Dat is gewoon het verschil, ben je alleen dan is het heerlijk als het kan zo, ben je met een gezin dan kies je voor twee keer, dat kan dan toch ook gewoon?henriët schreef:Dat ben ik helemaal met je eens Dia, alleen is het met een gezin ook fijn om als gezin met het Woord bezig te zijn. 3 keer stilzitten voor ( kleine) kinderen is best veel gevraagd.-DIA- schreef:
Dat heb je bij ons ook, Want ik kan geen betere manier bedenken
om zo de zondag, onder het Woord, door te brengen.
Binnen het gezin heb je dan andere mogelijkheden om ook met het Woord bezig te zijn.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- MarthaMartha
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Daar zit ergernis achter over jouw insinuatie en drogreden dat iemand iets vindt vanwege het feit dat hij het beter meent te weten dan vroeger, en het bijbelcitaat dat volgens mijn totaal uit zijn verband wordt gerukt.-DIA- schreef:Waarom zo'n antwoord?DDD schreef:Precies. Toen hoefden ze nog niet stil te zítten, en bleven vrouwen en kinderen meestal thuis, terwijl er ook aanleunwoningen bij de tempel waren. En toen begrepen ze ook nog wat de stijlfiguur hyperbool betekent.
Wat zit hier achter?
Ik ben niet zo snel nieuwsgierig, en daarom hoef je het ook niet te zeggen.
Maar in zekere zin zegt dit berichtje veel over je innerlijk.
Dit berichtje had ik niet eens bedoeld. Misschien had ik iets niet goed gelezen. In ieder geval kan ik onmogelijk achter mijn eigen reactie staan, want die past hier gewoon niet.henriët schreef:Nou, dat ben ik toch niet met je eens,-DIA- schreef:Vanzelf...Mara schreef:Het gaat niet zozeer om het stilzitten, dan wel ook om de daginvulling tussen de diensten door.
In een gezin zal er toch ook gegeten, soms geslapen, mens en/of dier verzorgd moeten worden.
Maar vroeger... ja vroeger weer! Sorry!
Vroeger waren er ook mensen die liever één dag in de voorhoven des Heeren
waren dan duizend elders.
Maar ja dat was vroeger, we leven nu immers in 2013.
Anno 2013 onderschrijf ik die regel van harte...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik kan veel verdragen, heb ook veel (moeten) verdragen, maar wat ik niet kan verdragenDDD schreef:Daar zit ergernis achter over jouw insinuatie en drogreden dat iemand iets vindt vanwege het feit dat hij het beter meent te weten dan vroeger, en het bijbelcitaat dat volgens mijn totaal uit zijn verband wordt gerukt.-DIA- schreef:Waarom zo'n antwoord?DDD schreef:Precies. Toen hoefden ze nog niet stil te zítten, en bleven vrouwen en kinderen meestal thuis, terwijl er ook aanleunwoningen bij de tempel waren. En toen begrepen ze ook nog wat de stijlfiguur hyperbool betekent.
Wat zit hier achter?
Ik ben niet zo snel nieuwsgierig, en daarom hoef je het ook niet te zeggen.
Maar in zekere zin zegt dit berichtje veel over je innerlijk.
is als men Gods werk aanraakt.
Dat moet je dan andersom ook niet doen als een forumlid zegt dat met een gezin drie kerkdiensten teveel van het goede ineen is....
Oké, en toch kan ik me geheel niet onttrekken aan het gevoel dat er iets wringt tussen u enDDD schreef:Dat moet je dan andersom ook niet doen als een forumlid zegt dat met een gezin drie kerkdiensten teveel van het goede ineen is....
mij. Wat dat precies is kan ik niet geheel duidelijk onder woorden brengen, maar alleen de
manier van reageren klinkt (voor zover dat op een forum waar te nemen is) soms wat kribbig.
Nier alzo, broeder, maar zijt vriendelijk jegens allen.... Nogmaals ik kan me vergissen, daar
een forum anders is dan dat men van aangezicht tot aangezicht met elkaar spreekt.
Daar heb je gelijk in. Dat spijt mij ook. Ik ervaar dat wederzijds, maar dat is dan kennelijk niet de bedoeling.
Mijn probleem met je reacties is dat ze regelmatig totaal voorbijgaan aan eerder naar voren gebrachte argumenten die voor mij als buitengewoon terzake overkomen, vooral in die gevallen dat ze strijdig lijken met je eigen stellingen. Dat stoort me, omdat een gesprek alleen met vrucht gevoerd kan worden als ook de opvattingen van de ander worden meegewogen op een manier die recht doet aan de opvattingen en de argumenten daarvoor.
Mijn probleem met je reacties is dat ze regelmatig totaal voorbijgaan aan eerder naar voren gebrachte argumenten die voor mij als buitengewoon terzake overkomen, vooral in die gevallen dat ze strijdig lijken met je eigen stellingen. Dat stoort me, omdat een gesprek alleen met vrucht gevoerd kan worden als ook de opvattingen van de ander worden meegewogen op een manier die recht doet aan de opvattingen en de argumenten daarvoor.
Nu moet je niet boos worden als ik zeg, en dat is niet ter verontschuldiging bedoeld,DDD schreef:Daar heb je gelijk in. Dat spijt mij ook. Ik ervaar dat wederzijds, maar dat is dan kennelijk niet de bedoeling.
maar dat hier een beperking mijnerzijds ligt, die veel te maken heeft met een stoornis
in het Autistisch Spectrum. Daardoor raak ik snel het totale overzicht kwijt.
Ik hoop dat u dit enigszins zult kunnen begrijpen. Dit zijn zaken waar ik vrijwel vanaf mijn
geboorte steeds weer tegenop loop. Pijnlijke zaken heeft dit in mijn leven wel
opgeleverd, en erg veel onbegrip. Het is namelijk een niet zichtbare handicap, maar
desalniettemin wel eens een moeilijk handicap.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 01 mei 2013, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder on-topic maar weer.
Je excuses zijn volkomen aanvaard.
Ik vind het heel knap dat je je beperking zo goed weet. Ik ben zelf soms nogal drammerig, maar ik heb zeker niet altijd het talent om dat op de juiste momenten ook te melden. Dus wat dat betreft kan ik nog een hoop van je leren.
Ik zal als het me nog eens stoort de zaken nog eens op een rijtje zetten.
Ik vind het heel knap dat je je beperking zo goed weet. Ik ben zelf soms nogal drammerig, maar ik heb zeker niet altijd het talent om dat op de juiste momenten ook te melden. Dus wat dat betreft kan ik nog een hoop van je leren.
Ik zal als het me nog eens stoort de zaken nog eens op een rijtje zetten.
Maar de wereld en het gezin zagen er vroeger anders uit. Mijn moeder braadde op zaterdag het vlees, kookte de soep, schilde de aardappelen en zette de groenten alvast in het water.-DIA- schreef:Vanzelf...Mara schreef:Het gaat niet zozeer om het stilzitten, dan wel ook om de daginvulling tussen de diensten door.
In een gezin zal er toch ook gegeten, soms geslapen, mens en/of dier verzorgd moeten worden.
Maar vroeger... ja vroeger weer! Sorry!
Vroeger waren er ook mensen die liever één dag in de voorhoven des Heeren
waren dan duizend elders.
Maar ja dat was vroeger, we leven nu immers in 2013.
In veel gezinnen werd op zondag niet gedoucht. En dat is toch echt anders geworden. Of dat in elk gezin zo is weet ik niet, maar ik ken niet veel mensen die op zondag helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks doen.
De zondag werd apart gezet van de rest van de week, ik mocht ook helemaal niks dan alleen boeken lezen of een rondje wandelen.
Ik vind driemaal per zondag naar de kerk best een opgave. (Maar ik luister op zondagavond nog wel vaak een preek, dus ook als 3e keer.)
Dus het is niet een aversie tegen zo vaak een preek beluisteren, het is meer dan dat.
Verkleden, er naar toe gaan, daar zitten...
Zo ook met de vaste doordeweekse diensten. Bij verschillende gergem familieleden is een vaste doordeweekse dienst. Deze worden over het algemeen zeer matig bezocht door de eigen leden. Alleen als er een aansprekende naam afgekondigd wordt.
En er komen mensen van buitenaf, die op zondag niet willen rijden, of eens een ander geluid willen horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik ben weer terug van een zonovergoten vakantie aan de zeeuwse kust. Gekerkt in een kleine GG met twee leesdiensten.
De leespreek in de morgendienst geeft stof om vele topicpagina's te vullen....wat een uiterst merkwaardige preek. Ik schrijf gewoonlijk wat mee tijdens de preek maar het viel mijn jongste dochters op dat ik wel erg veel vraagtekens neerschreef.
De preek was dan ook één groot vraagteken. (en concreter ga ik niet worden )
De middagpreek was een gelegenheidspreek(Troonswisseling) van ds Tuinier.
De leespreek in de morgendienst geeft stof om vele topicpagina's te vullen....wat een uiterst merkwaardige preek. Ik schrijf gewoonlijk wat mee tijdens de preek maar het viel mijn jongste dochters op dat ik wel erg veel vraagtekens neerschreef.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig, natuurlijk...huisman schreef:Ik ben weer terug van een zonovergoten vakantie aan de zeeuwse kust. Gekerkt in een kleine GG met twee leesdiensten.
De leespreek in de morgendienst geeft stof om vele topicpagina's te vullen....wat een uiterst merkwaardige preek. Ik schrijf gewoonlijk wat mee tijdens de preek maar het viel mijn jongste dochters op dat ik wel erg veel vraagtekens neerschreef.De preek was dan ook één groot vraagteken. (en concreter ga ik niet worden )

Anker schreef:Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig, natuurlijk...huisman schreef:Ik ben weer terug van een zonovergoten vakantie aan de zeeuwse kust. Gekerkt in een kleine GG met twee leesdiensten.
De leespreek in de morgendienst geeft stof om vele topicpagina's te vullen....wat een uiterst merkwaardige preek. Ik schrijf gewoonlijk wat mee tijdens de preek maar het viel mijn jongste dochters op dat ik wel erg veel vraagtekens neerschreef.De preek was dan ook één groot vraagteken. (en concreter ga ik niet worden )
begrijpelijk maar voor vrede op het forum kan ik beter niet te concreet worden. Het was een preek van een dienstdoend predikant binnen de GG (behoort tot de rechterflank). Een preek met een uitgebreide passage over het chronologisch beleven van de heilsfeiten met zeer veel onderscheidingen. Deze passage werd afgesloten met een anathema "Als u deze zaken niet kent of niet begrijpt geloof ze dan maar anders kan Christus niets voor u doen omdat u het werk van Zijn Heilige Geest verdacht hebt gemaakt"
Vond ik wat sterk uitgedrukt

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat ontkennen we als Gergemmers natuurlijk ten sterkste.
Je zult het wel verkeerd begrepen hebben, want geen enkele ds zegt zo iets.
Je zult het wel verkeerd begrepen hebben, want geen enkele ds zegt zo iets.