Kleding ambtsdragers

Desiree

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Desiree »

Lourens schreef:Misschien voor een andere topic.

Maar gedragscode voor ambtsdragers?
Is voor kleding een gedragscode nodig?

Is er verschil dan tussen predikant en ouderling of lerend ouderling?

Naar mijn mening mogen beiden dragen wat ze prettig vinden. Alleen binnen de eredienst gepaste kleding.
En verder gewoon het fatsoen als je ' in functie ' bent. Dus bezoek, vergadering etc. Maar dan hoeft het van mij ook
helemaal niet in het zwart.
En voor een predikant in spijkerbroek heb ik net zoveel respect als een predikant in drie-delig pak.
Ik vind het voor mezelf wel handig als ik zie wie iets doet in de kerk in de ere dienst. Feitelijk een koster toch ook wel. Een soort herkenningscode. Verpleegster lopen in het wit, ambulance in groen-geel. Politie in blauw etc. Dus kerkenraad in.. de kleur maakt natuurlijk niet uit, maar wel duidelijk herkenbaar. Ik vind dat handig en praktisch. Een beetje netjes vind ik wel fijn. Dat ik wel naar de preek luister en niet zit te kijken naar de kerkenraad hoe goed ze zijn om te zien.

Verder niet teveel druk over maken. Kijk naar de lelie op het veld... die maakt zich ook niet druk.

Ik denk wel dat het Bijbels is, kijk maar naar de priesters en anderen. Die herkende je toch ook in hun kleding in de eredienst. Dat was toch veelal wit, niet? Maar goed, dat had de Heere voorgeschreven, dan moet je dat ook doen, want dan heeft dat een goede reden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

memento

Bericht door memento »

Desiree schreef:Ik vind het voor mezelf wel handig als ik zie wie iets doet in de kerk in de ere dienst. Feitelijk een koster toch ook wel. Een soort herkenningscode. Verpleegster lopen in het wit, ambulance in groen-geel. Politie in blauw etc. Dus kerkenraad in.. de kleur maakt natuurlijk niet uit, maar wel duidelijk herkenbaar. Ik vind dat handig en praktisch. Een beetje netjes vind ik wel fijn. Dat ik wel naar de preek luister en niet zit te kijken naar de kerkenraad hoe goed ze zijn om te zien.
Helemaal mee eens. Ik liep eens in een verzorgingshuis, op zoek naar een zuster om eea te vragen. Dat tehuis had alleen de regels dat de zusters in gewone kleding liepen, in plaats van een uniform. Pas na heel veel mensen aangeschoten te hebben (familie van bewoners enzow) had ik pas een zuster gevonden. Erg irritant. Toen besefte ik het nut van een uniform. :)
refo

Bericht door refo »

Herkenbaarheid. Leuk bedacht.

En wat als de gehele gemeente in het zwart gaat lopen?
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
vlinder schreef:
Mariavt schreef:En in de tijd van de bijbel hádden ze geen pakken aan, maar werd wel waarde gehecht aan eenvoud.
De klederen van de priesters kosten de bevolking veel dure middelen.
En voor eenvoudige kleding moet je m.i. geen pak aantrekken. Onder de 200 euro vind je niet makkelijk een pak, maar wel een simpele broek en een T-shirt. (niet dat dat van mij hoeft, maar eenvoudig is denk ik niet het juiste argument in deze discussie.)
Nou Vlinder, dat vind ik geen argument, sorry. En dan maar een broek en T shirt voor de k.r. ? :nonnon Wat blijft er over van een ambt dan ? Kijk nu eens naar alle andere wereldse ambten, allemaal te herkennen, allemaal deugdelijke kleding.
Even goed lezen: ik schrijf dus dat dat van mij ook niet hoeft, dus dat zijn we met elkaar eens. Maar ik ging dan ook in op het argument van eenvoudige/sobere kleding. Dan gaat een pak duurder kosten dan wat anders. Dus ik gaf alleen aan dat dát argument niet klopte en dat ik het daar dus ook niet mee eens was. Ik ben het dus wél met jou eens dat ze te herkennen moeten zijn met deugdelijke (lees voor mij eerbare) kleding zolang ze ambtelijk werk doen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Van Dal herenmode, in de opruiming, 3-delig antraciet pak, krijtstreepje. € 39,95. ;)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mister schreef:Van Dal herenmode, in de opruiming, 3-delig antraciet pak, krijtstreepje. € 39,95. ;)
Made in THAILAND door kleine kinderen :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
Mister schreef:Van Dal herenmode, in de opruiming, 3-delig antraciet pak, krijtstreepje. € 39,95. ;)
Made in THAILAND door kleine kinderen :huhu
Wou je die laten verhongeren dan?
Desiree

Bericht door Desiree »

refo schreef:Herkenbaarheid. Leuk bedacht.

En wat als de gehele gemeente in het zwart gaat lopen?

Ja, dat heb ik nooit begrepen. Maar goed, iedereen mag dat natuurlijk zelf weten. Als je dat een fijne kleur vindt, kan ik daar toch niet over discussiëren. Smaken verschil.

Ik zou dan toch als kerkenraad iets bedenken dat er toch een soort uniform is. Toch een soort herkenbaarheid. Nou, er zullen genoeg mensen zijn in de kerk die advies kunnen geven toch?
Ik zit niet in de modebranche.. dus ik heb geen idee.

Ik schreef immers op hoe ik het zou doen, vanwege de praktische kant. Ik denk dat bijv. het wit ook erg praktisch was in het Oude Testament. Zwart was een hele tijd in de geschiedenis een soort armoede kleur... praktisch en goedkoop. Toch? Er zal vast overal een gedachte achter zitten, ook achter uniformen etc. Om die gedachte gaat het.

De prijs van een pak, is dat zo belangrijk? Moet je toch zelf weten.. naar vermogen zou ik zeggen. Ik zie mijn man graag in een mooi pak voor netjes maar ook wel lekker simpel op de zaterdag.
Ik denk dat Lydia de purper verkoopster ook wel gedragen heeft wat ze verkocht. Denk je niet..
Jozef had een veelkleurige rok aan. En een kemelsharenmantel is weer anders. Ga zo maar door. Behoorlijke diversiteit, niet?

Geen drama van maken.. koop wat je leuk vindt en kan betalen en hou het eerbaar. Nou, prima toch? Alleen graag herkenbaarheid voor personen die in functie zijn!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,

Matthew Henry

refo

Bericht door refo »

Waarom moet en ambtsdrager herkenbaar zijn?

Als je ze spreken wilt zijn ze te vinden dmv een telefoonlijst of je klopt aan in de consistoriekamer.
Ik kan me voorstellen dat ze het niet eens prettig vinden aangeschoten te worden in het openbaar voor ambtelijke zaken.
Dus welke nuttigheid heeft het?

Vroeger was ook de streepbroek in zwang.
Desiree

Bericht door Desiree »

Waarom liepen de priesters in de Bijbel dan met bijzondere kleding?

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Waarom moet en ambtsdrager herkenbaar zijn?

Als je ze spreken wilt zijn ze te vinden dmv een telefoonlijst of je klopt aan in de consistoriekamer.
Ik kan me voorstellen dat ze het niet eens prettig vinden aangeschoten te worden in het openbaar voor ambtelijke zaken.

Als je op de consistorie wilt kloppen, moet je vaak snel zijn, anders is dominee al weg, zeker als hij een preekbeurt even verderop heeft. Ik zit wel eens de preekbeurten te bekijken en er is nauwelijks tijd tussen 2 kerkdiensten om van A naar B te reizen. Ook komt het wel eens voor dat dominee te laat is ! Maar dit terzijde.
[knip] Niet op de persoon. Maar het is een ambt, je wordt geroepen ! Dan zou het toch goed zijn, om van binnenuit te laten zien, dat het je heel serieus is ?
De tijd van de zondagse jurk of het zondagse pak is voorbij. Maar mensen hadden het vroeger vaak zo arm, maar trokken geld uit voor een nette outfit voor de zondag. Nu zie je amper verschil :fi Er zijn predikanten die zelfs bij zeer hoge temperaturen hun jasje niet uittrekken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Maar ik zie geen meerwaarde in:
- apart opgestelde banken voor ambtsdragers
- aparte kledingvoorschriften voor ambtsdragers wat betreft kleur

En nog steeds geen argumenten gezien dan 'gewoonte of bijgelovigheid'.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Gij zult niet op de persoon spelen. :livre

Maar ik zie geen meerwaarde in:
- apart opgestelde banken voor ambtsdragers
- aparte kledingvoorschriften voor ambtsdragers wat betreft kleur

En nog steeds geen argumenten gezien dan 'gewoonte of bijgelovigheid'.
Jij ziet er geen meerwaarde in :nonnon Dat begrijp ik totaal niet. Elk instituut, vereniging, club, genootschap heeft regels, al jaaaaarenlang vaak. Maar in de kerk zitten er mensen die dat maar eens om willen gooien, waarom ? Omdat je geen meerwaarde ziet :oO
[knip] niet op de persoon
Laat ik het dan zo zeggen, nee niet ik, maar zoals DIA dat uitstekend verwoordde in een ander topic. De kerk ligt onder het oordeel van de verblinding. Alles wat goed is, wat waarde heeft, moet kennelijk fijngemalen worden in de molen van de moderne tijd. Omdat het voor sommige mensen geen meerwaarde zou hebben. Wat mij betreft is dit een onderdeel van de glijdende schaal :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
refo schreef:Waarom moet en ambtsdrager herkenbaar zijn?

Als je op de consistorie wilt kloppen, moet je vaak snel zijn, anders is dominee al weg, zeker als hij een preekbeurt even verderop heeft. Ik zit wel eens de preekbeurten te bekijken en er is nauwelijks tijd tussen 2 kerkdiensten om van A naar B te reizen. Ook komt het wel eens voor dat dominee te laat is ! Maar dit terzijde.
[knip] Niet op de persoon. Maar het is een ambt, je wordt geroepen ! Dan zou het toch goed zijn, om van binnenuit te laten zien, dat het je heel serieus is ?
De tijd van de zondagse jurk of het zondagse pak is voorbij. Maar mensen hadden het vroeger vaak zo arm, maar trokken geld uit voor een nette outfit voor de zondag. Nu zie je amper verschil :fi Er zijn predikanten die zelfs bij zeer hoge temperaturen hun jasje niet uittrekken.
Misschien is dat omdat mensen vroeger vaak werkkleding hadden.... en dat geen eerbare kleding voor op de zondag vonden. Nu is dat verschil er vaak minder. Dat je niet in je werkoveral naar het werk gaat, of in een zuster-pakje kan ik me goed voorstellen. Maar ik heb een kantoorbaan en draag door de week meestal normale kleding.... die ik dan ook gerust op zondag aan doe. Het voldoet op alle vlakken aan de kledingeisen. Het is net genoeg, eerbaar en zedig. Ik lees nergens anders dat er andere kledingeisen gelden voor de kerkgang. En als predikanten hun jasje met meer dan 30 graden aanhouden is dat hun probleem, meer kan ik er niet van maken. Het lijkt me knap warm en God vraagt dat niet van ons. Als ze dat toch willen doen, prima zolang men niet denkt er vromer door te zijn of het anderen op gaat leggen.

En dat heeft allemaal niets te maken met verblinding en fijnmalen van vroegere gewoonten. Instituten, verenigingen, clubs enz. hebben ook regels maar bedenken die regels zelf. De kerk heeft ook van die dingen, maar die staan in de Bijbel. Dat is het Handboek voor de Kerk dus moeten we kijken wat daar in staat en daar naar leven. Ik vind het geen verblinding als mensen hun gewoonten daar weer aan gaan toetsen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Desiree

Bericht door Desiree »

oké, refo... niet helemaal waar.. ik haalde toch de Bijbel aan. Maar oké... ik kom er op terug! Met hoofdstuk en teksten erbij.

Of niet, als jij gelijk hebt.

Opzich wel leuk dat je ons zo laat denken... :super

Matthew Henry

Gesloten