Ik zou zeggen, open je Bijbel en toon mij wat er niet klopt aan wat ik zeg. Met kale verwijzingen naar -ismes, komen we niet veel verder. Ik herken mij er ook niet in: de Wet is heilig en goed.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Als God het niet zo nauw neemt...? Hij gaf Zijn eigen Zoon - of nog dieper: Zichzelf - aan het kruis!Pjotr92 schreef: ↑Vandaag, 20:12 Rhadders, hoe kijk je dan tegen het begrip 'kruisdragen' aan? Als God het toch allemaal niet zo nauw neemt, dan valt er toch ook geen kruis meer te dragen?
Ik krijg hierbij een beetje het gevoel alsof God een soort Sinterklaas zou zijn. Hij is vooral liefde en zolang je maar gelooft in het feit dat Hij bestaat dan is het goed.
Waar het om gaat is: Hij heeft het allemaal gedaan voor ons. Er is niets van ons bij. De rechtvaardiging - want daar hebben wij het over - is niet 'Christus en een beetje van onszelf', maar 100% Christus. Elke gedachte dat wij méér moeten doen dan geloven om gerechtvaardigd te worden, is een ondermijning van het Evangelie.
Ten tweede: geloven 'dat Hij bestaat' is een hele westerse opvatting van wat geloven is. De duivel gelooft ook dat Hij bestaat. Geloven is niet een set dogma's voor waar aannemen. Geloven in de bijbelse zin van het woord betekent dat je op God vertrouwt, op Hem leunt en doet wat Hij zegt. Geloven is in de Bijbel meer praktisch dan theoretisch. Met andere woorden: je kunt de juiste dogma's 'geloven', als je niet leeft zoals God het van je vraagt, leef je als ongelovige.
Zorgvuldig lezen betekent dat je het begin van vers 11 niet mag overslaan: "En dit waart gij sommmigen". Dat staat in de verleden tijd, niet in de tegenwoordige tijd Het is absoluut onjuist te menen dat deze Korinthiërs nog steeds op deze wijze leefden. Dan geldt namelijk het gestelde in vers 10: "Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven."rhadders schreef: ↑Vandaag, 15:45 Ik citeer even de hele tekst, voor de helderheid:Laten we deze verzen eens zorgvuldig lezen. In vers 8 zegt Paulus: "U doet onrecht en benadeelt". En in het vers daarna zegt hij dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven. Welnu, betekent dit dat deze 'u', de Korinthiërs dus, het Koninkrijk niet zullen ingaan? Zij doen immers onrecht? Het lijkt er niet op, want in vers 11 lezen wij: "u bent schoongewassen, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd".1 Korinthe 6 schreef:8 U echter doet onrecht en benadeelt, en dat nog wel aan broeders!
9 Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven?
10 Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.
11 Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.
Wat Paulus zegt is dat de Korinthiërs er niet meer door gekenmerkt worden. Hij zegt niet dat ze geen onrecht meer doen, maar roept ze wel op daarmee te stoppen en te leven 'in nieuwheid des levens' (Rm.6:4). 'U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn' (vs.20).
Om jouw vraag te beantwoorden: ja, als homoseksuele mensen van harte Christus belijden zou ik hen broeders kunnen noemen en aan het Avondmaal verwelkomen. Besef wel: de reden dat wij elkaar vinden aan het Avondmaal is gelegen in wat Paulus in vers 11 schrijft, dat we schoongewassen, geheiligd en gerechtvaardigd zijn. In het Avondmaal belijden wij de volmaakte verbondenheid in Christus. En als we iemand in Christus zien, zien wij de ander 'niet meer naar het vlees', zoals Paulus schrijft in 2Kor.5:16.
De homoseksualiteit is een vleselijke zaak en ja, een zonde. Niet een zonde waar men heel bewust voor kiest, maar een zonde in de bijbelse betekenis: het mist zijn doel. Overigens is dat ook een gevolg van Gods oordeel over de mensen. Zie Romeinen 1: 'Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf' (vs.25-27).
Het risico bestaat dat ik nu wat kort door de bocht ga, want er valt veel meer over te zeggen dat ik nu kan, maar ik wil je ook geen vaag antwoord geven. Ik wijs je er op aan wie Paulus dit schrijft: Korinthiërs, die veel zonden deden die vallen in de categorieën van vers 10. Uitgerekend tegen en over hen schrijft de apostel dus 'u bent schoongewassen, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd'.
Het is dus maar waar je naar kijkt.
Kortom: Je laat dit Bijbelgedeelte buikspreken.
Vers 8 staat in de tegenwoordige tijd, dat zul je met mij eens zijn.Valcke schreef: ↑41 minuten geledenZorgvuldig lezen betekent dat je het begin van vers 11 niet mag overslaan: "En dit waart gij sommmigen". Dat staat in de verleden tijd, niet in de tegenwoordige tijd Het is absoluut onjuist te menen dat deze Korinthiërs nog steeds op deze wijze leefden. Dan geldt namelijk het gestelde in vers 10: "Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven."rhadders schreef: ↑Vandaag, 15:45 Ik citeer even de hele tekst, voor de helderheid:Laten we deze verzen eens zorgvuldig lezen. In vers 8 zegt Paulus: "U doet onrecht en benadeelt". En in het vers daarna zegt hij dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven. Welnu, betekent dit dat deze 'u', de Korinthiërs dus, het Koninkrijk niet zullen ingaan? Zij doen immers onrecht? Het lijkt er niet op, want in vers 11 lezen wij: "u bent schoongewassen, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd".1 Korinthe 6 schreef:8 U echter doet onrecht en benadeelt, en dat nog wel aan broeders!
9 Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven?
10 Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.
11 Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.
Wat Paulus zegt is dat de Korinthiërs er niet meer door gekenmerkt worden. Hij zegt niet dat ze geen onrecht meer doen, maar roept ze wel op daarmee te stoppen en te leven 'in nieuwheid des levens' (Rm.6:4). 'U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn' (vs.20).
Om jouw vraag te beantwoorden: ja, als homoseksuele mensen van harte Christus belijden zou ik hen broeders kunnen noemen en aan het Avondmaal verwelkomen. Besef wel: de reden dat wij elkaar vinden aan het Avondmaal is gelegen in wat Paulus in vers 11 schrijft, dat we schoongewassen, geheiligd en gerechtvaardigd zijn. In het Avondmaal belijden wij de volmaakte verbondenheid in Christus. En als we iemand in Christus zien, zien wij de ander 'niet meer naar het vlees', zoals Paulus schrijft in 2Kor.5:16.
De homoseksualiteit is een vleselijke zaak en ja, een zonde. Niet een zonde waar men heel bewust voor kiest, maar een zonde in de bijbelse betekenis: het mist zijn doel. Overigens is dat ook een gevolg van Gods oordeel over de mensen. Zie Romeinen 1: 'Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf' (vs.25-27).
Het risico bestaat dat ik nu wat kort door de bocht ga, want er valt veel meer over te zeggen dat ik nu kan, maar ik wil je ook geen vaag antwoord geven. Ik wijs je er op aan wie Paulus dit schrijft: Korinthiërs, die veel zonden deden die vallen in de categorieën van vers 10. Uitgerekend tegen en over hen schrijft de apostel dus 'u bent schoongewassen, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd'.
En over hoe de Korinthiërs leefden? Paulus noemt ze vleselijk en onvolwassen (1Kor.1), hij schrijft over 'ontucht die zelfs onder de heidenen niet voorkomt' (1Kor.5), over onheilige viering van het Avondmaal (1Kor.11), sensatiezucht en wanorde (1Kor.12), ontkenning van 'de opstanding des vleses' (1Kor.15). Met andere woorden: ze tikten zo ongeveer het hele rijtje af...
En toch lees je terecht: 'dit waart gij...'. Wat Paulus namelijk doet is de Korinthiërs bepalen bij hun nieuwe identiteit in Christus en hij roept hen op daar naar te leven (oftewel: bekering).
-
OnlineRefojongere
Paulus waarschuwt de Korinthiers dat ze verloren kunnen gaan.rhadders schreef: ↑30 minuten geledenVers 8 staat in de tegenwoordige tijd, dat zul je met mij eens zijn.Valcke schreef: ↑41 minuten geledenZorgvuldig lezen betekent dat je het begin van vers 11 niet mag overslaan: "En dit waart gij sommmigen". Dat staat in de verleden tijd, niet in de tegenwoordige tijd Het is absoluut onjuist te menen dat deze Korinthiërs nog steeds op deze wijze leefden. Dan geldt namelijk het gestelde in vers 10: "Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven."rhadders schreef: ↑Vandaag, 15:45 Ik citeer even de hele tekst, voor de helderheid:Laten we deze verzen eens zorgvuldig lezen. In vers 8 zegt Paulus: "U doet onrecht en benadeelt". En in het vers daarna zegt hij dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven. Welnu, betekent dit dat deze 'u', de Korinthiërs dus, het Koninkrijk niet zullen ingaan? Zij doen immers onrecht? Het lijkt er niet op, want in vers 11 lezen wij: "u bent schoongewassen, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd".1 Korinthe 6 schreef:8 U echter doet onrecht en benadeelt, en dat nog wel aan broeders!
En over hoe de Korinthiërs leefden? Paulus noemt ze vleselijk en onvolwassen (1Kor.1), hij schrijft over 'ontucht die zelfs onder de heidenen niet voorkomt' (1Kor.5), over onheilige viering van het Avondmaal (1Kor.11), sensatiezucht en wanorde (1Kor.12), ontkenning van 'de opstanding des vleses' (1Kor.15). Met andere woorden: ze tikten zo ongeveer het hele rijtje af...
En toch lees je terecht: 'dit waart gij...'. Wat Paulus namelijk doet is de Korinthiërs bepalen bij hun nieuwe identiteit in Christus en hij roept hen op daar naar te leven (oftewel: bekering).
Jij meent dat dit niet aan de orde kan zijn.