Ik kan niet begrijpen dat ze zo'n thema zomaar in een kinderboek presenteren. Alsof er geen belangrijker missies zijn

Waarom moet ik iets afwijzen wat onderdeel is van de majestueuze schepping?Sheba schreef:Van Ewijk schreef:O, bedoelde je het zo. En dan is volgens jou de evolutie dus iets wat haaks op het Woord van God staat en af te wijzen is? En dus niet iets wat we naast elkaar kunnen en mogen laten staan?Sheba schreef: Ik begrijp je niet, daarom mijn vraag wat bedoel je nou.
Dus of jij jouw stelling iets meer kan verduidelijken.
Om eerlijk te zijn heb ook ik weinig zin in een herhaling van de discussie. De standpunten zijn ingenomen en er gebeurt weinig opbouwends meer.huisman schreef:Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Amen ja Amen
In het begin van de preek zei de dominee dat wij ook uit het boek der natuur Goddelijke lessen kunnen ontvangen.7 Zelfs een ooievaar aan den hemel weet zijn gezette tijden, en een tortelduif, en kraan, en zwaluw, nemen den tijd hunner aankomst waar; maar Mijn volk weet het recht des HEEREN niet.
Ewijk ik had je eerste post verkeerd geïnterpreteerd. Excuses.Van Ewijk schreef:Waarom moet ik iets afwijzen wat onderdeel is van de majestueuze schepping?Sheba schreef:Van Ewijk schreef:O, bedoelde je het zo. En dan is volgens jou de evolutie dus iets wat haaks op het Woord van God staat en af te wijzen is? En dus niet iets wat we naast elkaar kunnen en mogen laten staan?Sheba schreef: Ik begrijp je niet, daarom mijn vraag wat bedoel je nou.
Dus of jij jouw stelling iets meer kan verduidelijken.
Hetgeen ik afwijs is de atheïstische gedachte er achter en de uitleg er van.
Voor mij volstrekt niet tegen Gods woord en ook niet het teken dat de schepping vanaf het begin ''onvolmaakt was''
Ga na, Wij stammen af van twee mensen en toch hebben we verschillende mensenrassen, daar staat niets over in de schrift maar toch hoort het bij de schepping zoals wij allen kunnen zien evenals de verschillende honden en paardenrassen.
Het creëren van diversiteit en schoonheid betekent voor mij juist een duidelijke bevestiging van het feit dat er een schepper is.
Diversiteit en dynamiek, dat betekent Gods werk voor mij.
Waarom moet ik daarin een scheiding aanbrengen? moet ik dan dezelfde dwalende weg volgen als diegenen die door de eeuwen heen gelijk ''ketterij'' gingen schreeuwen bij iedere ontdekking die nu alledaags aanvaarde verschijningen zijn?
Geen opgraving, ontdekking door een telescoop of wetenschappelijke ontdekking komt tussen mij en mijn geloof.
Wetende dat de wetenschap een instituut is dat zichzelf door de eeuwen heen continu rechtzet zeg ik ook:
''Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.''
AMEN!
Als je geen zin hebt in de herhaling van deze discussie moet je niet met deze argumenten komen die toch behoorlijk rammelen.parsifal schreef:Om eerlijk te zijn heb ook ik weinig zin in een herhaling van de discussie. De standpunten zijn ingenomen en er gebeurt weinig opbouwends meer.huisman schreef:Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Amen ja Amen
Toch wil ik reageren, misschien verduidelijkt dit toch wat:
-In de tien geboden gaat het ook over de wateren onder de aarde en wat daarin is. Dit lijkt erg goed aan te sluiten bij het toemalige wereldbeeld wat feitelijk is.
-Zeker in de reformatorische kring heeft men met een 1 op 1 relatie tussen Sabbat en Zondag al aangegeven dat men het vierde gebod al niet al te letterlijk neemt.
- Volgende week hopen wij in onze gemeente aan de tafel van de Heere te gaan. Dan worden de woorden van de instelling gesproken, maar deze letterlijk nemen wordt gezien als een paapse ketterij.
- In 1 Korinthe 10:4 staat de steenrots waaruit het water kwam gedurende de woestijnreis Christus was. (Iets wat velen niet letterlijk nemen)
- In Job 38 en 39 wordt beeldend gesproken over de aarde. We hoeven daar niet alles letterlijk te nemen, maar het is duidelijk dat de Heere aansluit bij een beeld van de wereld. Met schatkamers voor sneeuw en grondvesten van de aarde.
- Dan spreekt de Heere ook over de relatie tussen ziel en bloed, bijvoorbeeld in Genesis 9 en veel van ons geloven daar niet in (soms zelfs verklaard met het wereldbeeld wat men toen had)
Het bovenstaande is om aan te geven dat je kunt afwijken van letterlijke lezing zonder de Bijbel geweld aan te doen.
Zelf geloof ik dat de wereld er uit ziet alsof hij heel oud is en dat de dieren er genetisch uitzien alsof ze gemeenschappelijke voorouders hebben.
Ik kan alleen maar concluderen dat het voor hen wel een belangrijke missie is. En dat ze z.s.m de kinderen af willen brengen van het eenvoudig scheppingsgeloof. Je kan er tenslotte maar niet vroeg genoeg mee beginnen toch?helma schreef:Corien Oranje is een aardig favoriete auteur in christelijk Nederland. Ook bij ons op de basisschool worden ze volop gelezen.
Ik kan niet begrijpen dat ze zo'n thema zomaar in een kinderboek presenteren. Alsof er geen belangrijker missies zijn
Precies want de leerlingen van Dekker hebben op heel veel vragen door het loslaten van Genesis 1-3 geen antwoord. bv.Sheba schreef:Als je geen zin hebt in de herhaling van deze discussie moet je niet met deze argumenten komen die toch behoorlijk rammelen.parsifal schreef:Om eerlijk te zijn heb ook ik weinig zin in een herhaling van de discussie. De standpunten zijn ingenomen en er gebeurt weinig opbouwends meer.huisman schreef:Morgen horen wij allemaal de bekende woorden. Zeggen wij er amen op?
Amen ja Amen
Toch wil ik reageren, misschien verduidelijkt dit toch wat:
-In de tien geboden gaat het ook over de wateren onder de aarde en wat daarin is. Dit lijkt erg goed aan te sluiten bij het toemalige wereldbeeld wat feitelijk is.
-Zeker in de reformatorische kring heeft men met een 1 op 1 relatie tussen Sabbat en Zondag al aangegeven dat men het vierde gebod al niet al te letterlijk neemt.
- Volgende week hopen wij in onze gemeente aan de tafel van de Heere te gaan. Dan worden de woorden van de instelling gesproken, maar deze letterlijk nemen wordt gezien als een paapse ketterij.
- In 1 Korinthe 10:4 staat de steenrots waaruit het water kwam gedurende de woestijnreis Christus was. (Iets wat velen niet letterlijk nemen)
- In Job 38 en 39 wordt beeldend gesproken over de aarde. We hoeven daar niet alles letterlijk te nemen, maar het is duidelijk dat de Heere aansluit bij een beeld van de wereld. Met schatkamers voor sneeuw en grondvesten van de aarde.
- Dan spreekt de Heere ook over de relatie tussen ziel en bloed, bijvoorbeeld in Genesis 9 en veel van ons geloven daar niet in (soms zelfs verklaard met het wereldbeeld wat men toen had)
Het bovenstaande is om aan te geven dat je kunt afwijken van letterlijke lezing zonder de Bijbel geweld aan te doen.
Zelf geloof ik dat de wereld er uit ziet alsof hij heel oud is en dat de dieren er genetisch uitzien alsof ze gemeenschappelijke voorouders hebben.
Volgens het krantenverslag heeft men daar ook antwoorden op:huisman schreef:Precies want de leerlingen van Dekker hebben op heel veel vragen door het loslaten van Genesis 1-3 geen antwoord. bv.
1.Waren Adam en Eva historische personen en de eerste mensen?
2.Is de zondeval een historisch feit?
3.Was er een paradijs waar alles goed was?
4..Aan wie is de moederbelofte gedaan?
5..Zijn de andere wonderen in de Schrift ook niet waar? Opstanding uit de doden,genezing van melaatsheid,blindheid,verlamming enz.
6..Hoe onfeilbaar is Gods Woord nog in hun ogen? De wetenschap bepaald dat immers voor hun.
Ik kan alleen antwoorden wat ik geloof.huisman schreef:
Precies want de leerlingen van Dekker hebben op heel veel vragen door het loslaten van Genesis 1-3 geen antwoord. bv.
1.Waren Adam en Eva historische personen en de eerste mensen?
5..Zijn de andere wonderen in de Schrift ook niet waar? Opstanding uit de doden,genezing van melaatsheid,blindheid,verlamming enz.
6..Hoe onfeilbaar is Gods Woord nog in hun ogen? De wetenschap bepaald dat immers voor hun.
Zou zomaar een reden kunnen zijn om Lewis dus te mijden....Floppy schreef:En om even een paar discussies te combineren: Zo dacht Lewis er ook over, in ieder geval lange tijd. Er zijn er die denken dat Lewis later anders is gaan kijken naar Evolutie, maar het lijstje van Huisman & Luther zou zo uit zijn werk 'The problem of Pain' kunnen komen.
Mij antwoorden:huisman schreef:1.Waren Adam en Eva historische personen en de eerste mensen?
Hier wordt het ijs flinterdun. Want toen gingen de theologen verder en zeiden dat er geen lichamelijke opstanding van Christus is geweest,parsifal schreef: 6. De Bijbel is nog steeds onfeilbaar in de zin dat de boodschap tot ons komt zoals God het bedoelt heeft. De Bijbel wordt echter niet minder onfeilbaar als we geen natuurkundige lessen trekken uit de laatste hoofdstukken van Job, als we niet geloven in leven in de wateren onder de aarde. Als we geloven dat Melchizedek een vader had en als we niet geloven dat het brood werkelijk het lichaam van de Heere is.