vlinder schreef:
Mee eens. Zelfs de kostuumbroeken van mijn man pers ik zelf, dus dat kun je allemaal leren.
Wat koken betreft: overal zijn boekjes over koken al dan zonder E- nummers of pakjes en dat geld ook voor koken zonder pakjes. Daarnaast weet Google veel meer dan wie dan ook. Wat dat verstellen en sokken stoppen betreft: dat heb ik allemaal geleerd, maar inderdaad: een half uur werken en nieuwe sokken kopen is voordeliger dan een sok stoppen, dus dat is mijn geval voordeliger. Ik bedoel mijn eerdere posting niet schamper, ik denk dat onze generatie wat zelfredzamer is. Je hoeft niet alles zelf te kunnen en te weten, als je maar weet hoe je iets kunt vinden, of mensen in je netwerk hebt die het voor je kunnen doen.
Wat ook een feit is dat huizen vroeger stoffiger waren door slechtere isolatie, soorten kachels e.d. Dat is nu veel minder. En misschien ben ik minder proper. Ik kies eerder voor gezelligheid op de bank, zingen na het eten of een extra opleiding dan een glimmend huis met gelapte ramen.
Niet helemaal eens

Je kunt ramen lappen, zodanig, dat je het beter had kunnen laten, omdat er strepen en lelijke druppels achtergebleven zijn.
Als je op een verkeerde wijze een donkere pantalon perst, gaat ie glimmen. Ik noem maar wat.
Je kunt iets doen, of je kunt het GOED doen.
Onze generatie is noodgedwongen zelfredzamer geworden, dat is nu juist het probleem denk ik. Want moeder was vroeger thuis als je uit school kwam, en anders was er een lieve tante of opoe in de buurt vaak.
Nu is oma een actieve 50/60er, die ook op stap is.
Maar wat betreft die schuldgevoelens, ze maakte daar ook een opmerking over, nl. dat de moeders/vrouwen dat eens achter zich moeten laten.
Volgens mij is het zo, dat schuldgevoelens meteen na de geboorte vrijkomen.
We hebben het over een normale situatie.
Moeder wil de beste en liefste moeder zijn voor haar kind. Uitzonderingen dus daargelaten. En als er dan iets mis gaat, voel je die wurggreep.
En als ze groter zijn en je krijgt een "verwijt" van je kind, doet dat pijn.
Ik begrijp wel waar ze heen wil. Moeder mag best een 9 - 5 job nemen, ook al voelt ze zich daar schuldig over, want het gezin komt tekort.
Welnee, zegt mevrouw Bussemaker, als er een goede kinderopvang geregeld is, is er dus niks aan de hand.
Dus: weg met die knagertjes van binnen.
Ze houdt er echter geen rekening mee, dat er vrouwen zijn die vanuit Gods Woord, in die betekenis, moeder willen zijn.
Want ze hebben het beloofd bij de doop.