Laten die twee nou net geen feestdagen zijn.lien75 schreef:de Schepping en de zondeval.....
Kerk maakt reclame
-
Re: Kerk maakt reclame
Zuipen is geen probleem heb ik uit een ander topic begrepen, zelfs als je daarna nog een ritje gaat maken (al dan niet naar de kerk)WimA schreef:Deze commercial heeft wel een houdelijke boodschap. Namelijk: vreten, zuipen en feest vieren.

WimA schreef:Dat is ook heel gewoon, niet gevaarlijk en volkomen legaal.helma schreef:Heel gewoon om met een paar pilsjes op nog in je auto te stappen.
Laatst gewijzigd door peterf op 19 dec 2013, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
In die link, het filmpje staat het niet. Alleen in de begeleidende tekst die alleen de mensen lezen die die site bezoeken staat dat het echte kerstverhaal in de kerk te vinden is.ejvl schreef:Ik heb het over de link die WimA postte.
Ja en??? Wat moet ik daar als buitenkerkelijke mee? Waarom is de boodschap van kerst anders dan in de wereld?
En nee de schepping en de zondeval zijn geen feestdagen.
Kerst komt als feestdag ook nergens in de Bijbel voor. Wel begint het christelijk geloof, de Bijbel bij de schepping en de zondeval. Alleen wordt de zondeval in o.a. een deel van de PKN al niet meer letterlijk genomen. Of in ieder geval niet meer zo beleefd. en over de Schepping zullen we het helemaal maar niet meer hebben. Als er geen zondeval was geweest had God ook het liefste wat Hij had niet naar de aarde hoeven zenden!
Hoe het er bij anderen aan toe gaat - reformatorisch of niet - weet ik niet. In deze commercial is het in ieder geval vooral lekker eten, drinken en vrolijk zijn gelet op de tekst en de plaatjes. Met in de hoofrol de CDA fractievoorzitter die weigert iets te doen aan 30.000 abortusdoden per jaar.ejvl schreef:Nou nou WimA, ik denk dat er in menig reformatorisch gezin het vele malen luxer aan toe gaat als je in de commercial ziet...
Wel als dat tot de inhoud van het Kerstfeest bepaalt. Als het chirugenteam van het AMC aan tafel met wijntjes reclame zou maken voor hun goede snijmethodieken zou de wereld te klein zijn. Maar het kerstfeest moet worden getoond met eten, drinken en (veel) vrolijke mensen. En een gezellig samenzijn met sneeuw en kaarsjes.ejvl schreef:Tevens is het helemaal niet verkeerd om met familie of vrienden samen te zijn en lekker te eten toch?
De "echte boodschap" staat er niet. En verder in het onderscheidingsvermogen helaas ver te zoeken hedentendage, ik kan er niets anders van maken.ejvl schreef:Ik zie helemaal niet iets van eten en zuipen, ook niet in het verhaaltje, integendeel zelfs, er wordt gezegd dat in de kerken de echte boodschap te horen is.
Ik vind het allemaal prima zolang je de kerkklokken maar niet gaat gebruiken om dit soort spotjes te legitimeren.ejvl schreef:Kerkklokken geven inderdaad de tijd aan, maar wat dacht je van de kerkklokken op zondagmorgen dan? Die hebben wel degelijk een boodschap, kom naar de kerk!
Dit vind ik eigenlijk wel een goede nadenker. Net wat ik eerder zei, wat mij betreft had er wel een bijbelse boodschap in moeten zitten.WimA schreef: Wel als dat tot de inhoud van het Kerstfeest bepaalt. Als het chirugenteam van het AMC aan tafel met wijntjes reclame zou maken voor hun goede snijmethodieken zou de wereld te klein zijn. Maar het kerstfeest moet worden getoond met eten, drinken en vrolijke mensen. En een gezellig samenzijn met sneeuw en kaarsjes.
Het ging erom dat er gezegd werd dat dit spotje geen evangelisatie is maar gewoon, net als de kerkklokken zondagmorgen, een oproep is om naar de kerk te gaan zonder verdere inhoud.Ik vind het allemaal prima zolang je de kerkklokken maar niet gaat gebruiken om dit soort spotjes te legitimeren.
En inderdaad zie ik in het spotje geen enkele inhoud, alleen een oproep om naar de kerk te komen.
En of dat goed is? Ik vind het niet verkeerd, alleen wel een gemiste kans, die 30 seconden hadden mede gebruikt kunnen worden voor een bijbelse boodschap.
Nu is het niet meer als een oproep om naar de kerk te komen, zoals ook in jouw link staat: om te laten weten dat mensen met Kerstmis welkom zijn in de kerk.
Dat wordt niet verteld, zie hierboven.lien75 schreef:Ja en??? Wat moet ik daar als buitenkerkelijke mee? Waarom is de boodschap van kerst anders dan in de wereld?
Laatst gewijzigd door ejvl op 19 dec 2013, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
En diezelfde klokken lokken op kerstavond opeens heel nodigend, de rest van het jaar wordt op die herrie gemopperd.ejvl schreef:
Kerkklokken geven inderdaad de tijd aan, maar wat dacht je van de kerkklokken op zondagmorgen dan? Die hebben wel degelijk een boodschap, kom naar de kerk!
Vraag maar eens aan mensen waarom ze alleen op kerstavond naar de kerk gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eeh... als ik het filmpje bekijk zie ik juist dat Buma op zijn klokje kijkt en met anderen opstáát van de tafel om richting de kerk te gaan. Ze vertrekken dus juist bij die gevulde tafel. Als je achter al die dingen al een boodschap moet zoeken, is die: er is méér dan eten en drinken met kerst; ga ook eens naar de kerk.
Waar jullie vandaan halen dat in dit filmpje eten, drinken en samenzijn de inhoud van kerst bepaalt, is mij een raadsel. Het sluit inderdaad wel aan bij de manier waarop Nederland kerst beleeft, maar voegt daar bewust de kerk aan toe. Dat is dan ook de kern van de uitnodiging.
Al heb ik in dit topic alweer meer gezegd dan ik eigenlijk wilde, want ik voel geen enkele behoefte om deze clip te gaan verdedigen. Maar het lijkt mij geen recht doen aan de bedoeling van dit filmpje om te spreken over het ontbreken van oordeel of zondeval. Nogmaals: ik zie er niets meer in dan een uitnodiging om ook aan kerkbezoek te denken met kerst.
Persoonlijk maak ik me eerder zorgen over de vraag of, áls de mensen al in de kerk komen met bijv. een kerstnachtdienst, zij dan ook daadwerkelijk het kerstevangelie horen. Ik ben bang dat dat vaker een vaag verhaaltje wordt, waaruit de kern van de boodschap verdwenen is.
Zoals ik onlangs hoorde bij het bezoeken van een cantatedienst ergens in onze stad. De teksten uit Bach's cantates waren prachtig, bevindelijk en inhoudsvol. Maar uit het preek-verhaaltje dat er tussendoor klonk, bleek duidelijk dat de predikant zich geen raad wist met die oude woorden van schuld en vergeving.
Waar jullie vandaan halen dat in dit filmpje eten, drinken en samenzijn de inhoud van kerst bepaalt, is mij een raadsel. Het sluit inderdaad wel aan bij de manier waarop Nederland kerst beleeft, maar voegt daar bewust de kerk aan toe. Dat is dan ook de kern van de uitnodiging.
Al heb ik in dit topic alweer meer gezegd dan ik eigenlijk wilde, want ik voel geen enkele behoefte om deze clip te gaan verdedigen. Maar het lijkt mij geen recht doen aan de bedoeling van dit filmpje om te spreken over het ontbreken van oordeel of zondeval. Nogmaals: ik zie er niets meer in dan een uitnodiging om ook aan kerkbezoek te denken met kerst.
Persoonlijk maak ik me eerder zorgen over de vraag of, áls de mensen al in de kerk komen met bijv. een kerstnachtdienst, zij dan ook daadwerkelijk het kerstevangelie horen. Ik ben bang dat dat vaker een vaag verhaaltje wordt, waaruit de kern van de boodschap verdwenen is.
Zoals ik onlangs hoorde bij het bezoeken van een cantatedienst ergens in onze stad. De teksten uit Bach's cantates waren prachtig, bevindelijk en inhoudsvol. Maar uit het preek-verhaaltje dat er tussendoor klonk, bleek duidelijk dat de predikant zich geen raad wist met die oude woorden van schuld en vergeving.
Het is eigenlijk best vreemd als je er zo over nadenkt, want het is eigenlijk niet eens echt een reclame boodschap. Elke reclame boodschap verteld namelijk altijd waarom je iets moet kopen, of waarom je ergens naar toe moet gaan. Namelijk omdat het zo spannend/goedkoop/goed/beter/lekkerder/mooier is. Blijkbaar weten de reclamemakers niet te benoemen waarom je naar de kerk zou moeten gaan.
De boodschap van de clip zal ook wel de boodschap van de dienst zijn. En we hoeven het idd niet te hebben over "bedoelingen" van iets of iemand. Wij moeten beoordelen wat voor ogen is en dat toetsen - onderzoekende alle dingen - aan de Schrift.Jongere schreef:Eeh... als ik het filmpje bekijk zie ik juist dat Buma op zijn klokje kijkt en met anderen opstáát van de tafel om richting de kerk te gaan. Ze vertrekken dus juist bij die gevulde tafel. Als je achter al die dingen al een boodschap moet zoeken, is die: er is méér dan eten en drinken met kerst; ga ook eens naar de kerk.
De huidige SGPmannen maken betere en aansprekender reclame, voor de kerkgang en een leven met de Heere.
Het gebeurt met gepaste humor, gevatheid, kort van boodschap, maar doeltreffend.
Het gebeurt met gepaste humor, gevatheid, kort van boodschap, maar doeltreffend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Daar kunnen veel kerken dan nog veel van leren als dat inderdaad zo is.Mara schreef:De huidige SGPmannen maken betere en aansprekender reclame, voor de kerkgang en een leven met de Heere.
Het nu volgende is een algemene reactie.
De oproep van de PKN reclame is inderdaad een oproep.
"Komt allen tesamen"
We lezen hierover in de bijbel het volgende in Markus 10
17 En toen Hij op weg ging, liep iemand op Hem toe, viel op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 18 En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. 19 Gij kent de geboden: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, gij zult niet ontvreemden, eer uw vader en moeder. 20 Hij zeide tot Hem: Meester, dat alles heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. 21 En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u, ga heen, verkoop al wat gij hebt en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Maar zijn gelaat betrok bij dat woord en hij ging bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23 En Jezus, rondziende, zeide tot zijn discipelen: Hoe moeilijk zullen zij, die geld hebben, het Koninkrijk Gods binnengaan. 24 En zijn discipelen waren zeer verbaasd over zijn woorden, maar Jezus antwoordde weder en zeide tot hen: Kinderen, hoe moeilijk is het het Koninkrijk Gods binnen te gaan. 25 Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En zij waren nog meer verslagen en zeiden tot elkander: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.
In de reacties in dit topic staan wederom een aantal veroordelingen (niet van iedereen)
Maar lees dan eens bovenstaande gedeelte uit de bijbel.
Dat is niet niks wat de Heere Jezus daar ons verteld.
Ga toch eerst even bij jezelf ten rade, voor zover dit nog niet door jezelf gedaan is
(1 iemand in dit topic gaf dit inderdaad ook aan)
Wat onderschatten we toch (onbewust?) de Macht en de Almacht van onzen Heere God door het werk van zijn Zoon de Heere Jezus en de krachtige werking van de Heilige Geest in harten en levens van mensen.
En niet alleen van mensen die behoren tot een kerk, want dat zegt helemaal niets.
Dan kan de leer van de kerk nog zo goed lijken, zolang het in het hart nog aan van alles mankeert, heb je daar totaal niks aan.
De Heere God ziet het hart aan.
Laten we toch bidden voor een zegen over het reclame spotje van de PKN, dat vele mensen door de Heilige Geest getrokken mogen worden en geraakt mogen worden en laten we nu vooral ipv van alles te verzinnen in negatieve zin over dit spotje (de duivel leest mee) ons gaan voorbereiden op de komst van de Heere Jezus hier op aarde voor alle medemensen ook die met kerst voor het eerst in de kerk komen.
Hoe welkom zijn deze mensen in jou kerkgemeenschap?
De Heere Jezus leert ons het volgende vanuit de bijbel: " Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars."
Geloven is niet alleen horen, maar ook doen.
In Lukas 15 lezen we
Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Laten we met de woorden van Psalm 122 regel voor regel deze woorden eens bezien
Het geeft vele antwoorden
http://www.youtube.com/watch?v=aKRapJV1nns
PSALM 122
1
Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan.
Kom, ga met ons, en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin;
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wel gebouwd,
Wel saamgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.
3
Dat vreed', en aangename rust,
En milde zegen u verblij';
Dat welvaart in uw vesting zij,
In uw paleizen vreugd' en lust.
Om vriend en broedren spreek ik nu:
"De vrede zij en blijv' in u,
Nooit moet haar nijd of twist verkloeken.
Om 's HEEREN huis, in u gebouwd,
Waar onze God Zijn woning houdt,
Zal ik het goede voor u zoeken."
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Helemaal eens met Moestuin deze keer. Er is werkelijk niets mis met dit spotje. Ik vraag me af hoe de critici de buurman begroeten in dertig seconden, en of daar dan even hoge eisen aan worden gesteld. Dat kan immers ook de laatste keer zijn? Ik begrijp dat subtiliteit niet echt aan de critici besteed is. Dat is dan vast de reden dat dit spotje wel veel mensen zal aanspreken terwijl ze aan dramatische oproepen in 30 seconden schouderophalend voorbijgaan omdat ze denken dat de spreker niet goed wijs is. Dat laatste dan niet ten onrechte. De bijbelschrijver zei al: de rechtvaardige moet tijd en wijze weten. Dit spotje is daar een uitmuntend voorbeeld van.
Onzin. Reclame brengt onder de aandacht, en dat gebeurt vaak impliciet en slecht beargumenteerd. Ik heb geen marketingopleiding, maar dit is echt flauwekul.peterf schreef:Het is eigenlijk best vreemd als je er zo over nadenkt, want het is eigenlijk niet eens echt een reclame boodschap. Elke reclame boodschap verteld namelijk altijd waarom je iets moet kopen, of waarom je ergens naar toe moet gaan. Namelijk omdat het zo spannend/goedkoop/goed/beter/lekkerder/mooier is. Blijkbaar weten de reclamemakers niet te benoemen waarom je naar de kerk zou moeten gaan.
Dat is niet waar. Er komt in een reclame boodschap tenminste aan de orde welk product, en waarvoor, en wat het product zo sterk maakt.... (bijv: wasmiddel, merk, wast beter en schoner dan... en heeft iets unieks wat andere middelen niet hebben)DDD schreef:Onzin. Reclame brengt onder de aandacht, en dat gebeurt vaak impliciet en slecht beargumenteerd. Ik heb geen marketingopleiding, maar dit is echt flauwekul.peterf schreef:Het is eigenlijk best vreemd als je er zo over nadenkt, want het is eigenlijk niet eens echt een reclame boodschap. Elke reclame boodschap verteld namelijk altijd waarom je iets moet kopen, of waarom je ergens naar toe moet gaan. Namelijk omdat het zo spannend/goedkoop/goed/beter/lekkerder/mooier is. Blijkbaar weten de reclamemakers niet te benoemen waarom je naar de kerk zou moeten gaan.
De kerk heeft als het goed is wel wat te vertellen! En ook de plicht! Het gaat niet om een wasmiddel. Maar om een levensreddende boodschap aan mensen die in doodsgevaar zijn!
De kerk kan en mag er zich op deze manier niet vanaf maken. Ik heb zelfs begrepen dat ook buitenstaanders, mensen die niet naar de kerk gaan op de radio hun kritiek hebben geuit over het nietszeggende karakter van dit filmpje... (En dat vind ik dus diepbeschamend)
Verder probeer ik inderdaad volledig te zijn in mijn benaderingen naar andere mensen. Al zou dat veel en veel meer moeten. En schiet ik in alles tekort. en dat vervult mij met diepe schaamte id. Wanneer het werkelijk ernst is dat buiten Hem geen zaligheid is. Als dat werkelijk een levende waarheid is voor je....kan je niet meer zwijgen. En ja dat kan kort en krachtig. En nee, daar kan het niet bij blijven. (En eigenlijk kan dat al heel simpel op de kerst en nieuwjaarskaarten... )
Verder zou je juist van een kerk mogen verwachten dat die werkelijkheid van het buiten Christus zijn en het gevolg van de totale verlorenheid daarvan èn de Levende Hoop die in Christus is, hen zou dringen met een vurige ijver, gegrond op God Woord, te getuigen van de hoop die in hen is. En dat mis ik nu in dat spotje. Zonder mij boven die ander dus te verheffen....overigens! Het getuigenis! Als een kerk niet meer te verkondigen heeft dat daar warmte, veiligheid, geborgenheid etc is. Als dat het eerste is wat wij te vertellen hebben, is er iets mis. Eerst de levende Hoop die in Christus is, daarna al die andere zaken die als vruchten daarvan gezien mogen worden. Niet eerst de vruchten zonder dat dat gegrond is in Christus!
Wanneer er iemand in levensgevaar is en dat zelf niet door heeft. (En dat is een ieder buiten en in de kerk die niet in Christus is) en jij weet dat er redding nodig is, maar kan die persoon zelf niet redden. Ga je dan alleen maar vertellen kom naar mij? Nee je wijst de ander op het levensgevaar waar hij zich in bevindt, de noodzaak om gered te worden, dat jij weet dat je gered kan worden (omdat jij ook gered bent) waar die Redder te vinden is die alleen maar ieders redding op het oog heeft etc.
Het is gewoon niet waar. Reclame kan ook louter het doel hebben de naamsbekendheid of het imago te verbeteren. Dat is in dit geval ook aan de orde, neem ik aan.
Ik heb wel eens reclame gezien waarvan nog helemaal niet eens duidelijk was welk bedrijf er achter zat. Het was bedoeld om nieuwsgierig te maken en pas na een aantal dagen werd duidelijk waar het überhaupt over ging.
De SIRE maakt ook velerlei reclame die aan geen van de door jou genoemde criteria voldoet.
Waarom moeten er nu altijd van die rare argumenten gebruikt worden om een negatief gevoel te rechtvaardigen? Dan lijkt het me beter als je zegt dat het je gewoon niet aanstaat, klaar uit. Dat is dan tenminste duidelijk. En daar kan iedereen dan kennis van nemen en er het zijne van denken.
Je schiet niet tekort als je niet voortdurend aan het preken bent. Veel evangelisatie-activiteiten van het type dat jouw voorkeur lijkt te hebben wekken ongelovigen niet tot jaloersheid, maar functioneren louter als zelfbevestiging van de incrowd.
En denk niet dat ik me schaam om christen te zijn, de meeste mensen komen daar binnen een half uur achter. Maar het gaat om de vraag hoe respectvol je andere mensen benadert. En in dit geval: hoeveel gevoel voor nuance je hebt in de intermenselijke communicatie. Met zo een beroep op het feit dat het Evangelie niet naar de mens is kun je ook gewoon niet voor rede vatbaar blijken te zijn.
Ik heb wel eens reclame gezien waarvan nog helemaal niet eens duidelijk was welk bedrijf er achter zat. Het was bedoeld om nieuwsgierig te maken en pas na een aantal dagen werd duidelijk waar het überhaupt over ging.
De SIRE maakt ook velerlei reclame die aan geen van de door jou genoemde criteria voldoet.
Waarom moeten er nu altijd van die rare argumenten gebruikt worden om een negatief gevoel te rechtvaardigen? Dan lijkt het me beter als je zegt dat het je gewoon niet aanstaat, klaar uit. Dat is dan tenminste duidelijk. En daar kan iedereen dan kennis van nemen en er het zijne van denken.
Je schiet niet tekort als je niet voortdurend aan het preken bent. Veel evangelisatie-activiteiten van het type dat jouw voorkeur lijkt te hebben wekken ongelovigen niet tot jaloersheid, maar functioneren louter als zelfbevestiging van de incrowd.
En denk niet dat ik me schaam om christen te zijn, de meeste mensen komen daar binnen een half uur achter. Maar het gaat om de vraag hoe respectvol je andere mensen benadert. En in dit geval: hoeveel gevoel voor nuance je hebt in de intermenselijke communicatie. Met zo een beroep op het feit dat het Evangelie niet naar de mens is kun je ook gewoon niet voor rede vatbaar blijken te zijn.