Oorlog in Oekraine

DDD

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

De Engelse defensie stelt dat Rusland in de lucht niet de overhand heeft. Ik ben wel benieuwd hoe huisman daar op dit moment tegen aankijkt. Ik heb geen idee maar ik hoop natuurlijk dat ze gelijk hebben.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:De Engelse defensie stelt dat Rusland in de lucht niet de overhand heeft. Ik ben wel benieuwd hoe huisman daar op dit moment tegen aankijkt. Ik heb geen idee maar ik hoop natuurlijk dat ze gelijk hebben.
Het is niet zozeer een kwestie van de overhand hebben. Het lijkt erop dat Rusland de luchtmacht tot nu toe niet serieus heeft ingezet. De luchtmacht van Rusland is in aantallen vliegend materieel vele malen groter dan die van Oekraïne.
DDD

Bericht door DDD »

Waar baseer je dat op dan?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:Ik vind de oorlog in Oekraïne verschrikkelijk. Maar het is wel zo dat wij maar één kant van het verhaal horen. Hopelijk ben ik nu geen wappie…
Wat bedoel je met 'één kant van het verhaall'? Welke kant wil je nog meer horen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Waar baseer je dat op dan?
Dat zijn gewoon openbare gegevens:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... y_aircraft
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Air_Force
DDD

Bericht door DDD »

Lijsten zeggen niet alles over de daadwerkelijke beschikbaarheid van apparatuur. Er zijn ook onderhoud en onderdelen nodig.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vraag me af hoe zinvol al die acties zijn om de situatie te deëscaleren, en "on speaking terms" te blijven met Rusland. Rusland vernederen gaat de situatie juist erger maken.

De Russische ambassade in de Litouwse hoofdstad Vilnius heeft van de lokale autoriteiten een nieuw adres gekregen. Vanaf nu bevindt de diplomatieke post zich aan de ‘Oekraïense Heldenstraat’. Daarmee protesteert de stad tegen de Russische invasie van Oekraïne.

„Vanaf vandaag zal het visitekaartje van iedere medewerker van de Russische ambassade op deze manier de strijd van de Oekraïners eren”, aldus Remigijus Simasius, de burgemeester van Vilnius. „Iedereen die deze straatnaam opschrijft, moet nadenken over de wreedheden van het Russische regime tegenover de vreedzame Oekraïense natie”, voegde Simasius daaraan toe.

De stad kondigde de verandering van de straatnaam vorige week aan. Woensdag werden de straatnaambordjes vervangen. Het naburige Letland kwam vorige week met een vergelijkbare actie en hernoemde de straat in hoofdstad Riga met de Russische ambassade de ‘Straat van een onafhankelijk Oekraïne’.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Ik vraag me af hoe zinvol al die acties zijn om de situatie te deëscaleren, en "on speaking terms" te blijven met Rusland. Rusland vernederen gaat de situatie juist erger maken.

De Russische ambassade in de Litouwse hoofdstad Vilnius heeft van de lokale autoriteiten een nieuw adres gekregen. Vanaf nu bevindt de diplomatieke post zich aan de ‘Oekraïense Heldenstraat’. Daarmee protesteert de stad tegen de Russische invasie van Oekraïne.

„Vanaf vandaag zal het visitekaartje van iedere medewerker van de Russische ambassade op deze manier de strijd van de Oekraïners eren”, aldus Remigijus Simasius, de burgemeester van Vilnius. „Iedereen die deze straatnaam opschrijft, moet nadenken over de wreedheden van het Russische regime tegenover de vreedzame Oekraïense natie”, voegde Simasius daaraan toe.

De stad kondigde de verandering van de straatnaam vorige week aan. Woensdag werden de straatnaambordjes vervangen. Het naburige Letland kwam vorige week met een vergelijkbare actie en hernoemde de straat in hoofdstad Riga met de Russische ambassade de ‘Straat van een onafhankelijk Oekraïne’.
Ik vind dit wel een grappige actie.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Lijsten zeggen niet alles over de daadwerkelijke beschikbaarheid van apparatuur. Er zijn ook onderhoud en onderdelen nodig.
En daar gaat niemand ons iets wijzer over maken.
Rusland maakt het meeste spul zelf volgens mij, dus dat lijkt me daar geen probleem. Voor Oekraïne lijkt me dat ingewikkelde liggen.
Deskundigen verbazen zich erover dat Rusland niet meer doet in de lucht. Je kunt er van alles over verzinnen, zoals: a) alles is stuk b) ze houden het achter de hand. etc
DDD

Bericht door DDD »

Ik zeg niet dat iedereen daar zomaar een antwoord op heeft. Maar goed. Je ziet in ieder geval dat de Engelse defensie hier een standpunt over inneemt. Deskundige De Kruijf legt meer het accent op de kracht van Rusland.

Ik heb geen idee wie er gelijk heeft. En ik ben wel benieuwd, want ik hoop natuurlijk dat Rusland deze oorlog verliest.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Ik vraag me af hoe zinvol al die acties zijn om de situatie te deëscaleren, en "on speaking terms" te blijven met Rusland. Rusland vernederen gaat de situatie juist erger maken.

Waarom denk je dat vernedering altijd de situatie erger maakt? Dat geldt toch vooral als je het collectief beledigt, niet perse als je hun dictator belachelijk maakt?
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:
DDD schreef:De Engelse defensie stelt dat Rusland in de lucht niet de overhand heeft. Ik ben wel benieuwd hoe huisman daar op dit moment tegen aankijkt. Ik heb geen idee maar ik hoop natuurlijk dat ze gelijk hebben.
Het is niet zozeer een kwestie van de overhand hebben. Het lijkt erop dat Rusland de luchtmacht tot nu toe niet serieus heeft ingezet. De luchtmacht van Rusland is in aantallen vliegend materieel vele malen groter dan die van Oekraïne.
We hoeven niet te speculeren, maar een feit is dat de luchtafweer van de Oekraïners erg effectief is geweest. Dan is het logisch dat je niet vliegtuigen met hoog risico blijft inzetten. Rusland zal bovendien (vanzelfsprekend) niet de complete luchtvloot willen inzetten alléén voor Oekraïne. In die zin is het zeer logisch dat een groot deel van de luchtmacht niet ingezet wordt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat was ook mijn idee.

Als er nu al 30 uit de lucht zijn geschoten, dan kan ik me voorstellen dat het wel genoeg is.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat was ook mijn idee.

Als er nu al 30 uit de lucht zijn geschoten, dan kan ik me voorstellen dat het wel genoeg is.
Het beperkt inzetten van de Russische luchtmacht gaf veel vragen. Om veilig te opereren in vijandelijk luchtruim heb je een mate van lucht overwicht nodig. Dat hebben de Russen nog steeds niet kunnen afdwingen.
Het lijkt er ook op dat hun slimme artillerie hun munitie hebben opgebruikt. De Russen zijn nu overgegaan op 'domme' munitie. Militair veel mindere effectief maar voor de burgers veel gevaarlijker/dodelijker.

Er vinden nu steeds meer bilaterale besprekingen plaats. Dat is toch enigszins hoopvol.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ik vind oorlog het meest goddeloze wat mensen elkaar aan kunnen doen.
Ziektes en rampen zijn de natuur, ongelukken gebeuren maar oorlog brengt behalve verwoesting moord en verkrachting met zich mee en alles wat men elkaar aan kan doen.
Het is de grootste misdaad tegen God en zijn gebod dat mogelijk is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie