Hoed in eredienst?
Re: Hoed in eredienst?
Ik zag op de foto op RD.nl dat in de CGK Urk ook vrijwel geen hoed meer gedragen wordt.
Ik werd als meisje een keer tegengehouden in de hal en moest ik een baretje op, wat als reserve daar lag.
Ik werd als meisje een keer tegengehouden in de hal en moest ik een baretje op, wat als reserve daar lag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het hangt er vanaf welk van de zes CGK-kerkgebouwen (drie gemeenten) je bezoekt.Mara schreef:Ik zag op de foto op RD.nl dat in de CGK Urk ook vrijwel geen hoed meer gedragen wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Toen waren er nog geen 6.Luther schreef:Het hangt er vanaf welk van de zes CGK-kerkgebouwen (drie gemeenten) je bezoekt.Mara schreef:Ik zag op de foto op RD.nl dat in de CGK Urk ook vrijwel geen hoed meer gedragen wordt.

Met of zonder hoed, de prediking daar is goed.Luther schreef:Het hangt er vanaf welk van de zes CGK-kerkgebouwen (drie gemeenten) je bezoekt.Mara schreef:Ik zag op de foto op RD.nl dat in de CGK Urk ook vrijwel geen hoed meer gedragen wordt.

Heeft iemand het boek van ds Klaassen al gelezen over de hoed?
Idd. 2 kerkgebouwen alleen maar hoeden , 3 kerkgebouwen mix van hoeden en blootshoofds , en 1 kerkgebouw bijna uitsluitend blootshoofds. Heel de landelijke CGK hoedtraditie op één dorp.Luther schreef:Het hangt er vanaf welk van de zes CGK-kerkgebouwen (drie gemeenten) je bezoekt.Mara schreef:Ik zag op de foto op RD.nl dat in de CGK Urk ook vrijwel geen hoed meer gedragen wordt.
De twee kerkgebouwen met hoed ( Eben Haëzer en Pniël) behoren bij de CGK gemeente die authentiek CGK is. De andere gemeenten zijn in meerdere fasen overgekomen uit de Gereformeerde kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Daar was dan tevens ook de foto van, neem ik aan?huisman schreef:en 1 kerkgebouw bijna uitsluitend blootshoofds
Is dat overigens alleen in uiterlijke zin, of is er qua ligging ook een aanzienlijk verschil?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het is in de Ichtuskerk, zoals in het onderschrift is te lezen.Jantje schreef:Daar was dan tevens ook de foto van, neem ik aan?huisman schreef:en 1 kerkgebouw bijna uitsluitend blootshoofds
Is dat overigens alleen in uiterlijke zin, of is er qua ligging ook een aanzienlijk verschil?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In de RK kerk was tot de jaren 70 een hoed voor de vrouwen en mannen ook zeer gebruikelijk. Ik zie nog de foto's van mijn grootouders met hoed op. Mijn vader had een pet op, maar klompen aan. Ja het was tot in de jaren 50 nog armoede troef, schoenen waren zelfs nog in de jaren 50 duur.
In mijn huidige CGK is omstreeks de jaren 80 hoofdbedekking langzamerhand losgelaten. Alleen de ouderen zie je nog wel eens met hoofdbedekking. Ik vind dit persoonlijk jammer. Zelf overweeg ik juist om een hoed aan te schaffen. Wellicht dat we een tegengestelde beweging in gang zetten, zou wel mooi zijn. Ik zie het gebruik van hoofdbedekking overigens ook bij andere kerken teruglopen.
Of topic: iemand ervaring met online een hoed kopen?
In mijn huidige CGK is omstreeks de jaren 80 hoofdbedekking langzamerhand losgelaten. Alleen de ouderen zie je nog wel eens met hoofdbedekking. Ik vind dit persoonlijk jammer. Zelf overweeg ik juist om een hoed aan te schaffen. Wellicht dat we een tegengestelde beweging in gang zetten, zou wel mooi zijn. Ik zie het gebruik van hoofdbedekking overigens ook bij andere kerken teruglopen.
Of topic: iemand ervaring met online een hoed kopen?
Wij CGK'ers venten op een forum de verschillen niet uit. In algemene zin kun je zeggen dat verschil in uiterlijke zaken ook verschil in ligging impliceert. Is op Urk niet anders.Jantje schreef:Daar was dan tevens ook de foto van, neem ik aan?huisman schreef:en 1 kerkgebouw bijna uitsluitend blootshoofds
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In onze gemeente waren het juiste de oudere dames die hun hoed aflieten. Eerst bij doordeweekse diensten, later ook de zondagse.Boertje schreef: In mijn huidige CGK is omstreeks de jaren 80 hoofdbedekking langzamerhand losgelaten. Alleen de ouderen zie je nog wel eens met hoofdbedekking. Ik vind dit persoonlijk jammer.
En dan volgen hun dochters vanzelf.
De vrouw die provoceerde door zonder hoed op aan het H.A. te gaan, was toen 50+!
Een meisje dat vorig jaar belijdenis deed, had toen nog een hoed op, maar haar oudere zussen hadden hem toen al afgezet. Uiteindelijk deed zij dat ook.
Ik heb weleens als enige met een hoed op gezeten - in onze eigen gemeente, was bij een huwelijksbevestiging - ik voelde me tamelijk ongelukkig. Ik dacht, zit ik hier in een mooi jurkje en een bijpassende hoed.
Om me heen dames in spijkerbroek en ja, daar past geen hoed bij. (cowboyhoed misschien)
Wat ik dan ook niet begrijp is, dat dit vrouwen zijn met een GG en GGiN achtergrond. In die kerk opgegroeid. En twee vrouwen die uit een onkerkelijk gezin komen, laten hem nog steeds op.
Ik heb ook domineesvrouwen gezien die opeens zonder hoed zaten. Dan zijn ze de 70 gepasseerd. Waarom heb je dan opeens een ander inzicht?
Als je als jong meisje niet als enige "voor schut" wil zitten (zo noem ik het dan maar even) kan ik me dat voorstellen. Ik vond het als kind ook verschrikkelijk, maar als oudere vrouw boeit het je toch niet meer?
Ja. En zeer positief!Boertje schreef:Of topic: iemand ervaring met online een hoed kopen?
PB me maar voor gegevens.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Je zit als meisje en jonge vrouw in een keurslijf geperst van allemaal regels, je hele leven lijkt al voor je te zijn uitgestippeld door anderen en van die verstikking neem mede afscheid door symbolisch door je hoed af te doen(zo neem ik het althans waar bij iemand uit mijn nabije omgeving).Mara schreef: Wat ik dan ook niet begrijp is, dat dit vrouwen zijn met een GG en GGiN achtergrond. In die kerk opgegroeid.
Daar heb ik veel respect voor en ben er zelfs een beetje jaloers op. Hoe komt het dat CGK'ers beter in staat zijn de (toch heel ruime) gelederen te sluiten dan bijvoorbeeld gergemmers? Dat is geen retorische vraag, ik heb het me al vaker afgevraagd en weet het niet.huisman schreef:Wij CGK'ers venten op een forum de verschillen niet uit.
Reactionair gedrag dus. Niet anders dan onvolwassenheid.Ambtenaar schreef:Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Je zit als meisje en jonge vrouw in een keurslijf geperst van allemaal regels, je hele leven lijkt al voor je te zijn uitgestippeld door anderen en van die verstikking neem mede afscheid door symbolisch door je hoed af te doen(zo neem ik het althans waar bij iemand uit mijn nabije omgeving).Mara schreef: Wat ik dan ook niet begrijp is, dat dit vrouwen zijn met een GG en GGiN achtergrond. In die kerk opgegroeid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Het gaat om een persoonlijke ervaring van iemand. Die is per definitie subjectief. Maar om dat nu af te doen met de opmerking dat het onvolwassen gedrag is, dat gaat me net iets te ver.Luther schreef: Reactionair gedrag dus. Niet anders dan onvolwassenheid.