Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?
Geplaatst: 23 feb 2019, 19:43
Lijkt me dan ook lastig om ter stellen omdat je in de RK kerk ook waar gelovigen hebt.
Dank voor je antwoord @Valcke, maar ik vind het wel moeilijk om je overtuiging te delen.Valcke schreef: Wat deze teksten betreft, de kanttekeningen verklaren het zo dat het hier ook gaat om het ambt van Christus "als men loochent dat Hij de Zaligmaker is, of dat Hij de enige en volmaakte Zaligmaker is, en als men benevens Hem nog andere middelaars tot de zaligheid stelt, enz." Dat past natuurlijk wel op de leer van Rome, al weet ik dat er ook onder roomsen hierover verschil bestaat. Het feit dat we de RK kerk de antichrist noemen wil ook niet zeggen dat we niet tegelijk erkennen dat ook onder de RK kerk er overblijfselen waren (of zijn?) van de kerk van Christus. - Dit zegt ook Calvijn, Institutie IV.2.12.
Je weet van de misstanden in de RKK destijds die uiteindelijk geleid hebben tot de reformatie. Die misstanden hebben natuurlijk mede geleid tot deze uitspraken omdat gelovigen misleid werden en zo rechtstreeks de verdoemenis ingingen. Destijds was het al een enorm misbruik van macht in Rome. Dat is juist in de RKK reden geweest voor het ontstaan van (klooster)orden, als stil protest tegen de hogere geestelijken en de wijze hoe Rome daarin stond. Ook nu, ik schreef het al, is er nog steeds veel mis met de curie. Antichrist gaat me iets te ver, maar dat ze op deze wijze mijlenver van de geloofsbeleving van laat ik het maar noemen de plaatselijke rooms katholiek staan lijkt me niet zo heel ver gezocht. Dan heb ik het nog niet eens over de leer. Daarin is nog niets veranderd.Roos2018 schreef:Dank voor je antwoord @Valcke, maar ik vind het wel moeilijk om je overtuiging te delen.Valcke schreef: Wat deze teksten betreft, de kanttekeningen verklaren het zo dat het hier ook gaat om het ambt van Christus "als men loochent dat Hij de Zaligmaker is, of dat Hij de enige en volmaakte Zaligmaker is, en als men benevens Hem nog andere middelaars tot de zaligheid stelt, enz." Dat past natuurlijk wel op de leer van Rome, al weet ik dat er ook onder roomsen hierover verschil bestaat. Het feit dat we de RK kerk de antichrist noemen wil ook niet zeggen dat we niet tegelijk erkennen dat ook onder de RK kerk er overblijfselen waren (of zijn?) van de kerk van Christus. - Dit zegt ook Calvijn, Institutie IV.2.12.
In de tijd van Dordt en het vertalen van de SV beleefde men de 80 jarige oorlog, de tijd van de Inquisitie.
De RK kerk was zeer machtig in die tijd, en de moraal van de maatschappij van toen bepaald niet fijnbesnaard te noemen - (heksen)verbranding, vierendelen, ophanging, onthoofding, enz. - begrijpelijk dat de RK kerk makkelijk geassocieerd werd met het Romeinse Rijk (Rome) waar de keizers als goden waren en de christenen gruwelijk vervolgd.
Zou binnen dat kader de Kanttekeningen (m.b.t. Rome) objectief geschreven kunnen zijn?
En als we nu zien op het grote misbruik van geestelijken binnen kerken, en met name (dus niet alleen) onder de celibataire RKK geestelijken, en je leest dat dit voor de RKK de grootste slag is sinds de Reformatie... Ik wil daarmee niet zeggen dat de kerken van de Reformatie beter zijn. Maar toch zie ik in het zo openbaar komen van deze zaken wel iets bijzonders. Zijn niet (wat we vandaag eigenlijk niet meer mogen zeggen) juist Sodom en Gomorra (las er vandaag nog over) voornamelijk om deze zonden van de aarde weggevaagd?Boertje schreef: Je weet van de misstanden in de RKK destijds die uiteindelijk geleid hebben tot de reformatie. Die misstanden hebben natuurlijk mede geleid tot deze uitspraken omdat gelovigen misleid werden en zo rechtstreeks de verdoemenis ingingen. Destijds was het al een enorm misbruik van macht in Rome. Dat is juist in de RKK reden geweest voor het ontstaan van (klooster)orden, als stil protest tegen de hogere geestelijken en de wijze hoe Rome daarin stond. Ook nu, ik schreef het al, is er nog steeds veel mis met de curie. Antichrist gaat me iets te ver, maar dat ze op deze wijze mijlenver van de geloofsbeleving van laat ik het maar noemen de plaatselijke rooms katholiek staan lijkt me niet zo heel ver gezocht. Dan heb ik het nog niet eens over de leer. Daarin is nog niets veranderd.
Wat er in de RKK gebeurd is gaat in feite nog veel verder dan de zonden van Sodom en Gomorra (jawel, dat mag je nog gewoon zeggen ...); het gaat in vele gevallen hier om incest, het misbruik van onschuldige en weerloze kinderen door volwassenen.-DIA- schreef: En als we nu zien op het grote misbruik van geestelijken binnen kerken, en met name (dus niet alleen) onder de celibataire RKK geestelijken, en je leest dat dit voor de RKK de grootste slag is sinds de Reformatie... Ik wil daarmee niet zeggen dat de kerken van de Reformatie beter zijn. Maar toch zie ik in het zo openbaar komen van deze zaken wel iets bijzonders. Zijn niet (wat we vandaag eigenlijk niet meer mogen zeggen) juist Sodom en Gomorra (las er vandaag nog over) voornamelijk om deze zonden van de aarde weggevaagd?
Beste Roos,Roos2018 schreef:Dank voor je antwoord @Valcke, maar ik vind het wel moeilijk om je overtuiging te delen.Valcke schreef: Wat deze teksten betreft, de kanttekeningen verklaren het zo dat het hier ook gaat om het ambt van Christus "als men loochent dat Hij de Zaligmaker is, of dat Hij de enige en volmaakte Zaligmaker is, en als men benevens Hem nog andere middelaars tot de zaligheid stelt, enz." Dat past natuurlijk wel op de leer van Rome, al weet ik dat er ook onder roomsen hierover verschil bestaat. Het feit dat we de RK kerk de antichrist noemen wil ook niet zeggen dat we niet tegelijk erkennen dat ook onder de RK kerk er overblijfselen waren (of zijn?) van de kerk van Christus. - Dit zegt ook Calvijn, Institutie IV.2.12.
In de tijd van Dordt en het vertalen van de SV beleefde men de 80 jarige oorlog, de tijd van de Inquisitie.
De RK kerk was zeer machtig in die tijd, en de moraal van de maatschappij van toen bepaald niet fijnbesnaard te noemen - (heksen)verbranding, vierendelen, ophanging, onthoofding, enz. - begrijpelijk dat de RK kerk makkelijk geassocieerd werd met het Romeinse Rijk (Rome) waar de keizers als goden waren en de christenen gruwelijk vervolgd.
Zou binnen dat kader de Kanttekeningen (m.b.t. Rome) objectief geschreven kunnen zijn?
Dat zou kunnen, maar wat wil je daarmee zeggen? Dat zagen ze niet juist dan, dat lijkt me duidelijk.Floppy schreef:Voor wat betreft het verwijt van de Antichrist: zouden gelovige Rooms-Katholieken in de tijd van de reformatie, die de eenheid van het Lichaam van Christus hoogachtten, de reformatie niet als antichristelijk hebben kunnen beschouwen? Namelijk, ziende op de verdeeldheid die het bracht?
Wel, of het niet juist was, dat hangt af van het kerkbegrip dat je hanteert.eilander schreef:Dat zou kunnen, maar wat wil je daarmee zeggen? Dat zagen ze niet juist dan, dat lijkt me duidelijk.Floppy schreef:Voor wat betreft het verwijt van de Antichrist: zouden gelovige Rooms-Katholieken in de tijd van de reformatie, die de eenheid van het Lichaam van Christus hoogachtten, de reformatie niet als antichristelijk hebben kunnen beschouwen? Namelijk, ziende op de verdeeldheid die het bracht?
Ik vind dit een vreemde reactie. Alsof andere uitgangspunten dan Gods Woord net zo goed juist kunnen zijn. Zo kun je alle kanten op.Floppy schreef:Wel, of het niet juist was, dat hangt af van het kerkbegrip dat je hanteert.eilander schreef:Dat zou kunnen, maar wat wil je daarmee zeggen? Dat zagen ze niet juist dan, dat lijkt me duidelijk.Floppy schreef:Voor wat betreft het verwijt van de Antichrist: zouden gelovige Rooms-Katholieken in de tijd van de reformatie, die de eenheid van het Lichaam van Christus hoogachtten, de reformatie niet als antichristelijk hebben kunnen beschouwen? Namelijk, ziende op de verdeeldheid die het bracht?
Dat is een andere discussie natuurlijk.Floppy schreef:Zie je in de eerste eeuwen losse gemeenten die met elkaar samenwerken, of zie je één kerk? En hoe zagen de mensen in die tijd het zelf?
Volgens mij kan je gewoon feitelijk constateren dat er in 1054 een breuk in de kerk is gekomen, en bij de reformatie (en daarna nog wel eens een paar keer...)
Hoe erg vinden we die breuken?
De vervangingstheologie is in feite superioriteitsdenken. Het oude Israël heeft afgedaan en het nieuwe, ware Israël in de vorm van de kerk is daarvoor in de plaats gekomen. Hetzelfde geldt voor de RKK in het gereformeerde denken. Dat heeft zijn plaats verloren aan het ware denken, het gereformeerde denken.eilander schreef: Dat het een variant op de vervangingsgedachte is, moet je dan toch eens uitwerken. Vooralsnog slaat dat wat mij betreft nergens op. Vervanging betekent dat we overal waar 'Israël' in de Bijbel staat, moeten lezen 'de Kerk'. Ik begrijp niet hoe je dat in dit onderwerp kunt sleutelen.
Ik vind dat schokkend om te lezen. De kern van het geloof is in de RKK samengevat in de apostolische geloofsbelijdenis en de belijdenis van Nicea die om en om iedere zondag hardop worden uitgesproken of gezongen door de gemeente.Ik ben het met @Valcke eens, en wordt daar eigenlijk meer in bevestigd, dat de antichrist inderdaad de RKK is. Natuurlijk zijn er meer 'antichristen', dat staat in de Bijbel ook al.
anti(-) voorv. dat tegenstelling of tegenstand uitdrukt in combinatie met zn. of bn.; vz. ‘tegen’; zn. ‘tegenstander’Valcke schreef:Je opmerkingen over de geschiedenis zijn geen weerlegging waard. Lees gewoon eens wat, zou ik zeggen.Ambtenaar schreef:Je definitie van ‘anti’ is wel erg creatief. Het betekent gewoon ‘tegen’ en niet ‘in plaats van’.
Dat geldt ook voor deze opmerking ten aanzien van 'anti'. Je zou ook een Grieks woordenboek kunnen opslaan voordat je iets beweert. Laat ik maar één voorbeeld noemen, Matth. 2:22: Archelaüs werd koning 'in plaats van' zijn vader Herodes. In het Grieks staat hier 'anti'.
Het woordenboek van Harting: ".. In het NT wordt zij (dit voorzetsel) in de betekenis van VOOR, TEGEN, IN PLAATS VAN, OM, WEGENS, gebezigd. 1) In opvolging van plaatsvervanging.... (enzovoort).
Ik noemde trouwens 'tegen' in het woord 'antichrist' als eerste en primaire betekenis, maar 'in plaats van' is zeker ook een betekenis van dit voorzetsel, en dat duidt zeker op een persoon die zich stelt tegenover, maar ook IN PLAATS VAN Christus.