De vraag is: op welke grond rekent iemand zich bij Gods volk? En een vraag die mij erg bezighoudt, is: hoe komt dat er mensen jarenlang in bekommering blijven, zonder 'doorbrekend werk'?Ad Anker schreef:Hoe kan dat toch. Zekerheid over je staat is toch de begeerte van elke levende ziel. Toch zijn er weinigen, zo lees ik hier, in bepaalde kringen die die zekerheid hebben. En zich wel bij Gods volk rekenen. Hoe zit het dan met het 'er naar staan'. Wordt dat te weinig beoefend? Is het eigenlijk toch niet echt nodig? Ik zie hier zo'n spanningsveld in. Begrijp je me?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt mij helder dat hier een verband ligt met het onderwijs dat gegeven wordt onder de prediking.Posthoorn schreef:De vraag is: op welke grond rekent iemand zich bij Gods volk? En een vraag die mij erg bezighoudt, is: hoe komt dat er mensen jarenlang in bekommering blijven, zonder 'doorbrekend werk'?Ad Anker schreef:Hoe kan dat toch. Zekerheid over je staat is toch de begeerte van elke levende ziel. Toch zijn er weinigen, zo lees ik hier, in bepaalde kringen die die zekerheid hebben. En zich wel bij Gods volk rekenen. Hoe zit het dan met het 'er naar staan'. Wordt dat te weinig beoefend? Is het eigenlijk toch niet echt nodig? Ik zie hier zo'n spanningsveld in. Begrijp je me?
-
- Verbannen
En daar ben ik het dus pertinent mee oneens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Pertinent lijkt me niet handig te noemen.Jantje schreef:En daar ben ik het dus pertinent mee oneens.
Ik las bij een psalm, ik ben bekommerd van wege mijn zonden, de hele psalm gaat over de zonden en gebreken van de psalmist, tot hinken en tot zinken, maar toch zegt hij Psalmen 38 : 23 Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn heil!
Ik vraag me af wat er onder bekommerden verstaan wordt, iemand die weet dat hij het verzondigd heeft maar nochthans weet dat God zijn heil is of iemand die niet zeker weer óf God zijn heil is.
Ik vraag me af wat er onder bekommerden verstaan wordt, iemand die weet dat hij het verzondigd heeft maar nochthans weet dat God zijn heil is of iemand die niet zeker weer óf God zijn heil is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Kan je dit ook onderbouwen ?Jantje schreef:En daar ben ik het dus pertinent mee oneens.
Want bekommerden zie je toch meer in de rechterflank, ik zie dit niet zo snel bij ons terug.
Maar wel met de klacht dat we zelf de Heilige Geest vaak en te veel bedroeven. Ik weeg dat element zwaarder.eilander schreef:Het lijkt mij helder dat hier een verband ligt met het onderwijs dat gegeven wordt onder de prediking.Posthoorn schreef:De vraag is: op welke grond rekent iemand zich bij Gods volk? En een vraag die mij erg bezighoudt, is: hoe komt dat er mensen jarenlang in bekommering blijven, zonder 'doorbrekend werk'?Ad Anker schreef:Hoe kan dat toch. Zekerheid over je staat is toch de begeerte van elke levende ziel. Toch zijn er weinigen, zo lees ik hier, in bepaalde kringen die die zekerheid hebben. En zich wel bij Gods volk rekenen. Hoe zit het dan met het 'er naar staan'. Wordt dat te weinig beoefend? Is het eigenlijk toch niet echt nodig? Ik zie hier zo'n spanningsveld in. Begrijp je me?
Met een bekommerde bedoel ik iemand die uitziet naar het heil, maar nog steeds de blijde boodschap van het Evangelie niet verstaat.samanthi schreef:Ik las bij een psalm, ik ben bekommerd van wege mijn zonden, de hele psalm gaat over de zonden en gebreken van de psalmist, tot hinken en tot zinken, maar toch zegt hij Psalmen 38 : 23 Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn heil!
eilander schreef:Het lijkt mij helder dat hier een verband ligt met het onderwijs dat gegeven wordt onder de prediking.Posthoorn schreef:De vraag is: op welke grond rekent iemand zich bij Gods volk? En een vraag die mij erg bezighoudt, is: hoe komt dat er mensen jarenlang in bekommering blijven, zonder 'doorbrekend werk'?Ad Anker schreef:Hoe kan dat toch. Zekerheid over je staat is toch de begeerte van elke levende ziel. Toch zijn er weinigen, zo lees ik hier, in bepaalde kringen die die zekerheid hebben. En zich wel bij Gods volk rekenen. Hoe zit het dan met het 'er naar staan'. Wordt dat te weinig beoefend? Is het eigenlijk toch niet echt nodig? Ik zie hier zo'n spanningsveld in. Begrijp je me?
Dat denk ik ook.
Ik meen dat ds Moerkerken het ergens geschreven of gezegd heeft dat je wordt geleid zoals je ook gebakerd wordt.
Niet verstaat of niet gelooftPosthoorn schreef:Met een bekommerde bedoel ik iemand die uitziet naar het heil, maar nog steeds de blijde boodschap van het Evangelie niet verstaat.samanthi schreef:Ik las bij een psalm, ik ben bekommerd van wege mijn zonden, de hele psalm gaat over de zonden en gebreken van de psalmist, tot hinken en tot zinken, maar toch zegt hij Psalmen 38 : 23 Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn heil!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Ze durven het heil niet toe te eigenen.samanthi schreef:Niet verstaat of niet gelooftPosthoorn schreef:Met een bekommerde bedoel ik iemand die uitziet naar het heil, maar nog steeds de blijde boodschap van het Evangelie niet verstaat.samanthi schreef:Ik las bij een psalm, ik ben bekommerd van wege mijn zonden, de hele psalm gaat over de zonden en gebreken van de psalmist, tot hinken en tot zinken, maar toch zegt hij Psalmen 38 : 23 Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn heil!
Waar zou dat op vast zitten?Geytenbeekje schreef:Ze durven het heil niet toe te eigenen.samanthi schreef:Niet verstaat of niet gelooftPosthoorn schreef:Met een bekommerde bedoel ik iemand die uitziet naar het heil, maar nog steeds de blijde boodschap van het Evangelie niet verstaat.samanthi schreef:Ik las bij een psalm, ik ben bekommerd van wege mijn zonden, de hele psalm gaat over de zonden en gebreken van de psalmist, tot hinken en tot zinken, maar toch zegt hij Psalmen 38 : 23 Haast U tot mijn hulp, Heere, mijn heil!
-
Godsbeeld, God is een verterend vuur, meer niet.
Dat is Hij voor de mensen die niet geloven, maar niet voor diegene die in Hem gelooft.
Maar goed dat durven ze dus niet te geloven en krijg je een cirkels waar men niet uitkomt, vooral als men in de preek vaak het woord bekommerd horen vallen.
Dat is Hij voor de mensen die niet geloven, maar niet voor diegene die in Hem gelooft.
Maar goed dat durven ze dus niet te geloven en krijg je een cirkels waar men niet uitkomt, vooral als men in de preek vaak het woord bekommerd horen vallen.
-
- Verbannen
Precies. Helemaal eens.Herman schreef:Maar wel met de klacht dat we zelf de Heilige Geest vaak en te veel bedroeven. Ik weeg dat element zwaarder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Niet verstaan = niet geloven. Niet geloven komt door het niet verstaan.samanthi schreef:Niet verstaat of niet gelooftPosthoorn schreef:Met een bekommerde bedoel ik iemand die uitziet naar het heil, maar nog steeds de blijde boodschap van het Evangelie niet verstaat.
Ik vraag het me af. Mensen kunnen een heel heldere bevatting hebben over de waarheid, en toch blind blijven voor de kern van het Evangelie. Het licht gaat maar niet op in de ziel.Bezorgd schreef:Dat denk ik ook.
Ik meen dat ds Moerkerken het ergens geschreven of gezegd heeft dat je wordt geleid zoals je ook gebakerd wordt.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 09 jun 2020, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.