Boekje ds. Hoogerland
Re: Boekje ds. Hoogerland
Afgezien van de kwalificaties, ben ik het wel met Marion eens. Een normale ontwikkeling van een bijbelgetrouw kerkverband zou er prima zo uit kunnen zien. Dat zie je in de Gereformeerde Bond en in de CGK.
Als er geen voortdurende uitstroom zou zijn van het gereformeerde deel van de Gereformeerde Gemeenten, dan zou daar ook de vrouw in het ambt zijn aanvaard. Maar voor die gemeenteleden zijn gewoon geen predikanten. Zelfs wat van oorsprong de linkerflank van de predikanten was, is er nauwelijks meer.
Als er geen voortdurende uitstroom zou zijn van het gereformeerde deel van de Gereformeerde Gemeenten, dan zou daar ook de vrouw in het ambt zijn aanvaard. Maar voor die gemeenteleden zijn gewoon geen predikanten. Zelfs wat van oorsprong de linkerflank van de predikanten was, is er nauwelijks meer.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Ik begin een patroon te zien bij je.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Je gaat er met gestrekt been in, veroordelend tot en met, je krijgt kritiek en maakt dan excuses over de vorm.
Beetje ala DIA met dat verschil dat hij zich nooit begrepen voelt en jij erkent dat je vorm niet goed is. Maar bv op je loeiharde kritiek op de HRC ga je ook helemaal niet meer in.
De inhoud blijft staan. Je kritiek op links GG - rechts CGK - HHK - HRC is niet misselijk.
Met de kern: " allergie voor een bevindelijke prediking."
Dat is echt grote onzin.
En dit is de tactiek die veel gebruikt wordt.
Kritiek op: een gestolde bevindelijkheid, gemoedelijke gezelschappelijke praatjes, bekende maar inmiddels uitgeholde termen, het keer op keer gemoedelijk uiteen zetten(als een grijsgedraaide plaat) van een systeembekering, wordt dan gezien als 'allergie voor bevinding'
Dat is gewoon niet waar. Juist die kringen waar jij kritiek op hebt willen terug naar de bronnen. Terug naar reformatoren en puriteinen.
Een gezonde bevindelijkheid waar ruimte is voor diversiteit. Een bevindelijkheid die opkomt vanuit de Schrift ipv als een rooster over de bijbel heen te leggen.
En ja in een gezond geestelijk klimaat worden middelmatige dingen soms wat minder belangrijk, maar is er meer oog voor praktisch christendom. Daarom is er in die door jou verfoeide gemeenten veel meer oog voor zending, evangelisatie, en (wereldwijd) diaconaat.
Maar je houding laat goed zien hoe er in delen van de GG gedacht wordt over wat meer gemiddelde gemeenten.
Het wordt bijna sektarisch.
Ergens verbaast het me niet, maar toch schrik ik er elke keer weer van.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Het is dat je de PB mogelijkheid hebt uitgezet, anders had ik je uitgenodigd voor een goede bak koffie. Ook voor het verhaal achter jouw berichten. PB mij gerust.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. (...)
Laatst gewijzigd door Hollander op 12 sep 2020, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Hier zit trouwens wel wat in denk ik. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.J.C. Philpot schreef:De GG te Houten is qua gemeente "linkser" dan de CGK in het vlakbijgelegen Vianen. Tussen die twee gemeenten zie ik dus geen liefde op het eerste gezicht. En zo zullen er meerdere voorbeelden zijn.Augustienus schreef:Kun je dat toelichten? Qua prediking is er geen verschil lijkt me. En met het merendeel van de HHK zal er ook weinig verschil zijn.samanthi schreef:Links GG en rechts CGK is een slwchte combinatiePosthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-
Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Mooie reactie, ik denk vooral op zoek gaan naar de eventuele pijn achter het verhaal van Marion. Ik vind dit vele malen beter dan het soms bijna hypocriete gedrag wat hier op te merken is. Dus Marion, grijp de bak koffie van Hollander aan. En ook welkom in Scherpenzeel/Renswoude voor een goede bak koffie!Hollander schreef:Het is dat je geen PB mogelijkheid hebt, anders had ik je uitgenodigd voor een goede bak koffie. Ook voor het verhaal achter jouw berichten.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. (...)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Boekje ds. Hoogerland
De opvatting van @DDD is ronduit lakend.
Verder is het aantoonbaar onjuist wat @Marion geschreven heeft over de HRC: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-f ... -1.1694165
Verder is het aantoonbaar onjuist wat @Marion geschreven heeft over de HRC: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-f ... -1.1694165
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Boekje ds. Hoogerland
Eens.pierre27 schreef:Moedig dat je dit neerzet. Met name zal er over je pittige verwoording gevallen zijn en worden. Gezien de gezouten reacties op jouw bijdragen lijkt me deze vorm van erop terug komen meer dan voldoende.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Marion verwoordt een mening die in de doelgroep van ons forum leeft. Je kan het met haar eens zijn, of niet: dan kan je er op reageren (wat ook al in heftige mate gedaan is).
Maar ik zie geen reden om haar mening weg te halen.
Maar stuur gerust een pb met argumenten als je er anders over denkt (over het niet-knippen, niet over haar mening).
Re: Boekje ds. Hoogerland
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.Bezorgd schreef:Ik begin een patroon te zien bij je.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Je gaat er met gestrekt been in, veroordelend tot en met, je krijgt kritiek en maakt dan excuses over de vorm.
Beetje ala DIA met dat verschil dat hij zich nooit begrepen voelt en jij erkent dat je vorm niet goed is. Maar bv op je loeiharde kritiek op de HRC ga je ook helemaal niet meer in.
De inhoud blijft staan. Je kritiek op links GG - rechts CGK - HHK - HRC is niet misselijk.
Met de kern: " allergie voor een bevindelijke prediking."
Dat is echt grote onzin.
En dit is de tactiek die veel gebruikt wordt.
Kritiek op: een gestolde bevindelijkheid, gemoedelijke gezelschappelijke praatjes, bekende maar inmiddels uitgeholde termen, het keer op keer gemoedelijk uiteen zetten(als een grijsgedraaide plaat) van een systeembekering, wordt dan gezien als 'allergie voor bevinding'
Dat is gewoon niet waar. Juist die kringen waar jij kritiek op hebt willen terug naar de bronnen. Terug naar reformatoren en puriteinen.
Een gezonde bevindelijkheid waar ruimte is voor diversiteit. Een bevindelijkheid die opkomt vanuit de Schrift ipv als een rooster over de bijbel heen te leggen.
En ja in een gezond geestelijk klimaat worden middelmatige dingen soms wat minder belangrijk, maar is er meer oog voor praktisch christendom. Daarom is er in die door jou verfoeide gemeenten veel meer oog voor zending, evangelisatie, en (wereldwijd) diaconaat.
Maar je houding laat goed zien hoe er in delen van de GG gedacht wordt over wat meer gemiddelde gemeenten.
Het wordt bijna sektarisch.
Ergens verbaast het me niet, maar toch schrik ik er elke keer weer van.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Eens, je hoort deze fundamentalistische mening wel meer. Er zijn zelfs enkele predikanten die zo praten.Tiberius schreef:Eens.pierre27 schreef:Moedig dat je dit neerzet. Met name zal er over je pittige verwoording gevallen zijn en worden. Gezien de gezouten reacties op jouw bijdragen lijkt me deze vorm van erop terug komen meer dan voldoende.Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Marion verwoordt een mening die in de doelgroep van ons forum leeft. Je kan het met haar eens zijn, of niet: dan kan je er op reageren (wat ook al in heftige mate gedaan is).
Maar ik zie geen reden om haar mening weg te halen.
Maar stuur gerust een pb met argumenten als je er anders over denkt (over het niet-knippen, niet over haar mening).
Maar ik hoop altijd dat het maar een heel klein smaldeel is van reformatorisch Nederland.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Volgens mij mag je gewoon je mening geven op dit forum. Vind het vreemd dat mensen dan zó boos worden en dingen roepen als 'excuses maken'. Kom op mensen, het is een discussieforum!Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Edit> Zie dat Tiberius iets soortgelijks ook al heeft gezegd. Maar ik laat het toch maar staan.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 12 sep 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Je gaat er verder ook inhoudelijk niet op in. Dat is vooral het punt.Marion schreef:[
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.
Ik ben wel benieuwd naar je vermoeden, stuur gerust een PB.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Klopt, die ervaring heb ik ook. Met name hun onbegrip voor pluriformiteit en verhouding tussen predikant en gemeente.pierre27 schreef:. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Nou, het punt dat Marion over jouw reactie op haar maakt, is net zo goed helemaal terecht. Afgezien van haar perioden van afwezigheid heeft ze in ieder geval zelfkennis.Bezorgd schreef:Je gaat er verder ook inhoudelijk niet op in. Dat is vooral het punt.Marion schreef:[
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.
Ik ben wel benieuwd naar je vermoeden, stuur gerust een PB.
Ik vind haar kwalificaties onheus en onchristelijk van toon, maar het klopt natuurlijk wel dat de Gereformeerde Gemeenten alleen zo extreem kunnen blijven doordat grote delen die van oudsher óók in de Gereformeerde Gemeenten thuishoren, verjaagd worden en er een voortdurende instroom is van mensen uit nog extremere kerkgenootschappen.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Op welk probleem met pluriformiteit doel je?Ambtenaar schreef:Klopt, die ervaring heb ik ook. Met name hun onbegrip voor pluriformiteit en verhouding tussen predikant en gemeente.pierre27 schreef:. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.
Re: Boekje ds. Hoogerland
Ik generaliseer, maar het lijkt alsof men niet kan begrijpen dat binnen een volkskerk, die de NHK van oudsher was en nu de PKN is, er mensen zijn die qua levensstijl van elkaar kunnen verschillen en uiteenlopende opvattingen hebben over bijv. tijdsbesteding op zondag.DDD schreef: Op welk probleem met pluriformiteit doel je?
Dus op zaterdag lekker zelf voetballen of een andere sport beoefenen, naar het stadion gaan bij bijv. Feyenoord en dan op zondag naar de kerk gaan.
Op zondag kinderen die met elkaar spelen of op zondag een verjaardag vieren na de dienst of op zondag boodschappen doen.
En elkaar daar dan vrij in laten.