Verkeerde rubriek, zouden sommigen dan opmerkenPosthoorn schreef:Welke Bijbelse argumenten zijn er voor een 40-urige werkweek?

Maar het lijkt mij niet echt terzake.
Verkeerde rubriek, zouden sommigen dan opmerkenPosthoorn schreef:Welke Bijbelse argumenten zijn er voor een 40-urige werkweek?
Natuurlijk kan dat. Regen is ook een zegen, maar als je de aardappels wilt rooien mag je best bidden of regen nog een week uitblijft. Want teveel regen is geen zegen.eilander schreef:Ik denk dat het argument al in je eigen posting is genoemd: als het een zegen van God is, kun je dan op je trouwdag bidden: "we zien uit naar de kinderzegen, maar we stellen het nog even uit?!"DDD schreef:In een gesprek hoef je niet per se te discussiëren.
In ieder geval is de niet onderbouwde stelling van Mara dat het onbijbels is om als jonggehuwden de kinderzegen uit te stellen om op wereldreis te gaan nogal een boude stelling. Daar zou op zijn minst toch wel een argument bij mogen worden gegeven.
Voor niet-plannen worden Bijbelse argumenten gevraagd, maar mag ik die vraag ook omdraaien: welke Bijbelse argumenten zijn er om de kinderzegen te regelen?
Het is precies zo'n onzinnige vraag. Dat wilde ik er maar mee zeggen.eilander schreef:Verkeerde rubriek, zouden sommigen dan opmerkenPosthoorn schreef:Welke Bijbelse argumenten zijn er voor een 40-urige werkweek?![]()
Maar het lijkt mij niet echt terzake.
Je argumenten overtuigen mij niet in het minst. Regen is geen zegen als het al nat is. 100 sinaasappels zijn ook geen zegen. Kun je die vergelijking doortrekken en zeggen: 10 kinderen zijn geen zegen (meer)?DDD schreef:Natuurlijk kan dat. Regen is ook een zegen, maar als je de aardappels wilt rooien mag je best bidden of regen nog een week uitblijft. Want teveel regen is geen zegen.eilander schreef:Ik denk dat het argument al in je eigen posting is genoemd: als het een zegen van God is, kun je dan op je trouwdag bidden: "we zien uit naar de kinderzegen, maar we stellen het nog even uit?!"
Voor niet-plannen worden Bijbelse argumenten gevraagd, maar mag ik die vraag ook omdraaien: welke Bijbelse argumenten zijn er om de kinderzegen te regelen?
Fruit is ook een zegen, maar je hoeft geen 100 sinaasappels per dag te eten. Zoals ik al eerder schreef, ik ben benieuwd of er nog meer zegeningen zijn die je onbeperkt moet gebruiken.
De vraag om bijbelse argumenten is een beetje vreemd, omdat de cultuur heel anders was. Kinderen waren in een deel van de bijbeltijd een statussymbool. Maar goed, als de vrucht van de buik een beloning is, wil dat zeggen dat die beloning perse al in het eerste jaar van het huwelijk moet worden genoten.
Dat was niet mijn punt, maar ik begrijp dat het niet goed over kan komen.eilander schreef: Nu begrijp ik ook wel dat daarvoor geen pleidooi gehouden wordt. Mijn bezwaar richt zich met name tegen de kritiek die je uit eigen kring kunt krijgen bij meer kinderen dan gemiddeld in refokringen.
Dat laatste ben ik eens, dat klinkt overigens al heel anders dan de éérste uitstellen omdat je graag een wereldreis wil doen....DDD schreef:Ik heb helemaal geen problemen met een groot gezin. Ik weet een gezin met acht kinderen dat een voorbeeld is (geweest) voor andere gezinnen, en ik ken ook een jong gezin met 7 kinderen dat prima functioneert.
Maar dat is niet waar het mij hier om ging. Er werd gesteld dat de kinderzegen van dien aard is, dat daarin geen planning mag plaatsvinden. Ik kan me dat standpunt voorstellen, in die zin dat het op één lijn staat met het niet gebruiken van inenten. Maar het argument van de zegen heeft er niets mee te maken.
Want inderdaad kan een zesde kind voor een ouder of beide ouders, danwel voor de andere kinderen, soms geen zegen zijn.
Misschien ervaren ze het niet als zegen, maar ik kan het moeilijk verteren dat een kind als geen zegen wordt gezien, dat kind moet dat zijn hele leven meedragen.DDD schreef:Ik heb helemaal geen problemen met een groot gezin. Ik weet een gezin met acht kinderen dat een voorbeeld is (geweest) voor andere gezinnen, en ik ken ook een jong gezin met 7 kinderen dat prima functioneert.
Maar dat is niet waar het mij hier om ging. Er werd gesteld dat de kinderzegen van dien aard is, dat daarin geen planning mag plaatsvinden. Ik kan me dat standpunt voorstellen, in die zin dat het op één lijn staat met het niet gebruiken van inenten. Maar het argument van de zegen heeft er niets mee te maken.
Want inderdaad kan een zesde kind voor een ouder of beide ouders, danwel voor de andere kinderen, soms geen zegen zijn.
Ik vind beide juist, maar het betreft inderdaad twee verschillende dingen.eilander schreef:Dat laatste ben ik eens, dat klinkt overigens al heel anders dan de éérste uitstellen omdat je graag een wereldreis wil doen....DDD schreef:Ik heb helemaal geen problemen met een groot gezin. Ik weet een gezin met acht kinderen dat een voorbeeld is (geweest) voor andere gezinnen, en ik ken ook een jong gezin met 7 kinderen dat prima functioneert.
Verder voer ik ook absoluut geen pleidooi voor zoveel mogelijk kinderen. Als je als vrouw of als gezin eronder dreigt te bezwijken, dan moet wel het verstand gebruikt worden.
(...)
Ja, zo bezien wel ja. Ik vind het wat vergezocht en het leidt nogal af van waar het om gaat.modesto schreef:In vroeger tijden werd er getrouwd zodra men geslachtsrijp was, op 15-, 16-jarige leeftijd. Zo bezien stelt tegenwoordig iedereen, zowel voor- als tegenstanders in dit debat, het krijgen van kinderen opzettelijk uit met ten minste 3, 4 jaar. Niemand die zich daar druk om maakt of naar Bijbelse argumenten hiervoor vraagt.
In Psalm 127 vers 3 staat: ‘Zie, kinderen zijn een erfdeel des HEEREN. De vrucht van de buik is een beloning.’ De kanttekeningDDD schreef: En bovendien: nog niemand heeft volgens mij één argument gegeven waar het om zou gaan. Er wordt gesteld dat gezinsplanning onbijbels is omdat je dan een zegening uitstelt, en daar blijft het bij. Ook Mara hoor ik er niet over...