Ligging CGK-gemeentes

Luther
Contacteer:

Re: Ligging CGK-gemeentes (uit: psalmen zingen...)

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:(ik praat dus niet over wel of niet ritmisch zingen; als het maar eerbiedig gebeurt)
Waarom wordt het eerbiedige altijd als criterium genomen?
In de praktijk wordt het vaak het belangrijkste criterium. Het heeft toch ook iets van ingetogenheid. Terwijl ik zo het idee heb dat het in de bijbel uitermate belangrijk is dat te merken is dat het zingen met opgewektheid gebeurt, of vaak zelfs ook uitbundig.

Hierin hebben mensen (vaak vanuit de evangelische wereld) mijns inziens vaak gelijk als ze zeggen dat de gereformeerden vaak zo somber zijn.

(Ik weet ook wel dat somberheid iets geheel anders is dan eerbiedigheid. Maar volgens mij mag de ingetogenheid best wat plaats maken voor uitbundigheid).
In onze cultuur is uitbundigheid doorgaans verbonden met plat plezier. In de OT-cultuur niet. Dat is het verschil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Re: Ligging CGK-gemeentes

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Het begrip eerbiedig is een heel gevaarlijk begrip als het gaat om kunstvormen. Het wordt meestal gebruikt om anderen de eigen smaak op te leggen met een schijn van vroomheid.

Eerbied heeft echter te maken met ontzag voor God, en niets met verschillende kunststijlen op zich.
Precies.
Als een organist met een enkele holpijp of strijkers en een jengelende tremulant zeer langzaam en vol plakkende gekruide septiemakkoorden psalm 79 of 51 speelt wordt dat menigmaal als eerbiedig bestempeld, terwijl ik dat dan weer verre van eerbiedig vind.
Mara

Re: Ligging CGK-gemeentes (uit: psalmen zingen...)

Bericht door Mara »

Fjodor schreef:
Luther schreef:(ik praat dus niet over wel of niet ritmisch zingen; als het maar eerbiedig gebeurt)
Waarom wordt het eerbiedige altijd als criterium genomen?
In de praktijk wordt het vaak het belangrijkste criterium. Het heeft toch ook iets van ingetogenheid. Terwijl ik zo het idee heb dat het in de bijbel uitermate belangrijk is dat te merken is dat het zingen met opgewektheid gebeurt, of vaak zelfs ook uitbundig.

Hierin hebben mensen (vaak vanuit de evangelische wereld) mijns inziens vaak gelijk als ze zeggen dat de gereformeerden vaak zo somber zijn.

(Ik weet ook wel dat somberheid iets geheel anders is dan eerbiedigheid. Maar volgens mij mag de ingetogenheid best wat plaats maken voor uitbundigheid).
Ik ken een dominee die meerdere keren is afgewezen door het curatorium en uiteindelijk is hij toch predikant geworden en tot Zegen van velen.
Ofwel het curatorium zat er naast, ofwel de jonge man was er nog niet "klaar" voor. Dat weten we niet.
Toch denk ik dat het curatorium van de CGK minder "streng" is dan de andere, wat meer rechtse. (?)
Gezien het aantal predikanten dat van de TU afkomt in bepaalde kerken.
Ik ben geen ziener maar ik denk dat de CGK als zelfstandig kerkverband ophoudt te bestaan en deels samengaat met de vrijgemaakte en de BhP richting zich vermengt met de Hersteld Hervormde. Mijn voorkeur gaat (uiteraard) uit naar het laatste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
claus

Bericht door claus »

Wees heel eerlijk: alleen al het grote verschil in alles (heus niet alleen de liturgie) tussen Urk-Maranatha bijv. en Barendrecht en Driebergen enerzijds en Nieuwegein/Zwolle en andere gemeenten anderzijds is grandioos. Bij de GG zijn er ook verschillen in ligging op te merken, maar lang niet zo groot als in de CGK. Hoewel de preses van de laatstgehouden synode in het openbaar ergens wel dit opmerkte: 'Het lijkt wel of rechtse gemeenten al maar rechtser worden en meer links georiënteerde gemeenten steeds meer naar nog meer links doorschuiven.' Ook daar is er wel een aardig verschil tussen bijv. Barneveld-Zuid, Kruiningen enerzijds en Vlissingen en Lelystad anderzijds.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Ik was eens in CGK Leiden maar dat was niet echt rechts te noemen qua liturgie; gezangen, psalmen nieuwe berijming, sommige dingen met piano ipv orgel, en ook een meisje dat een heel lang harpstuk speelde. Vooral dat laatste vond ik wel mooi, maar ik snapte niet zo goed waarom het in een dienst thuishoorde. Organiseer dan een concert-zangavond of zo, zou ik zeggen. Het leidde een beetje af van de dienst, ondanks dat het erg mooi was (of misschien juist dankzij?). Positief was: veel aandacht voor de kinderen.

Van de preek weet ik eigenlijk niet zo veel meer, het is al een tijd geleden.

Wijkt nogal af van een CGK in de buurt van mijn geboorteplaats; hoedjes, rokjes, ds. loopt altijd in zwart pak, etc.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Ach, waar gaat het nu eigenlijk ten diepste om.
Dat is het belangrijkste.

Wees blij dat deze gemeente bestaat, die in onze ogen te linkse chr ger kerk en in onze ogen te rechtse chr ger kerk

Zou de Heere God ook zo denken?
Neen, want waar 2 of 3 mensen in mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik ook lezen we in het Woord van God.

Wat zitten we toch graag op de oordelende stoel
Maar de Heere God vermaand ons hierin duidelijk in Zijn Woord

Romeinen 11
33 O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!
34 Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet?
36 Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.

Wat zijn wij dan nog als mensen? klein , heel klein.
We denken wel veel te weten en veel kennis en verstand te vinden, maar dat valt totaal in het niet bij het lezen van bovenstaande teksten.

Volledige overgave, dat verlangd de Heere God van ons.
We hebben totaal niets waarop we kunnen bouwen of op kunnen terug grijpen, enkel op Zijn trouw Verbond.
Daar enkel en alleen kunnen we ons als mens op beroepen.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:Wat zitten we toch graag op de oordelende stoel
Inderdaad, je doet bijna niet anders dan je medeforummers beschuldigen van onverdraagzaamheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Inderdaad, je doet bijna niet anders dan je medeforummers beschuldigen van onverdraagzaamheid.
Ter compensatie van die youtrube?
henriët

Bericht door henriët »

Ongelooflijk, wat ' weten' mensen ( lees posters in dit topic) toch veel...

Ze zouden de rector eens op moeten bellen van de TUA en hun zorgen aan moeten geven..
De kennis zou aanzienlijk verbeteren.

...
Daarbij zou ik een ieder willen aanraden onderstaande video te bekijken. En grondig te luisteren....
http://vimeo.com/86307841
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Terri

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Ongelooflijk... wat proef ik hier een afwijzing in naar 'n bepaalde persoon.
Waarom toch? Of is het dat hij ten diepste vaak de kern raakt en we daar onrustig van worden?
En vragen mag hij ook al niet stellen....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Terri schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Ongelooflijk... wat proef ik hier een afwijzing in naar 'n bepaalde persoon.
Waarom toch? Of is het dat hij ten diepste vaak de kern raakt en we daar onrustig van worden?
En vragen mag hij ook al niet stellen....
Nee hoor. Onverdraagzaamheid raakt nooit de kern.
En vragen stellen mag hier altijd, alleen niet met zo'n oordelende ondertoon; hoe graag hij dat ook doet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als het over zingen gaat, las ik pas een heel mooi stukje van W. à Brakel.
"Zingen is een godsdienstige oefening, in welke men met een gepaste buiging in de stem, God bidt, dankt en looft."

En verder:
"Doch de stem en de melodie is Gode in zichzelf niet aangenaam; maar de beweging des harten over de geestelijke zaken, die men zingende
de Heere voordraagt; de stem en derzelve melodie, is een middel om onze harten, en dergenen die ons horen, te vergeestelijken en hemelwaarts te
verheffen."

Hij gaat nog verder met op te merken:
"Men kan zingen zonder kunst, als men in eenzaamheid een genegenheid tor zingen heeft, en de zaken die men leest,
zonder dichtkunst beschreven, of die het godzalig hart zelf opgeeft, met buiging der stem hoog en laag, langzaam en ras, niet naar kunst, maar naar de beweging
des harten uitdrukt."

Hij vermeld van landman, die hij goed gekend had, die placht te zeggen:
"Als ik eenzaam op mijn land ben, dan kan ik alle psalmen zingen, van dewelke ik toch de wijzen niet ken".
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef: Nee hoor. Onverdraagzaamheid raakt nooit de kern.
En vragen stellen mag hier altijd, alleen niet met zo'n oordelende ondertoon; hoe graag hij dat ook doet.
Tjongejonge.
Wat zou Jezus het op dit forum moeilijk gehad hebben.
Driemaal een tijdelijke en tenslotte een defintieve ban.

Iedereen heeft hier op dit forum toch een 'oordelende ondertoon'.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Allereerst wil ik aan iedereen mijn Excuses maken, wie ik mogelijk heb gekwetst en geschaad en veroordeeld, dat is niet mijn bedoeling.

Ik getuig enkel vanuit mijn geloof en vanuit mijn hart.
van dé Hoop die in mij is.
dat is geen oordeel, nee, dan leest men verkeerd, het is mijn
overtuiging, die ik deel en niks meer.

Het gaat mij enkel hierom,

van welke kerk / gemeente u ook lid bent, daar gaat het uiteindelijk ten diepste niet om, (lees dit astublieft niet als veroordelend, want dat is het niet) het gaat hierom, om de Hoop die in u is en in u leeft, een persoonlijke relatie met de Heere Jezus. Dat wil ik enkel meegeven.
Gelooft u persoonlijk in het Genade werk, Jezus Christus en die gekruisigd.

Verder, tja, iedereen mag vinden wat hij vind van mij.
Maar ik mag in alles weten.
In alle nederigheid en beseffend van mijn zonden, schulden, verkeerde dingen, dag aan dag , uur na uur, dat ik me mag beroepen op mijn Borg en Middelaar, onverdiend, uit oneindig rijke genade alleen en door de werking van de Heilige Geest

in Romeinen 8 staat
wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?
36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Als het over zingen gaat, las ik pas een heel mooi stukje van W. à Brakel.
Zingen is een godsdienstige oefening, in welke men met een gepaste buiging in de stem, God bidt, dankt en looft."

En verder:
"Doch de stem en de melodie is Gode in zichzelf niet aangenaam; maar de beweging des harten over de geestelijke zaken, die men zingende
de Heere voordraagt; de stem en derzelve melodie, is een middel om onze harten, en dergenen die ons horen, te vergeestelijken en hemelwaarts te
verheffen."

Hij gaat nog verder met op te merken:
"Men kan zingen zonder kunst, als men in eenzaamheid een genegenheid tor zingen heeft, en de zaken die men leest,
zonder dichtkunst beschreven, of die het godzalig hart zelf opgeeft, met buiging der stem hoog en laag, langzaam en ras, niet naar kunst, maar naar de beweging
des harten uitdrukt."

Hij vermeld van landman, die hij goed gekend had, die placht te zeggen:
"Als ik eenzaam op mijn land ben, dan kan ik alle psalmen zingen, van dewelke ik toch de wijzen niet ken".
DIA, ik vind dit een mooi stuk en het is een waarheid.
Echter heb je het nu wel over zingen uit het hart op allerlei momenten.
Het zingen in de eredienst is wel wat anders natuurlijk.
Zoals ik in een ander topic al schreef:

Uiteraard is muziek een zaak van het hart, maar hart en verstand moeten dan wel nauw samenwerken.
Vooral omdat het om een belangrijke zaak gaat: de muziek in de eredienst is niet een kleinigheid; God zelf troont op de lofzangen van zijn volk (Psalm 22)!
Dit moet dan ook de grondhouding voor de gemeentezang en zijn begeleiding bepalen: niet een paar versjes voor en na de preek maar een wezenlijk onderdeel van de ontmoeting tussen de HEERE en zijn volk!
We zien dit duidelijk in de voorschriften over de tabernakel- en tempeldienst: een hele stam van het volk Israël (Levi) wordt afgezonderd om zich voor 100% aan de eredienst te kunnen wijden. In de tempel waren ten tijde van Salomo bijna 300 professionele muzikanten aan het werk!

Deze gingen ook niet allemaal hun eigen gang, zo van, met mijn trompet blaas ik maar een eind raak, wat maakt het uit als ik iets eerder of later kom? Het gaat toch om het hart? Boeien, ik blaas wel wat hoor, lak aan alle regels, ik vind het mooier om buiten de maat om te spelen, als ik maar hard en toccata (snel) speel is het vast wel blijmoedig dus geoorloofd.

Nu kennen wij de oudtestamentische tempeldienst niet meer, maar de God van Mozes, David en Salomo is nog steeds dezelfde.
Daarom kunnen we niet de hele tempeldienst als ‘oudtestamentisch’ eenvoudig aan de kant schuiven om vervolgens onze eigen gang te gaan, maar moeten we vandaag lering trekken uit de bijbelse gegevens over de eredienst, zowel uit het O.T. als uit het N.T.

Ook grote namen uit de kerkgeschiedenis, zoals Luther en Calvijn, hebben steeds met grote klem er op gewezen dat het lied in de eredienst een volwaardige plek moet hebben. Zeker in tijd van reformatie was dit belangrijk: de actieradius van een gezongen tekst is veel groter dan die van een gesproken tekst.
Plaats reactie