Ambtenaar schreef:parsifal schreef:
Maar dat geldt voor meer zaken. Ik noemde al mountainbiken 1 spoedeisende eerstehulp bezoek per 4000 uur en 1 op de tien van die bezoeken leidt tot ziekenhuisopname. Ik denk dat voor een gezonde vrouw van 25 regelmatig mountainbiken meer kans op ziekenhuisopname geeft dan niet vaccineren. (Wel vaccineren nog minder, maar er zijn inderdaad onzekerheden daar waar je moeilijk een kans aan kunt toekennen, buiten: heel klein).
Daarbij is verplichte vaccinatie echt een extreem grote stap, waarbij allerlei mensenrechten in het geding zijn. Daar gewoon overheen stappen lijkt me niet goed.
Stel dat ik ieder weekend 4 uur op de mountainbike zit. Dan word ik eens in de 20 jaar afgevoerd naar de spoedeisende hulp en eens per 200 jaar opgenomen in het ziekenhuis. Jij weet dan vast ook wel hoeveel uur ik dan in het ziekenhuisverblijf en in welke mate ik zorg voor verdringing van andere zorg.
Misschien moet je de kans dan ook eens uitrekenen voor ziekenhuisgang na besmetting, hoeveel uur er dan gemiddeld in het ziekenhuis wordt doorgebracht en in welke mate dit zorgt voor verdringen van andere zorg. En wat de kans is dat anderen besmet raken gedurende de periode en de kans dat zij in het ziekenhuis belanden, etc.
Zomaar roepen dat activiteit X ook een risico bevat tot ziekenhuisopname is natuurlijk geen enkele reden tot vergelijking.
Je weet ook dat de kans op ziekenhuisopname voor een jonge vrouw bij een besmetting met SARS-Cov2 echt klein is. Voor 20 tot 25 jarigen zijn er in Nederland sinds het begin van de pandemie ongeveer 500 mensen in het ziekenhuis opgenomen met Covid, waarvan 54 op de IC. Ik weet niet hoe lang deze mensen in het ziekenhuis blijven, maar ik weet wel dat deze groep zowel verder gezonde als niet gezonde mensen bevat.. Zeg dat 20% van de bevolking in die leeftijdsgroep besmet is geweest Dan gaat dat om meer dan tweehonderdduizend mensen. Dat levert een kans van 1 op 400 op ziekenhuis opname op (weer gezond of ongezond). Daar kun je honderd uur voor mountainbiken. Nu corrigeer ik bij mountainbiken niet voor leeftijd inderdaad. Maar goed dat deed ik bij de Covid gevallen niet voor geslacht en onderliggend lijden. Bedenk dat een besmetting met Corona ook bescherming biedt tegen verdere ziekte.
1 op 400 is nog steeds gigantisch veel natuurlijk, maar jonge ongevaccineerde verder gezonde mensen zijn niet de bedreiging voor de ziekenhuiscapaciteit als het totaal aantal opnames in die leeftijdsgroep 500 over anderhalf jaar is.
Nu zijn de kansen met Delta mogelijk hoger, maar als het er 1000 (weer: vooraf gezond en ongezond) zouden zijn over anderhalf jaar is het ook te overzien.
Vaccinatie is verkleint de kans waarschijnlijk ook nog wel een hoop en long-covid is nog niet veel echt over bekend, maar wel genoeg om er rekening mee te houden. Dus vaccineren lijkt nog steeds sterk aan te raden, ook voor de jonge groep, maar dat gaat niet het verschil maken voor ziekenhuisopnames.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."