Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

ejvl

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door ejvl »

peterf schreef:.
Dat is zeker een belangrijk gevaar. Maar dat gebeurd alleen als we de 'toeleidende' weg los gaan scheuren van de gerechtigheid te zoeken én vinden in Christus. Daarom moet de bekeringsweg ook nooit los gezien worden van Christus. Het gaat altijd om Christus.[/quote]
Zeker, maar wat is de gerechtigheid zoeken in Christus dan? Is dit de bewuste rechtvaardigmaking?
Want ook zonder dat is een gelovige gered toch?
ejvl

Bericht door ejvl »

refo schreef: En hoe gaat dat krijgen van 'bewuste kennis' precies in zijn werk?
Het geloven dat de zonden om Christus wil vergeven zijn.
peterf

Bericht door peterf »

refo schreef:En hoe gaat dat krijgen van 'bewuste kennis' precies in zijn werk?
Zeer belangrijke vraag. Hier zal menigeen ook in visie verschillen. Bovendien is het denk ik niet eenvoudig in woorden uit te drukken. Poging (hoewel woorden te kort): Door het ware geloof te zien op het vokomen en volbrachte werk van Christus, en door het geloof diep verwonderd te mogen zeggen: Ook voor mij!
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Volgens mij doet iemand als DWW dat in de praktijk ook, en misschien ds. Kort ook wel, maar dat weet ik niet. De wet is daar in de rechtvaardigmaking plaatsmakend middel. Een noodzakelijk en een voldoende middel. Want op het moment dat de wet waarachtig plaatsmaakt komt de rechtvaardigmaking (door het evangelie) ook werkelijk.

In de reformatie, bij Calvijn, was de wet vóór de rechtvaardigmaking (contra DWW) en voor de wedergeboorte (contra Moerkerken) plaatsmakend middel. Dat is volgens mij het hele verschil.
Ik word een beetje moe van je bespiegelingen over Calvijn. Ik neem het niet graag voor DWW op, maar je doet hem geen recht als je zegt dat hij de wet in de rechtvaardigmaking plaatst. Dat is onzin.
Je moet eens weten waar ik moe van word. ;)
Maar Calvijn en de HC spreken toch echt anders over het geloof dan ik hier zie gebeuren. Jullie zouden van HC zondag 7 iets maken als: het geloof is een ingestorte hebbelijkheid, waardoor men eerst te maken krijgt met de kennis van de wet en naderhand met het Evangelie.
Waarom pleiten jullie (lijn Comrie) er dan eigenlijk niet voor om Zondag 7 gelijk achter Zondag 1 te zetten? De zondagen 2 tot en met 6 vloeien toch voort uit zondag 7?
Bij de lijn van Ds. Kort staat Zondag 7 wel op de juiste plaats.
peterf

Bericht door peterf »

ejvl schreef:Zeker, maar wat is de gerechtigheid zoeken in Christus dan? Is dit de bewuste rechtvaardigmaking?
Nee, niet het zoeken, maar het vinden!
ejvl schreef:Want ook zonder dat is een gelovige gered toch?
Zeker, maar daar kan de gelovige niet mee leven als het goed is! Hij wil vergeving toch?
refo

Bericht door refo »

ejvl schreef:
refo schreef: En hoe gaat dat krijgen van 'bewuste kennis' precies in zijn werk?
Het geloven dat de zonden om Christus wil vergeven zijn.
peterf schreef:
refo schreef:En hoe gaat dat krijgen van 'bewuste kennis' precies in zijn werk?
Zeer belangrijke vraag. Hier zal menigeen ook in visie verschillen. Bovendien is het denk ik niet eenvoudig in woorden uit te drukken. Poging (hoewel woorden te kort): Door het ware geloof te zien op het vokomen en volbrachte werk van Christus, en door het geloof diep verwonderd te mogen zeggen: Ook voor mij!
Ik heb het idee dat dat de enige moeilijkheid is: wat IS geloof nu precies? De antwoorden daarop zijn over het algemeen niet concreet. Een depressief iemand heeft daar een heel ander antwoord op als een van nature opgewekt type.
peterf

Bericht door peterf »

GGBeroopingswerk schreef:Waarom pleiten jullie (lijn Comrie) er dan eigenlijk niet voor om Zondag 7 gelijk achter Zondag 1 te zetten? De zondagen 2 tot en met 6 vloeien toch voort uit zondag 7?
Dat verschil zie ik niet. Beide visies beleiden de noodzaak van zelfkennis én van Christus.
ejvl

Bericht door ejvl »

peterf schreef: Zeker, maar daar kan de gelovige niet mee leven als het goed is! Hij wil vergeving toch?
Maar dan begrijp ik het niet, dan is iemand dus behouden zonder vergeving van zonden? Dat is dus een veronderstelde vergeving van zonden?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

..
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 13 dec 2012, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

refo schreef:
Ik heb het idee dat dat de enige moeilijkheid is: wat IS geloof nu precies? De antwoorden daarop zijn over het algemeen niet concreet. Een depressief iemand heeft daar een heel ander antwoord op als een van nature opgewekt type.
Zondag 7 van de HC schreef: Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Dus bewuste vergeving van zonden, dat is het geloof, dus is zondag 7 ook de bewuste vergeving van zonden, dus de rechtvaardigmaking (bewust) dus het welwezen van het geloof, toch?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
peterf schreef:Zeer belangrijke vraag. Hier zal menigeen ook in visie verschillen. Bovendien is het denk ik niet eenvoudig in woorden uit te drukken. Poging (hoewel woorden te kort): Door het ware geloof te zien op het vokomen en volbrachte werk van Christus, en door het geloof diep verwonderd te mogen zeggen: Ook voor mij!
Dat laatste is natuurlijk onzin. En wat is er niet concreet aan het antwoord van peterf?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

peterf schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Waarom pleiten jullie (lijn Comrie) er dan eigenlijk niet voor om Zondag 7 gelijk achter Zondag 1 te zetten? De zondagen 2 tot en met 6 vloeien toch voort uit zondag 7?
Dat verschil zie ik niet. Beide visies beleiden de noodzaak van zelfkennis én van Christus.
Ik zie het verschil wel. Bij de visie in de lijn van Comrie is het geloof niet meer noodzakelijk verbonden aan de belofte van het Evangelie.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

peterf schreef:
Klopt, maar bij ds. Korst staat de ellendekennis (Zondagen 2-6) vóór het geloof (zondag 7)
Bij Comrie/Kersten/Steenblok/Moerkerken gaat het geloof (zondag 7) vóór de ellendekennis (zondag 2-6), immers, volgens hen komt de ellendekennis uit het geloof/wedergeboorte voort. Zie bijvoorbeeld ds. Moerkerken in genadeleven en genadeverbond, zoals al diverse malen geciteerd hier.
peterf

Bericht door peterf »

ejvl schreef:Maar dan begrijp ik het niet, dan is iemand dus behouden zonder vergeving van zonden? Dat is dus een veronderstelde vergeving van zonden?
Als je bedoeld dat wij of hij/zij zelf dan zou kunnen beredeneren dat iemands zonden al vergeven zijn voordat hij/zij het zelf weet, nee. Van Gods kant, ja, alleen moet dat verder worden uitgewerkt. Maar dus altijd gericht op een kennen van Christus.
Afgewezen schreef:Ik zie het verschil wel. Bij de visie in de lijn van Comrie is het geloof niet meer noodzakelijk verbonden aan de belofte van het Evangelie.
'Technisch' gezien is er wel verschil, maar niet meer dan dat. Als het geloof los gescheurd wordt van de kennis van de rechtvaardigmaking in Christus, is het inderdaad verschillend. Maar ik ken geen dominee (gelukkig) die deze weg zonder Christus predikt.
Dus als het vanuit beide visies om het uitzien én kennen van die gerechtigheid in Christus gaat, maakt het helemaal niets uit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

GGBeroopingswerk schreef:
peterf schreef:
Klopt, maar bij ds. Korst staat de ellendekennis (Zondagen 2-6) vóór het geloof (zondag 7)
Bij Comrie/Kersten/Steenblok/Moerkerken gaat het geloof (zondag 7) vóór de ellendekennis (zondag 2-6), immers, volgens hen komt de ellendekennis uit het geloof/wedergeboorte voort. Zie bijvoorbeeld ds. Moerkerken in genadeleven en genadeverbond, zoals al diverse malen geciteerd hier.
Misschien kun je ophouden met onzin te verkondigen. In zondag 7 gaat het over kennis van Christus als geloofsdaad (kennis, toestemmen, vertrouwen). Dat plaatsen ds. Moerkerken c.s juist na de kennis van de ellende, hoezeer de hedendaagse godsdienst daar ook tegenop komt. En over de visie van ds. Kor(s)t zeg ik maar niets meer, de discussie is al een eindeloze herhaling van zetten die m.i. nergens meer toe dient.
Plaats reactie