HSV Studiebijbel

WimA

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
freek schreef:Dat het in een topic over de HSV-studiebijbel wéér over de HSV en de GBS moet gaan. :nonnon
Misschien een frustratie van Luther?
Top op heden heeft niemand iets inhoudelijks gezegd over deze HSV Studiebijbel, het is gebleven bij wat marketing talk over hoe goed wel weer niet is. Nieuwste inzichten, diepgravend, andere klankkleur! - dat trekt altijd extra lezers tenslotte - en meer van dat soort retoriek is het enige. Helaas.

Want ik zou toch wel wat meer willen weten alvorens mijn arme naaste te duperen ten faveure van weer een Bijbel.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je kunt ook een paar weken droog brood eten hoor, dan hoeft je arme naaste niet te lijden. ;)
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Als ik de doelstelling lees van de GBS zijn ze er tot behoud van de Statenvertaling en zijn ze ontstaan als gevolg van de opkomst van de Nieuwe Vertaling van '51. Dus het is in het geheel niet vreemd dat ze ageren tegen weer een nieuwe vertaling die onterecht een herziening heet. En gezien de discussie en opmerkingen alleen al op dit forum weet ik nog niet zo zeker of de gedane uitspraken werkelijk onjuist zijn.
Het zou prettig zijn als je ook mijn posting helemaal leest. Ik zei nu juist: Bezwaar maken tegen de HSV, geen probleem, al vind ik persoonlijk een deel van de kritiek ver tot zeer ver gezocht.
Het gaat mij juist om die met name genoemde uitspraken. Begrijp ik nu goed dat jij de HSV ook een duivels product noemt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:Want ik zou toch wel wat meer willen weten alvorens mijn arme naaste te duperen ten faveure van weer een Bijbel.
Ach, hoe nobel.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:... zoals wat ik pas hoorde in een preek: HSV = Het Slechte Vervolg...)
Wel dicht bij de bron blijven, Luther: Het Slappe Vervolg, was het.
Helaas, dat was inderdaad de eerste variant... Het Slechte Vervolg is het ook geworden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
freek schreef:Dat het in een topic over de HSV-studiebijbel wéér over de HSV en de GBS moet gaan. :nonnon
Nee, hoor geen frustratie hoor. Maar ik snap tot op de dag vandaag eigenlijk niet waarom de GBS zo graag predikanten onder hun vlag lelijk wil laten doen over de HSV? Dat past gewoonweg niet; het moet toch gewoon respectvol kunnen, zoals de brochure tegen de HSV is gesteld?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:... zoals wat ik pas hoorde in een preek: HSV = Het Slechte Vervolg...)
Wel dicht bij de bron blijven, Luther: Het Slappe Vervolg, was het.
Helaas, dat was inderdaad de eerste variant... Het Slechte Vervolg is het ook geworden.
:)
Dat is het nadeel van woordgrapjes: je blijft er mee bezig. Maar dat slappe vervolg vond ik wel aardig gevonden; terecht, en ook nog eens in lijn met het woordgrapje dat men zelf maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Nee, hoor geen frustratie hoor. Maar ik snap tot op de dag vandaag eigenlijk niet waarom de GBS zo graag predikanten onder hun vlag lelijk wil laten doen over de HSV? Dat past gewoonweg niet; het moet toch gewoon respectvol kunnen, zoals de brochure tegen de HSV is gesteld?
Dat begrijp ik, maar waarom wil je dat bij elk HSV-topic ophalen? Zo blijf je de kritiek ook steeds voeren.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Misschien omdat de uitspraken gedaan zijn zonder dat daar nu vergeving voor gevraagd is? En men ondertussen tot de orde van de dag over gaat. Zonder consequenties te trekken. Zoals zo vaak gebeurd.... Ook in de wereld.
Door er zelf dan ook maar over te zwijgen doen we gezellig aan de doofpotcultuur mee!

Wanneer de GBS de uitspraken wel terecht vond of vindt, houdt mijn sympathie t.o.v. Deze organisatie inderdaad weinig over.... En kan ik weinig broederlijke liefde herkennen.

Wanneer de GBS de uitspraken betreurt zou het hen sieren dat ook openlijk te zeggen. Aangezien de uitspraken ook openlijk zijn gedaan.

En dan gaat het niet om de inhoudelijke kritiek. Alhoewel ik het daar ook niet echt mee eens ben. Het meeste was niet echt overtuigend. En is goed weerlegd door de HVS. Waar het GBS ook nooit meer op gereageerd heeft!

Net zo goed als er uitspraken zouden zijn gedaan door de HVS die kwetsend zijn geweest, daar ook vergeving voor gevraagd zou moeten worden aan elkaar!

Ik kan niet voor Luther denken. Maar ik kan mij zo voorstellen dat uitspraken die zo onterecht zijn geweest, van hen die je heel na staan, het meest zeer doen!

@ Wim
Als je dan zo verschrikkelijk inzit over je arme naaste met het kopen van deze Bijbel. Dan leen je er toch een? Om zo te beslissen of het nodig is er een aan te schaffen?
Laatst gewijzigd door Sheba op 29 okt 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Sheba schreef:..
Net zo goed als er uitspraken zouden zijn gedaan door de HVS (lees:HSV) die kwetsend zijn geweest, daar ook vergeving voor gevraagd zou moeten worden aan elkaar!...
Het aantal hatelijke opmerkingen van HSV-zijde richting de GBS staat in geen verhouding tot wat er andersom is gebeurd. Dat vind ik bijzonder opmerkelijk. En veelzeggend. Het betekent het een of het ander: of de HSV is zo verdorven dat het de vervloekingen (dat is toch niet te zwaar geformuleerd, als predikanten de hel en de duivel erbij aanhalen?) rechtvaardigt; indien niet, dan zou het kunnen zijn dat zij die deze woorden hebben ge-uit, zelf verdorven zijn.
Marco

Bericht door Marco »

WimA schreef:
Tiberius schreef:
Top op heden heeft niemand iets inhoudelijks gezegd over deze HSV Studiebijbel, het is gebleven bij wat marketing talk over hoe goed wel weer niet is. Nieuwste inzichten, diepgravend, andere klankkleur! - dat trekt altijd extra lezers tenslotte - en meer van dat soort retoriek is het enige. Helaas.

Want ik zou toch wel wat meer willen weten alvorens mijn arme naaste te duperen ten faveure van weer een Bijbel.
Je wil dus alleen munitie om de HSV af te schieten?

Dan verspil je je tijd, en die van de rest van dit forum ook.
WimA

Bericht door WimA »

Sheba schreef:Misschien omdat de uitspraken gedaan zijn zonder dat daar nu vergeving voor gevraagd is? En men ondertussen tot de orde van de dag over gaat. Zonder consequenties te trekken. Zoals zo vaak gebeurd.... Ook in de wereld.
Door er zelf dan ook maar over te zwijgen doen we gezellig aan de doofpotcultuur mee!
Wanneer de GBS de uitspraken wel terecht vond of vindt, houdt mijn sympathie t.o.v. Deze organisatie inderdaad weinig over.... En kan ik weinig broederlijke liefde herkennen.
Wanneer de GBS de uitspraken betreurt zou het hen sieren dat ook openlijk te zeggen. Aangezien de uitspraken ook openlijk zijn gedaan.
Net zo goed als er uitspraken zouden zijn gedaan door de HVS die kwetsend zijn geweest, daar ook vergeving voor gevraagd zou moeten worden aan elkaar!
Ik kan niet voor Luther denken. maar ik kan mij zo voorstellen dat uitspraken die zo onterecht zijn geweest, van hen die je heel na staan, het meest zeer doen!
Men zou er bijna van gaan huilen zeg. Doe niet zo theatraal. Zoals @Jongbloed al eerder opmerkte: Er zijn belangen! die tellen.
Sheba schreef:@ Wim
Als je zo inzit over je arme naaste met het kopen van deze Bijbel. dan ,een je er toch een? Om zo te beslissen of het gied is er een aan te schaffen?
@Jongbloed prevelt iets over commerciële belangen in lijn met de missionaire belangen. @DDD en @Luther memoreren aan de hoogte van hun bijdrage aan de GBS. De presentatie van de HSV Studiebijbel vindt plaats bij de TUA, (gratizzzzz zoals @Luther wist te melden) Ten koste van - uiteraard - gemeenschapsgeld.

Maar waar valt de HSV Studiebijbel voor een paar weken op proef te regelen?
WimA

Bericht door WimA »

Marco schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:
Je wil dus alleen munitie om de HSV af te schieten?
Dan verspil je je tijd, en die van de rest van dit forum ook.
Oh, is elke inhoudelijke opmerking over de HSV munitie dan?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@Wim.

Ga zelf aan de slag. Maak studie. Lees en vergelijk. En kom dan met inhoudelijke en onderbouwde kritiek!

Dat is pas goudeerlijk!
En leerzaam voor ieder op dit forum! :)
Marco

Bericht door Marco »

WimA schreef:
Marco schreef:Dan verspil je je tijd, en die van de rest van dit forum ook.
Oh, is elke inhoudelijke opmerking over de HSV munitie dan?
Als dit je grondhouding is:
WimA schreef:Want ik zou toch wel wat meer willen weten alvorens mijn arme naaste te duperen ten faveure van weer een Bijbel
..dan is elke inhoudelijke opmerking munitie, ja. Want dan verzin je wel iets waarom het niet klopt. Want als het klopt, dan deugt het vast niet.
Plaats reactie