memento schreef:Deze hele discussie is nogal nonsens. Paulus, wanneer hij spreekt over ergeren in het verband van christelijke vrijheid, bedoeld hij daarmee niet de irritatie die sommigen uiten wanneer iets anders gaat dan zij vinden dat het zou moeten gaan, maar heeft hij het over het door jouw vrijheid een zwak-gelovige in de verleiding brengen iets te doen wat tegen zijn geweten ingaat.
Exact. De lijn van zijn betoog in 1 Korinthe 8 en 9 is heel belangrijk.
Er zijn in de gemeente mensen die geen afgodenvlees willen eten en dat een principieel punt vinden (denk niet dat zij dat onder christelijke vrijheid zouden zien vallen!!).
Paulus maakt het volgende betoog (hfst 8):
- Voorop staat de vrijheid. Hij betoogt waarom het afgodenvlees wèl gegeten mag worden. (vs 1-6)
- Hij noemt dat niet allen die kennis van de vrijheid hebben (7)
- Hij noemt de ergernis van die mensen als zij anderen afgodenvlees zien eten en roept op om hen dan geen aanstoot te geven om de middelmatige zaak. (9-13)
In hoofstuk 9:
- Voorop staat de vrijheid. (
Ben ik niet een apostel? Ben ik niet vrij?) Hij beargumenteert wat hij mag, zoals een vrouw nemen. (1-14)
- Maar hij ziet een belangrijker doel, namelijk mensen voor Christus winnen. En daarom ontzegt hij zich in vrijheid(!) alle dingen die hij mag (
'ik heb geen van deze dingen gebruikt'), om meer te winnen. Hij wordt de Joden een Jood en de zwakken een zwakke. (vs 14-22)
- En hij doet dat vanwege een belangrijker doel: om er te winnen voor het evangelie (23). Net als een sportman. Die mag alles eten, etc. (vrijheid!); maar 'onthoudt zich in alles'. Hij geeft dingen op, om er een prijs mee te winnen.
Heel duidelijk komen hierin allebei de elementen naar voren, zoals ik ook in mijn eerste post zei.
- Vrijheid als basisbeginsel (Paulus begint beide hoofdstukken ermee)
- Vrijwillige gebondenheid als liefdebeginsel (Even belangrijk)
Wie goed heeft gelezen, kon in mijn posts geen oordeel lezen of de das wel of niet om moest. Het gaat mij erom dat we moeten erkennen dat dit een zaak van vrijheid is! Want pas dán komt het aan de orde om vrijwillig gebonden te zijn, bijvoorbeeld omdat meer jongeren (of misschien juist wel meer ouderen..) dan geloof hechten aan je woorden.
Iedereen doet alsof de christelijke vrijheid dan een legitimering zou zijn voor allerlei dingen waar iedereen zich aan zou ergeren. En daarom negeren we de christelijke vrijheid en waarschuwen we alleen voor het geven van ergernis. Dat is, zeg ik opnieuw, een misverstaan van de christelijke vrijheid.
De kerntekst om de hele discussie samen te vatten is volgens mij 1 Kor 8:1:
Aangaande nu de dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat wij allen te zamen kennis hebben. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht.
De kennis is de kennis waaruit Paulus weet dat hij volkomen vrij is om afgodenvlees te eten. Maar wat
doet hij met zijn christelijke vrijheid? Hij kan daar pochend ('opgeblazen') mee gaan rondlopen en zijn zwakke broeders de ogen uitsteken en ergeren met zijn eigen vrijheid. Dat doet de pure kennis van de christelijke vrijheid, en daar is Erasmiaan denk ik bang voor als hij vale spijkerbroeken e.d. noemt. Alsof er na het verstaan van de christelijke vrijheid (= kennis) een 'vrijgevochten' leven volgt.
Dat zal bij de gelovige zo niet zijn, want 'de liefde sticht'. De liefde zoekt zichzelf niet. Ook niet als het in vrijheid mag. Dat is heel duidelijk een kant van de christelijke vrijheid, wat Luther noemde toen hij zich vrijwillig weer wilde binden. Maar wat mij stoort is dat veel mensen zich heel druk maken over die binding, zonder pal te willen staan voor het basisprincipe van christelijke vrijheid.
En dat is voor mij (in deze discussie) dit: elke christen heeft de volkomen vrijheid om zonder das door het leven te gaan. Gods woord hindert hem daarin niet.
Zou het lukken dit allemaal te onderschrijven? Pas dáár vanuit kunnen we verder, zoals ook Paulus daar vanuit verder redeneerde. Dan zou die das zomaar weer wel om het boordje kunnen verschijnen.
Maar daar ligt eveneens een verantwoordelijkheid voor allen die zich ergeren aan de terechte vrijheid van mede-christenen!