Erik1960 schreef:Nee, de beste oplossing lijkt me dat we ons gedrag aanpassen. Echter zie ik het daar niet 1-2-3 van komen. Dan is categorisch afwijzen van anticonceptie in mijn ogen niet te rijmen met onze verantwoordelijkheid voor de aarde.
Er zijn ook alternatieven voor anticonceptie (Natural Family Planning - onthouding tijdens de vruchtbare dagen). Dus het lijkt me onjuist om zo eenzeidig op het fenomeen anticonceptie te focussen. Beter is ons af te vragen wat het Goddelijke doel is bij het krijgen van kinderen.
Sowieso is anticomceptie met een abortieve werking uit den boze. Verder vind ik het een moeilijk onderwerp. Het hoofdmotief voor het krijgen van kinderen is de uitbreiding van Gods koninkrijk en Gods eer. Daar is wederbarende genade voor nodig, maar dat neemt niet weg dat het krijgen en opvoeden van kinderen daarop gericht moet zijn.
Het beperken van de kinderzegen om economische en millieutechnische aspecten (waarbij normaliter het bovenstaande hoofdmotief geen rol speeld), staat mijns inziens op gespannen voet met dat werkelijke doel, en voelt voor mij vervreemdend en plat aan.
Maar je hebt helaas gelijk dat de attitude in christelijke kring ten opzichte van dit onderwerp, helaas vaak weinig verschilt met de wereld om ons heen.