Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:
Luther schreef:
merel schreef:Mijn gespreksstof zal zich op den duur gaan beperken tot het huishoudelijk deel van mijn leven, de kinderen en het wel en wee van de buren/mensen in de kerk. Dat is tenminste hetgeen ik om mij heen zie gebeuren. Nu roept natuurlijk elke thuisblijfmoeder dat dat bij haar niet het geval is, maar ik denk dat het bij het overgrote merendeel van de moeders wel gebeurt. Er is maar een heel klein deel van de mensen ( mannen incluis) dat zichzelf blijft ontwikkelen als zij niet meer door een werkomgeving worden uitgedaagd. Dat maakt op zich niet uit, en een ieder moet het voor zich weten, maar ik denk dat het voor mijn gezin, mijn huwelijk en voor mij niet goed zou zijn om volledig thuis te blijven.
Het is voor de door mij genoemde moeders misschien lastig om te zeggen, maar een deel van hen ken ik goed. Die zullen zich hierin niet herkennen. Volgens mij heb jij een heel eenzijdig beeld van moeders die zich geheel aan het gezin wijden.
Natuurlijk zullen zij zich hier niet in herkennen, dat merk je van jezelf niet ;).
Daarom zeg ik het: ik ken een deel van de moeders die ik net opsomde. Ik merk bij hen niets van de zogenoemde afstomping die jij hier benoemt.
merel schreef:Het is niet mijn bedoeling om de thuisblijfmoeder 'af te katten', want ik vind dat iedereen zijn eigen keuze hierin moet maken. De insteek van dit topic was de financiële onafhankelijkheid van de vrouw en de mogelijke noodzaak hiervan.
Misschien mag ik het omdraaien: Waar lees jij in de Bijbel dat het de bedoeling is dat de vrouw (financieel) onafhankelijk is / kan zijn / moet zijn van de man?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Maar dat ligt dan ook echt wel aan jezelf. Er zal talloos veel manieren om als fulltime thuismoeder je leefwereld breder te houden dan tanden en luiers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
merel schreef:@ luther Je vergeet dat het begrip huisvrouw in 1541 een andere invulling had dan tegenwoordig. Het merdendeel van de jongens en meisjes ging überhaupt niet naar school en degene die dat wel gingen waren de 'rijkere' kinderen. Daarnaast was men met het huishouden vroeger beduidend langer bezig dan tegenwoordig en op het platteland, waar voor de industriële revolutie het merendeel van de bevolking woonde, waren de mannen en de vrouwen vooral bezig om eten te verzamelen, verbouwen en te bereiden.
Nee, dat vergeet ik niet. En nee, juist in Wittenberg (en de reformator Maarten Luther heeft daarin de stoot gegeven) wilde men dat elk kind naar school ging. En je conclusie die je trekt is tegenovergesteld aan wat ik hier heb staan in dit boekje over Melanchton.
Stuur jij je kinderen ook naar een school die de volgende doelstelling in de statuten heeft staan?
"Den Statuten ist zu entnehmen, dass die Mädchenschule vornehmlich der Vorbereituing zum Leben als Hausfrau und Mutter diente."

Overigens denk ik dat niet alleen thuisblijfmoeders het risico lopen van afstompen (wat inderdaad misschien behoort tot de zelfverloochening) maar ook de vaders lopen volgens mij het risico nogal af te stompen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
merel schreef:@ luther Je vergeet dat het begrip huisvrouw in 1541 een andere invulling had dan tegenwoordig. Het merdendeel van de jongens en meisjes ging überhaupt niet naar school en degene die dat wel gingen waren de 'rijkere' kinderen. Daarnaast was men met het huishouden vroeger beduidend langer bezig dan tegenwoordig en op het platteland, waar voor de industriële revolutie het merendeel van de bevolking woonde, waren de mannen en de vrouwen vooral bezig om eten te verzamelen, verbouwen en te bereiden.
Nee, dat vergeet ik niet. En nee, juist in Wittenberg (en de reformator Maarten Luther heeft daarin de stoot gegeven) wilde men dat elk kind naar school ging. En je conclusie die je trekt is tegenovergesteld aan wat ik hier heb staan in dit boekje over Melanchton.
Stuur jij je kinderen ook naar een school die de volgende doelstelling in de statuten heeft staan?
"Den Statuten ist zu entnehmen, dass die Mädchenschule vornehmlich der Vorbereituing zum Leben als Hausfrau und Mutter diente."
Daar gaat het niet om. Ik wil hiermee aantonen dat het een sprookje is dat moeders pas sinds een jaar of 30, 40 fulltime thuis blijven.
WimAnker schreef:Overigens denk ik dat niet alleen thuisblijfmoeders het risico lopen van afstompen (wat inderdaad misschien behoort tot de zelfverloochening) maar ook de vaders lopen volgens mij het risico nogal af te stompen.
Wanneer? Als ze fulltime werken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
merel schreef:@ luther Je vergeet dat het begrip huisvrouw in 1541 een andere invulling had dan tegenwoordig. Het merdendeel van de jongens en meisjes ging überhaupt niet naar school en degene die dat wel gingen waren de 'rijkere' kinderen. Daarnaast was men met het huishouden vroeger beduidend langer bezig dan tegenwoordig en op het platteland, waar voor de industriële revolutie het merendeel van de bevolking woonde, waren de mannen en de vrouwen vooral bezig om eten te verzamelen, verbouwen en te bereiden.
Nee, dat vergeet ik niet. En nee, juist in Wittenberg (en de reformator Maarten Luther heeft daarin de stoot gegeven) wilde men dat elk kind naar school ging. En je conclusie die je trekt is tegenovergesteld aan wat ik hier heb staan in dit boekje over Melanchton.
Stuur jij je kinderen ook naar een school die de volgende doelstelling in de statuten heeft staan?
"Den Statuten ist zu entnehmen, dass die Mädchenschule vornehmlich der Vorbereituing zum Leben als Hausfrau und Mutter diente."
Daar gaat het niet om. Ik wil hiermee aantonen dat het een sprookje is dat moeders pas sinds een jaar of 30, 40 fulltime thuis blijven.
Daar gaat het OOK om. Vinden dat een vrouw met kinderen thuis hoort maar weigeren de eigen jeugd conform deze opdracht op te laten voeden of t.b.v. van de roeping te laten scholen is hypocriet.
Luther schreef:
WimAnker schreef:Overigens denk ik dat niet alleen thuisblijfmoeders het risico lopen van afstompen (wat inderdaad misschien behoort tot de zelfverloochening) maar ook de vaders lopen volgens mij het risico nogal af te stompen.
Wanneer? Als ze fulltime werken?
Nee, niet als ze fulltime werken. Wel als de "moeder" zo'n beetje altijd alles alleen mag doen in het huishouden en in het verzorgen van de kinderen. Als vader zo'n beetje hoofdgast is i.p.v. het hoofd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Daar gaat het OOK om. Vinden dat een vrouw met kinderen thuis hoort maar weigeren de eigen jeugd conform deze opdracht op te laten voeden of t.b.v. van de roeping te laten scholen is hypocriet.
Mijn kinderen zitten op een school waar bijvoorbeeld als het vak handvaardigheid gegeven wordt, de jongens technische dingen gaan doen, en de meisjes gaan handwerken: haken, breien, etc. Voor het overige: ik heb op geen enkele manier aangegeven dat meisjes niet opgeleid moeten worden. Me dunkt juist van wel. Als je iets voor je gezin wilt betekenen, dan dien je opgeleid te zijn. Bovendien heb ik nergens een categorisch verbod bepleit voor werkende moeders. Ik meen alleen dat het in een bepaalde fase van je gezin niet verstandig is.
Luther schreef:
WimAnker schreef:Overigens denk ik dat niet alleen thuisblijfmoeders het risico lopen van afstompen (wat inderdaad misschien behoort tot de zelfverloochening) maar ook de vaders lopen volgens mij het risico nogal af te stompen.
Wanneer? Als ze fulltime werken?
Nee, niet als ze fulltime werken. Als de "moeder" zo'n beetje altijd alles alleen mag doen in het huishouden en in het verzorgen van de kinderen. Als vader zo'n beetje hoofdgast is i.p.v. het hoofd.[/quote]OK. Ja, dat is niet goed. Of hij daarvan afstompt, weet ik niet, omdat ik niet zo goed begrijp wat afstompen in deze hele discussie betekent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Nee, niet als ze fulltime werken. Wel als de "moeder" zo'n beetje altijd alles alleen mag doen in het huishouden en in het verzorgen van de kinderen. Als vader zo'n beetje hoofdgast is i.p.v. het hoofd.
Is dit niet iets van vroeger? Zouden er nu (grote) gezinnen zijn waar de vader niets doet in huishouden of voor de kinderen? De tijd dat je in je luie stoel kon zitten met de krant, terwijl je vrouw alles in het huishouden doet, is volgens mij al lang achter ons. (Of ik doe iets niet goed :) )
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dodo schreef:Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Maar dat ligt dan ook echt wel aan jezelf. Er zal talloos veel manieren om als fulltime thuismoeder je leefwereld breder te houden dan tanden en luiers.
Dat is helemaal niet zo makkelijk. Kleine kinderen & huishouden hebben de neiging je helemaal op te slokken, en het is ook nog eens fijn om te doen. Dus het ligt helemaal niet zo voor de hand er dingen bij te doen voor zelfstudie/verbreding.
En dan moet je ook nog gesprekspartners vinden voor uitwisseling van gedachten en meningen.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Hendrien »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Maar dat ligt dan ook echt wel aan jezelf. Er zal talloos veel manieren om als fulltime thuismoeder je leefwereld breder te houden dan tanden en luiers.
Dat is helemaal niet zo makkelijk. Kleine kinderen & huishouden hebben de neiging je helemaal op te slokken, en het is ook nog eens fijn om te doen. Dus het ligt helemaal niet zo voor de hand er dingen bij te doen voor zelfstudie/verbreding.
En dan moet je ook nog gesprekspartners vinden voor uitwisseling van gedachten en meningen.
Toch vind ik het echt onzin dat een vrouw thuis af zou stompen! Een man is op z'n werk over het algemeen maar met een of enkele vakgebieden bezig. Bij werk waar je vooral met je hoofd bezig ben, kunnen veel mannen 's avonds echt niet meer zoveel opnemen. Ik heb veel meer de mogelijkheid om van alles te lezen en erover na te denken. En ook om er met anderen over te spreken!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Maar dat ligt dan ook echt wel aan jezelf. Er zal talloos veel manieren om als fulltime thuismoeder je leefwereld breder te houden dan tanden en luiers.
Dat is helemaal niet zo makkelijk. Kleine kinderen & huishouden hebben de neiging je helemaal op te slokken, en het is ook nog eens fijn om te doen. Dus het ligt helemaal niet zo voor de hand er dingen bij te doen voor zelfstudie/verbreding.
En dan moet je ook nog gesprekspartners vinden voor uitwisseling van gedachten en meningen.
Kleine kinderen nemen enorm veel tijd in beslag. Het voordeel is dat ze slechts enkele jaren klein zijn. Ik ken verschillende moeders die met elkaar opvoedingsboeken doornemen, afgewisseld met bijbelstudie, of het bespreken van een theologisch boek uit de Reformatie/Nadere Reformatie. Kost even wat organisatie, maar het kan echt. Ik ken zo een aantal moeders die een stuk wijzer en doordachter zijn dan menige werkende man, ik incluis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Ik denk dat Dodo daarin wel een punt heeft. In een huishouden is altijd wel wat te doen en dat slokt je inderdaad op. Dat merk ik ook tijdens de vakanties. En waardom zou je gemotiveerd zijn om zelfstudie te gaan doen als je niet de kans hebt om je kennis te toetsen of ermee aan de slag te gaan.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Hendrien »

Luther schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Maar dat ligt dan ook echt wel aan jezelf. Er zal talloos veel manieren om als fulltime thuismoeder je leefwereld breder te houden dan tanden en luiers.
Dat is helemaal niet zo makkelijk. Kleine kinderen & huishouden hebben de neiging je helemaal op te slokken, en het is ook nog eens fijn om te doen. Dus het ligt helemaal niet zo voor de hand er dingen bij te doen voor zelfstudie/verbreding.
En dan moet je ook nog gesprekspartners vinden voor uitwisseling van gedachten en meningen.
Kleine kinderen nemen enorm veel tijd in beslag. Het voordeel is dat ze slechts enkele jaren klein zijn. Ik ken verschillende moeders die met elkaar opvoedingsboeken doornemen, afgewisseld met bijbelstudie, of het bespreken van een theologisch boek uit de Reformatie/Nadere Reformatie. Kost even wat organisatie, maar het kan echt. Ik ken zo een aantal moeders die een stuk wijzer en doordachter zijn dan menige werkende man, ik incluis.
Ja, Luther, heel fijn dat je er zo over denkt! Echt heel belangrijk voor niet-werkende moeders om zulke dingen te horen.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Luther schreef:Mijn kinderen zitten op een school waar bijvoorbeeld als het vak handvaardigheid gegeven wordt, de jongens technische dingen gaan doen, en de meisjes gaan handwerken: haken, breien, etc.
Waarom leren zij beiden niet beide dingen? Ik ben erg blij hoor met een man die kan verstellen en naaien en ook nog menig ding in het huis kan timmeren.
Luther schreef:Ik ken verschillende moeders die met elkaar opvoedingsboeken doornemen, afgewisseld met bijbelstudie, of het bespreken van een theologisch boek uit de Reformatie/Nadere Reformatie. Kost even wat organisatie, maar het kan echt. Ik ken zo een aantal moeders die een stuk wijzer en doordachter zijn dan menige werkende man, ik incluis.
Natuurlijk is er altijd wel een niet verivieerbare uitzondering op dat gebied. De thuisblijfmoeders die ik ken vinden het maar wat moeilijk, zo niet onmogelijk om dat te gaan doen.

Luther schreef:[Misschien mag ik het omdraaien: Waar lees jij in de Bijbel dat het de bedoeling is dat de vrouw (financieel) onafhankelijk is / kan zijn / moet zijn van de man?
Wel lees ik in de bijbel over weduwen en wezen die compleet aan het randje van de afgrond zitten en hun kinderen als slaaf moeten verkopen als er geen oplossing komt. Wij leven nu in een tijd dat je geen enkele uitkering meer krijgt in dat geval, dus je zal wel aan het werk moeten als vrouw en moeder zijnde. Uitkeringen krijg je niet meer, als je een koophuis hebt al helemaal niet. Dan kan je in een ver verleden wel een opleiding gevolgd hebben, maar daar heb je niets meer aan als je je kennis niet onderhouden hebt. Ik ben erg blij dat als mijn man of mij iets overkomt dat de ander in ons huis kan blijven wonen en het door kan gaan zoals het nu gaat, wel met het nodige verdriet, maar financieel zouden wij ons beiden kunnen redden.
Hendrien
Berichten: 1341
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Hendrien »

@Merel, ook hier heb ik over nagedacht. In de eerste plaats mag er vertrouwen zijn dat de Heere dan ook zorgt. En vaak is het mogelijk om dan alsnog een opleiding of o.i.d. te gaan volgen. Hier ken ik ook voorbeelden van.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Luther schreef: Kleine kinderen nemen enorm veel tijd in beslag. Het voordeel is dat ze slechts enkele jaren klein zijn.
Is het je wel eens opgevallen dat veel mensen meerdere kinderen hebben, waardoor een moeder soms tien jaar of langer in de kleine kinderen zit?
Ik ken verschillende moeders die met elkaar opvoedingsboeken doornemen, afgewisseld met bijbelstudie, of het bespreken van een theologisch boek uit de Reformatie/Nadere Reformatie. Kost even wat organisatie, maar het kan echt. Ik ken zo een aantal moeders die een stuk wijzer en doordachter zijn dan menige werkende man, ik incluis.
Ja, dit is inderdaad een goed iets. Maar als je al op het idee komt, moet je er ook nog anderen bij vinden die deze interesses en de tijd ervoor hebben. En als ik terugkijk naar de tijd dat mijn kinderen klein waren, ik zou niet weten met wie ik zoiets had moeten opzetten.
Wat me stoort in veel van je bijdragen, is dat je het allemaal zo goed weet - voor een ander. De praktijk is vaak weerbarstiger.
Plaats reactie