Ik snap het, rationeel. Ik ben het er ook niet mee oneens. Ben het ook helemaal eens dat EUlidmaatschap-gefleem met Oekraïne niet verstandig is.Ambtenaar schreef:Als we het Westen wel militair ingrijpt, dan leidt dat tot veel meer slachtoffers dan nu het geval is. We moeten ons niet laten leiden door emoties, maar door de ratio. En daar maak ik me zorgen over. Ik vind de Europese leiders tamelijk labiel, denk aan Von der Leyen die roept dat Oekraïne lid kan worden van de EU, er worden allerlei sancties ingesteld, maar een heldere strategie blijft achterwege.Maanenschijn schreef: Toch vindt ik het verschrikkelijk om te zien en te weten wat er gebeurd, welk leed wordt aangericht en wij als Westen het laten gebeuren. Want dat is wel hoe ik er tegen aan kijk: Uiteindelijk zal Poetin winnen. Langzaam maar zeker.
Oorlog in Oekraine
- Maanenschijn
Re: Oorlog in Oekraine
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik heb niets tegen het kritisch volgen van politici, maar op deze manier bezien is ons koningshuis ook corrupt. Ik vind het een weinig onderbouwd artikel. Als je een bedrijf hebt in zo'n land als Rusland, dan zou ik ook niet graag al het geld in dat land op de bank zetten.J.C. Philpot schreef:Lees eens het volgende arikel:DDD schreef:En wat betreft de pandora-kwestie: waaruit leid je af dat hij mogelijk corrupt zou zijn? Ik ben niet vóór belastingontwijking, maar daar doet ons Koninklijk huis ook aan mee. Dat is toch niet hetzelfde als corrupt zijn.
https://www.raamoprusland.nl/dossiers/o ... niet-omver
Het zal zijn dat het hebben van netwerk van brievenbusfirma’s in belastingparadijzen, op zichzelf niet strafbaar is. En dat de onderste steen van de beschuldiging van witwassen (nog?) niet boven water is gekomen. Maar ik vind het voor iemand die zich voor laat staan als corruptiebestrijder, en jezelf een dergelijk imago aanmeet, erg dubieus.
Maar wellicht geld het spreekwoord "in het land der blinden (Oekraine is 1 van de landen in Europa is met de meeste corruptie) is éénoog koning".
Verder heb ik nooit gehoord van een corrupte politicus of dictator die pleitte voor aansluiting bij de EU. Erdohan misschien uitgezonderd, maar dat is een heel afzonderlijke situatie, en ik weet niet of hij corrupt is.
Als Zelensky echt om zijn volk zou geven, zou hij zich overgeven. Doorgaan met deze oorlog levert veel schade op, veel dode burgers. Want winnen gaat hij toch niet. Toen Rotterdam werd gebombardeerd in 1940 en er gedreigd werd dat andere steden zouden volgen, is Nederland ook gestopt. En inderdaad probeert hij heel Europa zijn oorlog in te rommelen met zijn gezwam.Maanenschijn schreef:[...] Ik heb hier op het forum al eens geschreven dat Oekraïne zeker geen goed functionerende democratie is, rechts-extremistische cellen heeft, etc. En in een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste, Oekraïne zal zeker gebruik maken van desinformatie.
Toch vindt ik het verschrikkelijk om te zien en te weten wat er gebeurd, welk leed wordt aangericht en wij als Westen het laten gebeuren. Want dat is wel hoe ik er tegen aan kijk: Uiteindelijk zal Poetin winnen. Langzaam maar zeker.
Zelensky heeft voor mij absoluut geen heldenstatus, maar is wel de vertegenwoordiging van een volk wat langzaam maar zeker wordt gemangeld. In dat opzicht geef ik hem het voordeel van de twijfel.
Nederland is in feite al betrokken. In plaats van heimelijk wat wapentuig ter beschikking te stellen, gaat onze minister dat op twitter verkondigen. Hoe dom kun je zijn. Stel dat Rusland het benauwd krijgt en besluit een raket op een westers land te sturen, dan neemt het Nederland: lekker ver van Moskou.
En dat in Oekraïne in de corruptieindex slecht scoort is toch wel algemeen bekend? dat artiekel geeft al aan dat hij heel wat te verbergen heeft.
Ik ben het er mee eens dat op tijd een uitzichtloze situatie erkennen belangrijk is. Was ook zo met Covid. Echter of de situatie voor Oekraine uitzichtloos is weet ik niet. Rusland heeft ondertussen ook met maatregelen te maken, met protesten in eigen land en Europese landen die haast maken met minder afhankelijk worden van Russische grondstoffen.refo schreef: Als Zelensky echt om zijn volk zou geven, zou hij zich overgeven. Doorgaan met deze oorlog levert veel schade op, veel dode burgers. Want winnen gaat hij toch niet. Toen Rotterdam werd gebombardeerd in 1940 en er gedreigd werd dat andere steden zouden volgen, is Nederland ook gestopt. En inderdaad probeert hij heel Europa zijn oorlog in te rommelen met zijn gezwam.
Nederland is in feite al betrokken. In plaats van heimelijk wat wapentuig ter beschikking te stellen, gaat onze minister dat op twitter verkondigen. Hoe dom kun je zijn. Stel dat Rusland het benauwd krijgt en besluit een raket op een westers land te sturen, dan neemt het Nederland: lekker ver van Moskou.
En dat in Oekraïne in de corruptieindex slecht scoort is toch wel algemeen bekend? dat artiekel geeft al aan dat hij heel wat te verbergen heeft.
Verder is vrijheid wat waard.
Verder is wat je schrijft echt onzin. Alle Europese hoofdsteden (buiten Moskou zelf) zijn lekker ver van Moskou. Zelfs Vilnius is meer dan 800 km. Of het strategisch handig is dingen te roepen zoals onze bewindslieden doen weet ik niet, maar vanuit Warschau hoor je vergelijkbare geluiden en Finland en Zweden flirten nu met de NAVO.
Ik geloof best dat er veel corruptie is in Oekraine en dat Zelensky geen heilige is, maar op het moment is er voor mij weinig twijfel dat hij voor de goede zaak strijdt en dat Poetin echt verwerpelijk bezig is. Dit soort relativisme waarbij het kwaad haast vergoeilijkt wordt door een relatief klein ander kwaad slaat m.i. echt helemaal nergens op.
Churchill was voor WOII ook in veel opzichten erg fout, dat maakt zijn optreden in WOII (ook met veel doden tot gevolg) niet verkeerd en zijn optreden in WOII maakt zijn fouten daarvoor niet goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Je bent denk ik de enige die de rechtstaat van Rusland hoger inschat dan die van Oekraïne.refo schreef:Als Zelensky echt om zijn volk zou geven, zou hij zich overgeven. Doorgaan met deze oorlog levert veel schade op, veel dode burgers. Want winnen gaat hij toch niet. Toen Rotterdam werd gebombardeerd in 1940 en er gedreigd werd dat andere steden zouden volgen, is Nederland ook gestopt. En inderdaad probeert hij heel Europa zijn oorlog in te rommelen met zijn gezwam.Maanenschijn schreef:[...] Ik heb hier op het forum al eens geschreven dat Oekraïne zeker geen goed functionerende democratie is, rechts-extremistische cellen heeft, etc. En in een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste, Oekraïne zal zeker gebruik maken van desinformatie.
Toch vindt ik het verschrikkelijk om te zien en te weten wat er gebeurd, welk leed wordt aangericht en wij als Westen het laten gebeuren. Want dat is wel hoe ik er tegen aan kijk: Uiteindelijk zal Poetin winnen. Langzaam maar zeker.
Zelensky heeft voor mij absoluut geen heldenstatus, maar is wel de vertegenwoordiging van een volk wat langzaam maar zeker wordt gemangeld. In dat opzicht geef ik hem het voordeel van de twijfel.
Trouwens jammer dat jij zo ongegrond angstig bent.
Een Russische raket op Gouda is echt fantasie en gaat dit conflict niet veroorzaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
Tja, Nederland gaf zich over, maar we zijn wel dankbaar dat de Geallieerden (met ontzettend veel te betreuren doden) ons uiteindelijk heeft bevrijd van de Duitsers. Is dat jouw optie: Oekraïne geeft zich over en een Westers leger mept de Russen er weer uit? Dat lijkt mij dan een logisch gevolg van jouw redenering.refo schreef:Als Zelensky echt om zijn volk zou geven, zou hij zich overgeven. Doorgaan met deze oorlog levert veel schade op, veel dode burgers. Want winnen gaat hij toch niet. Toen Rotterdam werd gebombardeerd in 1940 en er gedreigd werd dat andere steden zouden volgen, is Nederland ook gestopt. En inderdaad probeert hij heel Europa zijn oorlog in te rommelen met zijn gezwam.Maanenschijn schreef:[...] Ik heb hier op het forum al eens geschreven dat Oekraïne zeker geen goed functionerende democratie is, rechts-extremistische cellen heeft, etc. En in een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste, Oekraïne zal zeker gebruik maken van desinformatie.
Overigens, wees er van overtuigd dat de inlichtingendiensten van de Russische Federatie eerder van de wapenleveranties wisten dan het moment dat de minister het op Twitter zet hoor.
De corruptie en criminaliteit in Oekraïne is mij zeer bekend. Letterlijk, niet van horen zeggen. Je zult mij daarover niets vergoelijkend horen zeggen. Maar lijkt mij geen argument om weg te kijken van een oorlog.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Er is één belangrijk verschil met 80 jaar geleden: kernwapens.Maanenschijn schreef: Tja, Nederland gaf zich over, maar we zijn wel dankbaar dat de Geallieerden (met ontzettend veel te betreuren doden) ons uiteindelijk heeft bevrijd van de Duitsers. Is dat jouw optie: Oekraïne geeft zich over en een Westers leger mept de Russen er weer uit? Dat lijkt mij dan een logisch gevolg van jouw redenering.
Hoe weet jij zo zeker dat hij dit niet gaat winnen? Voorlopig staan sommige Russische soldaten met auto's uit 1950 en lekke banden aan de weg. Bovendien kan Oekraine met westerse wapenleveranties heel wat Russische soldaten onschadelijk maken, en het is nog maar de vraag of de Russische samenleving het accepteert als er steeds nieuwe soldaten als kanonnenvoer worden overgebracht naar Oekraïne. De opmars in het zuiden lijkt stil te liggen. Burgemeesters worden ontvoerd, maar van enige acceptatie van het nieuwe bewind is niet zichtbaar sprake, als ik de media mag geloven.refo schreef:Als Zelensky echt om zijn volk zou geven, zou hij zich overgeven. Doorgaan met deze oorlog levert veel schade op, veel dode burgers. Want winnen gaat hij toch niet. Toen Rotterdam werd gebombardeerd in 1940 en er gedreigd werd dat andere steden zouden volgen, is Nederland ook gestopt. En inderdaad probeert hij heel Europa zijn oorlog in te rommelen met zijn gezwam.Maanenschijn schreef:[...] Ik heb hier op het forum al eens geschreven dat Oekraïne zeker geen goed functionerende democratie is, rechts-extremistische cellen heeft, etc. En in een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste, Oekraïne zal zeker gebruik maken van desinformatie.
Daarnaast is er steeds meer zichtbaar verzet in Rusland van beeldbepalende figuren, ook van invloedrijke mensen zoals rappers.
Ik zie nog helemaal niet in dat het mogelijk zou zijn om 'de nieuwe toestand' breed in Oekraïne in te voeren. Daar komt bij dat leven in een dictatuur sowieso heel onaangenaam en gevaarlijk is. Aan de lopende band overlijden er mensen op bevel van de overheid. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je dan liever meewerkt aan het verdedigen van je land.
En natuurlijk is Zelenski wel een held. Hij had kunnen vluchten naar Amerika. Ze hadden hem zo een plek in ballingschap gegeven. Als het hem alleen om geld te doen was, dan had hij als eerzaam slachtoffer van Rusland zijn dagen in eer kunnen slijten. Ik vind het ronduit onbeschaafd dat je zijn uitspraken 'gezwam' noemt.
Ik heb het idee dat het conservatisme je een beetje in de bol is geslagen. Ik wil niemand het recht van spreken benemen maar het lijkt wel kremlinpropaganda.
Oekraïne scoort niet optimaal qua corruptie. Dat is duidelijk. Het land is ook nog maar tien jaar op weg naar democratie, met wat horten en stoten.
En verder: twee bommen in Nederland stellen niets voor in verhouding met de ellende daar. Het zou goed zijn om wat minder het vermeende eigenbelang op de voorgrond te zetten en meer te bezien wat nu recht en gerechtigheid is.
Wat bedoel je met twee bommen in Nederland? Twee kernbommen in Nederland zorgt voor veel meer slachtoffers dan ooit in Oekraïne zullen vallen als gevolg van een conventionele oorlog.DDD schreef: En verder: twee bommen in Nederland stellen niets voor in verhouding met de ellende daar. Het zou goed zijn om wat minder het vermeende eigenbelang op de voorgrond te zetten en meer te bezien wat nu recht en gerechtigheid is.
https://www.nu.nl/291910/video/medewerk ... otest.html
Toch wel een echte held. Ze riskeert 15 jaar gevangenisstraf door dit te doen. Of het zin heeft is natuurlijk onduidelijk, maar ik vrees dat in Rusland de verandering echt van binnenuit moet komen en dit kan meehelpen.
Toch wel een echte held. Ze riskeert 15 jaar gevangenisstraf door dit te doen. Of het zin heeft is natuurlijk onduidelijk, maar ik vrees dat in Rusland de verandering echt van binnenuit moet komen en dit kan meehelpen.
Ik verwees naar de raketten die refo noemde. Kernbommen zijn in Oekraïne nog niet gebruikt. Maar ik begrijp dat één kernbom op Amsterdam meer slachtoffers geeft dan de beschietingen tot nu toe.Ambtenaar schreef:Wat bedoel je met twee bommen in Nederland? Twee kernbommen in Nederland zorgt voor veel meer slachtoffers dan ooit in Oekraïne zullen vallen als gevolg van een conventionele oorlog.DDD schreef: En verder: twee bommen in Nederland stellen niets voor in verhouding met de ellende daar. Het zou goed zijn om wat minder het vermeende eigenbelang op de voorgrond te zetten en meer te bezien wat nu recht en gerechtigheid is.
Dat lijkt me verder een bijzaak in wat ik schreef.
Ik vind dat geen bijzaak. Je moet oppassen dat je jezelf niet de oorlog in Oekraïne in rommelt. En dat begint al bij sancties. Welke voorwaarden zijn verbonden aan het opheffen van sancties? Welke incentive is er voor Rusland? Als er geen incentive is voor Rusland, dan kan het gewoon doorgaan met waar het aan begonnen is. Ik heb niet de indruk dat er heel er strategisch wordt nagedacht, maar dat vooral de emotie leidend is.DDD schreef: Ik verwees naar de raketten die refo noemde. Kernbommen zijn in Oekraïne nog niet gebruikt. Maar ik begrijp dat één kernbom op Amsterdam meer slachtoffers geeft dan de beschietingen tot nu toe.
Hoeveel overzicht heb je? Het is niet zo dat Nederland alleen staat in maatregelen. Vanuit VS, VK, Duitsland, maar ook andere landen met sterke diplomatieke traditie zoals Zweden zie je vergelijkbaar beleid als Nederland.Ambtenaar schreef:Ik vind dat geen bijzaak. Je moet oppassen dat je jezelf niet de oorlog in Oekraïne in rommelt. En dat begint al bij sancties. Welke voorwaarden zijn verbonden aan het opheffen van sancties? Welke incentive is er voor Rusland? Als er geen incentive is voor Rusland, dan kan het gewoon doorgaan met waar het aan begonnen is. Ik heb niet de indruk dat er heel er strategisch wordt nagedacht, maar dat vooral de emotie leidend is.DDD schreef: Ik verwees naar de raketten die refo noemde. Kernbommen zijn in Oekraïne nog niet gebruikt. Maar ik begrijp dat één kernbom op Amsterdam meer slachtoffers geeft dan de beschietingen tot nu toe.
Ik heb geen verstand van dit soort diplomatie, maar ik ga er van uit dat de verstandige mensen zich wel laten horen.
Een kernbom, zo is ergens via NOS te lezen en te zien, zou, zoals ze daar spreken, zelfs het einde van de wereld kunnen betekenen. De bommen van nu zijn zo verfijnd dat de bommen op de Japanse steden daar kinderspel bij waren... Denk er maar eens over na, wat een kernbom zou kunnen betekenen...DDD schreef:Ik verwees naar de raketten die refo noemde. Kernbommen zijn in Oekraïne nog niet gebruikt. Maar ik begrijp dat één kernbom op Amsterdam meer slachtoffers geeft dan de beschietingen tot nu toe.Ambtenaar schreef:Wat bedoel je met twee bommen in Nederland? Twee kernbommen in Nederland zorgt voor veel meer slachtoffers dan ooit in Oekraïne zullen vallen als gevolg van een conventionele oorlog.DDD schreef: En verder: twee bommen in Nederland stellen niets voor in verhouding met de ellende daar. Het zou goed zijn om wat minder het vermeende eigenbelang op de voorgrond te zetten en meer te bezien wat nu recht en gerechtigheid is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nederland zou snel de minister moeten vervangen. Volgens mij heeft die geen idee.