Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/1009448-gg-zo ... hriftgezag

https://www.rd.nl/artikel/1009453-synod ... versterken

https://www.rd.nl/artikel/1009458-gg-ga ... -toerusten

Deze drie links zijn genoeg voer om voor de rest van het jaar te discussiëren. Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen. ::bye
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009448-gg-zo ... hriftgezag

https://www.rd.nl/artikel/1009453-synod ... versterken

https://www.rd.nl/artikel/1009458-gg-ga ... -toerusten

Deze drie links zijn genoeg voer om voor de rest van het jaar te discussiëren. Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen. ::bye
Goed voornemen
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Deze drie links zijn genoeg voer om voor de rest van het jaar te discussiëren. Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen.
Moet je geen stoom afblazen dan?
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Ik mis nog inside informatie over wie bijvoorbeeld al voorzichtig gepost zou zijn.

Genoeg gekkigheid. Ik vind het 3 prima besluiten. Persoonlijk heb ik liever video's, maar audio is ook prima. Het gaat tenslotte om de inhoud en een hoog entertainment gehalte gaat zo'n video toch niet hebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen. ::bye
We zullen zien hoe lang je het volhoud ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Deze drie links zijn genoeg voer om voor de rest van het jaar te discussiëren. Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen.
Moet je geen stoom afblazen dan?
Ach welnee. Het is allemaal een gelopen race. Dit had minstens 10 jaar eerder moeten worden besloten.

En verder is het een glas, een plas en alles blijft zoals het was. De messen zijn allang geslepen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 15 feb 2023, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bruna »

Messen? Zo heftig is het toch niet.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

Mij lijkt GG-lid wel een geschikte studie-secretaris
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

De JBGG maakt al een tijdje videos, ZGG ook. De EVGG gebruikt prachtige video's als evangelisatiemateriaal en het deputaatschap Israël streamt diensten voor Oekraïners. En nu besluit de synode dat het beter is om jongeren toe te rusten via audiobestanden. Ik zie en snap de logica daarachter even niet zo.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen. ::bye
We zullen zien hoe lang je het volhoud ;)
Ik ga proberen me op een Erasmiaanse manier op dit forum te bewegen.

En na de besluitvormingen van deze dag en mijn visie daarop zijn er vast wel mensen die dit keurig voor mij kunnen verwoorden. Ik laat het met alle plezier aan hen over. Als er iemand is die het heel treffend kan, zal ik dat wel melden.

Er zijn genoeg andere dingen waar ik me druk over moet maken.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

MGG schreef:Ik mis nog inside informatie over wie bijvoorbeeld al voorzichtig gepost zou zijn.

Genoeg gekkigheid. Ik vind het 3 prima besluiten. Persoonlijk heb ik liever video's, maar audio is ook prima. Het gaat tenslotte om de inhoud en een hoog entertainment gehalte gaat zo'n video toch niet hebben.
Ik vind het op zich ook prima besluiten. Individuele predikanten hebben alle vrijheid om aan video's te werken of vlogs te maken. Er is niets mis mee om voor de officiële communicatie van podcasts gebruik te maken. Zeker omdat er ook predikanten zijn die al pijn in hun ogen krijgen van een steunkleur in de Saambinder, bij wijze van spreken. Er is naar ik aanneem niet besloten dat de jeugdbond geen vlogs meer zou kunnen maken.

Wat het voordeel is van een uitleg in tekstvorm bij podcasts is mij dan weer een raadsel. Of dat moet speciaal zijn voor doven, natuurlijk. Maar dat staat erbij. Wellicht is het bedoeld voor digitaal doven.

Ik begrijp ook niet wat er voor verband is tussen online beelduitzendingen van kerkdiensten en het gebruik van video's. Bij boekpresentaties en jeugdverenigingen is er toch ook geen votum en groet en bij het lezen van de Daniel ook niet.

Hoe zou ouderling Karels erbij komen dat ds. G.H. Kersten voorzichtig was met nieuwe ontwikkelingen? Ik heb altijd juist heel anders begrepen, namelijk dat hij heel vernieuwend was in allerlei opzichten.

Ik vind het idee van de studiesecretaris wel goed. Ik weet niet of het een slim idee is om te raadplegen wat het gemiddelde gemeentelid over schriftgezag vindt. Want dat wordt vast een drama en dan krijgt de secretaris de schuld. Of de linkerflankdominees, want die bedienen relatief de minst conservatieve gemeenten.

De suggesties over het media-beleid vind ik ook goed, al herken ik mij het meeste in de insteek van ouderling Groenendijk. Iets actiever zou het beleid wel mogen zijn.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:De JBGG maakt al een tijdje videos, ZGG ook. De EVGG gebruikt prachtige video's als evangelisatiemateriaal en het deputaatschap Israël streamt diensten voor Oekraïners. En nu besluit de synode dat het beter is om jongeren toe te rusten via audiobestanden. Ik zie en snap de logica daarachter even niet zo.
Podcasts zijn super hip. Niets mis mee. En het zegt ook helemaal niet dat er geen beeld gebruikt kan worden. Maar nu zijn het podcasts. Lijkt me heel actueel.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:Ik mis nog inside informatie over wie bijvoorbeeld al voorzichtig gepost zou zijn.

Genoeg gekkigheid. Ik vind het 3 prima besluiten. Persoonlijk heb ik liever video's, maar audio is ook prima. Het gaat tenslotte om de inhoud en een hoog entertainment gehalte gaat zo'n video toch niet hebben.
Ik vind het op zich ook prima besluiten. Individuele predikanten hebben alle vrijheid om aan video's te werken of vlogs te maken. Er is niets mis mee om voor de officiële communicatie van podcasts gebruik te maken. Zeker omdat er ook predikanten zijn die al pijn in hun ogen krijgen van een steunkleur in de Saambinder, bij wijze van spreken. Er is naar ik aanneem niet besloten dat de jeugdbond geen vlogs meer zou kunnen maken.

Wat het voordeel is van een uitleg in tekstvorm bij podcasts is mij dan weer een raadsel. Of dat moet speciaal zijn voor doven, natuurlijk. Maar dat staat erbij. Wellicht is het bedoeld voor digitaal doven.

Ik begrijp ook niet wat er voor verband is tussen online beelduitzendingen van kerkdiensten en het gebruik van video's. Bij boekpresentaties en jeugdverenigingen is er toch ook geen votum en groet en bij het lezen van de Daniel ook niet.

Hoe zou ouderling Karels erbij komen dat ds. G.H. Kersten voorzichtig was met nieuwe ontwikkelingen? Ik heb altijd juist heel anders begrepen, namelijk dat hij heel vernieuwend was in allerlei opzichten.

Ik vind het idee van de studiesecretaris wel goed. Ik weet niet of het een slim idee is om te raadplegen wat het gemiddelde gemeentelid over schriftgezag vindt. Want dat wordt vast een drama en dan krijgt de secretaris de schuld. Of de linkerflankdominees, want die bedienen relatief de minst conservatieve gemeenten.

De suggesties over het media-beleid vind ik ook goed, al herken ik mij het meeste in de insteek van ouderling Groenendijk. Iets actiever zou het beleid wel mogen zijn.
Ik vind het wel slim. Mocht het schriftgezag in de linkerflank minder zijn, dan kan daar gericht op gestuurd worden.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik denk overigens niet dat het schriftgezag in de linkerflank minder is. Integendeel. Maar dat hangt er wel vanaf op welke onderwerpen je zoekt.

Als het onderzoek zich richt op het aanvaarden van de wettige overheid naar de norm van de heilige Schrift, dan krijg je een andere uitkomst als dat je gaat vragen naar de interpretatie van het onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding.

Ik vind zulk onderzoek weinig nuttig. De antwoorden zijn al wel te bedenken. Een steeds groeiend deel van de leden heeft geen bezwaar tegen vrouwelijke ambtsdragers, maar die leden vertrekken relatief vaak naar andere kerkverbanden. Een groot deel van de jongere leden heeft geen problemen met homoseksualiteit, of althans niet om bijbelse gronden. En zo nog wat van die dingen.

Waar het in de GG aan ontbreekt, is niet zozeer gebrek aan inzicht in de gemeenteleden (dat misschien ook) maar vooral aan denkkracht om een zinnige bijdrage aan het gesprek hierover te leveren. Een boekje van het niveau van de boekjes van dr. B. Loonstra ontbreekt. Dat lijkt mij veel belangrijker dan metingen doen over sociologische ontwikkelingen. Daar is geen academisch gevormd theoloog voor nodig. Dat kan ook heel goed met een promotie-onderzoek van een godsdienstsocioloog uitgevogeld worden. Dat kost dan in ieder geval geen collectegeld.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar ik doe er deze keer niet aan mee, is mijn stellige voornemen. ::bye
We zullen zien hoe lang je het volhoud ;)
Ik ga proberen me op een Erasmiaanse manier op dit forum te bewegen.

En na de besluitvormingen van deze dag en mijn visie daarop zijn er vast wel mensen die dit keurig voor mij kunnen verwoorden. Ik laat het met alle plezier aan hen over. Als er iemand is die het heel treffend kan, zal ik dat wel melden.

Er zijn genoeg andere dingen waar ik me druk over moet maken.
Over Engelse tekst op een forum, zeg maar... Erger u niet, verwonder u slechts!
Plaats reactie