Gereformeerde Gemeenten

refo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Zondag 23 is niet een beleving, maar een beschrijving wat je gratis krijgt bij het geloof van zondag 7. Het is er gewoon, het kan niet dat het er niet is.

Er rechnet sie mir an, als hätte ich nie eine Sünde begangen noch gehabt und selbst den ganzen Gehorsam vollbracht, den Christus für mich geleistet hat, wenn ich allein diese Wohltat mit gläubigem Herzen annehm.

Entschuldigung, Amber het Duits is duidelijker dan de Nederlandse versie. Wenn ich alleine. Niet: in zoverre.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

'Ik wrijf m'n ogen uit met wat ik lees' hoor ik iemand zeggen, als het over dit onderwerp gaat. Of om een forummer te herhalen: Lees ik nou wat ik lees?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Weet iemand nog wat rechtvaardigmaking en heiligmaking inhoudt?
Of wat de rechtvaardiding in de vierschaar inhoudt?
Ik zie dat de gereformeerde leer enorm verkracht wordt, en het werk van een drie-enig God wordt ontkent en als iets geheel vreemds voorgesteld. Hoe kunnen wij in zo'n context de Bijbel lezen, en Gods volk verstaan? De (dat zou in dit geval nuttig zijn) bekeringsgeschiedenissen? Of willen dit geheel ontkennen in zo'n zin: Ik begrijp het niet dus het klopt niet? Wat een kracht der dwaling als we dit geloven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Weet iemand nog wat rechtvaardigmaking en heiligmaking inhoudt?
Ik zie dat de gereformeerde leer enorm verkracht wordt, en het werk van een drie-enig God wordt ontkent en als iets geheel vreemds voorgesteld. Hoe kunnen wij in zo'n context de Bijbel lezen, en Gods volk verstaan? De (dat zou in dit geval nuttig zijn) bekeringsgeschiedenissen? Of willen dit geheel ontkennen in zo'n zin: Ik begrijp het niet dus het klopt niet? Wat een kracht der dwaling als we dit geloven.
Romeinen 8
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Romeinen 8
Ja ja maar verklaar dat nu eens! Daar gaat het om. De Bijbel kent u wel uit uw hoofd denk ik.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Romeinen 8
Ja ja maar verklaar dat nu eens! Daar gaat het om. De Bijbel kent u wel uit uw hoofd denk ik.
Ik meen overigens dat dit hoofdstuk beging met: Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen dit in Christus Jezus zijn.... Wat is dat "in Christus Jezus" en hoe zijn ze daar gekomen?
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Romeinen 8
Wat moet ik verklaren? De Bijbel is toch helder genoeg? Ik lees zoveel in de brieven en in de evangeliën en het oude testament, verklaar eens dat er ooit iemand zalig kan worden, dat kan nooit nooit nooit.
Maar de Heere zegt mijn wegen zijn hoger dan jullie wegen en Mijn gedachten hoger dan jullie gedachten. Daarom ieder die in de Heere Jezus geloofd is rechtvaardig gemaakt.

Het gaat niet om wat iemand beleeft, het gaat erom dat God doet wat Hij in Zijn Woord zegt, dat je dat geloofd, uit genade. Alleen geloof, alleen genade en alleen de Schrift en niet alleen bevinding

sola fide
sola gratia
sola scriptura
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Die laten aan duidelijkheid ook niets te wensen over, inderdaad.

Ik moet zeggen: de helft is mij niet aangezegd. Ik wist wel dat er predikanten waren op grond van een op zich theoretisch juiste constatering dat er mensen zijn die wel wedergeboren/levendgemaakt zijn, maar Christus nog niet bewust kennen, kleingelovigen willen troosten. Maar dat het zo ver ging dat er ook kleingelovigen op de preekstoel zouden komen, dat schokt mij wel. Ik vermoed echt dat dat nieuw is. Maar ik wil niet zelf aan geschiedvervalsing doen, dus dit is vooralsnog een hypothese.
Dit is natuurlijk een valse voorstelling van zaken. Wanneer je, zoals ds Kersten/ds Moerkerken in meer of mindere mate, Zondag 23 bijna 'vereenzelvigd' met de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie, dan kan ik mij voorstellen dat je ook als dominee kan verzuchten dat je dat (= Zondag 23) niet (bewust) hebt meegemaakt. Om degenen die de vierschaar der consciëntie niet als zodanig hebben beleefd gelijk te bestempelen als kleingelovigen vind ik persoonlijk veel te ver gaan.

Ds Moerkerken sluit Zondag 23 zo af:

Volk des Heeren, kon u meekomen? Toen we u gezegd hebben hoe God Zijn volk leidt, kon u toen mee? Misschien zult u zeggen ik mag niet ontkennen wat er gebeurd is. Ik mag ook niet ontkennen dat ik ooit iets van de beminnelijkheid van de Middelaar gezien heb. Maar om nu te mogen geloven dat de Heere mij vrijgesproken heeft, o nee, daar sta ik voor. Het anker van mijn ziel is nog niet
door het Voorhangsel in het binnenste heiligdom gegaan.
'Wel, kinderen des Heeren, in antwoord 60 lezen we: 'in zoverre ik zulke weldaad
met een gelovig hart aanneem.' Daar wijst de onderwijzer erop dat er standen zijn in het leven der genade. De toerekening is in het leven van al Gods kinderen volmaakt en vindt in de wedergeboorte plaats. Maar wilt u er de zoete bate van hebben en wilt u die vrede met God hebben waar Paulus van spreekt in Romeinen 5, die staat van vrede met de Heere? Niet eens een ogenblik dat zoete
gevoel van vrede, nee, die staat van vrede met God, ach sta dan naar meerdere genade. Smeek de Heere of Hij afbreekt wat niet van Hem is, of Hij uitrukt wat Hij Zelf geplant heeft, en of Hij u trekt tot de toepassing van de gerechtigheid en van het bloed des Lams aan uw harten, Gode tot eer. Amen.
Laatst gewijzigd door GGotK op 09 jun 2020, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Romeinen 8
Ik meen overigens dat dit hoofdstuk beging met: Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen dit in Christus Jezus zijn.... Wat is dat "in Christus Jezus" en hoe zijn ze daar gekomen?
Door het geloof in de Gekruisigde.
samanthi

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
DDD schreef:Die laten aan duidelijkheid ook niets te wensen over, inderdaad.

Ik moet zeggen: de helft is mij niet aangezegd. Ik wist wel dat er predikanten waren op grond van een op zich theoretisch juiste constatering dat er mensen zijn die wel wedergeboren/levendgemaakt zijn, maar Christus nog niet bewust kennen, kleingelovigen willen troosten. Maar dat het zo ver ging dat er ook kleingelovigen op de preekstoel zouden komen, dat schokt mij wel. Ik vermoed echt dat dat nieuw is. Maar ik wil niet zelf aan geschiedvervalsing doen, dus dit is vooralsnog een hypothese.
Dit is natuurlijk een valse voorstelling van zaken. Wanneer je, zoals ds Kersten/ds Moerkerken in meer of mindere mate, Zondag 23 bijna 'vereenzelvigd' met de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie, dan kan ik mij voorstellen dat je ook als dominee kan verzuchten dat je dat (= Zondag 23) niet (bewust) hebt meegemaakt. Om degenen die de vierschaar der consciëntie niet als zodanig hebben beleefd gelijk te bestempelen als kleingelovigen vind ik persoonlijk veel te ver gaan.

Ds Moerkerken sluit Zondag 23 zo af:

Volk des Heeren, kon u meekomen? Toen we u gezegd hebben hoe God Zijn volk leidt, kon u toen mee? Misschien zult u zeggen ik mag niet ontkennen wat er gebeurd is. Ik mag ook niet ontkennen dat ik ooit iets van de beminnelijkheid van de Middelaar gezien heb. Maar om nu te mogen geloven dat de Heere mij vrijgesproken heeft, o nee, daar sta ik voor. Het anker van mijn ziel is nog niet
door het Voorhangsel in het binnenste heiligdom gegaan.
'Wel, kinderen des Heeren, in antwoord 60 lezen we: 'in zoverre ik zulke weldaad
met een gelovig hart aanneem.' Daar wijst de onderwijzer erop dat er standen zijn in het leven der genade. De toerekening is in het leven van al Gods kinderen volmaakt en vindt in de wedergeboorte plaats. Maar wilt u er de zoete bate van hebben en wilt u die vrede met God hebben waar Paulus van spreekt in Romeinen 5, die staat van vrede met de Heere? Niet eens een ogenblik dat zoete
gevoel van vrede, nee, die staat van vrede met God, ach sta dan naar meerdere genade. Smeek de Heere of Hij afbreekt wat niet van Hem is, of Hij uitrukt wat Hij Zelf geplant heeft, en of Hij u trekt tot de toepassing van de gerechtigheid en van het bloed des Lams aan uw harten, Gode tot eer. Amen.
Als je niet gelooft dat je vrijgesproken bent, wat geloof je dan wel?
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat hier over zondag 23.
Nog los daarvan dat ik deze hele uitleg erg onhistorisch vind.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het is Zondag 23, @GGotK. Verder eens met jouw woorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Het is Zondag 23, @GGotK. Verder eens met jouw woorden.
Klopt uiteraard, laten we zeggen dat het al laat was. Ik heb het even gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ligt er geen onmetelijk groot verschil tussen het lijdelijk zijn als wij deze weldaad niet kennen, en het bewust zijn dat er een haper ligt? Ik wil dit eerst ter overdenking doorgeven. Als wij pakken wat ons niet toekomt ligt er immer ook een grote geestelijk schuld? Ik geloof dat we ons eerst bewust moeten zijn wat we missen, anders kunnen we doorleven zoals het is, en missen we niets. Ik denk dat we in deze zin ook de oproep tot eenheid van ds. Hoogerland moeten lezen. Als het gaat over eenheid moeten we immers wel weten wat er gebroken is, en ook dat we beseffen waar het over gaat, willen we hierover oprecht in de schuld komen.
Johann Gottfried Walther

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:
Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.
De rechtvaardigmaking vind in zondag 7 plaats, dat ik van harte geloof dat niet alleen voor anderen, maar ook voor mij, de zonden vergeven zijn. Dat is de rechtvaardigmaking.
In zondag 23 wordt het nog verder uitgewerkt maar er zit geen verschil in het wezen, die is hetzelfde.
Het is niet iets als in zondag 7 nog met een openstaande schuld en zondag 23 de bewuste rechtvaardigmaking, nee dat is al in zondag 7. Een zeker weten... Schulden vergeven zijn.
Ieder kind van God beleeft dus de inhoud van zondag 7 en 23.
In bijv. het Schatboek, lees je ook niets van deze nieuwe leer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie