Taalgebruik op kansel

Erasmiaan

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:
Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat die je de uitdrukking niet deugd.
Waarom zou de uitdrukking niet kloppen?
DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen.
Het antwoord staat ook direct in de Bijbel, Deuteronomium 29:29.
Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger. Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Je hebt deze persoonlijke dingen al vaker op het forum neergezet, ik vraag me af wie er gediend is met jouw persoonlijke beleving (of karikaturale weergave?) van een bepaalde situatie.

Overigens vind ik het voorbeeld van die kast niet helemaal gelukkig. Een onbekeerde kan weleens zo bemoedigd worden door de verkiezing, als hij bijkans in de wanhoop is en vreest vanwege Adams' en zijn eigen zonden niet zalig meer te kunnen worden. Dat er een verkiezing is, dat de Heere de deur nooit dichtgegooid heeft, maar vanuit Zijn eeuwig Welbehagen mensen verkoren heeft.
Kislev

Bericht door Kislev »

Erasmiaan schreef:Je hebt deze persoonlijke dingen al vaker op het forum neergezet, ik vraag me af wie er gediend is met jouw persoonlijke beleving (of karikaturale weergave?) van een bepaalde situatie.
Jij iig niet want jij weet alles al precies. Lijkt me best fijn. Bijkans.
Laatst gewijzigd door Kislev op 04 okt 2012, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:
Erasmiaan schreef:Je hebt deze persoonlijke dingen al vaker op het forum neergezet, ik vraag me af wie er gediend is met jouw persoonlijke beleving (of karikaturale weergave?) van een bepaalde situatie.
Jij iig niet want jij weet alles al precies. Lijkt me best fijn.
Inderdaad, je kunt veel van me zeggen maar niet dat ik in de puberteit ben blijven hangen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Aan het taalgebruik en de starheid te zien minstens 90+
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
Kislev schreef:
Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat die je de uitdrukking niet deugd.
Waarom zou de uitdrukking niet kloppen?
DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen.
Het antwoord staat ook direct in de Bijbel, Deuteronomium 29:29.
Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger. Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Je hebt deze persoonlijke dingen al vaker op het forum neergezet, ik vraag me af wie er gediend is met jouw persoonlijke beleving (of karikaturale weergave?) van een bepaalde situatie.

Overigens vind ik het voorbeeld van die kast niet helemaal gelukkig. Een onbekeerde kan weleens zo bemoedigd worden door de verkiezing, als hij bijkans in de wanhoop is en vreest vanwege Adams' en zijn eigen zonden niet zalig meer te kunnen worden. Dat er een verkiezing is, dat de Heere de deur nooit dichtgegooid heeft, maar vanuit Zijn eeuwig Welbehagen mensen verkoren heeft.
Er is er maar Een geweest waarin hij Zijn eeuwig welbehagen had, en dat was Christus, daarom kunnen en mogen wij alleen door Hém tot Hem komen.
In ons is alles verloren, het meest rechtvaardige is nog als een vieze lap voor God, maar in Christus zijn we geheiligd en gewassen .
Uit ons NIETS meer.
Openb 5:4
Echt het draait veel minder om ons, maar om Hem.
En wat deut 29:29 betreft, inderdaad, de verborgen zaken zijn niet aan ons.
Laatst gewijzigd door Simon op 04 okt 2012, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Simon schreef:Er is er maar Een geweest waarin hij Zijn eeuwig welbehgen had, en dat was Christus, daarom kunnen en mogen wij alleen door Hém tot Hem komen.
Herinner je je nog wat de engelen zongen in de velden van Efratha?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:Aan het taalgebruik en de starheid te zien minstens 90+
Sorry, dan ook zelf niet meer klagen over het niveau. Op een normale manier reageren zit er kennelijk niet in.
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Simon schreef:Er is er maar Een geweest waarin hij Zijn eeuwig welbehgen had, en dat was Christus, daarom kunnen en mogen wij alleen door Hém tot Hem komen.
Bedoel je: in de mensen een eeuwig welbehagen? Dat staat er namelijk niet.

Dat er inlezen is ook niet goed, want even tevoren had de engel nog gezegd: die heel het volk wezen zal.
De herders zullen toen aan Israël gedacht hebben en niet aan de inmiddels (AD2012) gebruikelijke term 'Gods volk', zeker niet als die laatste wordt gehanteerd om een bepaalde groep binnen een kerkelijke gemeente aan te duiden.
refo

Bericht door refo »

In de preek worden kinderen aangesproken als moetende zeker nog bekeerd worden.
Aldus wordt uitgesloten dat ze dat al zijn. En denken kinderen dat het is voor oude mensen.

Anderzijds zijn er oudere mensen die denken: als ik zie wat er allemaal nog met mij moet gebeuren, dan is mijn tijd voorbij. Daarvoor is niet genoeg tijd meer.
WimA

Bericht door WimA »

Volgens @refo mag blijkbaar in een gebed niet worden gevraagd: "Heere, bekeer ons"
Want dan zeg je - in zijn visie - dat er onder het gehoor geen bekeerde mensen zitten.

:bobo
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Bedoel je: in de mensen een eeuwig welbehagen? Dat staat er namelijk niet.

Dat er inlezen is ook niet goed, want even tevoren had de engel nog gezegd: die heel het volk wezen zal.
De herders zullen toen aan Israël gedacht hebben en niet aan de inmiddels (AD2012) gebruikelijke term 'Gods volk', zeker niet als die laatste wordt gehanteerd om een bepaalde groep binnen een kerkelijke gemeente aan te duiden.
Precies!
je weet altijd dat je sterk staat, wanneer de tegenpartij ''star'' weer on topic wil gaan.
Want zeg nou zelf, er wordt wel eens veul verder afgeweken van een topic, en dat hoor je niets!
Maar goed, on topic maar weer ;)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA

Bericht door WimA »

WimA schreef:Volgens @refo mag blijkbaar in een gebed niet worden gevraagd: "Heere, bekeer ons"
Want dan zeg je - in zijn visie - dat er onder het gehoor geen bekeerde mensen zitten.

Overigens is deze zienswijze schering en inslag ook in diverse reformatorische kerken. Uit ervaring weet ik dat er - ook aan tafel - wel wordt gevraagd om groei in het geloof enz. maar het vragen om een nieuw hart wordt sporadisch vernomen.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Jongere eens.
Alleen al de term middelijkerwijs. Wie weet nu wat dat betekent?
Ik weet dat wel. Jij ook denk ik. Anders zou ik het even navragen. Verder schat ik de jeugd niet "simpel" in of zo iets, dus als ik het begrijp zal de jeugd er ook niet veel moeite mee hebben.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
WimA schreef:Volgens @refo mag blijkbaar in een gebed niet worden gevraagd: "Heere, bekeer ons"

Overigens is deze zienswijze schering en inslag ook in diverse reformatorische kerken. Uit ervaring weet ik dat er - ook aan tafel - wel wordt gevraagd om groei in het geloof enz. maar het vragen om een nieuw hart wordt sporadisch vernomen.
Ik heb jarenlang onder het gehoor mogen zitten van een predikant die vrijwel altijd bad: Bewaar ons voor de zonde en een onvoorbereide dood.
We kunnen toch niet sterven als we niet bekeerd zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Kislev

Bericht door Kislev »

WimA schreef:

Eerlijk gezegd herken ik dat niet. Er is juist altijd vragen om bekering. Ik houd het maar bij de woorden van mn schoonpa: Heere bekeer ons, voor het eerst of bij vernieuwing.
Plaats reactie