Vragen huwelijksgesprek

Wilhelm

Re: Vragen huwelijksgesprek (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Zita schreef:
lien75 schreef:[

Menen jullie dit werkelijk?
80, 90 Procent?
Ik vind dat percentage eerlijk gezegd ongeloofwaardig.
Ik denk dat in dit percentage ook de niet-christelijke stellen worden meegenomen.

Ik heb het over christelijke stellen.
Sorry, maar dit geloof ik niet...
Je aan naïviteit grenzend vertrouwen is me bekend.
Ik heb je al eerder op dingen gewezen die je niet geloofde ;)
Marc_44

Re: Re : Vragen huwelijksgesprek (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Marc_44 »

Niemand kan natuurlijk achterhalen hoe hoog het precies is. Maar ook ik denk een hoog percentage.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Welnee, ik zeg: bemoei je er niet mee.
Geef aan wat wel en niet mag, volgens jou, maar geen inquisitie.
En wat wel of niet mag weten ze echt wel.
Ik weet dat je niet houdt van herhalen wat men eerder zei, maar vond je de gesprekssituatie die ik eerder beschreef van ons eigen huwelijksgesprek zo op een inquisitie getuigen? Waar slaat dat woord in deze context trouwens op? Zeg jij dat ook als de ouderlingen op huisbezoek jou een persoonlijke vraag stellen?

@WimA Waar ik dat op baseer? Gesprekken met (jonge) mensen die zelf al gemeenschap hadden, voor hun trouwdag. Sommigen met zwangerschap tot gevolg, sommigen niet.
Met alle respect Luther, ik wil het niet bagatelliseren, maar als dit een reden zou zijn voor diepe negatieve sporen in een huwelijk, dan moet 90 % van de huwelijken daar last van hebben.
Nogmaals: dit percentage geloof ik niet, dan maar naïef!
Maar je ziet toch dat de nood van de kerk de nood van de gezinnen is? Hoeveel huwelijken lopen kapot, of lopen maar zozo. Hoeveel opvoedingsverlegenheid is er niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
gallio

Bericht door gallio »

Marc_44 schreef:Niemand kan natuurlijk achterhalen hoe hoog het precies is. Maar ook ik denk een hoog percentage.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_719662
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

gallio schreef:
Marc_44 schreef:Niemand kan natuurlijk achterhalen hoe hoog het precies is. Maar ook ik denk een hoog percentage.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_719662
Dank voor het doorsturen van dit artikel. We weten nu in elk geval hoe het onder de (denk ik relatief) brave groep van studenten zit.

Is er ook een onderzoek onder de gehele gezindte geweest? Ik ben erg benieuwd hoe het in een plek als Arnemuiden ligt of Katwijk.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat er echt heel wat mensen zijn die zich wel aan deze norm houden. Eerder 50 dan 20 procent. Maar je hebt gelijk dat het onder studenten relatief minder zal zijn, dat is in de hele samenleving zo.

Maar ik wacht nog op een antwoord op de vragen tijdens de huwelijksdienst. Daar begon het gesprek mee.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

@DDD: ik denk dat er niemand op jouw post met de vragen tijdens de huwelijksdienst heeft gereageerd omdat je gewoon een heel goed punt had. Bij die vragen gaat het om het nu en om de toekomst, niet om het verleden.
WimA

Bericht door WimA »

@Luther ontwijkt heel wat vragen in dit topic zo langzamerhand :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:@DDD: ik denk dat er niemand op jouw post met de vragen tijdens de huwelijksdienst heeft gereageerd omdat je gewoon een heel goed punt had. Bij die vragen gaat het om het nu en om de toekomst, niet om het verleden.
Onzin. Sommige dingen zijn zo evident onjuist, dat reageren op den duur ook iets vermoeiends in zich heeft. Kijk alleen al naar de eerste vraag. Daarin staat de zin: "...nadat gij verstaan hebt dat God den huwelijken staat ingezet heeft en wat u daarin van Hem bevolen is..." Als je al gemeenschap met elkaar gehad hebt, kun je helemaal niet 'ja' zeggen op het feit dat je verstaan hebt wat daarin van Hem bevolen hebt.
De tweede vraag: "Dat gij genomen hebt en neemt...." Is dat zo? Dat doet men dan helemaal niet op de trouwdag, men heeft dat al eerder gedaan, buiten Gods instelling om.

Het is meer in dit topic opgemerkt: we staan allen schuldig, als we alleen al onze gedachten en woorden nagaan. Dat neemt niet weg, dat men, als er geen berouw en vraag om vergeving is, al is het maar onder elkaar, zonder dat de predikant het weet, sprake is van meineed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Het is uitstekend mogelijk om goed te begrijpen hoe iets zit, terwijl je je niet aan je verplichtingen hebt gehouden.

Dé vraag is of je van verborgen zonden in het openbaar belijdenis moet doen, en er is nog geen enkele reden naar voren gebracht waarom dat in een huwelijksgesprek wel moet en bij een doopgesprek of willekeurige zondagmorgen niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dé vraag is of je van verborgen zonden in het openbaar belijdenis moet doen, en er is nog geen enkele reden naar voren gebracht waarom dat in een huwelijksgesprek wel moet en bij een doopgesprek of willekeurige zondagmorgen niet.
Jawel, dat heb ik in ieder geval gedaan n.a.v. Johannes 20:23: Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.
En er zijn meer van dat soort teksten.
Wanneer dat precies gebeurt, is een tweede.
DDD

Bericht door DDD »

Zo´n uitleg pleit dan mijns inziens meer voor de officiele biechtpraktijk in de RKK dan voor dit soort vragen tijdens een huwelijksgesprek.
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dé vraag is of je van verborgen zonden in het openbaar belijdenis moet doen, en er is nog geen enkele reden naar voren gebracht waarom dat in een huwelijksgesprek wel moet en bij een doopgesprek of willekeurige zondagmorgen niet.
Jawel, dat heb ik in ieder geval gedaan n.a.v. Johannes 20:23: Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.
Onderstaande vraag blijft wel openstaan:
WimA schreef:Maar waarom de focus op het 7e gebod? Je zegt zelf dat het gelijk staat aan overtreding van b.v. het 8e gebod.* Vraag je dan ook of ze zwart werk hebben gedaan of laten doen in hun huis?
Evenals de vraag waarom overtreding van het 7e gebod, tenminste, het onderdeel "niet rein zijn", nu zo specifiek leidt tot ontwrichting van huwelijk. Waarom geld dat niet voor andere zonden?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Evenals de vraag waarom overtreding van het 7e gebod, tenminste, het onderdeel "niet rein zijn", nu zo specifiek leidt tot ontwrichting van huwelijk. Waarom geld dat niet voor andere zonden?
Voor je eerste vraag verwijs ik je naar het boekje van ds. G.J. van Aalst over het huwelijksformulier. Ik heb nu geen tijd om dat stuk over te tikken.

Alle zonden leiden tot ontwrichting, maar het gaat in dit topic over het huwelijk.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Tiberius schreef:
Als je even over die tekst uit Johannes nadenkt dan legt dat best veel bij ons kleine mensen neer. Meer dan wij, niet-katholieken, wellicht willen toegeven. Of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie