Boekje ds. Hoogerland

Online
DDD
Berichten: 29087
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Afgezien van de kwalificaties, ben ik het wel met Marion eens. Een normale ontwikkeling van een bijbelgetrouw kerkverband zou er prima zo uit kunnen zien. Dat zie je in de Gereformeerde Bond en in de CGK.

Als er geen voortdurende uitstroom zou zijn van het gereformeerde deel van de Gereformeerde Gemeenten, dan zou daar ook de vrouw in het ambt zijn aanvaard. Maar voor die gemeenteleden zijn gewoon geen predikanten. Zelfs wat van oorsprong de linkerflank van de predikanten was, is er nauwelijks meer.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Ik begin een patroon te zien bij je.
Je gaat er met gestrekt been in, veroordelend tot en met, je krijgt kritiek en maakt dan excuses over de vorm.
Beetje ala DIA met dat verschil dat hij zich nooit begrepen voelt en jij erkent dat je vorm niet goed is. Maar bv op je loeiharde kritiek op de HRC ga je ook helemaal niet meer in.

De inhoud blijft staan. Je kritiek op links GG - rechts CGK - HHK - HRC is niet misselijk.
Met de kern: " allergie voor een bevindelijke prediking."
Dat is echt grote onzin.
En dit is de tactiek die veel gebruikt wordt.
Kritiek op: een gestolde bevindelijkheid, gemoedelijke gezelschappelijke praatjes, bekende maar inmiddels uitgeholde termen, het keer op keer gemoedelijk uiteen zetten(als een grijsgedraaide plaat) van een systeembekering, wordt dan gezien als 'allergie voor bevinding'

Dat is gewoon niet waar. Juist die kringen waar jij kritiek op hebt willen terug naar de bronnen. Terug naar reformatoren en puriteinen.
Een gezonde bevindelijkheid waar ruimte is voor diversiteit. Een bevindelijkheid die opkomt vanuit de Schrift ipv als een rooster over de bijbel heen te leggen.
En ja in een gezond geestelijk klimaat worden middelmatige dingen soms wat minder belangrijk, maar is er meer oog voor praktisch christendom. Daarom is er in die door jou verfoeide gemeenten veel meer oog voor zending, evangelisatie, en (wereldwijd) diaconaat.

Maar je houding laat goed zien hoe er in delen van de GG gedacht wordt over wat meer gemiddelde gemeenten.
Het wordt bijna sektarisch.
Ergens verbaast het me niet, maar toch schrik ik er elke keer weer van.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Hollander »

Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. (...)
Het is dat je de PB mogelijkheid hebt uitgezet, anders had ik je uitgenodigd voor een goede bak koffie. Ook voor het verhaal achter jouw berichten. PB mij gerust.
Laatst gewijzigd door Hollander op 12 sep 2020, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5497
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Augustienus schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:Ik stel een herverkaveling voor:
rechts-GG en GGiN
links-GG en rechts-CGK-

Van de HHK en de OGG weet ik het niet zo goed, HHK zal ook wel opgedeeld kunnen worden, denk ik.
Links GG en rechts CGK is een slwchte combinatie
Kun je dat toelichten? Qua prediking is er geen verschil lijkt me. En met het merendeel van de HHK zal er ook weinig verschil zijn.
De GG te Houten is qua gemeente "linkser" dan de CGK in het vlakbijgelegen Vianen. Tussen die twee gemeenten zie ik dus geen liefde op het eerste gezicht. En zo zullen er meerdere voorbeelden zijn.
Hier zit trouwens wel wat in denk ik. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5497
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Hollander schreef:
Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. (...)
Het is dat je geen PB mogelijkheid hebt, anders had ik je uitgenodigd voor een goede bak koffie. Ook voor het verhaal achter jouw berichten.
Mooie reactie, ik denk vooral op zoek gaan naar de eventuele pijn achter het verhaal van Marion. Ik vind dit vele malen beter dan het soms bijna hypocriete gedrag wat hier op te merken is. Dus Marion, grijp de bak koffie van Hollander aan. En ook welkom in Scherpenzeel/Renswoude voor een goede bak koffie!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

De opvatting van @DDD is ronduit lakend.

Verder is het aantoonbaar onjuist wat @Marion geschreven heeft over de HRC: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-f ... -1.1694165
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33470
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Moedig dat je dit neerzet. Met name zal er over je pittige verwoording gevallen zijn en worden. Gezien de gezouten reacties op jouw bijdragen lijkt me deze vorm van erop terug komen meer dan voldoende.
Eens.
Marion verwoordt een mening die in de doelgroep van ons forum leeft. Je kan het met haar eens zijn, of niet: dan kan je er op reageren (wat ook al in heftige mate gedaan is).
Maar ik zie geen reden om haar mening weg te halen.
Maar stuur gerust een pb met argumenten als je er anders over denkt (over het niet-knippen, niet over haar mening).
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Marion »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Ik begin een patroon te zien bij je.
Je gaat er met gestrekt been in, veroordelend tot en met, je krijgt kritiek en maakt dan excuses over de vorm.
Beetje ala DIA met dat verschil dat hij zich nooit begrepen voelt en jij erkent dat je vorm niet goed is. Maar bv op je loeiharde kritiek op de HRC ga je ook helemaal niet meer in.

De inhoud blijft staan. Je kritiek op links GG - rechts CGK - HHK - HRC is niet misselijk.
Met de kern: " allergie voor een bevindelijke prediking."
Dat is echt grote onzin.
En dit is de tactiek die veel gebruikt wordt.
Kritiek op: een gestolde bevindelijkheid, gemoedelijke gezelschappelijke praatjes, bekende maar inmiddels uitgeholde termen, het keer op keer gemoedelijk uiteen zetten(als een grijsgedraaide plaat) van een systeembekering, wordt dan gezien als 'allergie voor bevinding'

Dat is gewoon niet waar. Juist die kringen waar jij kritiek op hebt willen terug naar de bronnen. Terug naar reformatoren en puriteinen.
Een gezonde bevindelijkheid waar ruimte is voor diversiteit. Een bevindelijkheid die opkomt vanuit de Schrift ipv als een rooster over de bijbel heen te leggen.
En ja in een gezond geestelijk klimaat worden middelmatige dingen soms wat minder belangrijk, maar is er meer oog voor praktisch christendom. Daarom is er in die door jou verfoeide gemeenten veel meer oog voor zending, evangelisatie, en (wereldwijd) diaconaat.

Maar je houding laat goed zien hoe er in delen van de GG gedacht wordt over wat meer gemiddelde gemeenten.
Het wordt bijna sektarisch.
Ergens verbaast het me niet, maar toch schrik ik er elke keer weer van.
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Moedig dat je dit neerzet. Met name zal er over je pittige verwoording gevallen zijn en worden. Gezien de gezouten reacties op jouw bijdragen lijkt me deze vorm van erop terug komen meer dan voldoende.
Eens.
Marion verwoordt een mening die in de doelgroep van ons forum leeft. Je kan het met haar eens zijn, of niet: dan kan je er op reageren (wat ook al in heftige mate gedaan is).
Maar ik zie geen reden om haar mening weg te halen.
Maar stuur gerust een pb met argumenten als je er anders over denkt (over het niet-knippen, niet over haar mening).
Eens, je hoort deze fundamentalistische mening wel meer. Er zijn zelfs enkele predikanten die zo praten.
Maar ik hoop altijd dat het maar een heel klein smaldeel is van reformatorisch Nederland.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6560
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Posthoorn »

Marion schreef:Uit de reacties blijkt dat mijn bijdrage bij de meesten verkeerd gevallen is. Dat was niet de bedoeling. Ik heb het pittig verwoord, dat wil ik best toegeven, maar daaronder zit oprechte zorg. En nadat ik e.e.a. had gelezen over de Gereformeerde kerken van vroeger naar nu, begonnen er allerlei alarmbellen in mijn hoofd te rinkelen omdat ik overeenkomsten zag. Maar goed, ik zal proberen dat verder voor mijzelf te houden. De tijd zal alles leren. Wie ik met mijn bijdragen gekwetst heb bied ik bij deze mijn excuses aan. En de moderator mag mijn bijdragen gerust skippen.
Volgens mij mag je gewoon je mening geven op dit forum. Vind het vreemd dat mensen dan zó boos worden en dingen roepen als 'excuses maken'. Kom op mensen, het is een discussieforum!

Edit> Zie dat Tiberius iets soortgelijks ook al heeft gezegd. Maar ik laat het toch maar staan. :huhu
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 12 sep 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:[
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.
Je gaat er verder ook inhoudelijk niet op in. Dat is vooral het punt.
Ik ben wel benieuwd naar je vermoeden, stuur gerust een PB.
Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.
Klopt, die ervaring heb ik ook. Met name hun onbegrip voor pluriformiteit en verhouding tussen predikant en gemeente.
Online
DDD
Berichten: 29087
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:[
Jammer dat je er zo mee omgaat. Ik voel nu heel sterk de neiging om er voorgoed het zwijgen toe te doen op het forum. En dat je een patroon ziet, zegt misschien iets over mijn karakter. Ik ben me bewust dat ik soms fel uit de hoek kan komen. Dit is niet goed en een zwak punt in mijn karakter. MAAR: als ik dan probeer om het recht te zetten is jou patroon al meer dan eens geweest dat ik nog een trap na krijg. Wat daar achter zit geeft mij te denken. Ik heb een sterk vermoeden, maar zal dit achter de kiezen houden.
Je gaat er verder ook inhoudelijk niet op in. Dat is vooral het punt.
Ik ben wel benieuwd naar je vermoeden, stuur gerust een PB.
Nou, het punt dat Marion over jouw reactie op haar maakt, is net zo goed helemaal terecht. Afgezien van haar perioden van afwezigheid heeft ze in ieder geval zelfkennis.

Ik vind haar kwalificaties onheus en onchristelijk van toon, maar het klopt natuurlijk wel dat de Gereformeerde Gemeenten alleen zo extreem kunnen blijven doordat grote delen die van oudsher óók in de Gereformeerde Gemeenten thuishoren, verjaagd worden en er een voortdurende instroom is van mensen uit nog extremere kerkgenootschappen.
Online
DDD
Berichten: 29087
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:. Al paar keer van enkele broeders uit diverse rechtse CGK gehoord dat instroom vanuit diverse GG lang niet altijd lekker loopt. Ik heb goed contact met een aantal overstappers en ik merk bij enkelen van ook die worsteling.
Klopt, die ervaring heb ik ook. Met name hun onbegrip voor pluriformiteit en verhouding tussen predikant en gemeente.
Op welk probleem met pluriformiteit doel je?
Ambtenaar
Berichten: 9379
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Op welk probleem met pluriformiteit doel je?
Ik generaliseer, maar het lijkt alsof men niet kan begrijpen dat binnen een volkskerk, die de NHK van oudsher was en nu de PKN is, er mensen zijn die qua levensstijl van elkaar kunnen verschillen en uiteenlopende opvattingen hebben over bijv. tijdsbesteding op zondag.

Dus op zaterdag lekker zelf voetballen of een andere sport beoefenen, naar het stadion gaan bij bijv. Feyenoord en dan op zondag naar de kerk gaan.

Op zondag kinderen die met elkaar spelen of op zondag een verjaardag vieren na de dienst of op zondag boodschappen doen.

En elkaar daar dan vrij in laten.
Plaats reactie