MarthaMartha schreef:
Gewoon aansluitend aan het Wilhelmus.... (zouden we die nu na koningsdag of na kroningsdag zingen???)
Koningsdag is pas in 2014
Maar ik vind het een goed idee, ik denk dat iedereen de wijs van "dankt dankt nu allen God" wel kent, en ik vind het een mooi lied.
MarthaMartha schreef:
Gewoon aansluitend aan het Wilhelmus.... (zouden we die nu na koningsdag of na kroningsdag zingen???)
Koningsdag is pas in 2014
Maar ik vind het een goed idee, ik denk dat iedereen de wijs van "dankt dankt nu allen God" wel kent, en ik vind het een mooi lied.
Helaas denk je nu iets te simpel. In het Liedboek voor de kerken staat de melodie beduidend anders dan in de Hervormde Bundel van 1938, dus je krijgt weer spraakverwarring en verdeeldheid. Het nieuwe Liedboek, dat op 25 mei a.s. verschijnt, zal dezelfde (oorspronkelijke) versie bieden die ook in het Liedboek van 1973 stond.
Nee, als we toch wat willen, kies dan in elk geval een melodie die a. zingbaar is (daar ging Ewbank de mist in) en b. waarover geen problemen kunnen ontstaan omdat er verschillende versies van in omloop zijn.
Van familie op Urk hoorde ik dat kinderkoor Geke's 10tal ook een koningslied zingt. Ik geloof op verzoek van omroep Flevoland.
Ik heb het even opgezocht.
Hier te beluisteren: http://www.youtube.com/watch?v=qwyKwkW5mU4
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Net gelezen op Elsevier.nl.
Het weekblad Revu breekt de mediacode en publiceert deze week foto's van Amalia, die gemaakt zijn buiten de afgesproken persmomenten.
Afschuwelijk, hoe brutaal.
Laat het meisje met rust.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Met de leuze: `Geen woning - Geen Kroning` oftewel `kroningsoproer`
Ik woonde pas in Amsterdam en viel met mijn neus in de boter......
Ik had dit - vanzelf - nimmer meegemaakt. Verbijsterend allemaal.
Je kon het ergens wel begrijpen dat er in die grote panden die (vaak) leegstonden mensen die geen betaalbare woning konden bemachtigen gingen `kraken`. Ik denk nog aan de `Lucky Luyk`(oktober 1981). Ik werkte toen (tijdelijk) in het Stedelijk Museum en woonde op kamers in de Paulus Potterstraat.
En dat is allemaal ruim dertig jaar geleden.
Met de leuze: `Geen woning - Geen Kroning` oftewel `kroningsoproer`
Ik woonde pas in Amsterdam en viel met mijn neus in de boter......
Ik had dit - vanzelf - nimmer meegemaakt. Verbijsterend allemaal.
Je kon het ergens wel begrijpen dat er in die grote panden die (vaak) leegstonden mensen die geen betaalbare woning konden bemachtigen gingen `kraken`. Ik denk nog aan de `Lucky Luyk`(oktober 1981). Ik werkte toen (tijdelijk) in het Stedelijk Museum en woonde op kamers in de Paulus Potterstraat.
En dat is allemaal ruim dertig jaar geleden.
Beste Eppo Gremdaat,
Mooi stukje, goed dat dit ook in herinnering blijft.
We zullen maar hopen dat de inhuldiging anno 2013 anders verloopt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ds. J. Mijnders heeft gepreekt over 'het Kroningsfeest van Koning Jezus' n.a.v. de tekst:Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond. Deze preek is ook in druk uitgegeven: http://www.ripepublishing.com/index.php ... 25&lang=nl. Van harte aanbevolen (wie weet waar deze preek allemaal gelezen wordt, komende zondag)!
iK hou het maar op het meesterdicht van Filips heer van Marnix heer van Sint Aldegonde. Dat vind ik beter dan zo'n Ds. Troost ofzo.
1. Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den Vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.
2. In Godes vrees te leven
heb ik altijd betracht,
daarom ben ik verdreven,
om land, om luid gebracht.
Maar God zal mij regeren
als een goed instrument,
dat ik zal wederkeren
in mijnen regiment.
13. Zeer christlijk was gedreven
mijn prinselijk gemoed,
standvastig is gebleven
mijn hart in tegenspoed.
Den Heer heb ik gebeden
uit mijnes harten grond,
dat Hij mijn zaak wil redden,
mijn onschuld maken kond.
15. Voor God wil ik belijden
en zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
dan dat ik God den Heere,
der hoogsten Majesteit,
heb moeten obediëren
in der gerechtigheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther schreef:iK hou het maar op het meesterdicht van Filips heer van Marnix heer van Sint Aldegonde. Dat vind ik beter dan zo'n Ds. Troost ofzo.
1. Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den Vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.
2. In Godes vrees te leven
heb ik altijd betracht,
daarom ben ik verdreven,
om land, om luid gebracht.
Maar God zal mij regeren
als een goed instrument,
dat ik zal wederkeren
in mijnen regiment.
13. Zeer christlijk was gedreven
mijn prinselijk gemoed,
standvastig is gebleven
mijn hart in tegenspoed.
Den Heer heb ik gebeden
uit mijnes harten grond,
dat Hij mijn zaak wil redden,
mijn onschuld maken kond.
15. Voor God wil ik belijden
en zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
dan dat ik God den Heere,
der hoogsten Majesteit,
heb moeten obediëren
in der gerechtigheid.
Zou de tijd misschien aanstaande zijn dat dit lied als achterhaald terzijde wordt geschoven?
Het is een echt gereformeerd lied, waar de moderne Nederlander weinig meer mee heeft,
alleen dan de woordeloze melodie, die wordt gespeeld bij de overwinning van Koning Voetbal.