Dat vindt jij een principieel verschil. Ik zie het verschil namelijk niet.GerefGemeente-lid schreef:Nee. Dat is een principieel verschil. Het verschil is er heel duidelijk. Dat ziet zelfs een klein kind.merel schreef:Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.
Gods Woord is zeer duidelijk. Dus we kunnen daar niets aan toe- of afdoen.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
De Roomse Kerk dan* overigens is een deel uit de hervormden kerk gezet en zelf onderdrukt door/met goedvinden van de hervormde kerk en zelf de toenmalige koning.Christen schreef:Welkom in de Hervormde kerk! Daar is de Heere ook duidelijk over. Geen afscheiding maar bij elkaar blijven.
Je bent te bang als je niet naar de hervormde kerk durft te gaan
Hoe, nu concludeer jij iets wat ik niet gezegd heb. Jezus' instelling heb ik niet smerig genoemd. Het is overduidelijk wat ik wel onhygiënisch genoemd heb en ben hierin niet de enige.MGG schreef:Dat is duidelijk, maar om Jezus Zijn instelling/handeling smerig te noemen gaat een aantal mensen te ver.merel schreef:Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.
Dus jij had de beker geweigerd bij de instelling van het Avondmaal zoals beschreven in Mattheüs?merel schreef:Waarom gaat dat te ver? Ik gruwel ervan om uit iemands beker te drinken. Dat doe ik thuis binnen mijn eigen gezin ook niet. Last staan uit de beker van een willekeurig ander.huisman schreef:Let wel op wat je zegt! En Hij nam de drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.merel schreef:Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
Tijdens het hoogtepunt van de pandemie kon ik begrip hebben voor verschillende keuzes rondom het Avondmaal maar wat jij nu zegt gaat echt veel te ver.
Ik vind de cupjes een prima oplossing en hoop dat het bij ons blijft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Uit een beker drinken noemde jij smerig. Jezus en Zijn discipelen dronken uit een beker en jij vindt dat dus smerig en onhygiënisch. Jezus wist het hygiënische aspect echt wel en toch koos Hij voor 1 beker.merel schreef:Hoe, nu concludeer jij iets wat ik niet gezegd heb. Jezus' instelling heb ik niet smerig genoemd. Het is overduidelijk wat ik wel onhygiënisch genoemd heb en ben hierin niet de enige.MGG schreef:Dat is duidelijk, maar om Jezus Zijn instelling/handeling smerig te noemen gaat een aantal mensen te ver.merel schreef:Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.
- Maanenschijn
Ik vraag mij af: was het drinken uit één beker in de tijd van de Heere Jezus gebruikelijk of juist niet? In dat laatste geval heeft het samen drinken uit één beker meer symboliek en heeft het de waarde van een instelling.
In het andere geval is het ‘gewoon’ de weergave van een gewoonte en lezen we er mogelijk meer in dan dat het is.
In het andere geval is het ‘gewoon’ de weergave van een gewoonte en lezen we er mogelijk meer in dan dat het is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Laat die ene beker der dankzegging nu geen verdeeldheid geven op het forum.
Blijf niet bij het uiterlijke... ik hoop dat het geen (on)nodige worsteling voor jullie is maar dat jullie gebruik bij jullie past.
Slaap lekker.
Ps Maanenschijn. Geen reactie op jou.
Blijf niet bij het uiterlijke... ik hoop dat het geen (on)nodige worsteling voor jullie is maar dat jullie gebruik bij jullie past.
Slaap lekker.
Ps Maanenschijn. Geen reactie op jou.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ik vind dat het uit één beker drinken een veel te grote waarde krijgt. We weten niet exact hoe dat bedoeld is.
Wij hebben Pesach gevierd met onze messiaans belijdende joodse vrienden en aansluitend het avondmaal. Het is dan absoluut niet de gewoonte om allen uit 1 beker te drinken.
Wat doen we dan met het gegeven dat Hij het brood brak? Bij ons wordt er geen brood gebroken, eenvoudig omdat het zacht wit brood is.
Dan zou ik voor Matzes gaan.
Wij hebben Pesach gevierd met onze messiaans belijdende joodse vrienden en aansluitend het avondmaal. Het is dan absoluut niet de gewoonte om allen uit 1 beker te drinken.
Wat doen we dan met het gegeven dat Hij het brood brak? Bij ons wordt er geen brood gebroken, eenvoudig omdat het zacht wit brood is.
Dan zou ik voor Matzes gaan.
Gemeenschap der heiligen?Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af: was het drinken uit één beker in de tijd van de Heere Jezus gebruikelijk of juist niet? In dat laatste geval heeft het samen drinken uit één beker meer symboliek en heeft het de waarde van een instelling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vraag me af of er in de tijd bij Teellinck, toen er meer dan duizend avondmaalgangers waren, of dat uit 1 beker is gedaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
- Maanenschijn
Ja, dat is wat je ervaart aan de tafel. Het doorgeven van de beker en de schaal met brood is daar een belangrijk onderdeel van. Ik ben dan ook een voorstander van die werkwijze.huisman schreef:Gemeenschap der heiligen?Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af: was het drinken uit één beker in de tijd van de Heere Jezus gebruikelijk of juist niet? In dat laatste geval heeft het samen drinken uit één beker meer symboliek en heeft het de waarde van een instelling.
In een aantal reacties wordt het drinken uit één beker gezien als een door de Heere Jezus ingestelde bepaling. Ik voeg (en vraag) mij af: is het drinken uit één beker in Jezus tijd iets heel gebruikelijks geweest of was het toen (ook al) iets ongebruikelijks. Voor mij kan dat wat duiding geven aan het gewicht van samen uit een beker drinken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het is natuurlijk volledig off-topic, maar dan heb je niet goed gekeken (of je was bij de verkeerde barbecues aanwezigGerefGemeente-lid schreef:Misschien is er wel hetzelfde bestek gebruikt voor het rauwe en gegaarde vlees. Dat zie ik bij vrijwel alle barbecues waar ik deze zomer aanwezig was. En dit is mijns inziens ook gevaarlijker dan uit dezelfde beker drinken.Zeeuw schreef:Is er tijdens die bbq uit zelfde bekers gedronken?huisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Een CGK in mijn omgeving heeft een startzaterdag gehouden inclusief een BBQ voor de hele gemeente maar houdt enkele weken later Heilig Avondmaal met allerlei corona aanpassingen. Dat vind ik vrij onbegrijpelijk.
Verder vind ik dat Psalm 91 hier terecht is aangehaald.

Bij een barbecue gebruik je apart bestek voor het rauwe en apart bestek voor het gegaarde vlees. Waar overigens niemand van gegeten heeft, dat komt pas in een later stadium.
-
Inderdaad, je kan niet altijd situaties 1 op 1 overzetten vanuit de Bijbel.Nasrani schreef:Ik vraag me af of er in de tijd bij Teellinck, toen er meer dan duizend avondmaalgangers waren, of dat uit 1 beker is gedaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik verwacht en hoop nooit meer uit dezelfde beker te drinken. Vind het ook vies. Bovendien komt de wijn uit dezelfde kan. Daarin zie ik het element van de gemeenschap der heiligen. Ook zit je naast elkaar: geeft ook de onderlinge verbondenheid weer. Nergens in het formulier of Schrift staat dat er één beker moet zijn welke verwijst naar de onderlinge gemeenschap. De vraag is of we daar niet teveel in leggen.
Ik ben ook wel benieuwd naar antwoord op jouw vraag. Ga vandaag even speuren in mijn boekenkast naar een antwoord.Maanenschijn schreef:Ja, dat is wat je ervaart aan de tafel. Het doorgeven van de beker en de schaal met brood is daar een belangrijk onderdeel van. Ik ben dan ook een voorstander van die werkwijze.huisman schreef:Gemeenschap der heiligen?Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af: was het drinken uit één beker in de tijd van de Heere Jezus gebruikelijk of juist niet? In dat laatste geval heeft het samen drinken uit één beker meer symboliek en heeft het de waarde van een instelling.
In een aantal reacties wordt het drinken uit één beker gezien als een door de Heere Jezus ingestelde bepaling. Ik voeg (en vraag) mij af: is het drinken uit één beker in Jezus tijd iets heel gebruikelijks geweest of was het toen (ook al) iets ongebruikelijks. Voor mij kan dat wat duiding geven aan het gewicht van samen uit een beker drinken.