Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Kip, hadden nog wat over van gisteren.
Aardappelen (deels gebakken en deels opgewarmd)
Groentenmix
Aardappelen (deels gebakken en deels opgewarmd)
Groentenmix
Boerenkool? Alles in één pan, lekker snel klaar. En een E-nummer-jus uit een zakje erbij :-)helma schreef:mmmm....mijn ouders komen eten en ik weet nog niet wat ik moet gaan koken. Hele morgen op sjouw geweest dus ik wil iets simpels. Maar mijn pa houdt niet van pasta's...
- MarthaMartha
beenham (uit de oven met honing en tijm)
rostirondjes en krieltjes
rode bietjes met uitjes, sperzieboontjes met spekjes, erwtjes met diverse kruiden
toe: bolletje ijs op een bedje van verkruimelde stroopwafel, slagroomtoef met blauwe bessen en een amuseglaasje met tiramisu
rostirondjes en krieltjes
rode bietjes met uitjes, sperzieboontjes met spekjes, erwtjes met diverse kruiden
toe: bolletje ijs op een bedje van verkruimelde stroopwafel, slagroomtoef met blauwe bessen en een amuseglaasje met tiramisu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
ah, jij had nog van die lekker bessen over!!
het wordt simpele nasi. Met loempia en gebakken ei.
het wordt simpele nasi. Met loempia en gebakken ei.
hmm wij aten vanavond geen kip, groentenmix en aardappelen.
Manlief kwam thuis en nam ons mee naar een restaurant. Geen gek idee.
Manlief kwam thuis en nam ons mee naar een restaurant. Geen gek idee.

Heeft iemand een lekker recept voor stoofvlees?
-
Ja, maar daar gaat wel een heel flesje Westmalle Dubbel in, dus wellicht niet geschikt voor als kinderen mee-eten?
Ik eet het met alleen volwassenensirdanilot schreef:Ja, maar daar gaat wel een heel flesje Westmalle Dubbel in, dus wellicht niet geschikt voor als kinderen mee-eten?

Ik had pas gewoon heel simpel, gedaan. Met een klein beetje rode wijn.Zita schreef:Heeft iemand een lekker recept voor stoofvlees?
Dat vond ik erg lekker.
-
Ok. Ik heb dit dus gemaakt en het is echt héél lekker ! Ik maakte 1 kilo en vroor het in was na het ontdooien ook nog gewoon goed. Maar meteen opeten is natuurlijk het lekkerst. Als ik het in mijn studentenkeukentje kan kan iedereen het, iedereen vond het ook heel lekker.
Ik vind het het lekkerste met westmalle dubbel, maar als je een oud-bruin bier neemt, smaakt het iets zoeter, dat vinden sommige mensen lekkerder. Voor een zoetige smaak kun je ook suiker toevoegen of wat ontbijtkoek (ja echt). Van mij hoeft het zoetige niet zo.
Prijs: ongeveer 7 euro of zo, als je goedkoop rundvlees neemt. Er kunnen minstens 4 mensen van eten zo niet meer. Het lijkt moeilijk, maar valt wel mee, je bent even bezig met het vlees bakken en snijden maar voor de rest hoef je niks te doen. Je kunt ook wel een ingrediënt skippen, de smaak komt vooral van de thijm en het bier, de andere kruiden zijn wat minder belangrijk. Als je echt goed vlees neemt (sukadelap of zo?) kan het denk ik wel met 2 uur sudderen, maar het vlees moet heel zacht zijn.
1 Kilo rundvlees (de meest goedkope in de aanbieding)
2-3 uien
3 teentjes knoflook
1 flesje Westmalle Dubbel (of La Trappe dubbel, of een oud-bruin biertje, maar wel een beetje een goede !)
Een flinke snuf gedroogde thijm (of vers)
Een beetje bouillon (van blokje mag wel)
olie om te bakken
zout - peper
bloem
Voor de kruiden kies je wat je in je keukenkastje hebt liggen van: paprikapoeder, jeneverbessen, kruidnagel, laurierblaadjes, etc.
op het eind nog: nootmuskaat, peper.
- Vlees in blokjes snijden
- Zout en peper erop (extra veel want er komt niet echt meer zout bij)
- Bloem erop en schudden, niet te veel mengen anders wordt het een pap, je wil een dun laagje bloem.
- Olie verhitten in je braadpan + een koekenpan
- Vlees dichtschroeien, per keer maar een handjevol (daarom gebruik ik twee pannen). Zodra het mooi bruin is even op een bord leggen.
- Als er té veel vet in de pan is, een beetje droogdeppen, maar je hebt wel een beetje vet nodig
- Uien grof snijden, en in de pan doen (met de aanbaksels er nog lekker aan !). Zacht laten worden
- Knoflook thijm en kruiden erbij.
- Aanbaksels van beide pannen losroeren met bier, alles in de braadpan
- Aanvullen met bouillon (water + blokje) tot het een beetje onder staat.
- Nu DRIE TOT VIER UUR sudderen ! Daarom kun je het het beste de dag van tevoren doen, tover je de volgende dag zo je eten op tafel
- Nootmuskaat, peper en evt. zout. De saus moet ook een beetje verdikt zijn liefst.
- Serveren met aardappels of friet en een groente.
Ik vind het het lekkerste met westmalle dubbel, maar als je een oud-bruin bier neemt, smaakt het iets zoeter, dat vinden sommige mensen lekkerder. Voor een zoetige smaak kun je ook suiker toevoegen of wat ontbijtkoek (ja echt). Van mij hoeft het zoetige niet zo.
Prijs: ongeveer 7 euro of zo, als je goedkoop rundvlees neemt. Er kunnen minstens 4 mensen van eten zo niet meer. Het lijkt moeilijk, maar valt wel mee, je bent even bezig met het vlees bakken en snijden maar voor de rest hoef je niks te doen. Je kunt ook wel een ingrediënt skippen, de smaak komt vooral van de thijm en het bier, de andere kruiden zijn wat minder belangrijk. Als je echt goed vlees neemt (sukadelap of zo?) kan het denk ik wel met 2 uur sudderen, maar het vlees moet heel zacht zijn.
1 Kilo rundvlees (de meest goedkope in de aanbieding)
2-3 uien
3 teentjes knoflook
1 flesje Westmalle Dubbel (of La Trappe dubbel, of een oud-bruin biertje, maar wel een beetje een goede !)
Een flinke snuf gedroogde thijm (of vers)
Een beetje bouillon (van blokje mag wel)
olie om te bakken
zout - peper
bloem
Voor de kruiden kies je wat je in je keukenkastje hebt liggen van: paprikapoeder, jeneverbessen, kruidnagel, laurierblaadjes, etc.
op het eind nog: nootmuskaat, peper.
- Vlees in blokjes snijden
- Zout en peper erop (extra veel want er komt niet echt meer zout bij)
- Bloem erop en schudden, niet te veel mengen anders wordt het een pap, je wil een dun laagje bloem.
- Olie verhitten in je braadpan + een koekenpan
- Vlees dichtschroeien, per keer maar een handjevol (daarom gebruik ik twee pannen). Zodra het mooi bruin is even op een bord leggen.
- Als er té veel vet in de pan is, een beetje droogdeppen, maar je hebt wel een beetje vet nodig
- Uien grof snijden, en in de pan doen (met de aanbaksels er nog lekker aan !). Zacht laten worden
- Knoflook thijm en kruiden erbij.
- Aanbaksels van beide pannen losroeren met bier, alles in de braadpan
- Aanvullen met bouillon (water + blokje) tot het een beetje onder staat.
- Nu DRIE TOT VIER UUR sudderen ! Daarom kun je het het beste de dag van tevoren doen, tover je de volgende dag zo je eten op tafel

- Nootmuskaat, peper en evt. zout. De saus moet ook een beetje verdikt zijn liefst.
- Serveren met aardappels of friet en een groente.
Ik heb een ander, ouderwetser recept.
Vlees zouten, wat nootmuskaat en paprikapoeder en op half hoog vuur bruin aanbakken.
Dan warm water erbij, tot het vlees onderstaat.
Laurierblaadje 1 of 2, eetlepel tomatenketchup, theelepeltje azijn, gas temperen, evt. pan op sudderplaatje zetten en slow cooking!
Dus het mag rustig 3 tot 4 uur heel langzaam stoven.
Dat is het lekkerste basisrecept, je kunt het uitbreiden met een uitje, halve rode paprika, verse tomaatjes...
De overgebleven jus kun je in kleine bakjes invriezen.
Als je dan stamppot met rookworst of spekjes maakt, heb je altijd heerlijke zelfgemaakte jus.
Vlees zouten, wat nootmuskaat en paprikapoeder en op half hoog vuur bruin aanbakken.
Dan warm water erbij, tot het vlees onderstaat.
Laurierblaadje 1 of 2, eetlepel tomatenketchup, theelepeltje azijn, gas temperen, evt. pan op sudderplaatje zetten en slow cooking!
Dus het mag rustig 3 tot 4 uur heel langzaam stoven.
Dat is het lekkerste basisrecept, je kunt het uitbreiden met een uitje, halve rode paprika, verse tomaatjes...
De overgebleven jus kun je in kleine bakjes invriezen.
Als je dan stamppot met rookworst of spekjes maakt, heb je altijd heerlijke zelfgemaakte jus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
^Vroeger maakten wij zo hachee, alleen daar ging wel een kilo uien door. Het was dan ook meer ui dan vlees, lekker goedkoop dus.
Mijn recept is niet per se moderner maar meer vlaams/bourgondisch. Zeeuws-Vlaanderen heeft dan ook veel Vlaamse invloeden, een Westmalle gaat er altijd in
Mijn recept is niet per se moderner maar meer vlaams/bourgondisch. Zeeuws-Vlaanderen heeft dan ook veel Vlaamse invloeden, een Westmalle gaat er altijd in

Als je de alcohol bedoelt? Die verdampt al bij 60 graden.sirdanilot schreef:Ja, maar daar gaat wel een heel flesje Westmalle Dubbel in, dus wellicht niet geschikt voor als kinderen mee-eten?
Heel makkelijk vandaag. Gekookte aardappelen, gehaktbal, zuurkool en rode kool en sla.
-
Klopt, de alcohol is het probleem niet zo, maar de smaak vinden kinderen misschien ook niet lekker. Ik vond vroeger dingen met rode wijn erin in ieder geval niet lekker als kind, bijvoorbeeld gestoofde konijn met rode wijn (hee dat rijmt). Of kaasfondue waar ook wijn/drank in zit. Gelukkig aten we zoiets natuurlijk alleen bij feestelijke gelegenheden.refo schreef:Als je de alcohol bedoelt? Die verdampt al bij 60 graden.sirdanilot schreef:Ja, maar daar gaat wel een heel flesje Westmalle Dubbel in, dus wellicht niet geschikt voor als kinderen mee-eten?
Tegenwoordig vind ik dat juist allemaal heerlijk.