Is thuislezen Bijbels?

Ambtenaar

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Ik zit niet echt te wachten op een waarde-oordeel van iemand die geen blijk geeft het gereformeerde gedachtengoed van de oudvaders serieus te nemen.
Gelukkig is dit forum aanbodgericht, en niet vraaggericht.

Het gaat mij er niet om dat preken van oudvaders armoedig zijn, maar enkel het lezen van preken van oudvaders vind ik een armoedig aanbod. Actuele ontwikkelingen worden nu eenmaal niet meegenomen in preken van oudvaders. Bovendien is het zo dat in de loop der jaren anders wordt gedacht over zaken die als middelmatig betiteld kunnen worden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: U spreekt niet uit ervaring, is mijn conclusie. Het gaat niet om hoe de wereld er uit ziet, maar wij verwachtte de stad die fundamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
Mijn ervaring met preek lezen is inderdaad nogal summier. Ik hoor graag in een preek ook een actuele toepassing, maar daarover verschillen de meningen.
Ons hart wordt verklaard bij het lezen van de predicaties van oudvaders.
Die hebben daar echt niet het monopolie op. Zelfs een gematigde Bonder, zoals onze predikant, doet dat.
Wil ik niet luisteren naar een hedendaagse predikant? Jawel, bijvoorbeeld: ds. Stelwagen of ds. Heemskerk, dr. de Vries, dr. van der Sluijs, dr. Baars.
Nogal selectief.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 29 jan 2018, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Hoe belangrijk is de kerk bij een keuze voor een woonplaats?
Voor mij persoonlijk niet van belang.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Heel belangrijk. En als je tóch ergens terechtkomt waar echt geen bijbelgetrouwe kerk is, dien je jezelf bij een verder gelegen bijbelgetrouwe kerk aan te sluiten. Daar kan dan op zondag meegeluisterd worden en er is toch pastorale zorg. Oudvaders kunnen buiten de diensten om gelezen worden.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Zolang er geen eenduidigheid bestaat op dit forum over wat een bijbelgetrouwe kerk is, lijkt een discussie me niet zo zinvol.
Panny

Bericht door Panny »

Moderamen schreef:
Heel belangrijk. En als je tóch ergens terechtkomt waar echt geen bijbelgetrouwe kerk is, dien je jezelf bij een verder gelegen bijbelgetrouwe kerk aan te sluiten. Daar kan dan op zondag meegeluisterd worden en er is toch pastorale zorg. Oudvaders kunnen buiten de diensten om gelezen worden.
Ik ken ook mensen die in het buitenland wonen maar wel aangesloten zijn bij een GG hier in Nederland.
Ze komen naar Nederland voor bijvoorbeeld het laten dopen van hun kinderen of voor huisbezoek.
En ze luisteren en leven verder gewoon op afstand met die gemeente mee.
Volgens mij hebben ze zelfs iets geregeld voor catechisatie op afstand.
Dus dat is ook altijd een optie!
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Vorst schreef:Zolang er geen eenduidigheid bestaat op dit forum over wat een bijbelgetrouwe kerk is, lijkt een discussie me niet zo zinvol.
ja daar worden ze het hier niet over eens maar wel stellen dat je je erbij moet aansluiten en dat thuislezen niet deugt. Ik zeg: veel thuislezers zijn bijbelgetrouwer dan degenen die roepen dat hun kerk dat is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

@ Panny: lijkt me niet echt een gezonde situatie.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

emigrant schreef:
Vorst schreef:Zolang er geen eenduidigheid bestaat op dit forum over wat een bijbelgetrouwe kerk is, lijkt een discussie me niet zo zinvol.
ja daar worden ze het hier niet over eens maar wel stellen dat je je erbij moet aansluiten en dat thuislezen niet deugt. Ik zeg: veel thuislezers zijn bijbelgetrouwer dan degenen die roepen dat hun kerk dat is.
Nou, laat ik het geheel met jou oneens zijn. Ik kan werkelijk geen enkele reden verzinnen die thuislezen rechtvaardigt.
Panny

Bericht door Panny »

Vorst schreef:@ Panny: lijkt me niet echt een gezonde situatie.
Niet de meest ideale situatie. Maar wat moet je anders als je in een land gaat wonen zonder reformatorische kerken?
Dan lijkt me deze constructie toch helemaal niet zo slecht? (beter dan zelf 'kerkje spelen').
CvdW

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:
Dit geluid hoor ik vaker. Ik draai het liever om. Zondags oudvaders lezen en thuis kun je dan een preek pakken van bijvoorbeeld 'Een zaaier ging uit' of 'uit de Schat des Woords'.
Panny

Bericht door Panny »

CvdW schreef:
Moderamen schreef:
Dit geluid hoor ik vaker. Ik draai het liever om. Zondags oudvaders lezen en thuis kun je dan een preek pakken van bijvoorbeeld 'Een zaaier ging uit' of 'uit de Schat des Woords'.
Ik snap niet waarom dit onderscheid gemaakt zou moeten worden?
Waarom het één of het ander? (Doen we daar God niet te kort mee?)
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Ik zit niet echt te wachten op een waarde-oordeel van iemand die geen blijk geeft het gereformeerde gedachtengoed van de oudvaders serieus te nemen.
Gelukkig is dit forum aanbodgericht, en niet vraaggericht.

Het gaat mij er niet om dat preken van oudvaders armoedig zijn, maar enkel het lezen van preken van oudvaders vind ik een armoedig aanbod. Actuele ontwikkelingen worden nu eenmaal niet meegenomen in preken van oudvaders. Bovendien is het zo dat in de loop der jaren anders wordt gedacht over zaken die als middelmatig betiteld kunnen worden.
Inderdaad wordt er heel anders gedacht, maar ik vind dat geen middelmatige zaak. Openlijk van preekstoel zeggen iemand kan wedergeboren zijn en Christus niet kennen.
Middelmatig vind ik 'des Heeren' of 'van de Heere'.
CvdW

Bericht door CvdW »

Panny schreef:
CvdW schreef:
Moderamen schreef:
Ik snap niet waarom dit onderscheid gemaakt zou moeten worden?
Waarom het één of het ander? (Doen we daar God niet te kort mee?)
Bent u een vreemde op dit gebied. Leerverschil.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik had het over de mensen die ik ken. Die lezen de oudvaders. Ds. Mallan valt daar zeker niet onder!
Lijkt mij persoonlijk vrij armoedig. De wereld van nu ziet er heel anders uit dan enkele honderden jaren geleden.
Amen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie