Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Democritus

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Democritus »

Marieke schreef:
vlinder schreef:Wanneer je dingen als stofzuigen, stoffen, strijken en wasvouwen op school moet leren hou ik je hard vast wanneer je kinderen moet opvoeden. Genoemde dingen kun je toch zelf uitvinden of ffies aan je moeder vragen? Daar ga ik echt niet voor op school zitten.
Eens!
Tja tijden veranderen tot eind jaren tachtig hebben wij in Nederland de Huishoudschool (spinazieacademie) gekend. Zolang is die nog niet verdwenen uit onderwijsland.
Mogelijk zijn er hier nog wel forumers die er op gezeten hebben....dus ik zo er niet al te schamper over doen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marieke

Bericht door Marieke »

Democritus schreef:
Marieke schreef:
vlinder schreef:Wanneer je dingen als stofzuigen, stoffen, strijken en wasvouwen op school moet leren hou ik je hard vast wanneer je kinderen moet opvoeden. Genoemde dingen kun je toch zelf uitvinden of ffies aan je moeder vragen? Daar ga ik echt niet voor op school zitten.
Eens!
Tja tijden veranderen tot eind jaren tachtig hebben wij in Nederland de Huishoudschool (spinazieacademie) gekend. Zolang is die nog niet verdwenen uit onderwijsland.
Mogelijk zijn er hier nog wel forumers die er op gezeten hebben....dus ik zo er niet al te schamper over doen.
Als je het tegen mij hebt, schamper bedoelde ik het totaal niet.
Maar ik meen het serieus dat (hoewel er heus wel waarheid in de woorden van Helma zit) ik niet op school geleerd moet hebben hoe ik allerlei huishoudelijk werk moet doen. Ik zal eerlijk bekennen dat, toen ik trouwde, ik met m'n eerste overhemd strijken ongeveer een half uur bezig was. Maar aldoende leert men hoor. Nu doe ik er heel wat meer in een half uur. Dat ook v.w.b. het eten koken, in het begin werd elke dag moeder gebeld hoe ik iets klaar moest maken, nu weet ik het.
Daarnaast ligt het huishoudelijk werk me helemaal niet. Maar omdat ik toch van een schoon en fris huis houd, doe ik dagelijks m'n werk hier in huis. Dat is, naast de opvoeding van mijn kinderen, m'n plicht, daar heb ik voluit voor gekozen. Dat neemt niet weg dat ik blij ben met de opleidingen die ik genoten heb. Die komen nog steeds van pas.
vlinder

Bericht door vlinder »

Marieke schreef:
Democritus schreef:
Marieke schreef:
Eens!
Als je het tegen mij hebt, schamper bedoelde ik het totaal niet.
Maar ik meen het serieus dat (hoewel er heus wel waarheid in de woorden van Helma zit) ik niet op school geleerd moet hebben hoe ik allerlei huishoudelijk werk moet doen. Ik zal eerlijk bekennen dat, toen ik trouwde, ik met m'n eerste overhemd strijken ongeveer een half uur bezig was. Maar aldoende leert men hoor. Nu doe ik er heel wat meer in een half uur. Dat ook v.w.b. het eten koken, in het begin werd elke dag moeder gebeld hoe ik iets klaar moest maken, nu weet ik het.
Daarnaast ligt het huishoudelijk werk me helemaal niet. Maar omdat ik toch van een schoon en fris huis houd, doe ik dagelijks m'n werk hier in huis. Dat is, naast de opvoeding van mijn kinderen, m'n plicht, daar heb ik voluit voor gekozen. Dat neemt niet weg dat ik blij ben met de opleidingen die ik genoten heb. Die komen nog steeds van pas.
Mee eens. Zelfs de kostuumbroeken van mijn man pers ik zelf, dus dat kun je allemaal leren.
Wat koken betreft: overal zijn boekjes over koken al dan zonder E- nummers of pakjes en dat geld ook voor koken zonder pakjes. Daarnaast weet Google veel meer dan wie dan ook. Wat dat verstellen en sokken stoppen betreft: dat heb ik allemaal geleerd, maar inderdaad: een half uur werken en nieuwe sokken kopen is voordeliger dan een sok stoppen, dus dat is mijn geval voordeliger. Ik bedoel mijn eerdere posting niet schamper, ik denk dat onze generatie wat zelfredzamer is. Je hoeft niet alles zelf te kunnen en te weten, als je maar weet hoe je iets kunt vinden, of mensen in je netwerk hebt die het voor je kunnen doen.
Wat ook een feit is dat huizen vroeger stoffiger waren door slechtere isolatie, soorten kachels e.d. Dat is nu veel minder. En misschien ben ik minder proper. Ik kies eerder voor gezelligheid op de bank, zingen na het eten of een extra opleiding dan een glimmend huis met gelapte ramen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mee eens. Zelfs de kostuumbroeken van mijn man pers ik zelf, dus dat kun je allemaal leren.
Wat koken betreft: overal zijn boekjes over koken al dan zonder E- nummers of pakjes en dat geld ook voor koken zonder pakjes. Daarnaast weet Google veel meer dan wie dan ook. Wat dat verstellen en sokken stoppen betreft: dat heb ik allemaal geleerd, maar inderdaad: een half uur werken en nieuwe sokken kopen is voordeliger dan een sok stoppen, dus dat is mijn geval voordeliger. Ik bedoel mijn eerdere posting niet schamper, ik denk dat onze generatie wat zelfredzamer is. Je hoeft niet alles zelf te kunnen en te weten, als je maar weet hoe je iets kunt vinden, of mensen in je netwerk hebt die het voor je kunnen doen.
Wat ook een feit is dat huizen vroeger stoffiger waren door slechtere isolatie, soorten kachels e.d. Dat is nu veel minder. En misschien ben ik minder proper. Ik kies eerder voor gezelligheid op de bank, zingen na het eten of een extra opleiding dan een glimmend huis met gelapte ramen.
Niet helemaal eens ;) Je kunt ramen lappen, zodanig, dat je het beter had kunnen laten, omdat er strepen en lelijke druppels achtergebleven zijn.
Als je op een verkeerde wijze een donkere pantalon perst, gaat ie glimmen. Ik noem maar wat.
Je kunt iets doen, of je kunt het GOED doen.
Onze generatie is noodgedwongen zelfredzamer geworden, dat is nu juist het probleem denk ik. Want moeder was vroeger thuis als je uit school kwam, en anders was er een lieve tante of opoe in de buurt vaak.
Nu is oma een actieve 50/60er, die ook op stap is.

Maar wat betreft die schuldgevoelens, ze maakte daar ook een opmerking over, nl. dat de moeders/vrouwen dat eens achter zich moeten laten.
Volgens mij is het zo, dat schuldgevoelens meteen na de geboorte vrijkomen.
We hebben het over een normale situatie.
Moeder wil de beste en liefste moeder zijn voor haar kind. Uitzonderingen dus daargelaten. En als er dan iets mis gaat, voel je die wurggreep.
En als ze groter zijn en je krijgt een "verwijt" van je kind, doet dat pijn.
Ik begrijp wel waar ze heen wil. Moeder mag best een 9 - 5 job nemen, ook al voelt ze zich daar schuldig over, want het gezin komt tekort.
Welnee, zegt mevrouw Bussemaker, als er een goede kinderopvang geregeld is, is er dus niks aan de hand.
Dus: weg met die knagertjes van binnen.
Ze houdt er echter geen rekening mee, dat er vrouwen zijn die vanuit Gods Woord, in die betekenis, moeder willen zijn.
Want ze hebben het beloofd bij de doop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Marieke schreef:Maar ik meen het serieus dat (hoewel er heus wel waarheid in de woorden van Helma zit) ik niet op school geleerd moet hebben hoe ik allerlei huishoudelijk werk moet doen. Ik zal eerlijk bekennen dat, toen ik trouwde, ik met m'n eerste overhemd strijken ongeveer een half uur bezig was. Maar aldoende leert men hoor. Nu doe ik er heel wat meer in een half uur. Dat ook v.w.b. het eten koken, in het begin werd elke dag moeder gebeld hoe ik iets klaar moest maken, nu weet ik het.
Dit argument geld toch ook voor veel andere activiteiten waaraan op (een) school wel aandacht wordt besteed.
WimA

Bericht door WimA »

vlinder schreef:Mee eens. Zelfs de kostuumbroeken van mijn man pers ik zelf, dus dat kun je allemaal leren.
Alles valt idd te leren. Door iedereen. :haha
Vlinder schreef:Wat koken betreft: overal zijn boekjes over koken al dan zonder E- nummers of pakjes en dat geld ook voor koken zonder pakjes. Daarnaast weet Google veel meer dan wie dan ook.
Hier zijn nogal want kanttekening(en) bij te maken. Uiteraard is het ene eenvoudiger dan het andere, maar een goede kookopleiding heeft vele voordelen. Dat is echt niet even geëvenaard door een beetje googlen. Ik heb ooit eens - op een vakantiereis - een docent meegehad die les gaf in koken en huishoudelijke zaken. (precies de naam van het vak en het type school ben ik vergeten). Dan leer je wel het onderscheid tussen de vakman en de amateur. Als men met de amateur tevreden is dan is dat natuurlijk prima maar denk dan niet dat een opleiding tot vakman overbodig is of dat allemaal wel even zelf te leren valt.
Dat e.e.a. in een thuis situatie niet altijd nodig is zal waar wezen maar we zeggen toch ook niet dat de opleiding tot elektricien overbodig is omdat een lamp vervangen ook wel zelf gedaan kan worden? Net zomin als een tekening van een kast, geplukt van internet, en een stapel hout, van de Gamma, iemand in staat stelt meubels te maken. Daar is een - geschoolde - meubelmaker voor nodig.
Marieke schreef:
Eens!
Ik zal blijven ageren tegen dit soort van superioriteitsdenken!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me erg verbaas over de toonzetting bij deze discussie. Bewust of onbewust wordt in de reacties een bepaalde superioriteit van het ene beroep t.o.v. het andere beroep geïntroduceerd en worden "hogere of lagere" kwalificaties aan beroepen, opleidingen en werkzaamheden toegedicht. Het geeft aan hoever ook de refowereld is weggedwaald van de bijbelse lijn. We zeggen namelijk veelal precies hetzelfde als mw. Bussemaker, alleen onze manier om er te komen is anders. We wegen het opvoeden van kinderen nog wat zwaarder dan mw. Bussenmaker die wat andere prioriteiten stelt. Verder is het onderscheidt minimaal.
Laatst gewijzigd door WimA op 17 mei 2013, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Ik denk ook dat we juist niet 'zelfredzamer' geworden zijn. Integendeel. We zijn afhankelijker geworden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me erg verbaas over de toonzetting bij deze discussie. Bewust of onbewust wordt in de reacties een bepaalde superioriteit van het ene beroep t.o.v. het andere beroep geïntroduceerd en worden "hogere of lagere" kwalificaties aan beroepen, opleidingen en werkzaamheden toegedicht. Het geeft aan hoever ook de refowereld is weggedwaald van de bijbelse lijn. We zeggen namelijk veelal precies hetzelfde als mw. Bussemaker, alleen onze manier om er te komen is anders. We wegen het opvoeden van kinderen nog wat zwaarder dan mw. Bussenmaker die wat andere prioriteiten stelt. Verder is het onderscheidt minimaal.
Dit is een zeldzaam moment waarop ik toch de neiging heb om je bij te vallen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA

Bericht door WimA »

Hierover nadenkend, waarom vinden wij niet dat de prioriteit van de opvoeding en opleiding van onze dochters moet liggen bij - zoals wij toch wel belijden- hun hoge roeping in een gezin? Waarom leren we ze niet om hun gezin wel te besturen? Zowel in praktisch zin, koken, huishouden, enz. enz. als in - zoals @Helma al opmerkte - cursussen om kinderen op te voeden?

Ik ben het met iedereen eens dat niet iedereen een gezin zal vormen. Maar dit gegeven zorgt er nu voor dat de volgorde is: 1. Leer allereerst een vak/beroep buitenshuis en 2. De rest van de kennis komt vanzelf wel als je trouwt en/of kinderen krijgt.

Het zou bij ons toch moeten zijn: 1. Bereidt je voor - ook in opleiding - op de hoge roeping die de vrouw gegeven is en 2. Leer om zelf in het levensonderhoud te voorzien.

Het simpele feit dat het gros van refo Nederland bovenstaande volgorde flauwekul vindt maakt dat de kritiek op mw. Bussemaker een hypocriet karakter heeft. Terwijl ze alleen maar zegt: "Als je nu de zorg voor de eigen kinderen en het gezin zo belangrijk vindt, leer daar dan voor"
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat genoemde vaardigheden door zowel mannen als vrouwen beheerst moeten worden en het lijkt me goed daar een jaar op de middelbare school aan te besteden. Op het havo en vwo gebeurt dat nauwelijks, en dat is jammer. Als je ziet hoeveel mensen -en niet alleen vrouwen- een hypotheek geven zonder enig idee te hebben wat ze tekenen dan is dat niet overbodig. Het opvoeden van kinderen kan dan misschien ook alvast aan de orde komen, hoewel dat op de middelbare schoolleeftijd misschien nog niet echt aansluit bij de interesses.

Ik ben het wel met Bussemaker eens: het is volgens mij goed als mannen en vrouwen hun talenten gebruiken en niet onnodig van elkaar afhankelijk zijn. Maar ik begrijp ook dat WimA daar anders over denkt. Ik zie alleen echt niet in waarom moeders meer geschikt zijn om kinderen op te voeden dan vaders. Ik zie het ook soms andersom.
Marieke

Bericht door Marieke »

WimA schreef:Hierover nadenkend, waarom vinden wij niet dat de prioriteit van de opvoeding en opleiding van onze dochters moet liggen bij - zoals wij toch wel belijden- hun hoge roeping in een gezin? Waarom leren we ze niet om hun gezin wel te besturen? Zowel in praktisch zin, koken, huishouden, enz. enz. als in - zoals @Helma al opmerkte - cursussen om kinderen op te voeden?

Ik ben het met iedereen eens dat niet iedereen een gezin zal vormen. Maar dit gegeven zorgt er nu voor dat de volgorde is: 1. Leer allereerst een vak/beroep buitenshuis en 2. De rest van de kennis komt vanzelf wel als je trouwt en/of kinderen krijgt.

Het zou bij ons toch moeten zijn: 1. Bereidt je voor - ook in opleiding - op de hoge roeping die de vrouw gegeven is en 2. Leer om zelf in het levensonderhoud te voorzien.

Het simpele feit dat het gros van refo Nederland bovenstaande volgorde flauwekul vindt maakt dat de kritiek op mw. Bussemaker een hypocriet karakter heeft. Terwijl ze alleen maar zegt: "Als je nu de zorg voor de eigen kinderen en het gezin zo belangrijk vindt, leer daar dan voor"
Misschien moet je even concreet zijn, wat beoog je precies? Moet ieder refo-meisje de huishoudschool (ik weet niet precies hoe dat nu heet) volgen? Of pedagogiek gaan studeren? of kraamzorg gaan doen? Of voor verzorgende gaan leren?
Er is geen school te bedenken waar al deze dingen samengevoegd te leren zijn. En als moeder kun je je dochters ook al heel veel leren thuis. Wat mij betreft hoeft dat niet persé op een school. Dat ik niet kon strijken en eten koken was omdat mijn moeder nu net voor mij andere taken had bedacht in het gezin. We hadden allemaal onze eigen dingen.
helma

Bericht door helma »

WimA schreef:Hierover nadenkend, waarom vinden wij niet dat de prioriteit van de opvoeding en opleiding van onze dochters moet liggen bij - zoals wij toch wel belijden- hun hoge roeping in een gezin? Waarom leren we ze niet om hun gezin wel te besturen? Zowel in praktisch zin, koken, huishouden, enz. enz. als in - zoals @Helma al opmerkte - cursussen om kinderen op te voeden?

Ik zie hierin ook een belangrijke taak voor de (oudere) vrouwen in de gemeente; Titus 2.
Erg dankbaar ben ik voor de moeders op mijn pad die mij gestimuleerd hebben in (de roeping van) het moederzijn en daarin voor mij een groot voorbeeld zijn (geweest).
Marieke

Bericht door Marieke »

WimA schreef:
Marieke schreef:Maar ik meen het serieus dat (hoewel er heus wel waarheid in de woorden van Helma zit) ik niet op school geleerd moet hebben hoe ik allerlei huishoudelijk werk moet doen. Ik zal eerlijk bekennen dat, toen ik trouwde, ik met m'n eerste overhemd strijken ongeveer een half uur bezig was. Maar aldoende leert men hoor. Nu doe ik er heel wat meer in een half uur. Dat ook v.w.b. het eten koken, in het begin werd elke dag moeder gebeld hoe ik iets klaar moest maken, nu weet ik het.
Dit argument geld toch ook voor veel andere activiteiten waaraan op (een) school wel aandacht wordt besteed.
Dat klopt. Er zijn dingen die ik op school geleerd heb, die ik mezelf wellicht ook wel aan had kunnen leren. Maar dat geeft toch niet. Ik heb alleen willen aangeven dat ik mijn huishoudelijke werkzaamheden niet op een school geleerd heb, maar via andere kanalen. Wat betreft het opvoeden van kinderen, daar is geen school voor te vinden. De praktijk is zo geheel anders dan de theorie. Bij 2 vrijwel identieke opvoedingen in 2 verschillende gezinnen, kunnen de reacties daarop mijlenver uit elkaar liggen.
Helma spreekt over de roeping van het moederzijn. Dat is mooi, zo hoort het te zijn. Er als moeder te zijn voor je kinderen. Dat er dan nog genoeg mis gaat, zal iedereen hier wel beamen.
refo

Bericht door refo »

'Er als moeder zijn voor de kinderen' is een heel luxe situatie. Tot aan de tweede wereldoorlog ongeveer was dat wereldwijd vrijwel nergens aan de orde want onmogelijk. En nog steeds niet in 90% van de wereld. Bijna overal moeten alle gezinsleden werken. Soms de kinderen zelf ook.
Democritus

Bericht door Democritus »

refo schreef:'Er als moeder zijn voor de kinderen' is een heel luxe situatie. Tot aan de tweede wereldoorlog ongeveer was dat wereldwijd vrijwel nergens aan de orde want onmogelijk. En nog steeds niet in 90% van de wereld. Bijna overal moeten alle gezinsleden werken. Soms de kinderen zelf ook.
Dit is wel een interessant gegeven. Kan dit ook onderbouwd worden met onderzoek?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie