Is er tijdens die bbq uit zelfde bekers gedronken?huisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Een CGK in mijn omgeving heeft een startzaterdag gehouden inclusief een BBQ voor de hele gemeente maar houdt enkele weken later Heilig Avondmaal met allerlei corona aanpassingen. Dat vind ik vrij onbegrijpelijk.
Verder vind ik dat Psalm 91 hier terecht is aangehaald.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Ik denk niet dat men 1,5 meter afstand gehouden heeft.Zeeuw schreef:Is er tijdens die bbq uit zelfde bekers gedronken?huisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Een CGK in mijn omgeving heeft een startzaterdag gehouden inclusief een BBQ voor de hele gemeente maar houdt enkele weken later Heilig Avondmaal met allerlei corona aanpassingen. Dat vind ik vrij onbegrijpelijk.
-
- Verbannen
Misschien is er wel hetzelfde bestek gebruikt voor het rauwe en gegaarde vlees. Dat zie ik bij vrijwel alle barbecues waar ik deze zomer aanwezig was. En dit is mijns inziens ook gevaarlijker dan uit dezelfde beker drinken.Zeeuw schreef:Is er tijdens die bbq uit zelfde bekers gedronken?huisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Maar goed, ik sluit me verder volledig aan bij @huisman. Je vraag vind ik een beetje flauw.
Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
De vergelijking vind ik ook wat flauw. Maar ik zoek wel naar de letterlijke overeenkomst tussen het ene en het andere. Wij hebben ook een bbq gehouden als kerk onlangs en ik geloof niet dat er ook maar iets is gebeurd dat lijkt op het samen drinken uit 1 beker. Als dat dan het argument zou zijn.GerefGemeente-lid schreef:Misschien is er wel hetzelfde bestek gebruikt voor het rauwe en gegaarde vlees. Dat zie ik bij vrijwel alle barbecues waar ik deze zomer aanwezig was. En dit is mijns inziens ook gevaarlijker dan uit dezelfde beker drinken.Zeeuw schreef:Is er tijdens die bbq uit zelfde bekers gedronken?huisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Maar goed, ik sluit me verder volledig aan bij @huisman. Je vraag vind ik een beetje flauw.
Let wel op wat je zegt! En Hij nam de drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.merel schreef:Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
Tijdens het hoogtepunt van de pandemie kon ik begrip hebben voor verschillende keuzes rondom het Avondmaal maar wat jij nu zegt gaat echt veel te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee hoor. Ze hadden het Avondmaal ook nog opgedeeld in drie diensten.Geytenbeekje schreef:Ik denk dat er dan maar 1 aanpassing is, die bekertjeshuisman schreef:Mijn vraag waarom nu nog maatregelen in de kerk terwijl ze in de maatschappij al een half jaar niet meer zijn heeft helaas een niet zo’n fijne discussie opgeleverd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Nee. Er zijn geen argumenten. Maar het gaat om het principe. Er zijn geen geldende regels meer. Dus je kunt, mijns inziens, het uit één drinkbeker drinken niet afschaffen onder het mom van Corona als je vervolgens wel een barbecue houdt voor de gehele gemeente. Zeker niet als het om een door God op Zijn wijze ingestelde sacrament.Zeeuw schreef:De vergelijking vind ik ook wat flauw. Maar ik zoek wel naar de letterlijke overeenkomst tussen het ene en het andere. Wij hebben ook een bbq gehouden als kerk onlangs en ik geloof niet dat er ook maar iets is gebeurd dat lijkt op het samen drinken uit 1 beker. Als dat dan het argument zou zijn.
Gods Woord is het richtsnoer. En Psalm 91 dient ons anker te zijn.
Dat verandert, als het goed is, ook niet na een Coronacrisis.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 20 sep 2022, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik vind dit vrij grote woorden, gezien Jezus en Zijn discipelen het ook deden. Als alwetende wist Jezus ook alles van hygiëne en toch koos Hij ervoor om uit dezelfde beker te drinken.merel schreef:Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
Laatst gewijzigd door MGG op 20 sep 2022, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom gaat dat te ver? Ik gruwel ervan om uit iemands beker te drinken. Dat doe ik thuis binnen mijn eigen gezin ook niet. Last staan uit de beker van een willekeurig ander.huisman schreef:Let wel op wat je zegt! En Hij nam de drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.merel schreef:Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
Tijdens het hoogtepunt van de pandemie kon ik begrip hebben voor verschillende keuzes rondom het Avondmaal maar wat jij nu zegt gaat echt veel te ver.
Ik vind de cupjes een prima oplossing en hoop dat het bij ons blijft.
-
- Verbannen
Maar het is zo ingesteld in Gods Woord!merel schreef:Waarom gaat dat te ver? Ik gruwel ervan om uit iemands beker te drinken. Dat doe ik thuis binnen mijn eigen gezin ook niet. Last staan uit de beker van een willekeurig ander.huisman schreef:Let wel op wat je zegt! En Hij nam de drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit.merel schreef:Ik vind die vraag niet flauw, want juist het gezamenlijk drinken uit een beker vind ik erg smerig en onhygiënisch.
Ik vind de cupjes een prima oplossing en hoop dat het bij ons blijft.
Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.
-
- Verbannen
Nee. Dat is een principieel verschil. Het verschil is er heel duidelijk. Dat ziet zelfs een klein kind.merel schreef:Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.
Gods Woord is zeer duidelijk. Dus we kunnen daar niets aan toe- of afdoen.
.
Laatst gewijzigd door Christen op 20 sep 2022, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-
Dat is duidelijk, maar om Jezus Zijn instelling/handeling smerig te noemen gaat een aantal mensen te ver.merel schreef:Als het uit dezelfde beker geschonken is, dronk je toch ook uit dezelfde beker. Bij ons dan ook nog symbolisch op hetzelfde ogenblik. Ik zie het verschil niet.