Bij ons wel. Onze kerk begint om 18.30 uur en is dus rond 20.00 uur afgelopen. We hebben na de zegen 2 minuten stilte gehouden met de hele gemeente en daarna 2 coupletten van het wilhelmus gezongen. Ik vond het fijn....Gijs83 schreef:Nee, het was de zgn.wezenzondag. Dus dat lijkt mij dat voor gaat in het kerkelijk leven. 's-avonds had de dominee daar natuurlijk enige aandacht aan besteden. Zo ik kan herinneren heeft hij dat in z'n geheel niet gedaan. Er is ook geen 2 minuten stilte gehouden of zoiets(Overigens dodenherdenking was hier al zaterdagavond). Heb ik trouwens nog nooit meegemaakt tijdens een kerkdienst.Hendrikus schreef:Geen enkele aandacht voor dodenherdenking of bevrijdingsdag?Gijs83 schreef:'s-morgens: Handelingen 1:5: Want Johannes doopte wel met water, maar gij zult met den Heiligen Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen.
's-middags: Gen 46: Jakob gaat naar Egypte(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
's-avonds: Zondag 49: 3e bede: Uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op de aarde(In deze dienst werden ook 4 kinderen gedoopt)
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
tijdens het kindermoment kwam juist de dodenherdenking naar voren! Vondt ik erg mooi! vooral ook de vragen die de "juf" stelde, en dan sta je met je oren te klapperen wat ze allemaal weten over 4 mei!
Is het kindermoment net zoiets als een kindernevendienst?Lassie schreef:tijdens het kindermoment kwam juist de dodenherdenking naar voren! Vondt ik erg mooi! vooral ook de vragen die de "juf" stelde, en dan sta je met je oren te klapperen wat ze allemaal weten over 4 mei!
Ik vermoed van niet (maar dan spreek ik even voor mijn eigen gemeente). Bij ons gaat het 'kindermoment' aan de nevendienst vooraf. De kinderen komen dan voor in de kerk bij de predikant die ze wat vragen stelt of een korte inleiding op de nevendienst geeft. Soms (advent, veertigdagentijd) is er na afloop van de nevendienst ook nog een soort 'plenaire nabeschouwing'.jvdg schreef:Is het kindermoment net zoiets als een kindernevendienst?Lassie schreef:tijdens het kindermoment kwam juist de dodenherdenking naar voren! Vondt ik erg mooi! vooral ook de vragen die de "juf" stelde, en dan sta je met je oren te klapperen wat ze allemaal weten over 4 mei!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar ik zou van beide kanten wel eens wat reacties willen horen. Zeg maar: de voors en tegens.
Gijs, in reformatorische kerken komt dit 'verschijnsel' zeker wel voor, hoor! Of is een kerk waar dit gebeurt voor jou per definitie niet-reformatorisch? Los daarvan: als je het niet vindt passen bij het karakter van een eredienst, wat versta jij dan onder dat karakter?Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik vind het eigenlijk een beetje een verstoring van de rust die er tijdens een eredienst zou moeten heersen. Als kinderen naar voren komen lijkt met dat niet heel erg rustig gaan. Ik heb zelf nooit meegemaakt dus ik kan wel wat maar...laat een ander dat maar doen.Josephus schreef:Gijs, in reformatorische kerken komt dit 'verschijnsel' zeker wel voor, hoor! Of is een kerk waar dit gebeurt voor jou per definitie niet-reformatorisch? Los daarvan: als je het niet vindt passen bij het karakter van een eredienst, wat versta jij dan onder dat karakter?Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst.
Kinderen worden in rechts-reformatorische kerken niet betrokken bij de dienst. Die moeten anderhalf uur stilzitten en een preek aanhoren waar ze niets van begrijpen. Hooguit spreekt de dominee een paar keer de kinderen aan. Dat is erg jammer. Heb wel eens in een bondsgemeente meegemaakt dat de kinderen naar voren werden geroepen bij de doop. Dat vind ik navolgingswaardig. Ook de kindernevendienst is heel goed.
Pas ds. v Voorden gehoord, hoe die man het deed was echt heel mooi.
Pas ds. v Voorden gehoord, hoe die man het deed was echt heel mooi.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Het karakter van de door mensen bedachte 'eredienst' is belangrijker dan dat kinderen ook eens wat (zichtbaar) evangelie meekrijgen. Ik heb drie jaar terug zo'n 'verstoorde' dienst meegemaakt. De toespraak die de dominee tot de kinderen hield was enorm helder. Duidelijk voor de kinderen, leerzaam voor de ouderen.13 En zij brachten kinderkens tot Hem, opdat Hij ze aanraken zou; en de discipelen bestraften degenen, die ze tot Hem brachten.
14 Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.
16 En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bij ons valt dat reuze mee, vind ik. En als er een keer wat meer rumoer is, ervaar ik dat niet als een verstoring van de dienst. Maar dat heeft wellicht ook te maken met welke liturgische vorm je gewend bent.Gijs83 schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje een verstoring van de rust die er tijdens een eredienst zou moeten heersen. Als kinderen naar voren komen lijkt met dat niet heel erg rustig gaan. Ik heb zelf nooit meegemaakt dus ik kan wel wat maar...laat een ander dat maar doen.
Ik ben zelf op zich wel een voorstander van de kindernevendienst (al is het voor mij ook geen halszaak). Je kunt kinderen in zo'n geval heel discreet afvoeren naar de betreffende zaal, maar ik vind dan toch het mooier om ze voor in de kerk even aan te spreken en wat vragen te stellen. Daarom vind ik het ook belangrijk dat kinderen het eerste en laatste gedeelte van de dienst wel samen met de rest van de gemeente meemaken.
Overigens, Gijs, komen kinderen tijdens een doopplechtigheid ook niet naar voren bij jullie?
[quote="Josephus
Overigens, Gijs, komen kinderen tijdens een doopplechtigheid ook niet naar voren bij jullie?[/quote]
Nee, dat gebeurt zo ik weet in de meeste keren van reformatorische gezindte niet of ik mag het helemaal mis hebben.
Overigens, Gijs, komen kinderen tijdens een doopplechtigheid ook niet naar voren bij jullie?[/quote]
Nee, dat gebeurt zo ik weet in de meeste keren van reformatorische gezindte niet of ik mag het helemaal mis hebben.
Jij hebt wel een ietwat beperkte blik als het gaat om de invulling van het begrip 'reformatorisch' gaat. De HHK in mijn woonplaats is volop reformatorisch, maar de kinderen komen gewoon rondom het doopvont staan. Ik zou niet weten waarom dat een verstoriing van de eredienst is. Het is immers hún broertje of zusje dat gedoopt wordt..!Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar ik zou van beide kanten wel eens wat reacties willen horen. Zeg maar: de voors en tegens.
Dat gebeurt in de GG ook wel (althans in onze gemeente, ik weet niet of het common practice is).freek schreef:Jij hebt wel een ietwat beperkte blik als het gaat om de invulling van het begrip 'reformatorisch' gaat. De HHK in mijn woonplaats is volop reformatorisch, maar de kinderen komen gewoon rondom het doopvont staan. Ik zou niet weten waarom dat een verstoriing van de eredienst is. Het is immers hún broertje of zusje dat gedoopt wordt..!Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar ik zou van beide kanten wel eens wat reacties willen horen. Zeg maar: de voors en tegens.
Maar de vraag is, denk ik, doen ze het ook bij andere kinderen ook? Dus als het geen broertje of zusje is dat gedoopt wordt.
Oke, nee dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Dan zou ik de kinderen gewoon op de voorste banken laten zitten. Allemaal rond het doopvont wordt misschien wel wat rommelig idd.Tiberius schreef:Dat gebeurt in de GG ook wel (althans in onze gemeente, ik weet niet of het common practice is).freek schreef:Jij hebt wel een ietwat beperkte blik als het gaat om de invulling van het begrip 'reformatorisch' gaat. De HHK in mijn woonplaats is volop reformatorisch, maar de kinderen komen gewoon rondom het doopvont staan. Ik zou niet weten waarom dat een verstoriing van de eredienst is. Het is immers hún broertje of zusje dat gedoopt wordt..!Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar ik zou van beide kanten wel eens wat reacties willen horen. Zeg maar: de voors en tegens.
Maar de vraag is, denk ik, doen ze het ook bij andere kinderen ook? Dus als het geen broertje of zusje is dat gedoopt wordt.
In de GG is dat zeker geen common practice, echt niet.Tiberius schreef:Dat gebeurt in de GG ook wel (althans in onze gemeente, ik weet niet of het common practice is).
Bij ons [PKN] laat de ene predikant wél de kinderen naar voren komen (gewoon: de kinderen van de gemeente), de ander doet dat niet, maar richt zich wel even tot de kinderen om ook voor hen uit te leggen wat de doop betekent.
Die gesprekjes met de kinderen op het podium zijn soms wel heel mooi. Een van onze predikanten gebruikt dan vaak iets tastbaars, een munt met een beeldtenis bijvoorbeeld, om duidelijk te maken dat de doop ook een teken en zegel is.
Rommelig? Nee hoor, echt niet. Maar het maakt wel verschil of je in een megakerk zit à la Tukkertje & Gijs (als daar alle kindertjes naar voren komen wordt het wel een beetje heel erg druk...) of in een kerk met 300 zitplaatsen, waar het kindertal navenant lager is.
Maarre, met reformatorisch heeft dat dus niks te maken, Gijs.