Maar ja, er zijn mensen die willen nooit oud genoemd worden (zijn)

Toen mijn vader 50 werd, dacht ik:
Wow dat is al best oud!
Nu denk ik: nog een paar jaar en ik ben ook zo "oud"

Maar ik ben nog jong van geest

Nee hoor. En het stadium dat ik dacht dat ik bij de jongere hoorden was over toen de kinderen die ik bij mij op de kinderclub zaten, gingen trouwen en kinderen kregen. En tsja... als moeder van een puberzoon behoor je "gewoon" tot de categorie middelbare leeftijd.DDD schreef:Tussen de dertig en de vijftig ben je toch van middelbare leeftijd? Of begrijp ik iets verkeerd;-)
Middelbare leeftijd is een leeftijdscategorie tussen die van jonge volwassene en bejaarde. De exacte minimum- en maximumleeftijd voor de categorie zijn niet gedefinieerd, maar vaak wordt uitgegaan van de periode op driekwart van de gemiddelde levensverwachting van mensen. In Westerse landen komt dat neer op een leeftijd tussen de 40 en 60 jaar oud. De Oxford English Dictionary geeft de leeftijd als tussen de 45 en 60.DDD schreef:Tussen de dertig en de vijftig ben je toch van middelbare leeftijd? Of begrijp ik iets verkeerd;-)
Ja, relatief is dat he?Orchidee schreef:Toen mijn vader 50 werd, dacht ik:
Wow dat is al best oud!
Wij deden dat toch al hoor.JolandaOudshoorn schreef:Het heeft zo z'n voordelen, je wordt ineens veel serieuzer genomen![]()
![]()
Weer wat geleerd. Dan ben ik dus nog niet eens van middelbare leeftijd. Ik vind mijzelf al vrij oud. Dat is een subjectief begrip, natuurlijk...Mara schreef:Middelbare leeftijd is een leeftijdscategorie tussen die van jonge volwassene en bejaarde. De exacte minimum- en maximumleeftijd voor de categorie zijn niet gedefinieerd, maar vaak wordt uitgegaan van de periode op driekwart van de gemiddelde levensverwachting van mensen. In Westerse landen komt dat neer op een leeftijd tussen de 40 en 60 jaar oud. De Oxford English Dictionary geeft de leeftijd als tussen de 45 en 60.DDD schreef:Tussen de dertig en de vijftig ben je toch van middelbare leeftijd? Of begrijp ik iets verkeerd;-)
aldus wiki
Ja, relatief is dat he?Orchidee schreef:Toen mijn vader 50 werd, dacht ik:
Wow dat is al best oud!
Toen ik de 50 aantikte, dacht ik, wauw, nu hoor ik ook tot de ouderen, maar er veranderde eigenlijk niets.
Meen je dat nou? Je bent zo oud als je je voelt.DDD schreef: Ik vind mijzelf al vrij oud. Dat is een subjectief begrip, natuurlijk...
Volwassenen wel. Maar goed, is dat een criterium? Ik spreek mensen van 75 ook aan met je en jij, als ze dat willen. En ik spreek een caissière van 20 aan met u. Dat ligt er maar net aan hoe goed je ze kent.Mara schreef:Meen je dat nou? Je bent zo oud als je je voelt.DDD schreef: Ik vind mijzelf al vrij oud. Dat is een subjectief begrip, natuurlijk...![]()
Zeggen mensen nog gemakkelijk jij tegen je?
Ja, dat begrijp je verkeerd, want zo is het absoluut niet bedoeld!DDD schreef: Ik vind dus niet dat je zo oud bent als je je voelt of beter gezegd, zegt te voelen. Ik zie dat als een voortdurende neiging om de naderende dood te ontkennen, en dat stoort mij wel een beetje, eerlijk gezegd. Maar misschien begrijp ik dat verkeerd.
helma schreef:Ja dat merk je overal. Zo oud zijn als je je voelt is heel verradelijk. Ik denk dat je je van binnen heel lang jong voelt. En wil voelen. Ik merk het aan oude mensen die niet met een rollator willen lopen omdat ze 'nog niet oud' zijn. Er zijn altijd mensen die nog ouder zijn. Ik zie het om me heen aan mensen die zich jeugdig blijven kleden soms op het absurde af. Ik zie dat steeds meer mensen hun haar verven. Dan zie je vijftigers met pikzwart haar. Het staat meestal niet.. Het lijkt alsof men de realiteit niet onder ogen wil zien. Terwijl de Bijbel zegt: Gedenk te sterven, klampen we ons vast aan het leven. Ik begrijp wel wat DDD bedoelt.
Nogmaals, dat bedoel ik helemaal niet.merel schreef:Ik ook. Ik merk toch zeker al wel een generatiekloof met twintigers en ik ben nog niet middelbaar.
Dat jeugdige kleden zie je inderdaad bij sommige mensen. Ik heb recent alle kleding weggedaan van voor mijn zwangerschappen. Buiten het feit dat het niet meer 'in de mode' is en ik daar toch wel van houd, kleed ik mij ook echt anders dan 8 jaar geleden.
Haar verven heb ik an sich geen moeite mee, maar wel als het tegennatuurlijk wordt qua kleur. Daarnaast houden de meeste mensen het niet goed bij en hebben ze enorm veel uitgroei....brrr.
In de wereld zeker ja.Wim Anker schreef:Toch heb ik wel het gevoel dat het ouder worden verdrongen wordt.