Ik denk dat er maar twee keuzes zijn:Ambtenaar schreef:Ik begrijp de oproep en/of suggesties om actief deel te nemen aan deze oorlog niet. Dat betekent per definitie een kernoorlog, met veel meer slachtoffers ten gevolg. Wat bereik je dan?
Dit nog los gezien van de vraag dat Europa helemaal niet in staat is om strijdkrachten bijeen te brengen die in staat zijn om de Russen te verdrijven. Dit komt door de jarenlange bezuinigingen op defensie.
Je doet mee, actief. Door leveren van wapens, kennis, economische sancties, diplomatie, etc. Misschien ooit door inzet van strijdkrachten;
Of
Je accepteert dat landen (nu de Russische Federatie) door bruut optreden hun zin krijgen en houden in soevereine buurlanden. Ons rest dan nog een beetje sancties en roepen van de zijlijn.
De laatste optie lijkt voor ons als wat verder gelegen land een prima oplossing. Geeft rust en veiligheid. Ieder voor zich en de NAVO voor ons allen.
Het is een keuze. Wat ik nu zie is een beetje een tussenweg, mee helpen met oorlog voeren, maar formeel onze vingers niet branden. Maar als die situatie lang duurt, wordt de betrokkenheid bij een land steeds minder en uiteindelijk een keer op. Dat heeft de bezetting van de Krim ons pijnlijk duidelijk laten zien. De laatste 8 jaar kwam ik de Nederlandse vrachtvervoerders in de Federatie gewoon onderweg tegen.