De preken van ds. Moerkerken zijn ook pastoraal bedoeld. Dat is natuurlijk een raar argument.JGW schreef:Het is pastoraal bedoeld, Het is niet zo bedoeld dat de tijd tussen het weggaan uit de stad en het pak kwijtraken, jaren duurt, dat is geen norm en ook ik zou iemand naar het kruis sturen, net als Spurgeon.Posthoorn schreef:Nee, en dus?JGW schreef:De Christenreis is toch geen Dogmatiekboek?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 09 jun 2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, maar wel, dat lijkt me duidelijk, bevinding.Johann Gottfried Walther schreef:De Christenreis is toch geen Dogmatiekboek?Posthoorn schreef:Bunyan doet het wél in de Christenreis: wel door de enge poort, kennis aan Christus (de portier Welbehagen), maar nog niet verlost van het pak van de zonde. Het is dus al een oude dwaling...Valcke schreef:Hoe is deze leer der vaderen toch zo verduisterd geworden? Lees Calvijn, Luther, de gereformeerde vaderen van de 17e eeuw, Van der Groe, enzovoort. Zij leerden met eenvoud dat geloof en rechtvaardigmaking ten nauwste aan elkaar verbonden waren. Nooit, maar dan ook nooit hebben zij daar iets tússen geplaatst of deze zaken uit elkaar getrokken. Iedere ware gelovige mag zeggen (al kan dat zeker zijn met grote schroom) dat hij deel heeft aan de vergeving van zonden en in Christus voor God gerechtvaardigd is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Volledig eens.Valcke schreef:Ik vraag mij sterk af of je de Christenreis zo moet lezen. Na de poort komt Christen bij Uitlegger en daarna bij het kruis waar hij zijn pak verloor. Daarmee leert Bunyan mi helemaal geen standenleer.Posthoorn schreef:Bunyan doet het wél in de Christenreis: wel door de enge poort, kennis aan Christus (de portier Welbehagen), maar nog niet verlost van het pak van de zonde. Het is dus al een oude dwaling...Valcke schreef:Hoe is deze leer der vaderen toch zo verduisterd geworden? Lees Calvijn, Luther, de gereformeerde vaderen van de 17e eeuw, Van der Groe, enzovoort. Zij leerden met eenvoud dat geloof en rechtvaardigmaking ten nauwste aan elkaar verbonden waren. Nooit, maar dan ook nooit hebben zij daar iets tússen geplaatst of deze zaken uit elkaar getrokken. Iedere ware gelovige mag zeggen (al kan dat zeker zijn met grote schroom) dat hij deel heeft aan de vergeving van zonden en in Christus voor God gerechtvaardigd is.
Overigens zeg ik helemaal niet dat er bij het eerste geloof altijd een klaar gezicht is op de vergeving van zonden. Dat leert mi niemand. Maar dat is iets anders dan de rechtvaardigmaking door het geloof volgens zondag 23 als nadere weldaad te beschouwen waarvan vele gelovigen geen bevindelijke kennis zouden hebben. Zulke dingen kom je bij de reformatoren en oudvaders niet tegen en (nog belangrijker) het is ook niet wat de Schrift leert.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gereformeerde Gemeenten
Goed quotten misschien?Posthoorn schreef:De preken van ds. Moerkerken zijn ook pastoraal bedoeld. Dat is natuurlijk een raar argument.JGW schreef:Het is pastoraal bedoeld, Het is niet zo bedoeld dat de tijd tussen het weggaan uit de stad en het pak kwijtraken, jaren duurt, dat is geen norm en ook ik zou iemand naar het kruis sturen, net als Spurgeon.Posthoorn schreef:De Christenreis is toch geen Dogmatiekboek?Nee, en dus?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar twijfel ik niet aan, maar het gaat erom wat de Heere in Zijn Woord zegt en niet wat ik voel en Hij zegt: geloof in Mijn Zoon, dit is een nieuw gebod dat je geloofd in Zijn Zoon, en wie in de Zoon geloofd heeft het eeuwige leven.Posthoorn schreef:De preken van ds. Moerkerken zijn ook pastoraal bedoeld. Dat is natuurlijk een raar argument.JGW schreef:Het is pastoraal bedoeld, Het is niet zo bedoeld dat de tijd tussen het weggaan uit de stad en het pak kwijtraken, jaren duurt, dat is geen norm en ook ik zou iemand naar het kruis sturen, net als Spurgeon.Posthoorn schreef:De Christenreis is toch geen Dogmatiekboek?Nee, en dus?
Om mensen rust te geven buiten de kennis van Christus (en dus de rechtvaardimaking) is een gevaarlijke weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo beter?Johann Gottfried Walther schreef:Goed quotten misschien?Posthoorn schreef:De preken van ds. Moerkerken zijn ook pastoraal bedoeld. Dat is natuurlijk een raar argument.JGW schreef:Het is pastoraal bedoeld, Het is niet zo bedoeld dat de tijd tussen het weggaan uit de stad en het pak kwijtraken, jaren duurt, dat is geen norm en ook ik zou iemand naar het kruis sturen, net als Spurgeon.Posthoorn schreef:De Christenreis is toch geen Dogmatiekboek?Nee, en dus?

Re: Gereformeerde Gemeenten
Piet Puk schreef:Wat een nutteloze discussie dit. Er is sprake van begripsverwarring en in mijn optiek zorgt dit enkel voor harde hoofden. Ongetwijfeld niet ten goede van de verhoudingen op het forum
Waarom nutteloos?
Verre van dat.
Ik denk dat het zelfs een gevaarlijke leer , naar de mens is.
Als je stelt dat je wedergeboren kunt zijn zonder de rechtvaardiging te kennen, kom je in de mystiek van de veronderstelde wedergeboorte.
Helemaal eens met wat Valcke hier in zijn laatste postings schrijft.
Het is een nieuwe leer, bij de reformatoren kom je die niet terug, en je hoort deze geluiden vooral in kringen die zijn voortgesproten uit gezelschappen.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, als samanthi, iets zegt, dan zeg ik dat niet.Posthoorn schreef: Zo beter?Het is trouwens 'quoten'....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gereformeerde Gemeenten
Verre van dat...Johann Gottfried Walther schreef:Nee, als samanthi, iets zegt, dan zeg ik dat niet.Posthoorn schreef: Zo beter?Het is trouwens 'quoten'....

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je kunt proberen de plooien glad te strijken, mij overtuigt het niet. Mijns inziens kan een GG'er zich met het volste recht op Bunyan beroepen. Waarbij natuurlijk aangetekend moet worden dat niet Bunyan, maar de Schrift het laatste woord heeft.Valcke schreef:Ik vraag mij sterk af of je de Christenreis zo moet lezen. Na de poort komt Christen bij Uitlegger en daarna bij het kruis waar hij zijn pak verloor. Daarmee leert Bunyan mi helemaal geen standenleer.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ben ik niet met je eens. Deze discussie heb ik al zo vaak meegemaakt, dat ik er 'ziek' van wordt. Heeft vooral te maken met begripsverwarring en soms lijkt het erop om elkaar niet te willen begrijpen. Dan kun je nog tigtallen tabs vol schrijven, maar conclusie is dat je nog geen steek dichterbij bent. Vandaar mijn opmerking.Bezorgd schreef:Piet Puk schreef:Wat een nutteloze discussie dit. Er is sprake van begripsverwarring en in mijn optiek zorgt dit enkel voor harde hoofden. Ongetwijfeld niet ten goede van de verhoudingen op het forum
Waarom nutteloos?
Verre van dat.
Ik denk dat het zelfs een gevaarlijke leer , naar de mens is.
Als je stelt dat je wedergeboren kunt zijn zonder de rechtvaardiging te kennen, kom je in de mystiek van de veronderstelde wedergeboorte.
Helemaal eens met wat Valcke hier in zijn laatste postings schrijft.
Het is een nieuwe leer, bij de reformatoren kom je die niet terug, en je hoort deze geluiden vooral in kringen die zijn voortgesproten uit gezelschappen.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5214
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zeker niet, zoals al aan gegeven door anderen, komt de nieuwe leer niet voor bij de Reformatoren, de theologen van Dordt, Van der Groe...Piet Puk schreef:Ben ik niet met je eens. Deze discussie heb ik al zo vaak meegemaakt, dat ik er 'ziek' van wordt. Heeft vooral te maken met begripsverwarring en soms lijkt het erop om elkaar niet te willen begrijpen. Dan kun je nog tigtallen tabs vol schrijven, maar conclusie is dat je nog geen steek dichterbij bent. Vandaar mijn opmerking.Bezorgd schreef:Piet Puk schreef:Wat een nutteloze discussie dit. Er is sprake van begripsverwarring en in mijn optiek zorgt dit enkel voor harde hoofden. Ongetwijfeld niet ten goede van de verhoudingen op het forum
Waarom nutteloos?
Verre van dat.
Ik denk dat het zelfs een gevaarlijke leer , naar de mens is.
Als je stelt dat je wedergeboren kunt zijn zonder de rechtvaardiging te kennen, kom je in de mystiek van de veronderstelde wedergeboorte.
Helemaal eens met wat Valcke hier in zijn laatste postings schrijft.
Het is een nieuwe leer, bij de reformatoren kom je die niet terug, en je hoort deze geluiden vooral in kringen die zijn voortgesproten uit gezelschappen.
Zoals ook al vele malen aangetoond door theologiestudenten/predikanten hier op het forum, Blauwendraad, Van der Zwaag, Ds. Kort en anderen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat stel jij je voor bij een discussieforum?Piet Puk schreef:Ben ik niet met je eens. Deze discussie heb ik al zo vaak meegemaakt, dat ik er 'ziek' van wordt. Heeft vooral te maken met begripsverwarring en soms lijkt het erop om elkaar niet te willen begrijpen. Dan kun je nog tigtallen tabs vol schrijven, maar conclusie is dat je nog geen steek dichterbij bent. Vandaar mijn opmerking.
Re: Gereformeerde Gemeenten
En toch kan ik hier goed inkomen. Immers zou Gods Woord en de leer daarop gegrond in de Drie formulieren geen discussiepunt mogen te zijn.Piet Puk schreef:Ben ik niet met je eens. Deze discussie heb ik al zo vaak meegemaakt, dat ik er 'ziek' van wordt. Heeft vooral te maken met begripsverwarring en soms lijkt het erop om elkaar niet te willen begrijpen. Dan kun je nog tigtallen tabs vol schrijven, maar conclusie is dat je nog geen steek dichterbij bent. Vandaar mijn opmerking.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wanneer iemand zich op Bunyan beroepen wilt, dan moet hij ook de andere geschriften van Bunyan lezen, bv. zijn geschrift over de rechtvaardigmaking. Of: De Heilige Oorlog. Als iemand dat doet, dan zal hij zien dat hij dit aspect uit de Christenreis geheel verkeerd vereenzelvigt met de leer van de rechtvaardigmaking als nadere weldaad. Bunyan heeft dat nooit bedoeld en niemand kan zich dus in deze met het volste recht op Bunyan beroepen.Posthoorn schreef:Je kunt proberen de plooien glad te strijken, mij overtuigt het niet. Mijns inziens kan een GG'er zich met het volste recht op Bunyan beroepen. Waarbij natuurlijk aangetekend moet worden dat niet Bunyan, maar de Schrift het laatste woord heeft.Valcke schreef:Ik vraag mij sterk af of je de Christenreis zo moet lezen. Na de poort komt Christen bij Uitlegger en daarna bij het kruis waar hij zijn pak verloor. Daarmee leert Bunyan mi helemaal geen standenleer.