelijk, in samenspraak met de kerkenraad waar men lid is.
Dit is juist wat ik als algemene regel lees bij je. Waarvan ik dus ook zeg: niet van afwijken, tenzij...
En dat tenzij, dat mis ik bij je.
Dat tenzij kunnen wij niet voor een ander invullen. Maar ik geloof wel dat de Heere dat in kan vullen. En die mogelijkheid lijk je uit te sluiten.
Wat wij weten vanuit de Schrift is dat een eed breken niet mag. De Schrift maakt hier m.i. geen uitzonderingen op. En de Heere doet dat ook niet. Dus inderdaad, voor dat gebod is er geen "tenzij". Zo'n tenzij zou ook het gebod krachteloos maken. Zoals ook in de evangeliën gewaarschuwd wordt tegen de farizeeërs die met hun 'tenzij's" (het kan ten goede komen aan de godsdienst!!!, daarom hoefde het 5e gebod niet gehouden te worden volgens deze "Schriftgeleerden"!) het gebod "krachteloos" hebben gemaakt.

En inderdaad, als men de opvatting is toegedaan dat er "persoonlijke omstandigheden" kunnen zijn waarop eden gebroken kunnen en mogen worden zonder dat iemand (kerkenraad) ermee in hoeft te stemmen dan is dat het uiteindelijke verschil van opvatting.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wim Anker schreef:Wat wij weten vanuit de Schrift is dat een eed breken niet mag. De Schrift maakt hier m.i. geen uitzonderingen op.
Belijdenis doen is niet je onder ede aan een bepaald kerkverband verbinden.
Je moet je onderwerpen aan 'de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht van de kerkenraad indien ge u in leer of leven kwaamt te misgaan', dit is ongeacht van welke kerk je op dat moment lid bent.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:Wat wij weten vanuit de Schrift is dat een eed breken niet mag. De Schrift maakt hier m.i. geen uitzonderingen op.
Je moet je onderwerpen aan 'de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht van de kerkenraad indien ge u in leer of leven kwaamt te misgaan', dit is ongeacht van welke kerk je op dat moment lid bent.
Klopt helemaal. Maar dat volgt toch direct ook uit mijn betoog? De kerkenraad is autonoom en leden hebben bij de belijdenis beloofd (=eed) zich aan haar gezag te onderwerpen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wim Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Klopt helemaal. Maar dat volgt toch direct ook uit mijn betoog? De kerkenraad is autonoom en leden hebben bij de belijdenis beloofd (=eed) zich aan haar gezag te onderwerpen.
Ja, maar op het moment dat je ergens anders lid wordt, ben je aan díé kerkenraad onderworpen. Je zit toch niet levenslang aan één kerkverband vast?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, maar op het moment dat je ergens anders lid wordt, ben je aan díé kerkenraad onderworpen. Je zit toch niet levenslang aan één kerkverband vast?
Door de eed zit je mijns inziens wel levenslang aan die kerkenraad vast. Tenzij, en daar komen ze weer, punt a of b gelden:
A. Men komt tot inzicht dat de kerk waarin men belijdenis heeft gedaan een valse kerk is of de kerk is verworden tot een valse kerk. OF
B. Toestemming van de kerkenraad die je ontslaat van de eed. Dit wordt m.i. regelmatig gebruikt bij verhuizingen etc. waarbij mensen naar een andere gemeente gaan en zich onder een andere kerkenraad stellen. Dat noemen we dan toch "met attestatie" vertrokken?

En als iemand met "attestatie" vertrekt naar een gemeente die tot een ander kerkverband behoort dan kan dat natuurlijk prima.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wim Anker schreef:Door de eed zit je mijns inziens wel levenslang aan die kerkenraad vast.
Mijns inziens niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:Door de eed zit je mijns inziens wel levenslang aan die kerkenraad vast.
Mijns inziens niet.
Er staat een woordeke "tenzij" achter mijn posting. Mischien kun je e.e.a. ook beargumenteren? Is het nu echt zo ongerijmd wat ik zeg? Zo raar?
Jongere

Bericht door Jongere »

Is er ooit iemand in een ander kerkverband predikant geworden, die zonder attestatie van zijn kerkenraad is vertrokken dan? Ik doel dan even op degenen om wie het gaat in de topictitel, niet om predikanten die overgaan of kerkscheuringen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:Is er ooit iemand in een ander kerkverband predikant geworden, die zonder attestatie van zijn kerkenraad is vertrokken dan? Ik doel dan even op degenen om wie het gaat in de topictitel, niet om predikanten die overgaan of kerkscheuringen.
Dat weet ik niet. Gelet op de discussie in dit topic wel.
En nee, het wat flauwe woordspelletje dat een attest van de kerkenraad t.b.v het curatorium hetzelfde "attest" is als wordt verstrekt aan degenen die "met attestatie vertrekken" zoals dat altijd wordt afgelezen lijkt me geen valide argumentatie om eden te breken. De kerk verdient beter.

Overigens kan deze vraag inderdaad wel worden omgedraaid. Indien iemand een attest heeft van de kerkenraad die - zoals wordt gesteld - daarmee aangeeft dat deze persoon met vrucht de gemeenten zal kunnen dienen en het curatorium neemt dit niet over waarom zou de kerkenraad dan deze persoon - indien hij dit wil - niet met attestatie laten vertrekken naar een gemeente in een ander verband zodat hij daar kan pogen zijn roeping te volgen?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Voor de goede orde: kun je met attestatie vertrekken naar een ander kerkverband? Is het mogelijk om met attestatie van Ger.Gem. naar HHK te gaan? Volgens mij niet, volgens mij is dat vertrekken met bewijs van lidmaatschap.

Attestatie is vanuit de Ger.Gem. alleen mogelijk naar de OGG.
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:Voor de goede orde: kun je met attestatie vertrekken naar een ander kerkverband? Is het mogelijk om met attestatie van Ger.Gem. naar HHK te gaan? Volgens mij niet, volgens mij is dat vertrekken met bewijs van lidmaatschap.
Attestatie is vanuit de Ger.Gem. alleen mogelijk naar de OGG.
Dat zou kunnen. En dus?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dus is het onmogelijk om met attest van een Ger.Gem. naar bijvoorbeeld een PKN-gemeente te gaan. De kerkenraad kan je wel laten gaan, sterker nog, als jij dat vraagt, dan moeten zij dat toestaan, maar het is geen attestatie, zoals eerder werd genoemd.
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:Dus is het onmogelijk om met attest van een Ger.Gem. naar bijvoorbeeld een PKN-gemeente te gaan. De kerkenraad kan je wel laten gaan, sterker nog, als jij dat vraagt, dan moeten zij dat toestaan, maar het is geen attestatie, zoals eerder werd genoemd.
Klopt. En wat moet men doen volgens belofte/eed bij GEEN toestemming?
Het verandert toch helemaal niets aan het betoog? Want er is dus geen toestemming vanuit de kerkenraad en kan er niet bijbels gelegitimeerd worden vertrokken naar - in dit voorbeeld - de PKN. Dit betekent concreet dat de roeping van een GG lid in ieder geval niet in de PKN ligt. Want de Heere weet dat ook wel natuurlijk, dat zo'n attestatie niet kan worden verstrekt. Al is de Heere machtig genoeg het wel te laten gebeuren overigens. Maar de Heere zal ook niet eisen dat men eden breekt.

Waarbij dient te worden opgemerkt dat als de GG kerkenraad van mening is dat dit lid zijn roeping kan en mag volgen in - in dit voorbeeld - b.v. de PKN (en de kerkenraad dus toestemming geeft) dat het dan in orde is. Het criterium is uiteraard niet het naampje op het in te leveren briefje.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Hier een (goed) voorbeeld hoe het in de praktijk kan gaan:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_739436
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zeemeeuw schreef:Hier een (goed) voorbeeld hoe het in de praktijk kan gaan:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_739436
Eens!
Plaats reactie