Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door freek »

keesjanm schreef:
huisman schreef:
Yesenaer schreef:Bij Den Hertog staan ook weer veel mooie nieuwe uitgaven die binnenkort verschijnen, bijv. prekenboeken van ds. Verschuure, ds Hoogerland enz.

..en vergeet ds van Boven niet...er komen zeker 3 nieuw boeken van hem uit....toch plaats ik deze boeken niet in dit topic....raar mannetje die huisman :hum
Waarom plaatsen deze predikanten hun preken niet (voor iedereen kosteloos beschikbaar) op prekenweb?
Dat is voor mij geen vraag hoor :haha
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

freek schreef:
keesjanm schreef:
huisman schreef:
Yesenaer schreef:Bij Den Hertog staan ook weer veel mooie nieuwe uitgaven die binnenkort verschijnen, bijv. prekenboeken van ds. Verschuure, ds Hoogerland enz.

..en vergeet ds van Boven niet...er komen zeker 3 nieuw boeken van hem uit....toch plaats ik deze boeken niet in dit topic....raar mannetje die huisman :hum
Waarom plaatsen deze predikanten hun preken niet (voor iedereen kosteloos beschikbaar) op prekenweb?
Dat is voor mij geen vraag hoor :haha
Het zou kunnen dat men dit vraagt dat om deze mensen (in feite, merk er op!) op een subtiele
manier te bespotten. Ik zeg beslist niet dat dit hier geval is, maar het zou, gezien de gewone manier
van omgaan van buitenstaanders met godvrezende mensen (zie ook de Bijbelse profeten en kinderen
Gods als voorbeeld) en de ervaring niet zo vreemd zijn. Ik zeg het enkel ter lering, wat de mens in
wezen is. En denk nu niet dat ik overdrijf want een weinig zelfkennis zal je nooit boven zulke mensen
uit doen komen. Maar merk er maar op.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hendrikus »

keesjanm schreef: Waarom plaatsen deze predikanten hun preken niet (voor iedereen kosteloos beschikbaar) op prekenweb?
Kennelijk kun je aan zo'n vraag een hele complottheorie ophangen.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Het zou kunnen dat men dit vraagt dat om deze mensen (in feite, merk er op!) op een subtiele
manier te bespotten. Ik zeg beslist niet dat dit hier geval is, maar het zou, gezien de gewone manier
van omgaan van buitenstaanders met godvrezende mensen (zie ook de Bijbelse profeten en kinderen
Gods als voorbeeld) en de ervaring niet zo vreemd zijn. Ik zeg het enkel ter lering, wat de mens in
wezen is. En denk nu niet dat ik overdrijf want een weinig zelfkennis zal je nooit boven zulke mensen
uit doen komen. Maar merk er maar op.
Ik denk inderdaad dat dat de reden is.
Echter ben ik het daar niet mee eens, laat mensen er maar mee spotten, als er ook maar een door geheiligd wordt is het een legitieme reden de preken te publiceren toch?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Het zou kunnen dat men dit vraagt dat om deze mensen (in feite, merk er op!) op een subtiele
manier te bespotten. Ik zeg beslist niet dat dit hier geval is, maar het zou, gezien de gewone manier
van omgaan van buitenstaanders met godvrezende mensen (zie ook de Bijbelse profeten en kinderen
Gods als voorbeeld) en de ervaring niet zo vreemd zijn. Ik zeg het enkel ter lering, wat de mens in
wezen is. En denk nu niet dat ik overdrijf want een weinig zelfkennis zal je nooit boven zulke mensen
uit doen komen. Maar merk er maar op.
Ik denk inderdaad dat dat de reden is.
Echter ben ik het daar niet mee eens, laat mensen er maar mee spotten, als er ook maar een door geheiligd wordt is het een legitieme reden de preken te publiceren toch?
Bedenk wel, dat het in deze tijd al een hachelijke zaak kan zijn als een Kerkbode in handen van
de seculieren komt. De kennis is zo ver weg, dat men ook een Kerkbode leest met een seculier
gedachtengoed. Dat kan geheel verkeerd vallen. Denk aan het COC of een ander soort Clara of
wie dan ook.
En, zoals meer is gezegd, men heeft tegenwoordig eerder een proces aan de broek dan men wellicht
denkt. We hoeven aan de ene kant niet te zwijgen, maar de andere kant is dat we ook niet moedwillig
oorzaak van spot moeten zoeken. Hierom is het wellicht ook te begrijpen dat ik zo wel eens mijn
twijfels heb over het al dan niet meedoen op een openbaar forum.

Op zich is het niet verkeerd om een preek via dit medium de beluisteren, anders zouden we ook met
recht de goede preken, die op de site van de woeste weg staan als besmet kunnen aanmerken.
Dit vind ik wel te ver gezocht.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Op zich is het niet verkeerd om een preek via dit medium de beluisteren, anders zouden we ook met
recht de goede preken, die op de site van de woeste weg staan als besmet kunnen aanmerken.
Dit vind ik wel te ver gezocht.
Dat onderstreept precies mijn punt.
Ik kan mij niet vinden in het gedachtegoed van dhr Kleen, maar hij is wel een persoon die zich niets aantrekt van spot of hoon (voor zover ik kan beoordelen) en preken gewoon plaatst, met het risico dat er mee gespot wordt, maar ook met het idee dat iemand door gezegend kan worden.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Op zich is het niet verkeerd om een preek via dit medium de beluisteren, anders zouden we ook met
recht de goede preken, die op de site van de woeste weg staan als besmet kunnen aanmerken.
Dit vind ik wel te ver gezocht.
Dat onderstreept precies mijn punt.
Ik kan mij niet vinden in het gedachtegoed van dhr Kleen, maar hij is wel een persoon die zich niets aantrekt van spot of hoon (voor zover ik kan beoordelen) en preken gewoon plaatst, met het risico dat er mee gespot wordt, maar ook met het idee dat iemand door gezegend kan worden.
De beste man mag dan spot en hoon te verwerken krijgen, hij maakt het er ook naar.
Merk eens op hoe hij kinderen en knechten van God afkraakt. Dat is niet niks.
We lezen van kinderen die de profeet Elia bespotten metterdaad werden gestraft.
En dan is het ook: Wie Gods volk aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan. Wat dat betreft
mogen we de 'moed' van de eigenaar van die site niet als voorbeeld nemen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Ik zag in De Saambinder dat de boekjes van ds. Elshout, Een Helpende Hand,
weer te koop zijn.
Volgens mij zijn nu beide delen in één band uitgegeven.
We hoeven het niet in alles eens te zijn met ds. Elshout, maar deze uitgave
lijkt me wel goed om kennis van te nemen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

We hoeven het met niemand in alles eens te zijn, maar de opmerking vind ik niet zo aardig.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:We hoeven het met niemand in alles eens te zijn, maar de opmerking vind ik niet zo aardig.
Er zijn zaken die we niet per se met hoeven over te nemen.
Ik neem aan dat er ook wel velen zijn die niet alles zomaar overnemen wat ik hier schrijf.
Dat lijkt me een gezond standpunt, en niet om klakkeloos kritiek te leveren.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door GJdeBruijn »

Je hoeft niet alles te zeggen/schrijven wat je denkt.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:Je hoeft niet alles te zeggen/schrijven wat je denkt.
Zolang het waar is en betamelijk mag het, al hoeft het vanzelf niet.
Velen stoten zich aan een woord dat te hard overkomt. Tja... dat is de mens.
Deze dingen komen veelvuldig voor, daar hoef je enkel en alleen de Bijbel maar voor
te openen. Ergeren... Naar het Woord gesproken ontkom je daar toch niet aan.
Maar het mag vanzelf nooit zijn met als doel om iemand te ergeren.
Bovendien is het ook toch niet verkeerd om van je hart geen moordkuil te maken.
Spreek rechtuit, probeer iedereen recht in de ogen te kunnen kijken, zelfs
als iemand een autistische tik heeft. Je weet dat deze mensen vaak een ander
vaak niet recht in de ogen zien. Dat bedoel ik dus.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Verwachte boeken theologie? :?
Foutje.....maar ik kan het bericht niet meer verwijderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

DIA, dat zijn we dan weer helemaal eens. Maar inderdaad is het ook zo dat je dat niet iedere keer erbij hoeft te zeggen. Ik schrijf ook niet steeds over predikanten ter rechterzijde van de GG dat ik het vanzelf niet met alles wat zij zeggen eens ben. Dat komt onaardig over.

Maar ik neem je niets kwalijk, en voor het overige is het ook helemaal waar ook.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Dipper »

weet iemand hoe het zit met de al enige jaren verwachte Catechismusverklaring van Ds. Wink die Uitgeverij Tarwegras op spel had staan? Ik hoor / lees er niks meer over. Een adres of telefoon van die uitgever kan ik niet vinden.
Plaats reactie