Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Tiberius
Administrator

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:... maar ik praat over de tijd voor deze brochure toen de HSV net of gedeeltelijk uit was en direct verworpen werd zonder kennis van zaken.
Dat is evenmin een feit. :)
Na het verschijnen van de eerste deeluitgave is er al een brochure verschenen van de GBS, waarin (ik dacht) het bijbelboek Genesis besproken werd. De argumenten in die (vroegere) brochure waren in essentie gelijk aan de argumenten in de laatste brochure.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:... maar ik praat over de tijd voor deze brochure toen de HSV net of gedeeltelijk uit was en direct verworpen werd zonder kennis van zaken.
Dat is evenmin een feit. :)
Na het verschijnen van de eerste deeluitgave is er al een brochure verschenen van de GBS, waarin (ik dacht) het bijbelboek Genesis besproken werd. De argumenten in die (vroegere) brochure waren in essentie gelijk aan de argumenten in de laatste brochure.
Toch is het wel een feit dat er is menig kerk (ik kan een lijstje opnoemen maar dat is vast niet toegestaan) niet op basis van kennis maar op basis van non-argumenten de HSV verworpen is.

Ik vind de huidige brochure van de GBS een goed werk, er staan echt goede punten in.
Ik had er laatst nog een discussie met een van onze ouderlingen over, over de slappe argumentatie die onze eigen kerk gebruikt ten opzichte van de HSV, argumenten die zo onderuit te schoffelen zijn, bijvoorbeeld psalm 116:3 en nog meerdere andere gevoelsargumenten.
Willen we de SV behouden, ook in de rechts reformatorische kerken, is een gedegen argumentatie over het hoe en het waarom nodig, de brochure van de GBS is daar een goed voorbeeld van, niet een argument als "er zijn zovelen van Gods volk gestorven met een tekst van de SV op de lippen, moeten we dat zomaar aan de kant zetten" en meerdere van dit soort argumenten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daar heb je wel gelijk in.
Al zal een Generale Synode niet op zulke gronden overgaan tot het ontraden van de HSV. Wat ik bij de GG zie, is dat er gedegen onderzoek is gedaan. Daarnaast eveneens door de GBS.
Mogelijk lift men daar in andere kerkverbanden wat op mee, wanneer men niet zelf de gewenste kennis in huis heeft.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik bedoelde met mijn opmerking trouwens niet de kerkverbanden, maar de individuele leden. Mijn oma is bijvoorbeeld tegen de HSV omdat die anders is. Punt. En ze is PKN. En er valt niet over te praten.
Auto

Bericht door Auto »

Zita schreef:Ik bedoelde met mijn opmerking trouwens niet de kerkverbanden, maar de individuele leden. Mijn oma is bijvoorbeeld tegen de HSV omdat die anders is. Punt. En ze is PKN. En er valt niet over te praten.
Ik hoorde van de week ook zo van een college die mij vertelde dat zijn opa ook zo tegen de HSV was ........... het heeft miljoenen gekost en het levert alleen maar ellende op ............ nee, de HSV dat kon echt niet. Collega vroeg verder, bleek opa al een heel jaar in de war te zijn met de HSL die door de Betuwe heen gaat. En er was niemand die hem erop had gewezen dat het totaal iets anders was en ze hadden bij hem gezeten allemaal ja-knikkend. Opa schaamde zich toen wel een beetje.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Auto schreef:
Zita schreef:Ik bedoelde met mijn opmerking trouwens niet de kerkverbanden, maar de individuele leden. Mijn oma is bijvoorbeeld tegen de HSV omdat die anders is. Punt. En ze is PKN. En er valt niet over te praten.
Ik hoorde van de week ook zo van een college die mij vertelde dat zijn opa ook zo tegen de HSV was ........... het heeft miljoenen gekost en het levert alleen maar ellende op ............ nee, de HSV dat kon echt niet. Collega vroeg verder, bleek opa al een heel jaar in de war te zijn met de HSL die door de Betuwe heen gaat. En er was niemand die hem erop had gewezen dat het totaal iets anders was en ze hadden bij hem gezeten allemaal ja-knikkend. Opa schaamde zich toen wel een beetje.
Het spoor bijster, zeg maar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik kan me wel voorstellen, dat iemand op die leeftijd weinig lust meer heeft om van bijbelvertaling te wisselen. Mijn opa wilde destijds zelfs geen nieuwe koffieautomaat kopen, aan deze was hij zo gewend.

Maar het is een beetje flauw om met dit soort verhalen de mensen die op terechte gronden de HSV afwijzen, te karikaturiseren.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wat ik ook meemaak:
"Ik ben tegen de HSV want de dominee heeft gezegd dat het niet mag en ervoor gewaarschuwd."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Wat ik ook meemaak:
"Ik ben tegen de HSV want de dominee heeft gezegd dat het niet mag en ervoor gewaarschuwd."
En?
Willem

Bericht door Willem »

Dat is natuurlijk prima.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:Oké mensen, alle forummers die de brochure van de GBS niet gelezen hebben, houden vanaf nu hun snavel.

wat zal het stil worden op RF als het over de HSV gaat.... :)
Oké, laten we dat meteen ook afspreken voor het praten over Heartcry, Jijdaar en dat soort zaken, strak plan :super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Meen je echt wat je zegt? Dus omdat de ds het zegt.....?!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
En?
Nou een klein voorbeeld.
M'n zwager wil niet in de HSV lezen, prima natuurlijk, ga ik vragen waarom niet dan? Ja de dominee zegt dat het niet goed is, vraag ik waarom is het niet goed dan, wat is er tegen?
Geen idee, maar de dominee zegt het.

Geld niet alleen voor de HSV maar ook voor rokken/broeken, lang/kort haar, wel/geen hoed en die dingen meer.
Het blind nalopen en volgen wat een DS zegt zonder zelfonderzoek.
Laatst gewijzigd door ejvl op 24 aug 2011, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

Schemerlichtje schreef:
Meen je echt wat je zegt? Dus omdat de ds het zegt.....?!
Gelukkig zijn er nog mensen die Gods knechten serieus nemen. Mijns inziens is daar niets mis mee.
Willem

Bericht door Willem »

En verder moet mij even van het hart dat ik hier durf te stellen dat de kennis van de gereformeerde leer en kennis van de bijbel onder de leden van de kerken die de SV onverkort handhaven beter - of liever gezegd minder slecht - is dan de kennis onder de leden van de kerken die de HSV wel invoeren of vrijgeven.

Het logisch gevolg van deze stelling is dat er meer mensen zullen zijn die op oneigenlijke gronden of argumenten de SV inwisselen voor de HSV dan dat er mensen zijn die op oneigenlijke gronden of argumenten de SV handhaven.

De alhier gevoerde "publiekscampagne" dat handhavers van de SV zich baseren op allerlei flauwekul argumenten is onderhand van hetzelfde niveau als Khadaffi uitspraken dat alles onder controle is.
Plaats reactie