Oorspronkelijk gepost door gvdham
Het valt mij op dat tussen de mensen die reageren ook mensen zijn die het persoonlijk betreft. Dit is wat het topic erg persoonlijk maakt. Wat mij persoonlijk dwars zit is wat velen wel aanhalen, zwart-wit, hemel-hel...
Als je dit op een andere manier zou bekijken, en als uitgangspunt neemt dat deze discussie niet over wat te doen voor het huwelijk, maar wat te doen na het huwelijk met een ongelovige.
Ik mis in deze hele discussie iets. Aan de hand van 2 kor 7: 14 wordt constant gezegd een ongelijk juk (huwelijk) is verboden.
Maar diezelfde Paulus schrijft in 1 kor 7: 13 en verder ok nog wat anders namelijk;
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw en d eongelovige vrouw is geheiligd door de man. want anders waren de kinderen onrein; maar nu zijn zij heilig
Dat is dus iets heel anders dan zwart/ wit ja/nee redenatie. Hier heeft GvdHam wel een punt.
Maar ik ben het wel England eens. weet war je aan begint want je bespaart jezelf en evt kinderen een hoop problemen. Daarom moeten wij eveneens het advies van Paulus uit 2 kor niet weg gooien.
Maar verabsoluteren dat mag ook niet.
gaat het hier niet over 2 heidenen waarvan de een tot het geloof is gekomen.
dat is wat anders dan een verhouding aangaan met een ongelovige.
ik denk dat ik me verder uit deze discussie terug trekt. Rachmaninoff blijkt telkens mij op rand onderwerpen te moeten aanvallen. Het is heel hinderlijk als je zo moet discusseren.
Ik hoop dat England het nog wel even volhoudt. Ik vind haar postings waardevol.
Ik vraag me eerlijk gezegd nog af wat je Anne 1-3-5, (Gvdham) nog verwacht van dit topic? Hoop je hier nog wijzer te worden? Hebben we als OSW ers al niet veel (alles?) gezegd in dit topic, via u2u of etc.? Wat is het doel nu nog.
Ik meen het serieus, wat verwachten jullie nu nog? Een soort toestemming van OSW? Nog meer meningen?
Als het je nu om andere geloofszaken gaat, kunnen we misschien in andere topics verder discusseren. Volgens mij wordt het hier een aanvallen van elkaars reacties en een verwijten slingeren over en weer. Daar wordt niemand wijzer van.
Misschien kun je aangeven wat je nog wilt weten of waar je nog mee zit. Een ja-woord van: Prima, ga je gang, trouw gerust! kun je van ons (?) niet verwachten.
Het valt mij op dat tussen de mensen die reageren ook mensen zijn die het persoonlijk betreft. Dit is wat het topic erg persoonlijk maakt. Wat mij persoonlijk dwars zit is wat velen wel aanhalen, zwart-wit, hemel-hel...
Als je dit op een andere manier zou bekijken, en als uitgangspunt neemt dat deze discussie niet over wat te doen voor het huwelijk, maar wat te doen na het huwelijk met een ongelovige.
Ik mis in deze hele discussie iets. Aan de hand van 2 kor 7: 14 wordt constant gezegd een ongelijk juk (huwelijk) is verboden.
Maar diezelfde Paulus schrijft in 1 kor 7: 13 en verder ok nog wat anders namelijk;
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw en d eongelovige vrouw is geheiligd door de man. want anders waren de kinderen onrein; maar nu zijn zij heilig
Dat is dus iets heel anders dan zwart/ wit ja/nee redenatie. Hier heeft GvdHam wel een punt.
Maar ik ben het wel England eens. weet war je aan begint want je bespaart jezelf en evt kinderen een hoop problemen. Daarom moeten wij eveneens het advies van Paulus uit 2 kor niet weg gooien.
Maar verabsoluteren dat mag ook niet.
Hierbij nog een toevoeging op 2 kor 6:14. ik heb de verklaring cameraat er eens bij gepakt hier wordt m.n. verwezen naar Lev 19 en Deut 22. Lev en Deut spreken daar m.n. over een arbeidsrelatie tussen een gelovige en ongelovige. Niet zozeer over een huwelijk. Alhoewel Spurgeon het huwelijk wel expliciet noemt.
In dezelfde verklaring van Cameraat staat bij 1 kor 6 overigens wel dat deze teksten niet gebruikt kunnen worden om een ongelijk huwelijk mee te rechtvaardigen. Mede met verwijzingen naar het oude testament. Onder het OT was een gemengd huwelijk niet wettig, dit is het onder het NT wel.
Dus het beste advies in deze impasse is vlg mij dat GvdHam samen met Anne God bidt dat zij beiden het huwelijk in mogen gaan als gelovige. En dat zij beide aan Christus kant komen te vallen.
Als die tekst al gaat om het samen werken,wat moet het dan wel niet betekenen voor een huwelijk? Als je al geen te nauwe banden met andere ongelovigen moet aangaan wat werken betreft, hoe moet het dan in een relatie waar man en vrouw 1 lichaam worden...?
Maar ik ben het met Nicname eens, deze discussie gaat in kringetjes rond, en ondanks al jullie steun etc voel ik ook dat ik mezelf blijf herhalen!
En zoals Democritus al heeft aangeduidt, dat als je als twee ongelovigen trouwt, en de een komt tot bekering, dan is het een andere zaak! Maar ook daarover heb ik al uitgebreid geschreven! Dus volgens mij is dat ook wel duidelijk, ik heb tenminste geen storm van protest over me heengekregen..
Nogmaals,
Bidt en steun waar je kan iemand die in een ongelijk huwelijk is! En als ongelijk stelletje... Kies dan heden wie je dienen wilt...Hoe moeilijk het ook is, en hoeveel pijn het ook kan doen, en hoeveel onbegrip het ook kan opleveren, denk eraan dat het huwelijk voor de rest van je leven is, en tenzij je man 20 jaar ouder is, het grootste deel van je leven hoop je dan toch samen door te brengen... En om dan elke dag tegen een muur op te lopen, elke dag de zefde discussies te hebben. Of erger nog, zoals een vriendin van mij: compleet genegeerd worden door je man, die net doet alsof je niet bestaat, die niks tegen je zegt, je niet 'erkent', zo van 'hallo, ik ben erweer' maar die zo langs je heen het huis binnen loopt. Toen ze er wat van zei, en tegen hem zei dat ze het gevoel had dat ze genegeerd werd zei hij: marginalised, marginalised is the word my dear... Dat hield dus in dat hij haar bewust in de margin had gedrukt... Hij erkende dat, en gaf als reden dat zij christelijk geworden was.....
Is dat wat je wilt? Is dat wat God voor jou wilt? God zei: komt allen tot mj die vermoeid en belast zijt.. Maar om je nou expres te belasten met iets wat haast te zwaar is voor iedere vrouw om te dragen...? Als man en vrouw heb je elkaar zo hard nodig! Je leeft zo dicht bijelkaar, je ziet alles van elkaar! Als vrouw wil je lief gevonden worden, je wilt toch dat je man van je houdt? En je man wil voelen dat je hem respecteerd voor wie hij is...De Bijbel is ook duidelijk erin dat de vrouw de man moet respecteren, en dat kan in een goed huwelijk ook! Maar daar moet je wel aan werken! En de Heere wil daarin zeker helpen! Maar als je andere richtingen opwil, kun je dan je man respecteren? Is het gevaar niet enorm groot dat je je beter gaat voelen dan je man? En komen verwijten al niet heel snel? "Jij zei dat ik me eigen gang kon gaan, en nu zeur je alweer of ik niet meekom naar de kerk" "Jij zei dat je er niks van zou zeggen als ik de kinderen mee zou nemen naar de kerk, maar nu wil je ze al weer meenemen naar voetbal" "Jij vindt cathechesatie toch ook belangrijk? waarom hoeft 'ie nu dan weer niet te gaan?" " We hebben vanmorgen ook al samen gelezen en gebeden, dat hoef je toch niet de hele ganse dag te doen!"
Kun je dat aan als je een ongelijk huwelijk aangaat? Als je als ongelovige trouwt met elkaar, en de een komt tot bekering, ik weet zeker dat God je dan kracht geeft. Je kunt dan met een eerlijk geweten Hem om hulp en bijstand vragen.. Maar om bewust die stap te zetten, en dan om Gods hulp en zegen te vragen...?
Maar goed, ik denk niet dat er nog veel gezegd kan worden, en zoals gebleken is met sommige postings, mensen gaan alleen maar lopen hakketakken over details!
Ik was het trouwens met Jacob eens over de Vrijzinnigen. Niet de mensen zelf, maar als instituut. Ik denk dat we dat al eens eerder hebben gehad. Als we zeggen dat de RK niet in rechtvaardiging door het geloof alleen gelooft hebben we het niet over individuen (die trouwens automatisch een anathema zijn.) maar over de RK als instituut, zoals het VaticaanII op gesteld heeft.
En zo is dat met veel dingen. Het gaat hier dus om de Vrijzinnige officiele leer. Dat er ook in die kerk Christenen zitten zal niemand ontkennen, maar die zitten er ook in de RK, en wie weet zelfs in de Moskee en synagoge.... Vaak gaat trouw boven leer.....
Ik begrijp dat je nog weinig weet van de Bijbel en van de gereformeerde leer.
Gods Woord is voor maar één uitleg vatbaar. Gods Woord is niet veelkleurig, maar zwart-wit. Mensen die zeggen dat de Bijbel veelkleurig is, zijn pluraal.
Was de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegt
De Schrift ís voor één uitleg vatbaar.
Alleen de duivel vindt dat er wel meerdere interpretaties mogen zijn.
Laten we OOK maar voorzichtig zijn om direkt overal de duivel bij te halen.
Ga je ook even in, op het argument van Democritus, hoe het dan zit met al die scheuringen?
Lijkt me logisch.
Het verstand van mensen is verduisterd en luistert naar de ingevingen van de boze. De boze zegt bijvoorbeeld dat er meerdere waarheden zijn en legt de Schrift verkeerd uit. De duivel misbruikt altijd Gods Woord. Denk maar eens aan de val "is het niet dat God gezegd heeft"?
Zo krijg je verdeeldheid, conflicten enz. enz.
Van God afkomstig?
Ik begrijp dat je nog weinig weet van de Bijbel en van de gereformeerde leer.
Gods Woord is voor maar één uitleg vatbaar. Gods Woord is niet veelkleurig, maar zwart-wit. Mensen die zeggen dat de Bijbel veelkleurig is, zijn pluraal.
Was de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegt
De Schrift ís voor één uitleg vatbaar.
Alleen de duivel vindt dat er wel meerdere interpretaties mogen zijn.
Matthijs,
Als jij weet wat de enige goede uitleg van de Bijbel is dan raad ik je aan om predikant te worden en wil ik graag in jouw gemeente komen. Want zoals jij het nu brengt heb jij de wijsheid in pacht.
ik heb er anders bar moeite mee om de ene juiste uitleg van de Bijbel te zien.
Of denk jij dat er meerdere waarheden zijn? Denk je dat God Zichzelf tegen zal spreken?
D'r is maar één waarheid en er is maar één ware uitleg van die waarheid.
Oorspronkelijk gepost door Matthijs........Of denk jij dat er meerdere waarheden zijn? Denk je dat God Zichzelf tegen zal spreken?
D'r is maar één waarheid en er is maar één ware uitleg van die waarheid.
God spreekt zich niet tegen. Dat weet jij ook wel.
Maar zou het misschien zo kunnen zijn dat wij kleine mensjes niet altijd die ene uitleg uit de bijbel kunnen halen omdat ons verstand niet zover reikt?
Jij pretendeert teveel dat jij als enige die uitleg van een bepaald bijbelgedeelte weet en dat stoort menigeen hier op het forum.
Velen durven er hier voor uit te komen dat ze het soms echt niet weten en dat respecteer ik meer dan jouw uitgesproken meningen.
Je hoort mij nergens zeggen dat MIJN uitleg dé uitleg is. Maar ik raad pleeg voor een zuivere uitleg liever de oude schrijvers dan een moderne theoloog.
dit topic en de reacties schieten hun doel voorbij..
ik respecteer jullie mening, maar ga nou niet elkaar dingen verwijten.. het doel van dit topic is was om te kijken of onze kijk door een roze bril was... ikzelf denk niet dat deze roze is, maar anders door een hele andere kijk op dingen.
De kijk naar het geloof en de bijbel die zeker zwart/wit zijn is vanaf een hele andere kant en in dit opzicht zullen we nooit bij elkaar kunnen komen..
dank je voor jullie inbreng...
dit topic en de reacties schieten hun doel voorbij..
Nu ben ik eigenlijk nog benieuwd naar wat het doel dan was. Kun je dat omschrijven? Wat verwachtte je ervan?
Verder, heel veel sterkte en zegen toegewenst bij de keuze die jullie maken. Als jullie toch van plan zijn te trouwen, dan hoop ik dat jullie beiden met God die weg mogen vervolgen.
Idd, ik vraag me ook af wat het doel nou was!
Wilden jullie graag onze, en het liefst natuurlijk Gods zegen op jullie toekomst samen hebben...?
Kun je in alle eerlijkheid bidden voor iets waarvoor God je waarschuwd? Kun je in alle eerlijkheid bidden om een zegen over een toekomst waar God je tegen waarschuwd?
En dat het zwart/wit is..Volgens mij valt dat nog wel mee! Als je het beste met iemand voor hebt laat je em toch ook niet een beslissing nemen die alleen maar pijn en verdriet kan veroorzaken zonder te waarschuwen...?
Een goed boek om te lezen, ik weet niet of ie in het Nederlands te verkrijgen is, is When Love Dies. door Judy Bodmer...
Maar in elk geval, het allerbeste voor de toekomst, en ik hoop dat Christus de Hoeksteen wordt van jullie huwelijk als jullie deze relatie voortzetten!
We blijven voor jullie bidden!