GJdeBruijn schreef:Dit is een heel moeilijke vraag.Mara schreef: Zou de Heere nu echt willen dat een bepaalde gemeente tientallen jaren vacant is?
Toch denk ik dat we hier een antwoord kunnen vinden:
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijke hand ons toekomen.
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dank baar zijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijn liefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, datzij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Waarbij ik wil opmerken dat ik er van overtuigd ben dat het gebruik van de middelen hierbij onze verantwoordelijkheid is.
De praktische uitvoering daarvan is gereguleerd in de kerkorde. In die zin mag je de uitkomst van het roepingswerk, inclusief het langdurig vacant zijn, zien als uitkomst van de leiding van Gods hand. Voor degenen die een predikant hebben geldt dan " in voorspoed dank baar zijn mogen" en voor de vacante gemeenten "in allen tegenspoed geduldig" en het over laten aan de vaderlijke hand des Heeren.
Opzich ben ik het met je eens.
En toch zijn er wel vragen te stellen. Misschien wil de Heere er ook wel wat mee zeggen.
Je ziet dat er bv in de HHK veel predikanten zijn. En in andere kerkverbanden een groot te kort.
Er zijn plaatsen waar er grote gemeenten zijn met meerdere predikanten, terwijl in diezelfde plaats er kleine gemeenten zijn van een ander kerkverband die al jaren vacant zijn.
Kan het dan niet een les zijn, om te zoeken naar eenheid?