Gereformeerde Gemeenten

Marion

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Reforok schreef:
Marion schreef:
Tom schreef:
Marion schreef: Een Universitair geschoolde predikant binnen de GG zei eens op een avond voor de jeugd: ik heb in vier jaar tijd aan de Boezemsingel meer meegekregen waar ik in de praktijk van het ambtelijke leven wat aan heb, dan in zes jaar Theologische Universiteit.
Dat komt omdat deze persoon dan geen predikantsmaster/predikantsrichting in zijn universitaire opleiding gekozen heeft of niet zo ver gekomen is. Daarom een flauwe vergelijking.
Dat had hij nu juist wel. Waarom meteen weer zo snerend wegzetten? Mag er ook nog iets goeds over de GG worden gezegd?
Ik lees eerder de sneer in jouw post, je suggereert dat zes jaar Theologische Universiteit geen waarde zou hebben. Dat zie ik helemaal niet, als je zes verdieping en verbreding op academisch niveau in de rugzak hebt dan kun je dat echt wel gebruiken.
Ik bedoelde het niet als een sneer. Ik gaf alleen weer wat die predikant voor zichzelf daarin ervaren had. Natuurlijk begrijp ik dat die 6 jaar niet weggegooid is, maar dat er ook veel ballast bij zit, zal niemand verbazen. Maar ik wil dit onderwerp voor mezelf maar sluiten.
M'n humeur knapt er niet bepaald van op. En....ik proef gewoon dat de GG bij voorbaat al op achterstand staat bij velen op dit forum.
Dus voor mijzelf gaat er vanaf hier een slotje op.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nasrani schreef:
Jongere schreef:In dat geval denk ik dat er minstens 15 predikanten te noemen zijn met een theologische universitaire opleiding, of een promotie (al dan niet in uitvoering) in die richting.
Dan ben ik wel benieuwd welke 15 of meer dat zijn?
Verder vraag ik me af waarom zij dan niet benoemd worden.
Eigenlijk houd ik niet van lijstjes, maar aangezien dit getal alom betwijfeld blijkt te worden. ;) Ik weet niet van iedereen of daadwerkelijk het 'papiertje' behaald is. Ik weet wel dat ik nog wat namen ongenoemd laat van predikanten die theologische bijvakken volgden aan de universiteit. Met die kanttekening vallen volgens mij, zonder het helemaal zeker te weten, de volgende predikanten in ieder geval in de bovenstaande omschrijving:
L. Blok, G.W.S. Mulder, H. Brons, G. Clements, C.A. van Dieren, J.M.D. de Heer, C. Sonnevelt, J.B. Zippro, J. IJsselstein, C.J. Meeuse, A. Moerkerken, M. Golverdingen, C.G. Vreugdenhil, P. van Ruitenburg, E. Hakvoort(?).
Mogelijk student M.L. Dekker. Daarnaast ook de vorig jaar overleden ds. Terlouw. Ik geloof ook dat daarnaast enkele predikanten met een (andere) universitaire achtergrond op dit moment een theologische promotie voorbereiden. Ten slotte zijn er enkelen met een afgeronde CGO-studie, dat is theologie op hbo niveau.

Op je tweede vraag kan ik uiteraard geen antwoord geven. Ik kan me voorstellen dat er bij een benoeming heel wat factoren meespelen, als: didactische vaardigheid, ervaring in het ambt, vertegenwoordiger van het 'midden'. Een papiertje op zak betekent niet per definitie geschiktheid, die fout is helaas al te vaak gemaakt.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:Ik bedoelde het niet als een sneer. Ik gaf alleen weer wat die predikant voor zichzelf daarin ervaren had. Natuurlijk begrijp ik dat die 6 jaar niet weggegooid is, maar dat er ook veel ballast bij zit, zal niemand verbazen. Maar ik wil dit onderwerp voor mezelf maar sluiten.
M'n humeur knapt er niet bepaald van op. En....ik proef gewoon dat de GG bij voorbaat al op achterstand staat bij velen op dit forum.
Dus voor mijzelf gaat er vanaf hier een slotje op.
Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Zie de bijdragen van @Jongere bijvoorbeeld, bepaald niet een achterstand. Wel zijn er diverse kritische geluiden te lezen, dat mag toch? En dat er soms "op achterstand" te merken is, dat geeft aan dat het om subjectieve postings gaat. Die jij en ik net zo goed kunnen hebben op allerlei terreinen.
Ambtenaar schreef:Ik geloof dat al in de 17 eeuw de wens is uitgesproken dat in Nederland predikanten academisch geschoold zijn. Wat ik stel heeft dus oude papieren. Niet verwonderlijk ook dat Kersten de wens had om binnen de Gereformeerde Gemeente een opleiding van academisch niveau te ontwikkelen.

Dat er mensen zijn die zonder het vereiste opleidingsniveau tot zegen kunnen zijn staat buiten kijf. De vraag is echter of dat wenselijk is. In mijn ogen niet.

Wat zegt het jou overigens dat het grootste deel van het NT is geschreven door mensen die hoog waren opgeleid? Ik doel met name op Lucas en Paulus.
Stel je hiermee dat het 17e eeuwse gedachtegoed over 'academische scholing' hetzelfde is als de huidige academische opleidingen op het gebied van theologie?
Diezelfde vraag geldt voor de niet-geaccrediteerde opleiding van Lukas en Paulus overigens. Dat het in die tijd hoog opgeleide personen zijn geweest, dat staat buiten kijf. Maar ook daarvan is moeilijk vast te stellen wat dit naar onze huidige 'maatstaven' voor betekenis zou hebben.

Wat mij wel opvalt is dat je nogal hangt aan 'een papiertje'. Nu wil ik zeker een hoge opleiding niet bagatelliseren, maar tevens ook niet op een hoge troon zetten. Ik denk dat Jongere het in deze heel goed heeft verwoord, juist het evenwicht tussen wetenschap en geloof is bijzonder belangrijk. Dat er van alles en nog wat verbetert zou kunnen worden aan de opleiding van de TS, dat zou kunnen. Ik heb daar nog nooit één stap over de drempel gezet, dus het zou nogal vreemd overkomen als ik daar een oordeel over zou kunnen geven. Echter zal het mij evenmin verbazen als er nog verbeteringen gegeven kunnen worden aan theologische opleidingen op academisch niveau.

Verder denk ik dat het zeker van belang is dat een predikant goed is onderlegd, niet alleen 'breed' maar ook 'diep'. En als een predikant op academisch niveau kan denken, dan moet men daar zeer dankbaar gebruik van maken omdat het een voorrecht in het kerkverband zou moeten zijn. Datzelfde geldt overigens voor een niet-academisch denker, die bijvoorbeeld veel capaciteiten heeft in het pastorale werk. Daarvan zijn in de GG voldoende voorbeelden van te noemen. Niet alleen van academisch geschoolde personen overigens. Maar ook voorbeelden van GG-predikanten die veel worden gelezen (en geciteerd) door andere kerkverbanden waar men wél academische opleidingen heeft.

Ook in deze geldt de onderwijskundige spreuk; "Als je niet gaat voor iemands kwaliteiten, blijf dan af van zijn gebreken."
(~)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jongere schreef:
Herman schreef:Overigens zou ik persoonlijk in het rijtje dogmatieken die van dr. H. Bavinck toevoegen. Hoewel ik die ook zeer pittig vind.
Ik heb wel eens gelezen dat ds. Kersten voor zijn dogmatiek zeer schatplichtig is geweest aan het werk van Bavinck. Dus misschien wordt je wens indirect vervuld. :)
Vrij taaie kost inderdaad. Wel bijzonder mooie hoofdstukken zitten er tussen.
Een vergelijkend onderzoek naar de 'dogmatieken' van de synopsis, á Brakel en een 18e eeuwer zou interessant zijn. Maar vast ook te omvangrijk.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:
Nasrani schreef:
Jongere schreef:In dat geval denk ik dat er minstens 15 predikanten te noemen zijn met een theologische universitaire opleiding, of een promotie (al dan niet in uitvoering) in die richting.
Dan ben ik wel benieuwd welke 15 of meer dat zijn?
Verder vraag ik me af waarom zij dan niet benoemd worden.
Eigenlijk houd ik niet van lijstjes, maar aangezien dit getal alom betwijfeld blijkt te worden. ;) Ik weet niet van iedereen of daadwerkelijk het 'papiertje' behaald is. Ik weet wel dat ik nog wat namen ongenoemd laat van predikanten die theologische bijvakken volgden aan de universiteit. Met die kanttekening vallen volgens mij, zonder het helemaal zeker te weten, de volgende predikanten in ieder geval in de bovenstaande omschrijving:
L. Blok, G.W.S. Mulder, H. Brons, G. Clements, C.A. van Dieren, J.M.D. de Heer, C. Sonnevelt, J.B. Zippro, J. IJsselstein, C.J. Meeuse, A. Moerkerken, M. Golverdingen, C.G. Vreugdenhil, P. van Ruitenburg, E. Hakvoort(?).
Mogelijk student M.L. Dekker. Daarnaast ook de vorig jaar overleden ds. Terlouw. Ik geloof ook dat daarnaast enkele predikanten met een (andere) universitaire achtergrond op dit moment een theologische promotie voorbereiden. Ten slotte zijn er enkelen met een afgeronde CGO-studie, dat is theologie op hbo niveau.

Op je tweede vraag kan ik uiteraard geen antwoord geven. Ik kan me voorstellen dat er bij een benoeming heel wat factoren meespelen, als: didactische vaardigheid, ervaring in het ambt, vertegenwoordiger van het 'midden'. Een papiertje op zak betekent niet per definitie geschiktheid, die fout is helaas al te vaak gemaakt.
Lijstjes kunnen soms best interessant zijn.... ;)
Wat mij zorgelijk lijkt voor de toekomst van de GG dat en gedeelte al emeritus is een er nog wel wat 60+ers bijzitten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Stel je hiermee dat het 17e eeuwse gedachtegoed over 'academische scholing' hetzelfde is als de huidige academische opleidingen op het gebied van theologie?
Academisch geschoold is academisch geschoold.
Diezelfde vraag geldt voor de niet-geaccrediteerde opleiding van Lukas en Paulus overigens. Dat het in die tijd hoog opgeleide personen zijn geweest, dat staat buiten kijf. Maar ook daarvan is moeilijk vast te stellen wat dit naar onze huidige 'maatstaven' voor betekenis zou hebben.
Te spreken over een accreditatie in relatie tot Paulus en Lucas is een anachronisme. Ze behoorden tot de elite: ze konden lezen en schrijven en hadden gestudeerd.
Wat mij wel opvalt is dat je nogal hangt aan 'een papiertje'.
Dat klopt. Enerzijds geeft het een bepaald denkniveau aan, anderzijds zegt het iets over professionalisme. Waarbij ik direct de opmerking moet maken dat denkniveau ook aangetoond is met iedere andere vergelijkbare opleiding.
Verder denk ik dat het zeker van belang is dat een predikant goed is onderlegd, niet alleen 'breed' maar ook 'diep'. En als een predikant op academisch niveau kan denken, dan moet men daar zeer dankbaar gebruik van maken omdat het een voorrecht in het kerkverband zou moeten zijn. Datzelfde geldt overigens voor een niet-academisch denker, die bijvoorbeeld veel capaciteiten heeft in het pastorale werk. Daarvan zijn in de GG voldoende voorbeelden van te noemen. Niet alleen van academisch geschoolde personen overigens. Maar ook voorbeelden van GG-predikanten die veel worden gelezen (en geciteerd) door andere kerkverbanden waar men wél academische opleidingen heeft.
In de Waarheidsvriend kom ik vrijwel nooit een citaat tegen van een predikant van de GG dat wordt gebruikt ter onderbouwing van de eigen stelling. Misschien bij BhP of in de HHK wel, daar heb ik geen zicht op.

Ik maak overigens een onderscheid tussen pastorale c.q. diaconale werkers en predikanten. Twee verschillende functies met twee verschillende opleidingstrajecten.
Ook in deze geldt de onderwijskundige spreuk; "Als je niet gaat voor iemands kwaliteiten, blijf dan af van zijn gebreken."
Tegeltjeswijsheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: L. Blok, G.W.S. Mulder, H. Brons, G. Clements, C.A. van Dieren, J.M.D. de Heer, C. Sonnevelt, J.B. Zippro, J. IJsselstein, C.J. Meeuse, A. Moerkerken, M. Golverdingen, C.G. Vreugdenhil, P. van Ruitenburg, E. Hakvoort(?).
Enkelen op deze lijst hebben zeker niet hun bul gehaald, waaronder o.a. Moerkerken.
Een papiertje op zak betekent niet per definitie geschiktheid, die fout is helaas al te vaak gemaakt.
Dat klopt zeker, je zou het echter als wel voorwaarde kunnen doen laten gelden.
CvdW

Bericht door CvdW »

JCRyle schreef:
Jongere schreef:
JCRyle schreef:Hier doe je de zaak niet helemaal recht, Jongere. Alsof Van der Groe een andere traditie is dan Comrie. De GG zegt dat ze staan in de gereformeerde traditie. Daarin moet je niet willekeurig zijn (of beter gezegd 'selectief'), maar daarin moet je de nadruk leggen op het 'gereformeerde karakter'. Daarbij moet je waken voor (vermeende) eenzijdigheid. Dat zal je met mij eens zijn.
Dat er in de gereformeerde traditie verschillende theologische lijnen zijn, dat is helder. Toch moet je daarom de Nadere Reformatie tegen het licht van de Reformatie houden om scheefgroei te voorkomen. Als je alleen Comrie neemt of alleen Van der Groe ga je scheef. Juist de volledigheid van het orkest van de Nadere Reformatie moet gehoord worden. En dan alleen zie je dat de Nadere Reformatoren in de voetsporen gaan van de Reformatoren, met als verschil meer aandacht voor het onderwerpelijke aspect.
Ik ben het helemaal met je eens, hoor, wat de brede verdieping betreft. Wat mij betreft moet de voorbereiding op het predikantschap nog heel wat breder zijn dan alleen de "Van der Groe vs. Comrie" discussie.

Ik ken echter CvdW een beetje uit zijn bijdragen op dit forum. Daardoor weet ik ook dat niet zozeer ik, maar hij zelf de tegenstelling tussen Comrie en Van der Groe maakt. In andere woorden bedoelt hij te zeggen dat de opleiding meer aandacht moet hebben voor theologen die wedergeboorte en geloof laten samenvallen. Zijn impliciete stelling dat universitair geschoolde theologen niet meer de lijn van Comrie zouden aanhangen, zorgde voor mijn reactie.

Ik ben overigens wel een beetje klaar met die tegenstelling tussen Comrie en Van der Groe - en de achterliggende discussie. Maar blijkbaar blijft dat voor mensen een heel belangrijk verschil, wat zo'n beetje het meest wezenlijke punt in de huidige kerkelijke situatie uit zou maken. Het spijt me, maar dat kan ik niet meemaken.
Bedankt voor je heldere posting. Ik herken je woorden en kan het meemaken wat je zegt.
Ik ben blij dat mijn bijdragen helder zijn.
Een (universitaire geschoolde en van God geleerde) reformator schreef/sprak de woorden: wie in het stuk der rechtvaardiging van de goddeloze dwaalt, dwaalt in alles. Dit heeft ook te maken met zondag 7 en 23. Uit de hierboven geschreven woorden begrijp ik dat geërgerd wordt aan het stuk van de rechtvaardiging van de goddeloze. Er moet (wordt) gesproken over de rechtvaardiging van opgeknapt mens. Dit raakt toch de kern van de leer?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

CvdW schreef:Ik ben blij dat mijn bijdragen helder zijn.
Een (universitaire geschoolde en van God geleerde) reformator schreef/sprak de woorden: wie in het stuk der rechtvaardiging van de goddeloze dwaalt, dwaalt in alles. Dit heeft ook te maken met zondag 7 en 23. Uit de hierboven geschreven woorden begrijp ik dat geërgerd wordt aan het stuk van de rechtvaardiging van de goddeloze. Er moet (wordt) gesproken over de rechtvaardiging van opgeknapt mens. Dit raakt toch de kern van de leer?
Ik begrijp je punt, dat je telkens wilt maken. Ik herken ook de woorden van Jongere. Daarmee wordt nog niet gezegd dat er een ergernis is ten opzichte van de rechtvaardiging van de goddeloze. Als je daarbij ook spreekt over de woorden van Jongere, vraag ik mij af of je hem daar recht mee doet. Dit allereerst.

Ten tweede, om de discussie 'Van der Groe vs. Comrie' enkel terug te voeren tot het punt van de rechtvaardiging in relatie tot de wedergeboorte, daarmee doe je de zaak geen recht. Je moet altijd oog hebben voor de onderscheidingen in de wedergeboorte, namelijk de engere definitie en de ruimere definitie. Daarbij komt je ook op het onderscheid tussen de Reformatoren en de Nadere Reformatoren. Bij de laatst genoemden treedt er ten opzichte van de eerst genoemden een verinnerlijking op van de leer. Dat er in de loop der tijd hierin een scheefgroei opgetreden is, daarin ben ik het met je eens. En die scheefgroei zit mij vooral in het rust geven buiten Christus in Christus. De Christuskennis is dan voor enkeling weggelegd, als nadere weldaad van het geloof. Bij de Nadere Reformatoren (waar ik kennis van genomen heb) is mijn inziens dit niet aan te treffen. Daar is in navolging van de Reformatie het geloof in Christus sterk verbonden aan het kennis hebben aan Christus. Geloof is het omhelzen van Christus. Een kind van God heeft daar 'bewuste' kennis van.

In het licht van de eerder genoemde scheefgroei kan ik je opmerking plaatsen over de rechtvaardiging van de opgeknapte mens. Daarin ben ik het met je eens, dat deze leerstelling niet overeenkomt met de kerk der eeuwen, maar vooral niet met de Bijbel. Dat daarbij de Zondagen 7 en 23 uit elkaar getrokken worden, is voor mij altijd onbegrijpelijk geweest.
CvdW

Bericht door CvdW »

Hartelijk dank voor de woorden die u geschreven heeft.
Jongere wil ik geen onrecht doen, wellicht heb ik hem dan verkeerd begrepen. Excuses!
Jongere

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:Hartelijk dank voor de woorden die u geschreven heeft.
Jongere wil ik geen onrecht doen, wellicht heb ik hem dan verkeerd begrepen. Excuses!
Dank daarvoor, uiteraard aanvaard. Zoals ik eigenlijk al schreef, wil ik de hele achterliggende discussie persoonlijk laten rusten. Wel houd ik me verre van het idee van een "rechtvaardiging van een opgeknapt mens" en in die omschrijving herkende ik mij daarom inderdaad niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:Enkelen op deze lijst hebben zeker niet hun bul gehaald
Ambtenaar, ik ga deze discussie afronden omdat ik die steeds vreemder begin te vinden. De enige reden waarom ik nog reageer, is vanwege jouw onterechte stelligheid.

Je begint met de uitspraak:
Ambtenaar schreef:Dit in tegenstelling tot de GG, die kennen enkel lekenpredikers. De gevolgen daarvan zijn evident.
Ik geef aan dat dit aantoonbaar onjuist is. Je neemt je ongezouten uitspraak daarop niet terug, maar zegt dat je er maar twee kent. Vervolgens zijn ze op één hand te tellen. Als ook dat weer niet juist blijkt, hebben ze hun bul niet gehaald.
Je hecht zeer veel belang aan een universitaire opleiding. Wat ik daar heb geleerd, is dat dit geen juiste manier van argumenteren is. Blijkbaar is het koste wat kost nodig om ons te overtuigen van het lage niveau binnen de GG. Als je stelling niet houdbaar is, verzin je zonder iets terug te nemen een nieuwe. Dat moet je zelf weten, maar aan deze manier van discussiëren doe ik niet meer mee.

Daarnaast lijk ik nu - in reactie op al je stellingen - de verdediger van "het niveau van de GG" te worden. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan en heb duidelijk geschreven hoe ik denk over het vereiste niveau van predikanten. Ik vraag alleen eerlijk om te gaan met de feiten.
Ambtenaar schreef:waaronder o.a. Moerkerken.
refdag schreef:Een jaar later werd Moerkerken aangenomen. De theologiestudie in Utrecht werd daardoor niet afgemaakt. „Ik had in Utrecht wel mijn kandidaats gehaald, zoals dat toen heette. Ik vond het jammer dat ik het niet kon afmaken, nog niet zozeer om die titel, maar ik had graag nieuwtestamenticus willen worden. Totdat ik ds. W. L. Tukker ontmoette, die aan mij vroeg: „Meneer Moerkerken, zou u wel graag uw doctoraal hebben gehaald?” Waarop ik zei: „Jawel, dominee.” Toen zei hij: „Och, het is maar een theologisch middenstandsdiploma, hoor.”
Vroeger begrepen ze dit tenminste nog wel in de Bond. :)
Ik moet zeggen dat deze (broederlijke) houding me ook heel wat meer aanspreekt. En daar laat ik het verder maar bij...
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Dat men vroeger meer begrip (en respect) toonde, blijkt ook uit het volgende:

'Een van de collegapredikanten in Rijssen is ds. W. van Tuyl, predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Omdat hij veel over ds. Honkoop heeft gehoord, wil hij hem zelf ook weleens gaan beluisteren. Als aan hem na afloop van de dienst in de Walkerk wordt gevraagd wat hij van de preek vond, antwoordt hij: 'Voor exegese krijgt hij een drie, maar voor zijn Christusverkondiging een tien plus.''
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Zeemeeuw schreef:Dat men vroeger meer begrip (en respect) toonde, blijkt ook uit het volgende:

'Een van de collegapredikanten in Rijssen is ds. W. van Tuyl, predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Omdat hij veel over ds. Honkoop heeft gehoord, wil hij hem zelf ook weleens gaan beluisteren. Als aan hem na afloop van de dienst in de Walkerk wordt gevraagd wat hij van de preek vond, antwoordt hij: 'Voor exegese krijgt hij een drie, maar voor zijn Christusverkondiging een tien plus.''
Met de gedachte achter het citaat ben ik het eens. Ik denk dat ze vroeger meer van elkaar accepteerden dan tegenwoordig. Van één van de predikanten Tukker (ik vermoed dr. C.A. Tukker) is bekend dat hij een breed belezen man was en dat hij daarin ook niet selectief was. Dat was af te leiden aan zijn aangehaalde citaten op de preekstoel, waaronder ook gerust Ds. Mallan aan het woord kwam. Daar kunnen we zeker wat van leren (!).
samanthi

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Zeemeeuw schreef:Dat men vroeger meer begrip (en respect) toonde, blijkt ook uit het volgende:

Met de gedachte achter het citaat ben ik het eens. Ik denk dat ze vroeger meer van elkaar accepteerden dan tegenwoordig. Van één van de predikanten Tukker (ik vermoed dr. C.A. Tukker) is bekend dat hij een breed belezen man was en dat hij daarin ook niet selectief was. Dat was af te leiden aan zijn aangehaalde citaten op de preekstoel, waaronder ook gerust Ds. Mallan aan het woord kwam. Daar kunnen we zeker wat van leren (!).
En als het van Billy Graham was dan ook?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie