Ik denk dat dit een terechte vraag is. Hoewel we ook moeten oppassen om bij alles vraagtekens te zetten. Ik kan deze vraag voor de kwestie ds. Lamain niet beantwoorden, voor mij hoeft dat ook niet.Simon schreef: Er was die nacht een engel verschenen aan Paulus, schrijft de apostel.
Profeten zeggen altijd nadrukkelijk Wie hun bron is, Wie hen als middel gebruikt om iets te vertellen. Was dat het geval bij ds Lamain, is de vraag.
Includeerde zijn waarschuwing / voorspelling ook: ''De Heere zegt'', ''zo zegt de Heere'', of ''de Heilige Geest heeft mij kenbaar gemaakt'' dat er vannacht iets gaat gebeuren ???
Dat is voor mij de vraag.
Ik heb zelf de vergelijking getrokken met ouderling Slager in Stavenisse, zondag 25 januari 1953. Van een getuige daarvan weet ik dat Slager zich "van Godswege" gedrongen voelde om een andere preek te lezen dan hij van plan was, nl. over Psalm 119:120 "Het haar mijns vleses is te berge gerezen van verschrikking voor U, en ik heb gevreesd voor Uw oordelen".
Na de preek zei hij dat de indrukken Gods op zijn ziel het hem deden gevoelen dat er iets vreselijks te gebeuren stond. Het oordeel Gods was zeer nabij. Wat het zou zijn, of hoe het kwam, liet de Heere verborgen.
Dat er daarna binnen één week 153 inwoners van Stavenisse de dood hebben gevonden in het water, is voor mij voldoende bewijs dat dit van God was. (Ik zeg dat ze de dood hebben gevonden in het water, maar voor meerderen was het ook een doorgang naar het Leven!)