Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bertiel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Bertiel »

DDD schreef: Gisteren, 23:39 Nee dat is dan inderdaad een gebrek aan feiten en vooral een slecht geheugen.

Het model Klaver was een soort splitsing ook, toch? Daar hadden de linkse mensen ook voor kunnen stemmen.
Klopt, alles om net uit elkaar te gaan is door links tegengehouden.
En die zwarte pieten nu rechts...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
helma

Bericht door helma »

Ik vond dat een van de meest aangrijpende momenten van de synode. Bij die stemming wist je dat de uitkomst bepalend zou zijn voor een breuk of geen breuk.

NLprotestant

Bericht door NLprotestant »

HHR schreef: Vandaag, 07:35 Als ik de brief lees dan denk ik ook. Groep Rijnsburg stop er mee. Stop met netjes zijn en in harmonie te willen ontvlechten.
Het andere kamp wil herrie. En buig daar voor.
Stap op. Laat ze in hun sop gaarkoken. Men komt van een koude kermis thuis.
Verlies van 35/40% van de leden en het vertrek van veel bemiddelde gemeenten zal leiden tot een totale catastrofe bij hen die graag strijdend de CGK in tweeën willen scheuren.
De overgebleven groep houdt het nog geen drie jaar zelfstandig vol. Het is bluf en grootspraak wat men doet.

Misschien klinkt dit allemaal wat ongeestelijk. Maar ik zie het zeker als een optie. De Rijnsburg groep zoekt verregaande samenwerking met HHK incl deputaatschappen en opleiding predikanten. En door.
Liever korte pijn dan een ellenlang zeurderig gevoel.
Ik denk toch echt dat bij een dergelijke stap heel veel leden van Rijnsburg-gemeenten over zullen stappen naar een andere kerk. Ook daar zijn de gemeenten breder geworden dan zo'n 20 jaar geleden. De binding met de oude kerk is dan verdwenen.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 00:11
Middenrefo schreef: Gisteren, 23:54 Mijn reactie op de brief van deputaten kerkorde en kerkrecht. Vooraf is het goed om aan te geven dat ik deze brief niet anders kan beoordelen dan op basis van mijn bestuurlijke ervaring in de kerk en buiten de kerk. Vanuit die ervaring ben ik van mening dat de CGK op dit moment duidelijkheid nodig hebben. Ik begrijp wat er bedoeld wordt met de kritiek dat de toon misschien wat liefdevoller en broederlijker had gekund, maar het zou niet voor het eerst zijn dat dat ten koste gaat van de duidelijkheid en dat er dan vervolgens kritiek komt van mensen die het maar slappe hap vinden, vaag en onduidelijk.

Ik heb de brief nu een aantal keren gelezen en kom tot de conclusie dat ik het een uitstekende brief vindt, omdat het bijna niet duidelijker kan en goed beargumenteerd is. Daarnaast is het ook volledig in lijn met eerdere brieven van dit deputaatschap, maar ook met de laatste brief van deputaten vertegenwoordiging en een eerdere brief van het CvB van de TUA.

Eén van de uitgangspunten van de brief is dat deputaatschappen maar één directe meerdere vergadering kunnen hebben. Je kunt maar aan één kerkelijke vergadering verantwoording afleggen als deputaatschap en als deputaat, namelijk aan de vergadering waarvan je het mandaat hebt gekregen. Dat is zo volstrekt logisch, niet alleen kerkrechtelijk, maar ook bestuurlijk, dat ik echt niet kan begrijpen hoe iemand het daar niet mee eens kan zijn..

Verder stellen deputaten kokr terecht dat iemand die een bestaande kerkelijke vergadering/structuur zelf niet meer erkent, automatisch zijn mandaat kwijtraakt. Vergelijk het met een diplomaat in het buitenland die de Nederlandse regering niet meer erkent. Die verliest zijn baan. Volstrekt logisch.

Hetzelfde argument geldt voor de status van Rijnsburg. De structuur van de CGK bestaat nog. Gemankeerd, zeker. Met grote problemen, helaas maar al te waar. Maar de CGK bestaan nog en de rechtsgang is intact. Als je dan een nieuwe structuur opzet met classes en uiteindelijk een eigen GS, dan is dat de facto een nieuwe kerkelijke structuur die niet kan samengaan met de nog bestaande structuur binnen één kerkverband. Wie denkt dat dat wel kan heeft het zowel kerkrechtelijk als bestuurlijk mis.

Ik denk dat het nu eens tijd wordt dat Rijnsburg gewoon accepteert wat de gevolgen zijn van hun initiatief en dat als uitgangspunt neemt voor hun handelen. Als de laatste AV van Rijnsburg niet was gehouden dan hadden deputaten kokr deze brief niet hoeven te schrijven. Blijkbaar is de weg die Rijnsburg heeft gekozen onomkeerbaar, handel daar dan ook naar. Bouw verder aan je eigen structuur en trek je terug uit de structuur die je niet meer erkent en alleen nog maar kunt zien als een huis dat bijna verbrand is. Vluchten is de enige optie die je hebt als je in een brandend huis zit.

En zodra de Rijnsburg structuur af is, dan praten we graag broederlijk en in liefde, maar ook zakelijk en bestuurlijk verder over een goede samenwerking.
Slaap er maar een nachtje over en denk na over al die deputaten die prima en broederlijk samenwerken en door deze brief volkomen overvallen zijn. Dit is een oorlogsverklaring van KOKR op een moment dat de onderhandelingen nog volop lopen.
Onbegrijpelijk dat je alle schuld bij Rijnsburg legt. Ben blij dat ik een ‘Groninger’ ben. Wij zoeken geen ruzie en dat is gisteren nogmaals bewezen in de gemeente van mijn jeugd. Zo hoort het maar daar heeft KOKR blijkbaar geen boodschap aan.

Denk als je een enquête zou houden onder alle CGK leden boven de 18 dat een grote meerderheid liefst een ontvlechting in harmonie zou zien. KOKR ziet het liefst een lelijke scheuring met op voorhand al dreigementen om broeders en zusters eruit te gooien.
Ik leg de schuld helemaal niet bij Rijnsburg. Sowieso vind ik de schuldvraag niet meer interessant. Wat ik wel vind is dat Rijnsburg zelf verantwoordelijk is voor hun eigen handelen. Dat ze de gevolgen van hun eigen beslissingen onder ogen moeten zien en daar ook vooraf over na moeten denken. Nadenken over de mogelijke reactie van de kant van de CGK. En andersom geldt dat precies zo voor de CGK die onderweg is naar Hoogeveen.

Dat de brief van deputaten kokr moeilijk is voor deputaten die tot nu toe goed samenwerkten begrijp ik volledig. Hetzelfde geldt voor mensen die op het Dienstenbureau werken. Voor afgevaardigden in kerkelijke vergaderingen en allerlei commissies. Voor studenten en medewerkers op de TUA.

Maar dan kom je precies op het punt waar goed bestuur het verschil maakt; het afwegen van de belangen van personen ten opzichte van het grotere geheel. Dat is één van de moeilijkste aspecten van besturen omdat je dan al snel het verwijt krijgt dat je geen oog hebt voor de pijn van individuele mensen. Of dat je ruzie zoekt. Ik kan je vertellen dat een bestuurder die pijn echt wel voelt. En dat een goed bestuurder helemaal niet op zoek is naar ruzie, integendeel. Hij zal er alles aan doen om de pijn draaglijk te maken en ruzie te voorkomen. Maar er komt een moment dat er in het belang van het grote geheel en voor de lange termijn duidelijke besluiten nodig zijn en standpunten ingenomen moeten worden. Dat is wat deputaten kokr en deputaten vertegenwoordiging doen.

Dat ze het in Groningen goed doen is mooi. Maar ga me niet vertellen dat daar geen besluiten vallen die pijn en verdriet veroorzaken.

De brief is dus geen oorlogsverklaring. Als je dat zo voelt, probeer je dan eens te verplaatsen in de andere kant hoe die het initiatief van Rijnsburg voelen. Zou dat niet hetzelfde gevoel zijn? Jij spreekt over 'onderhandelingen'; dat is de achtergrond van de brief. Rijnsburg is begonnen met duidelijke standpunten innemen en verregaande besluiten nemen. Nu doen deputaten kokr en vertegenwoordiging dat ook. Dan weet je van elkaar waar je staat en praat je verder. Zo werkt dat.
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: Vandaag, 07:35 Als ik de brief lees dan denk ik ook. Groep Rijnsburg stop er mee. Stop met netjes zijn en in harmonie te willen ontvlechten.
Verlies van 35/40% van de leden en het vertrek van veel bemiddelde gemeenten zal leiden tot een totale catastrofe bij hen die graag strijdend de CGK in tweeën willen scheuren.
De overgebleven groep houdt het nog geen drie jaar zelfstandig vol. Het is bluf en grootspraak wat men doet.

Misschien klinkt dit allemaal wat ongeestelijk. Maar ik zie het zeker als een optie. De Rijnsburg groep zoekt verregaande samenwerking met HHK incl deputaatschappen en opleiding predikanten. En door.
Ik hoop en verwacht dat Rijnsburg (wij) blijven bij de route van overleg en het zoeken van een ontvlechting in relatieve rust. De reactie van KOKR is er één van paniek en de toon hoort totaal niet thuis in de CGK. Wordt ook totaal geen rekening gehouden met het feit dat in een verdeelde plaatselijke gemeente de predikant door KOKR opeens uit de CGK wordt gezet. Dat maakt de onrust in zo’n gemeente nog groter. Omdat de CGK een dorpje is ken ik de meeste broeders van KOKR persoonlijk en dat maakt de pijn niet echt minder.
Dus inderdaad jouw bericht klinkt ongeestelijk en dat is die ook. Geestelijk blijven denken en handelen lijkt mij geboden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Het andere kamp wil herrie? Je organiseert doelbewust een kerkelijke revolutie en dan vind je het vreemd dat de CGK daarop reageert met een duidelijke stellingname en een solide kerkrechtelijke analyse van de ontstane situatie. Wat een grote en liefdeloze woorden gebruik je.
Plaats reactie