Dank huisman, ik ken beide artikelen, maar goed om ze weer eens te lezen. Wat betreft de visie van beide predikanten, ben ik het er wel mee eens als je
bepaalde voorgangers neemt uit de beweging. Zoals Tim Keller en Marc Driscoll. Zeker Tim Keller laat zich naar mijn idee veel minder inspireren door de Puriteinen en veel meer door bijvoorbeeld C.S. Lewis en Bonhoeffer.
Ik ben echter wel van mening dat de beweging veel breder is dan Tim Keller en Marc Driscoll. Laten we zeggen dat er een duidelijke rechter en linker flank bestaat. Zeker wat bijvoorbeeld de predestinatieleer betreft, is bijvoorbeeld John Piper geheel in de lijn met de DL terwijl je bij Tim Keller (wat mij betreft ongewenste) 'nuanceringen' ziet. Bij John Piper zie je veel meer van het Puriteinse denken terug, hij staat bekend als een groot kenner van de werken van Jonathan Edwards en Owen.
Je ziet trouwens ook verschillende connecties tussen bepaalde voorgangers binnen deze beweging en mensen als J.I. Packer maar ook bijvoorbeeld Dr. Joel R. Beeke of Dr. D.M. Lloyd-Jones.
Wat betreft het Christelijk Hedonisme van Piper, waar ds. W. Visscher ook op in gaat, daar bestaan heel veel misvattingen over aangezien het verstaan wordt als Hedonisme met een Christelijk sausje (wat er werkelijk niet mee bedoeld wordt, verre van dat). Ik vind de term zelf onhandig gekozen om die reden. Om hier een goed oordeel over te vormen: Lees het boek Desiring God.
Daarnaast wordt gesuggereerd dat Heiligmaking geen thema is bij deze beweging. Dat is ook echt te makkelijk gezegd en mijns inziens onjuist. Dit is juist een van de belangrijkste thema's.
Wat betreft de openheid richting de cultuur: Wat ik al eerder heb gezegd is er enerzijds inderdaad openheid wat muziekstijl en dergelijke betreft, wat ik zelf jammer vind. Anderzijds zet men zich scherp af tegen materialisme, wereldse (overdadige) leefwijze en onzedelijkheid. Materialisme en overdadigheid zijn juist weer thema's die bij ons veel te weinig aandacht krijgen.
Kortom, het is té eenvoudig deze beweging in zijn geheel Calvinistisch of Niet-calvinistisch, Arminiaans of Gereformeerd, Puriteins of Modern, Kuyperiaans of Orthodox te noemen. Daar is de beweging simpelweg te breed voor.