Waarom zou de uitdrukking niet kloppen?Kislev schreef:Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat die je de uitdrukking niet deugd.Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Het antwoord staat ook direct in de Bijbel, Deuteronomium 29:29.DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen.
Je hebt deze persoonlijke dingen al vaker op het forum neergezet, ik vraag me af wie er gediend is met jouw persoonlijke beleving (of karikaturale weergave?) van een bepaalde situatie.Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger. Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Overigens vind ik het voorbeeld van die kast niet helemaal gelukkig. Een onbekeerde kan weleens zo bemoedigd worden door de verkiezing, als hij bijkans in de wanhoop is en vreest vanwege Adams' en zijn eigen zonden niet zalig meer te kunnen worden. Dat er een verkiezing is, dat de Heere de deur nooit dichtgegooid heeft, maar vanuit Zijn eeuwig Welbehagen mensen verkoren heeft.