Maanenschijn schreef:Laat ik overigens helder zijn, een avondmaalsbediening en wijze die meerdere dagen duurt, waar de gemeenschap met gelovigen wordt geoefend, lijkt me heerlijk.
In het kader hiervan, wellicht ook interessant:
Avondmaalseizoen in Schotland (kand. D. Baarssen, Urk): gelezen in Veluwse Kerkbode van 19 juli 2019 onder de berichten van de (Hersteld) Hervormde gemeente van Doornspijk
Als er zomers de gelegenheid is, gaan wij al jaren naar Schotland op vakantie. Niet alleen omdat het land een wat koeler zeeklimaat heeft, een prachtige natuur en een boeiende kerkhistorie. Ook niet alleen omdat we daar enige kennissen en vrienden gekregen hebben door de jaren. Maar vooral vanwege het avondmaalseizoen. De Schotse kerk heeft met de reformatie de roomse liturgische kalender afgeschaft. Dat betekent: geen feestdagen. Toch kent de Schotse kerk wel hoogtijdagen, namelijk wanneer er twee keer in het jaar in de gemeente het heilig avondmaal bediend wordt. Men spreekt van communion season (letterlijk vertaald: avondmaalseizoen).
Twee dominees uit een andere gemeente komen in die tijd naar de gemeente waar het avondmaal bediend wordt. Deze twee dominees preken en bedienen het avondmaal, terwijl de plaatselijke predikant die tijd van de plichten is ontslagen. Op woensdagavond begint het eigenlijk al met een samenkomst van gebed, zingen, maar ook een korte preek. Op donderdag wordt er twee keer gepreekt, op vrijdag eveneens en ook zaterdagmorgen. Op donderdag staat de boete en bekering centraal. Op vrijdag en zaterdag het zelfonderzoek. De prediking is Schriftuurlijk, verklarend en bevindelijk. Tussen de diensten door zijn er nog meer verschillende bijeenkomsten van gebed, zingen en Schriftlezing.
Een belevenis is ook de vraagsamenkomst. Een ouderling leest een tekst voor die te maken heeft met de aanstaande bediening van het avondmaal en vraagt een mannelijk lid van de gemeente hierover te spreken, wat zijn gedachten in de week van voorbereiding hierover zijn. Vervolgens krijgt iemand anders de gelegenheid. Het is eigenlijk een soort gezelschap, maar dan niet met de bevindingen, maar de Heilige Schrift centraal. Op de eerste dag van de week, die ze daar nadrukkelijk sabbath noemen, is er de bediening van het heilig avondmaal. Na de preek volgt de bediening van het sacrament. Echter, voor de bediening worden eerst twee gedeelten uit de Bijbel gelezen die te maken hebben met de heiliging van de tafel. Er wordt duidelijk gemaakt wie er aan horen en wie niet. ’s Middags, maar ook de maandagmorgen daarna is er nabetrachting. Om toegelaten te worden tot de bediening is er op zaterdagmorgen de gelegenheid om de kerkenraad te spreken. Men kent daar niet het belijdenis doen zoals bij ons, maar wel het toegang vragen tot het sacrament van het heilig avondmaal. Gevraagd wordt naar kennis, toegezien wordt op de levenswandel, maar ook heel nadrukkelijk wordt er gevraagd naar de beleving. Dus hoe de Heere gehandeld heeft met degene die tot het sacrament begeert toegelaten te worden.
Communion season betekent ook gemeenschapsseizoen. De gastvrijheid van de Schotten doet weldadig aan. Na de dienst loopt men niet weg van het kerkplein, maar spreekt nog na. Bovendien kan het dan zomaar gebeuren dat we uitgenodigd worden door de dominee, een ouderling of iemand anders om een kop koffie of thee te drinken, of om met hen de maaltijd te gebruiken. Dat gebeurt ook buiten het kerkplein. Toen we in Inverness in een winkelstraat liepen, ontmoeten we een oude vrijgezelle dame die ons direct uitnodigde. Ze had God gevraagd of ze nog mensen mocht ontmoeten om over de Heere te spreken en ze zag hier een vervulling in. Spontaan gingen we mee naar haar bescheiden appartement waar we goede gesprekken hadden.
Ik dacht dat het wel eens goed was dit te delen, zodat u weet waar ik ben ’s zomers en ook kennis kunt nemen van de intensieve en eerbiedige manier hoe men in Schotland nog met de maaltijd des Heeren omgaat. Een voorbeeld voor ons.
Avondmaalseizoen in Schotland (2; kand. D. Baarssen, Urk): gelezen in Veluwse Kerkbode van 9 augustus 2019 onder de berichten van de (Hersteld) Hervormde gemeente van Doornspijk
Naar aanleiding van mijn vorige stukje in de Veluwse kerkbode over het avondmaalseizoen in Schotland kreeg ik een vraag uit de gemeente hoe een kerkdienst in Schotland er in vergelijking met onze eredienst uitziet. Een Schotse kerkdienst begint wanneer de dominee op de preekstoel een Psalm opgeeft. In de Schotse Kerk zingt men alleen de Psalmen, omdat deze het Woord van God zijn, geïnspireerd door God. De Schrift is hierbij leidend voor het vormgeven van de eredienst. De dominee geeft een aantal verzen op die in de Schotse berijming gezongen worden. Deze berijming volgt de Bijbeltekst heel nauw. Niet het orgel of een ander muziekinstrument begeleidt de gemeentezang, maar een voorzanger. In het Nieuwe Testament komen namelijk geen muziekinstrumenten meer voor in de gemeentezang. Men ziet dat mijns inziens terecht als Oudtestamentisch waar natuurlijk wel duidelijk sprake was van muziekinstrumenten tijdens de offerdienst in de tempel. Er is geen rondgangcollecte bij het zingen. Offeren kan bij de kerkingang in een collecteschaal.
Na het zingen wordt het gedeelte gelezen waar de preektekst in voorkomt. Na de lezing van de Schrift volgt het gebed waarbij heel de gemeente, voor zover dat mogelijk is uiteraard, gaat staan. Wie denkt dat iedereen dan de handen vouwt en ogen sluit, heeft het mis. Sommigen staan met de armen over elkaar, anderen de armen langs het lichaam en lang niet iedereen heeft de ogen gesloten. Dat is geen oneerbiedigheid, maar het is omdat de Schrift nergens deze bepaalde gebedsgestalte voorschrijft. Het is vrij hoe elk dat doet. Na het gebed wordt er opnieuw gezongen, waarna de dominee zijn preektekst voorleest en een verdeling maakt in (meestal drie) punten en die vervolgens uitwerkt. Niet alleen wordt de tekst verklaard, maar de boodschap van de tekst wordt ook toegepast op de hoorders. Na de preek wordt er opnieuw gemeenschappelijk gedankt, waarna er nog gezongen wordt en de dominee tenslotte de zegen meegeeft aan de gemeente. Een dienst duurt net als bij ons ongeveer anderhalf uur. Een avondmaalsdienst duurt vanzelfsprekend langer, ongeveer drie uur met één avondmaalstafel. Na de Woorddienst, gaat de dienst verder in de dienst van het sacrament. Daarbij gaat de dominee in op het onderscheid dat er is tussen zondaren met en zonder genade. Zondaren met genade hebben een recht om aan de tafel te zitten, terwijl zij die geen genade kennen dat recht missen. Bijpassende Schriftgedeelten worden gelezen (Matth. 5 : 3-12; Galaten 5 : 19-22). Avondmaalgangers kunnen na de zaterdagmorgendienst een penning halen die ze moeten inleveren bij het avondmaal. Dit is een soort attestatie. Zodoende weet men vooraf ook al voor hoeveel de tafel klaargemaakt moet worden. Op de penning staat: doe dit tot Mijn gedachtenis!
Onder het zingen van de Psalmen worden de elementen van het avondmaal binnengebracht. Daarna mogen de Avondmaalgangers hun plaats innemen aan de tafel van de Heere. De voorganger dankt daar eerst en leest dan 1 Korinthe 11, de instellingswoorden van het avondmaal, waarna de dominee nog spreekt. Hierna wordt het brood en de wijn door de ouderlingen uitgereikt. Ook nu spreekt de dominee nog een paar woorden. Onder het zingen van Psalm 103 nemen de Avondmaalgangers hun plaats in de kerk weer in.
Tenslotte spreekt de andere gastvoorganger nog een kort appѐlwoord tot hen die nog buiten de genade staan. Christus wordt ruim aangeboden en gewezen wordt op de noodzaak van het geloof in Hem, alsook op de noodzaak van het geloof in Hem, alsook op de verantwoording nu het de genadetijd is. Hierna wordt de dienst besloten met gebed en psalmzang.
Met veel stichting hebben wij ook dit jaar aan dit alles mogen deelnemen.