Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
En gisteren met het avondmaal werdt het bord met brood weer gewoon doorgegeven, wijn nog wel uit cupjes
En gisteren met het avondmaal werdt het bord met brood weer gewoon doorgegeven, wijn nog wel uit cupjes
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bij ons ging de voorganger rond met de schaal brood en met de schaal cupjes. Je hebt dan wel veel ruimte nodig omdat de stoelen zo ruim om de tafel moeten staan dat er ruimte is om de tussen de tafel en de stoelen door te lopen. Ik kan me voorstellen dat die ruimte er niet in iedere kerk is. De wijn werd wel zichtbaar geschonken vanuit de kan in een beker.aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
-
Is het bij jullie gemeente gebruikelijk dat het brood op een bord wordt doorgegeven? Breekt de dominee het brood dan vooraf of ligt het in gesneden stukjes klaar?aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
Bij ons is het avondmaal altijd hetzelfde geweest. De dominee breekt het brood en deelt het uit en de drinkbeker gaat rond. In het begin van corona is het avondmaal wel diverse keren overgeslagen. Hygiënisch is 1 beker niet, maar zo heeft Jezus het wel ingesteld (Markus 14:23).
-
Hebben jullie maar 1 beker, of 2, of 4?MGG schreef:Is het bij jullie gemeente gebruikelijk dat het brood op een bord wordt doorgegeven? Breekt de dominee het brood dan vooraf of ligt het in gesneden stukjes klaar?aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
Bij ons is het avondmaal altijd hetzelfde geweest. De dominee breekt het brood en deelt het uit en de drinkbeker gaat rond. In het begin van corona is het avondmaal wel diverse keren overgeslagen. Hygiënisch is 1 beker niet, maar zo heeft Jezus het wel ingesteld (Markus 14:23).
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Twee, een gaat linksom en een rechtsom. Volgens mij zijn er uit praktisch oogpunt (lees tijd) twee bekers.Evangelist schreef:Hebben jullie maar 1 beker, of 2, of 4?MGG schreef:Is het bij jullie gemeente gebruikelijk dat het brood op een bord wordt doorgegeven? Breekt de dominee het brood dan vooraf of ligt het in gesneden stukjes klaar?aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
Waarom deze keuze als de hele samenleving zonder maatregelen is?Ditbenik schreef:Bij ons ging de voorganger rond met de schaal brood en met de schaal cupjes. Je hebt dan wel veel ruimte nodig omdat de stoelen zo ruim om de tafel moeten staan dat er ruimte is om de tussen de tafel en de stoelen door te lopen. Ik kan me voorstellen dat die ruimte er niet in iedere kerk is. De wijn werd wel zichtbaar geschonken vanuit de kan in een beker.aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik wil maar zeggen: dus ook niet 1 beker. Dat is dat ook niet de kern van Jezus’ instelling.MGG schreef:Twee, een gaat linksom en een rechtsom. Volgens mij zijn er uit praktisch oogpunt (lees tijd) twee bekers.Evangelist schreef:Hebben jullie maar 1 beker, of 2, of 4?MGG schreef:Is het bij jullie gemeente gebruikelijk dat het brood op een bord wordt doorgegeven? Breekt de dominee het brood dan vooraf of ligt het in gesneden stukjes klaar?aggieoudje schreef:Vanaf aankomende zondag wordt er bij ons weer gewoon gecollecteerd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Gelukkig is (bij ons) de kern van Jezus instelling Zijn dood herdenken totdat Hij wederkomt en niet de hoeveelheid bekers.Evangelist schreef:
Ik wil maar zeggen: dus ook niet 1 beker. Dat is dat ook niet de kern van Jezus’ instelling.
Maar in jouw ogen moet het dus een beker, een tafel en een brood zijn?
als je kleine cupjes niet als de voorgang van de instelling ziet, dan kunnen 2 bekers uiteraard ook niet.
Maar volgens mij zijn we dan weer in de roomse kerk.
Het formulier heeft het erover dat we niet bij de uiterlijke zaken moeten blijven hangen, maar onze harten opwaarts moeten verheffen.
En dan valt de hele discussie die in refo nederland opeens de boventoon voerde over 1, 2, of tig bekers compleet in het niet en blijft er verwondering over, over het Lam ons geslacht ten offer!
Het formulier heeft het erover dat we niet bij de uiterlijke zaken moeten blijven hangen, maar onze harten opwaarts moeten verheffen.
En dan valt de hele discussie die in refo nederland opeens de boventoon voerde over 1, 2, of tig bekers compleet in het niet en blijft er verwondering over, over het Lam ons geslacht ten offer!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Volgens mij zeg je dat zelf. Je verwijst naar één beker.MGG schreef:Gelukkig is (bij ons) de kern van Jezus instelling Zijn dood herdenken totdat Hij wederkomt en niet de hoeveelheid bekers.Evangelist schreef:
Ik wil maar zeggen: dus ook niet 1 beker. Dat is dat ook niet de kern van Jezus’ instelling.
Als er dus twee bekers gebruikt worden, is er geen principieel verschil met cupjes.
Jawel. Ook met 2 bekers wordt er door meerderen uit dezelfde beker gedronken. Dat is met cupjes niet zo. Er is dus een (principieel) verschil.Bezorgd schreef:
Als er dus twee bekers gebruikt worden, is er geen principieel verschil met cupjes.
-
- Verbannen
Misschien zou je wat minder kort door de rontondebocht kunnen komen en je medechristenen die dit anders zien op grond van Gods Woord wat serieuzer nemen.Bertiel schreef:als je kleine cupjes niet als de voorgang van de instelling ziet, dan kunnen 2 bekers uiteraard ook niet.
Ik heb grote moeite met deze toon. Dat kan erg kwetsend overkomen. Doe dat niet alsjeblieft.
Op dat punt wel. Maar de biblicistische uitleg, die je de laatster jaren in NL hoorde verwees naar één beker "Drinkt allen daar uit" Als er dan voor 2 of 3 bekers gekozen wordt, is dat ook een afwijking van die leer.Ad Anker schreef:Jawel. Ook met 2 bekers wordt er door meerderen uit dezelfde beker gedronken. Dat is met cupjes niet zo. Er is dus een (principieel) verschil.Bezorgd schreef:
Met alle respect , maar wat een grote woorden voor een cultuurgebonden ritueel.GerefGemeente-lid schreef:Misschien zou je wat minder kort door de rontondebocht kunnen komen en je medechristenen die dit anders zien op grond van Gods Woord wat serieuzer nemen.Bertiel schreef:als je kleine cupjes niet als de voorgang van de instelling ziet, dan kunnen 2 bekers uiteraard ook niet.
Ik heb grote moeite met deze toon. Dat kan erg kwetsend overkomen. Doe dat niet alsjeblieft.
Alsof de vorm van HA tot het wezen der kerk behoort. Maak deze vormen niet te groot.
-
Bezorgd schreef:Volgens mij zeg je dat zelf. Je verwijst naar één beker.MGG schreef:Gelukkig is (bij ons) de kern van Jezus instelling Zijn dood herdenken totdat Hij wederkomt en niet de hoeveelheid bekers.Evangelist schreef:
Nee dat zeg ik niet en ook heb ik cupjes nergens afgewezen/veroordeeld. Op basis van de instelling van het avondmaal gaat er bij ons een beker rond. Overigens vraag ik mij wel af of bij cupjes de woorden bij het zegenen van de beker/cupjes ook aangepast wordt? (Dit is geen kritische vraag, ik merk dat het bij sommige gevoelig ligt.)