Eens. Dit is een kleine aanpassing in taalgebruik, de kern blijft gelijk en mensen (jongeren) worden veel meer betrokken.Erskinees schreef:Zomaar voorbeeld: ik hoorde onlangs twee preken over een zondag uit de HC waar het ging over het begrip schuld en zonde. De ene preek vanuit de GG en de andere preek vanuit de HHK. De GG-predikant begon eerst met het uitleggen van een balans, debet en credit. Vanuit dat beeld werd heel de HC zondag uitgelegd. Steeds werd het balansvoorbeeld met de debiteuren en crediteuren aangehaald in combinatie met verouderd taalgebruik, beschrijvende elementen en best wat cliches. Voor economen best interessant en volgbaar, mij raakte de preek ook wel. De kern, het evangelie, kwam ook ruim naar voren. Mijn overige gezinsleden hadden er - helaas - niets aan.refo schreef: Dat laatste zal toch moeten als de kern niet klopt.
De andere preek over dezelfde HC-zondag kwam van een HHK predikant. Hij kwam met aansprekende voorbeelden, sprak kinderen en jongeren rechtstreeks aan, hanteerde de SV maar legde alles in hedendaags taalgebruik uit. Gods volk werd rechtstreeks aangesproken i.p.v. beschreven. De kern was exact hetzelfde en niet ruimer of minder ruim als bij de preek in mijn eigen kerkverband.
Met dit voorbeeld probeer ik niet te schoppen en heb ik ook geen kritiek op de GG. Toch kan met wat extra inspanning jongeren en jongvolwassenen meer bij de preek betrokken worden, terwijl de kern hetzelfde blijft. En dat hoeft echt niet in Jip en Janneke taal.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
is in de HHK toch ook niet het geval ?Zeeuw schreef:Aloude en vanouds? Als in jouw gemeente of alle GG-gemeenten? Interessant. Als alle GG jouw visie aan zouden hangen dat de kern overal gelijk is, dan zouden alle predikanten ineens overal kunnen gaan preken.Jantje schreef:Ja.Zeeuw schreef:Overal?
Al zijn er accentverschillen die er voor kunnen zorgen dat men de kern soms kwijtraakt. Maar dé kern, die @Geytenbeekje aanhaalt, is overal in de GG te vinden. Tip: beluister de dienst van gisterenavond in Westkapelle, over H.C. Zondag 23. Van harte aanbevolen! Dát is de aloude leer der GG, zoals die vanouds af in onze gemeente gepredikt wordt. En de huidige preek in de Preekluisterkring kan ook wel een extra aanbeveling gebruiken!
Nee, dat zeg ik dan ook niet.Geytenbeekje schreef:is in de HHK toch ook niet het geval ?Zeeuw schreef:Aloude en vanouds? Als in jouw gemeente of alle GG-gemeenten? Interessant. Als alle GG jouw visie aan zouden hangen dat de kern overal gelijk is, dan zouden alle predikanten ineens overal kunnen gaan preken.Jantje schreef:Ja.Zeeuw schreef:Overal?
Al zijn er accentverschillen die er voor kunnen zorgen dat men de kern soms kwijtraakt. Maar dé kern, die @Geytenbeekje aanhaalt, is overal in de GG te vinden. Tip: beluister de dienst van gisterenavond in Westkapelle, over H.C. Zondag 23. Van harte aanbevolen! Dát is de aloude leer der GG, zoals die vanouds af in onze gemeente gepredikt wordt. En de huidige preek in de Preekluisterkring kan ook wel een extra aanbeveling gebruiken!
-
Fijn dat de dienst/preek uit de HHK je aansprak.Erskinees schreef:Zomaar voorbeeld: ik hoorde onlangs twee preken over een zondag uit de HC waar het ging over het begrip schuld en zonde. De ene preek vanuit de GG en de andere preek vanuit de HHK. De GG-predikant begon eerst met het uitleggen van een balans, debet en credit. Vanuit dat beeld werd heel de HC zondag uitgelegd. Steeds werd het balansvoorbeeld met de debiteuren en crediteuren aangehaald in combinatie met verouderd taalgebruik, beschrijvende elementen en best wat cliches. Voor economen best interessant en volgbaar, mij raakte de preek ook wel. De kern, het evangelie, kwam ook ruim naar voren. Mijn overige gezinsleden hadden er - helaas - niets aan.refo schreef: Dat laatste zal toch moeten als de kern niet klopt.
De andere preek over dezelfde HC-zondag kwam van een HHK predikant. Hij kwam met aansprekende voorbeelden, sprak kinderen en jongeren rechtstreeks aan, hanteerde de SV maar legde alles in hedendaags taalgebruik uit. Gods volk werd rechtstreeks aangesproken i.p.v. beschreven. De kern was exact hetzelfde en niet ruimer of minder ruim als bij de preek in mijn eigen kerkverband.
Met dit voorbeeld probeer ik niet te schoppen en heb ik ook geen kritiek op de GG. Toch kan met wat extra inspanning jongeren en jongvolwassenen meer bij de preek betrokken worden, terwijl de kern hetzelfde blijft. En dat hoeft echt niet in Jip en Janneke taal.
Dat de GG preek heel anders was dan de HHK preek was kan natuurlijk een momentopname zijn. Of een bepaalde dominee met een visie of accent. Dat maakt het zo moeilijk om iets te vergelijken. Algemeen gezien denk ik inderdaad dat de GG anders is dan de HHK. Zonder ze uit te spelen tegen elkaar.
Ik denk dat de GG en de HHK uiteindelijk hetzelfde bedoelen. Een arme zondaar en een rijke Christus. Ik denk dat de HHK wel echt nog Hervormde trekken heeft. Terwijl de GG in wezen natuurlijk toch een afgescheiden kerk is. En dat daar hun theologie en visie wel door gevormd is. En uiteraard, er is overlap van predikanten en visies van beide kerkverbanden. Maar volgens mij weet iedereen dat ook wel weer.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Dit vind ik nu interessant. De een zal het muggenzifterij noemen een ander weer wat anders.HersteldHervormd schreef:Fijn dat de dienst/preek uit de HHK je aansprak.Erskinees schreef:Zomaar voorbeeld: ik hoorde onlangs twee preken over een zondag uit de HC waar het ging over het begrip schuld en zonde. De ene preek vanuit de GG en de andere preek vanuit de HHK. De GG-predikant begon eerst met het uitleggen van een balans, debet en credit. Vanuit dat beeld werd heel de HC zondag uitgelegd. Steeds werd het balansvoorbeeld met de debiteuren en crediteuren aangehaald in combinatie met verouderd taalgebruik, beschrijvende elementen en best wat cliches. Voor economen best interessant en volgbaar, mij raakte de preek ook wel. De kern, het evangelie, kwam ook ruim naar voren. Mijn overige gezinsleden hadden er - helaas - niets aan.refo schreef: Dat laatste zal toch moeten als de kern niet klopt.
Dat de GG preek heel anders was dan de HHK preek was kan natuurlijk een momentopname zijn. Of een bepaalde dominee met een visie of accent. Dat maakt het zo moeilijk om iets te vergelijken. Algemeen gezien denk ik inderdaad dat de GG anders is dan de HHK. Zonder ze uit te spelen tegen elkaar.
Ik denk dat de GG en de HHK uiteindelijk hetzelfde bedoelen. Een arme zondaar en een rijke Christus. Ik denk dat de HHK wel echt nog Hervormde trekken heeft. Terwijl de GG in wezen natuurlijk toch een afgescheiden kerk is. En dat daar hun theologie en visie wel door gevormd is. En uiteraard, er is overlap van predikanten en visies van beide kerkverbanden. Maar volgens mij weet iedereen dat ook wel weer.
Ik spreek liever over een rijke Christus voor een arme zondaar. De reden hiervan is dat het niet met een mens begint, maar met de Christus.
In de GG hoor je veelal wat vetgedrukt is en in de HHK wat ik hierboven geschreven heb.
https://www.kerkfoon.nl/vhgdriedorp.php (ga naar pagina 2, kerkdienst 09.00 uur op 2e Pinksterdag)
Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?Jantje schreef:Ja.Zeeuw schreef:Overal?
Met name m.b.t. zondag 23 is het maar de vraag wat je met 'aloude leer' bedoelt. Ik noem maar even wezen en welwezen.
-
- Verbannen
De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
Met name m.b.t. zondag 23 is het maar de vraag wat je met 'aloude leer' bedoelt. Ik noem maar even wezen en welwezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hier zijn al vele topics over vol geschreven...Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
Nou, zoiets vermoedde ik al. Voor elk wat wils. Maar dat staat allemaal zo niet in de vragen en antwoorden.Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
-
Ik vraag me af met wat men denkt van bekommerden.
Je kunt dat niet eeuwig blijven, maar zo legitimeer je als het ware dat wel.
Dat denk ik ook vaak.Geytenbeekje schreef:Ik vraag me af met wat men denkt van bekommerden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Toch logisch dat we niet alles kunnen kennen ?Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
Je doet nu net alsof die zaken allemaal zo nieuw zijn.
-
- Verbannen
Nou, dan ben ik zeer benieuwd naar jouw samenvatting van deze Zondagsafdeling.refo schreef:Nou, zoiets vermoedde ik al. Voor elk wat wils. Maar dat staat allemaal zo niet in de vragen en antwoorden.Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Johann Gottfried Walther
Waarop wordt dat gebaseerd dat het slechts voor een enkele gelovige zou zijn?Jantje schreef:Nou, dan ben ik zeer benieuwd naar jouw samenvatting van deze Zondagsafdeling.refo schreef:Nou, zoiets vermoedde ik al. Voor elk wat wils. Maar dat staat allemaal zo niet in de vragen en antwoorden.Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?
Zondag 23 hoort juist helemaal bij de kern van het geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zijn er ook preken van vóór 1945 in de GG waarin dit zo geleerd is? Ik heb mij daar nooit zo op georiënteerd.Jantje schreef:De dominee begon met het gedicht van Reijer Pothoven en dat het zo'n opgave kan wezen voor Gods knechten om over deze Zondagsafdeling te preken. Verder wees hij er op dat we allen moeten staan naar de rechtvaardiging van het geloof, wil het wel zijn op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid. Ook wees hij erop dat ook bekommerden iets horen te kennen van het leven uit Zondag 23 (Hij verwees ook naar de preek over Romeinen 5: 1, van Comrie.), maar dat de meeste kinderen des Heeren in dit leven Zondag 23 van verre aanschouwen en slechts ten dele kennen.refo schreef:Ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren. Kun je een samenvatting geven?