Wat wij weten vanuit de Schrift is dat een eed breken niet mag. De Schrift maakt hier m.i. geen uitzonderingen op. En de Heere doet dat ook niet. Dus inderdaad, voor dat gebod is er geen "tenzij". Zo'n tenzij zou ook het gebod krachteloos maken. Zoals ook in de evangeliën gewaarschuwd wordt tegen de farizeeërs die met hun 'tenzij's" (het kan ten goede komen aan de godsdienst!!!, daarom hoefde het 5e gebod niet gehouden te worden volgens deze "Schriftgeleerden"!) het gebod "krachteloos" hebben gemaakt.Mannetje schreef:Dit is juist wat ik als algemene regel lees bij je. Waarvan ik dus ook zeg: niet van afwijken, tenzij...Dat tenzij is er wel degelijk, in samenspraak met de kerkenraad waar men lid is.
En dat tenzij, dat mis ik bij je.
Dat tenzij kunnen wij niet voor een ander invullen. Maar ik geloof wel dat de Heere dat in kan vullen. En die mogelijkheid lijk je uit te sluiten.
En inderdaad, als men de opvatting is toegedaan dat er "persoonlijke omstandigheden" kunnen zijn waarop eden gebroken kunnen en mogen worden zonder dat iemand (kerkenraad) ermee in hoeft te stemmen dan is dat het uiteindelijke verschil van opvatting.