Marion schreef:Ik bedoelde het niet als een sneer. Ik gaf alleen weer wat die predikant voor zichzelf daarin ervaren had. Natuurlijk begrijp ik dat die 6 jaar niet weggegooid is, maar dat er ook veel ballast bij zit, zal niemand verbazen. Maar ik wil dit onderwerp voor mezelf maar sluiten.
M'n humeur knapt er niet bepaald van op. En....ik proef gewoon dat de GG bij voorbaat al op achterstand staat bij velen op dit forum.
Dus voor mijzelf gaat er vanaf hier een slotje op.
Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Zie de bijdragen van @Jongere bijvoorbeeld, bepaald niet een achterstand. Wel zijn er diverse kritische geluiden te lezen, dat mag toch? En dat er soms "op achterstand" te merken is, dat geeft aan dat het om subjectieve postings gaat. Die jij en ik net zo goed kunnen hebben op allerlei terreinen.
Ambtenaar schreef:Ik geloof dat al in de 17 eeuw de wens is uitgesproken dat in Nederland predikanten academisch geschoold zijn. Wat ik stel heeft dus oude papieren. Niet verwonderlijk ook dat Kersten de wens had om binnen de Gereformeerde Gemeente een opleiding van academisch niveau te ontwikkelen.
Dat er mensen zijn die zonder het vereiste opleidingsniveau tot zegen kunnen zijn staat buiten kijf. De vraag is echter of dat wenselijk is. In mijn ogen niet.
Wat zegt het jou overigens dat het grootste deel van het NT is geschreven door mensen die hoog waren opgeleid? Ik doel met name op Lucas en Paulus.
Stel je hiermee dat het 17e eeuwse gedachtegoed over 'academische scholing' hetzelfde is als de huidige academische opleidingen op het gebied van theologie?
Diezelfde vraag geldt voor de niet-geaccrediteerde opleiding van Lukas en Paulus overigens. Dat het in die tijd hoog opgeleide personen zijn geweest, dat staat buiten kijf. Maar ook daarvan is moeilijk vast te stellen wat dit naar onze huidige 'maatstaven' voor betekenis zou hebben.
Wat mij wel opvalt is dat je nogal hangt aan 'een papiertje'. Nu wil ik zeker een hoge opleiding niet bagatelliseren, maar tevens ook niet op een hoge troon zetten. Ik denk dat Jongere het in deze heel goed heeft verwoord, juist het evenwicht tussen wetenschap en geloof is bijzonder belangrijk. Dat er van alles en nog wat verbetert zou kunnen worden aan de opleiding van de TS, dat zou kunnen. Ik heb daar nog nooit één stap over de drempel gezet, dus het zou nogal vreemd overkomen als ik daar een oordeel over zou kunnen geven. Echter zal het mij evenmin verbazen als er nog verbeteringen gegeven kunnen worden aan theologische opleidingen op academisch niveau.
Verder denk ik dat het zeker van belang is dat een predikant goed is onderlegd, niet alleen 'breed' maar ook 'diep'. En als een predikant op academisch niveau kan denken, dan moet men daar zeer dankbaar gebruik van maken omdat het een voorrecht in het kerkverband zou moeten zijn. Datzelfde geldt overigens voor een niet-academisch denker, die bijvoorbeeld veel capaciteiten heeft in het pastorale werk. Daarvan zijn in de GG voldoende voorbeelden van te noemen. Niet alleen van academisch geschoolde personen overigens. Maar ook voorbeelden van GG-predikanten die veel worden gelezen (en geciteerd) door andere kerkverbanden waar men wél academische opleidingen heeft.
Ook in deze geldt de onderwijskundige spreuk; "Als je niet gaat voor iemands kwaliteiten, blijf dan af van zijn gebreken."