Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.samanthi schreef:
Dat kan echt niet, je kunt niet zeggen ik weet niet zeker of ik in Hem gelooft, als je de brieven goed leest zie je het: er óf geloof is, óf ongeloof, niets daartussen, je kunt niet met een misschientje de eeuwigheid tegemoet gaan, ik heb u nooit gekend zegt Hij tegen mensen die zelf alles hebben en kunnen, niet tegen mensen die zeggen, Heere ik heb het alleen van U verwacht, ik heb mijn hoop op U gebouwd. Ik heb niets dan zonden, maar ik verwacht het van U.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat bedoel ik nu met het heel subtiel invoeren van remonstrants gedachtegoed. En daarbij beroep ik me op onze Belijdenis geschriften op het Woord gegrond en de reformatie. Men vraagt mij hier wel eens om een voorbeeld.Zeeuw schreef:Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.samanthi schreef:
Dat kan echt niet, je kunt niet zeggen ik weet niet zeker of ik in Hem gelooft, als je de brieven goed leest zie je het: er óf geloof is, óf ongeloof, niets daartussen, je kunt niet met een misschientje de eeuwigheid tegemoet gaan, ik heb u nooit gekend zegt Hij tegen mensen die zelf alles hebben en kunnen, niet tegen mensen die zeggen, Heere ik heb het alleen van U verwacht, ik heb mijn hoop op U gebouwd. Ik heb niets dan zonden, maar ik verwacht het van U.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat zeggen dan de belijdenissen bijv. over het geloof?-DIA- schreef:Dat bedoel ik nu met het heel subtiel invoeren van remonstrants gedachtegoed. En daarbij beroep ik me op onze Belijdenis geschriften op het Woord gegrond en de reformatie. Men vraagt mij hier wel eens om een voorbeeld.Zeeuw schreef:Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.
Overigens ben ik het niet met de opvatting van samanthi eens, dat een gelovige niet zou kunnen twijfelen.
-
Ook de profeet Elia twijfelde.
Volgens mij leert de flank a la ds van den Brink in de HHK dit ook niet hoor. Nooit gehoord.
Heb jij het van jullie eigen dominee wel gehoord ?
Volgens mij leert de flank a la ds van den Brink in de HHK dit ook niet hoor. Nooit gehoord.
Zullen we eens een topic openen om de Dordtse Leerregels te bespreken? Dan komt het vanzelf aan de orde. Doen?Posthoorn schreef:Wat zeggen dan de belijdenissen bijv. over het geloof?-DIA- schreef:Dat bedoel ik nu met het heel subtiel invoeren van remonstrants gedachtegoed. En daarbij beroep ik me op onze Belijdenis geschriften op het Woord gegrond en de reformatie. Men vraagt mij hier wel eens om een voorbeeld.Zeeuw schreef:Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.
Overigens ben ik het niet met de opvatting van samanthi eens, dat een gelovige niet zou kunnen twijfelen.
Omdat alleen de Bijbel de leiddraad is, dat is oa de schat van de reformatie alleen de SchriftHollander schreef:Samanthi, waarom tracht je steeds een tegenstelling te maken tussen Bijbelse waarheden en de bevinding in het hart na ontvangen genade?samanthi schreef:Dat kan echt niet, je kunt niet zeggen ik weet niet zeker of ik in Hem gelooft, als je de brieven goed leest zie je het: er óf geloof is, óf ongeloof, niets daartussen, je kunt niet met een misschientje de eeuwigheid tegemoet gaan, ik heb u nooit gekend zegt Hij tegen mensen die zelf alles hebben en kunnen, niet tegen mensen die zeggen, Heere ik heb het alleen van U verwacht, ik heb mijn hoop op U gebouwd. Ik heb niets dan zonden, maar ik verwacht het van U.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Een gelovige kan twijfel maar een gelovige die geen zekerheid heeft of gehad heeft, kan volgens mij niet. Geloof en zeker horen bij elkaar. Het een kan niet zonder het ander.Posthoorn schreef:Wat zeggen dan de belijdenissen bijv. over het geloof?-DIA- schreef:Dat bedoel ik nu met het heel subtiel invoeren van remonstrants gedachtegoed. En daarbij beroep ik me op onze Belijdenis geschriften op het Woord gegrond en de reformatie. Men vraagt mij hier wel eens om een voorbeeld.Zeeuw schreef:Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.
De GG staat nu eenmaal ook in een 'traditie' dat het ware eenvoudige volk van God gekenmerkt wordt als een woestijnreiziger die af en toe zich kan laven bij een oase. Het is een volk wat vaak moet zeggen 'voorwaarts ik zie Hem niet en achterwaarts ik bemerk Hem niet' .
Natuurlijk zijn er de momenten van vreugde en troost. Het zijn echter uurtjes van korte duurtjes, zo genoten maar ook zo weer toegesloten. Om dan weer opnieuw in de oven te worden geworpen om wederom te moeten inleven dat het hier beneden niet is.
Er heeft laatst in een SB een recensie gestaan over de levensbeschrijving van een oud gereformeerd predikant. In deze levensbeschrijving wordt ook aangehaald dat deze predikant op het gezicht van zijn bekeerde moeder nog nooit een glimlach had gezien.
Natuurlijk zijn er de momenten van vreugde en troost. Het zijn echter uurtjes van korte duurtjes, zo genoten maar ook zo weer toegesloten. Om dan weer opnieuw in de oven te worden geworpen om wederom te moeten inleven dat het hier beneden niet is.
Er heeft laatst in een SB een recensie gestaan over de levensbeschrijving van een oud gereformeerd predikant. In deze levensbeschrijving wordt ook aangehaald dat deze predikant op het gezicht van zijn bekeerde moeder nog nooit een glimlach had gezien.
Laatst gewijzigd door GGotK op 05 jun 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is zo. Bekend is wel wat we vaker horen: Altijd geloven kan niet maar nooit geloven is zeker ook mis.ejvl schreef:Een gelovige kan twijfel maar een gelovige die geen zekerheid heeft of gehad heeft, kan volgens mij niet. Geloof en zeker horen bij elkaar. Het een kan niet zonder het ander.Posthoorn schreef:Wat zeggen dan de belijdenissen bijv. over het geloof?-DIA- schreef:Dat bedoel ik nu met het heel subtiel invoeren van remonstrants gedachtegoed. En daarbij beroep ik me op onze Belijdenis geschriften op het Woord gegrond en de reformatie. Men vraagt mij hier wel eens om een voorbeeld.Zeeuw schreef:Ik denk dat je in deze post teveel de nadruk legt op 'of ik in Hem geloof'.
-
Maar waar in de Bijbel lees je dat een gelovige nooit twijfel heeft ?samanthi schreef:Omdat alleen de Bijbel de leiddraad is, dat is oa de schat van de reformatie alleen de SchriftHollander schreef:Samanthi, waarom tracht je steeds een tegenstelling te maken tussen Bijbelse waarheden en de bevinding in het hart na ontvangen genade?samanthi schreef:Dat kan echt niet, je kunt niet zeggen ik weet niet zeker of ik in Hem gelooft, als je de brieven goed leest zie je het: er óf geloof is, óf ongeloof, niets daartussen, je kunt niet met een misschientje de eeuwigheid tegemoet gaan, ik heb u nooit gekend zegt Hij tegen mensen die zelf alles hebben en kunnen, niet tegen mensen die zeggen, Heere ik heb het alleen van U verwacht, ik heb mijn hoop op U gebouwd. Ik heb niets dan zonden, maar ik verwacht het van U.
-
Ook niet als ze het over God had ?GGotK schreef:De GG staat nu eenmaal ook in een 'traditie' dat het ware eenvoudige volk van God gekenmerkt wordt als een woestijnreiziger die af en toe zich kan laven bij een oase. Het is een volk wat vaak moet zeggen 'voorwaarts ik zie Hem niet en achterwaarts ik bemerk Hem niet' .
Natuurlijk zijn er de momenten van vreugde en troost. Het zijn echter uurtjes van korte duurtjes, zo genoten maar ook zo weer toegesloten. Om dan weer opnieuw in de oven te worden geworpen om en wederom te moeten inleven dat het hier beneden niet is.
Open maar een topic, dan zal ik hier laten volgen wat bijv. de NGB over het geloof zegt:-DIA- schreef:Zullen we eens een topic openen om de Dordtse Leerregels te bespreken? Dan komt het vanzelf aan de orde. Doen?
NGB schreef:Artikel 22. Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus.
Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, óf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; óf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft. Nu, dat men zeggen zou dat Christus niet genoegzaam is, maar dat er nog benevens Hem iets meer toe behoeft, ware een al te ongeschikte godslastering; want daaruit zou volgen dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Daarom zeggen wij terecht met Paulus dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken gerechtvaardigd worden. Doch wij verstaan niet dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. Maar Jezus Christus, ons toerekenende al Zijn verdiensten en zoveel heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid; en het geloof is een instrument dat ons met Hem in de gemeenschap van al Zijn goederen houdt; dewelke, de onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.
Dat a la ds van den Brink, vind ik niet aardig klinken, als een kind van God iemand vermoord, is het dan zo dat je dan ook iemand mag vermoorden?Geytenbeekje schreef:Ook de profeet Elia twijfelde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Maar dan wel bij het begin beginnen. Wie ermee van start gaat mag dat doen, maar ik ben zo bang voor ellende.Posthoorn schreef:Open maar een topic, dan zal ik hier laten volgen wat bijv. de NGB over het geloof zegt:-DIA- schreef:Zullen we eens een topic openen om de Dordtse Leerregels te bespreken? Dan komt het vanzelf aan de orde. Doen?NGB schreef:Artikel 22. Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus.
Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, óf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; óf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft. Nu, dat men zeggen zou dat Christus niet genoegzaam is, maar dat er nog benevens Hem iets meer toe behoeft, ware een al te ongeschikte godslastering; want daaruit zou volgen dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Daarom zeggen wij terecht met Paulus dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken gerechtvaardigd worden. Doch wij verstaan niet dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. Maar Jezus Christus, ons toerekenende al Zijn verdiensten en zoveel heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid; en het geloof is een instrument dat ons met Hem in de gemeenschap van al Zijn goederen houdt; dewelke, de onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.
-
Ja goed ik weet niet waar je het anders vandaan haalt vandaar.samanthi schreef:Dat a la ds van den Brink, vind ik niet aardig klinken, als een kind van God iemand vermoord, is het dan zo dat je dan ook iemand mag vermoorden?Geytenbeekje schreef:Ook de profeet Elia twijfelde.
En die andere vergelijking slaat als een tang op een varken.
Wat heeft vermoorden met twijfel te maken ?