Welke muziek beluister je nu? [4]

wim

Bericht door wim »

Nun komm, der Heiden Heiland (cantate, BWV 61) van J.S. Bach.

Als voorbereiding op het eerste 'praatje' van Gert Oost, zoals opgenomen in het boek 'Aan de hand van Bach'.

Ik beluister de kruidvatuitgave. Jammer dat het Holland Boys Choir het moet verpesten.
Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:Nun komm, der Heiden Heiland (cantate, BWV 61) van J.S. Bach.

Als voorbereiding op het eerste 'praatje' van Gert Oost, zoals opgenomen in het boek 'Aan de hand van Bach'.

Ik beluister de kruidvatuitgave. Jammer dat het Holland Boys Choir het moet verpesten.
Probeer Herreweghe eens. Dat is duidelijk andere koek!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kislev

Bericht door Kislev »

wim schreef: Ik beluister de kruidvatuitgave. Jammer dat het Holland Boys Choir het moet verpesten.
Wat dacht je van Sytse Buwalda :cry: :?
Jongere

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:Litanie, ja erg mooi. Leuk om een vrouw dit te zien spelen!
Hoe klinkt het verhaal erachter?

Waar ik tot tranen toe ( :wink: ) geroerd van kan worden is bijv. deze of anders deze.
Mooi!
Dan moet je ook deze zien en horen, vooral omdat het door een geweldige pianist wordt gespeeld. Zo'n beetje iedereen op de site vindt het te snel, ik vind het prachtig zo: geen overdreven poespas, maar wel heel ontroerend gespeeld. Vooral het einde.. erg mooi!

Het is al een tijdje geleden dat iemand mij het verhaal van de Litanies vertelde. Het stuk is van Jehan Alain, een organist die heel kort heeft geleefd. Overigens was de organiste die je op het filmpje zag Marie-Claire Alain. 'Litanies' kan je zo'n beetje vertalen als 'klaagzang'. Het schijnt dat Alain op dit stuk is 'gekomen', of in ieder geval op het ritme ervan tijdens een treinreis.

Om de gedachte achter het stuk te begrijpen moet je de franse tekst vertalen die boven het stuk staat. Dat heb ik, bij deze, even gedaan. Via een online vertaalmachine, dus pak me niet op kleine foutjes.. :wink:
Zoals ik al zei, de gedachte achter het stuk is voor mij net die meerwaarde om het een prachtig stuk te vinden.

"Quand l'âme chrétienne ne trouve plus de mots nouveaux dans la détresse pour implorer la miséricorde de Dieu, elle répète sans cesse la même invocation avec une foi véhémente. La raison atteint sa limite. Seule la foi poursuit son ascension."
JEHAN ALAIN

Wanneer de christelijke ziel geen neologismen meer in de wanhoop vindt om de genade van God te smeken, herhaalt zij onophoudelijk hetzelfde beroep met een heftig vertrouwen. De rede bereikt zijn grens. Enkel het vertrouwen zet zijn beklimming voort.
JEHAN ALAIN

PS. Hier hebben we het dus over.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Het is al een tijdje geleden dat iemand mij het verhaal van de Litanies vertelde. Het stuk is van Jehan Alain, een organist die heel kort heeft geleefd.
Gesneuveld als dienstplichtig militair in Saumur, 1940.
Jongere schreef: Overigens was de organiste die je op het filmpje zag Marie-Claire Alain.
Het kleine zusje dus van de componist.
Jongere schreef:'Litanies' kan je zo'n beetje vertalen als 'klaagzang'. Het schijnt dat Alain op dit stuk is 'gekomen', of in ieder geval op het ritme ervan tijdens een treinreis.

Om de gedachte achter het stuk te begrijpen moet je de franse tekst vertalen die boven het stuk staat. Dat heb ik, bij deze, even gedaan. Via een online vertaalmachine, dus pak me niet op kleine foutjes.. :wink:
Zoals ik al zei, de gedachte achter het stuk is voor mij net die meerwaarde om het een prachtig stuk te vinden.

"Quand l'âme chrétienne ne trouve plus de mots nouveaux dans la détresse pour implorer la miséricorde de Dieu, elle répète sans cesse la même invocation avec une foi véhémente. La raison atteint sa limite. Seule la foi poursuit son ascension."
JEHAN ALAIN

Wanneer de christelijke ziel geen neologismen meer in de wanhoop vindt om de genade van God te smeken, herhaalt zij onophoudelijk hetzelfde beroep met een heftig vertrouwen. De rede bereikt zijn grens. Enkel het vertrouwen zet zijn beklimming voort.
JEHAN ALAIN
Neologismen en beklimming vind ik niet mooi vertaald van die masjien. Wat mij betreft wordt het:

Wanneer de christelijke ziel in haar wanhoop geen nieuwe woorden meer vindt om Gods genade af te smeken, herhaalt zij onophoudelijk dezelfde aanroep met krachtig geloof. Het verstand bereikt zijn grenzen. Enkel het geloof volhardt in de weg naar omhoog.
Jongere schreef:PS. Hier hebben we het dus over.
Daphne

Bericht door Daphne »

Kom nu is de tijd, aanbid Hem!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Jonathan Westmore

Bericht door Jonathan Westmore »

jakobmarin schreef:
Waar ik tot tranen toe ( :wink: ) geroerd van kan worden is bijv. deze of anders deze.
Idd, tot tranen toe bewogen om dit aan te moeten horen

no, i'ts not my cup off tea
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Acapella samenzang: "Daniel - That Suits Me". Mooie kerkdienst.

http://www.youtube.com/watch?v=cpSIe9depbM
Zosinus

Bericht door Zosinus »

J.C. Philpot schreef:Acapella samenzang: "Daniel - That Suits Me". Mooie kerkdienst.

http://www.youtube.com/watch?v=cpSIe9depbM
Leuk
Daphne

Bericht door Daphne »

~ Heilig, Heilig, Heilig ~

Gezongen door Kees Kraayenoord
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Wees stil voor het aangezicht....
Instrumentaal; Peter Burger en Jacques Marcus
Jonathan Westmore

Bericht door Jonathan Westmore »

Op dit tijdstip van de nacht naar muziek luisteren? Are you kidding?? Nee, alleen de nachtgeluiden op straat zijn te horen, maar dat stemt ook al niet tot algemeen genoegen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jonathan Westmore schreef:Op dit tijdstip van de nacht naar muziek luisteren? Are you kidding?? Nee, alleen de nachtgeluiden op straat zijn te horen, maar dat stemt ook al niet tot algemeen genoegen.
Matten zeker? Daar in Londen.
Marnix

Bericht door Marnix »

There is nothing that God can't change - Neal Morse
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Heerlijke stilte.
Gesloten