Na 3 testen met ijs op mn wortel toch besloten de wortelkanaalbehandeling voorlopig uit te stellen. Dus alleen opnieuw uitgeboord en grote nieuwe vulling geplaatst. Daar kom ik weer goed mee weg!henriët schreef:mh, klinkt niet vrolijk nee.vlinder schreef:Chagrijnig. Na mijn nachtdienst heb ik nog steeds niet geslapen. Over anderhalf uur ook nog naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling en vannacht weer werken. Hopenlijk val ik vanavond nog even in slaap.
Succes!
Hoe is je stemming op dit moment? [2]
Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
niet te beschrijven......
en dan een veelvoud.

Zaterdag ook al 2helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.

Dezelfde reden of weer een andere?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het ene ligt in het verlengde van het andere.Mara schreef:Zaterdag ook al 2helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.
![]()
smileys, nu weer
![]()
Maar goed; er is weer rust in de tent. Nu nog bij mij....
Sterkte Helma.helma schreef:Het ene ligt in het verlengde van het andere.Mara schreef:Zaterdag ook al 2helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.
![]()
smileys, nu weer
![]()
Maar goed; er is weer rust in de tent. Nu nog bij mij....
En probeer dan maar je rust te vinden.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Het gaat alweer beter hoor! Er zijn zoveel dingen om dankbaar voor te zijn.henriët schreef:helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.
Ben alleen moe moe moe.
Maar goed....ik ben wel weer blijmoedig en dat scheelt zóveel.
Fijn!helma schreef:Het gaat alweer beter hoor! Er zijn zoveel dingen om dankbaar voor te zijn.henriët schreef:helma schreef:niet te beschrijven......![]()
![]()
![]()
en dan een veelvoud.
Ben alleen moe moe moe.
Maar goed....ik ben wel weer blijmoedig en dat scheelt zóveel.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Als je niet wilt zeggen wat er aan de hand is schrijf of teken dan gewoon helemaal nix.
Dit is allemaal zo vaag.
Dit is allemaal zo vaag.
- JolandaOudshoorn
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig... of een smileyrefo schreef:Als je niet wilt zeggen wat er aan de hand is schrijf of teken dan gewoon helemaal nix.
Dit is allemaal zo vaag.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
En het gaat toch om de 'stemming' en niet om een complete verklaring in 3 punten zodat anderen een toepassing kunnen maken?JolandaOudshoorn schreef:Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig... of een smileyrefo schreef:Als je niet wilt zeggen wat er aan de hand is schrijf of teken dan gewoon helemaal nix.
Dit is allemaal zo vaag.
- SecorDabar
Een 74-jarige buurvrouw is op dit moment stervende vanwege een tumor in haar hoofd.
Al tweënhalf jaar ziek.
Vanaf september vorig jaar krijgt zij sonde-voeding in haar buik kunstmatig toegediend.
Nu is het moment daar, dat buurman moet beslissen van de arts om hier verder mee door te gaan, of mee te stoppen.
Er is een euthanasie-verklaring van haar, vandaar misschien dat advies?
Ze krijgt tot op heden een lage dosering morfine om de pijn te verlichten.
Hij kan het niet over zijn hart krijgen om zijn vrouw na 52 jaar huwelijk te laten verhongeren en uitdrogen.
Hij vroeg mij om raad.
Moeilijk hoor!
Ik zou net zolang sonde-voeding geven, tot ze niet meer verder kan met een hogere morfine.
Wat zouden jullie doen als advies ?
Al tweënhalf jaar ziek.
Vanaf september vorig jaar krijgt zij sonde-voeding in haar buik kunstmatig toegediend.
Nu is het moment daar, dat buurman moet beslissen van de arts om hier verder mee door te gaan, of mee te stoppen.
Hij kan het niet over zijn hart krijgen om zijn vrouw na 52 jaar huwelijk te laten verhongeren en uitdrogen.
Hij vroeg mij om raad.
Moeilijk hoor!
Ik zou net zolang sonde-voeding geven, tot ze niet meer verder kan met een hogere morfine.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Contactaopnemen allereerst met NPV, er zijn zoveel mogelijkheden tot pijnbestrijding die kunnen je verder helpen.SecorDabar schreef:Een 74-jarige buurvrouw is op dit moment stervende vanwege een tumor in haar hoofd.
Al tweënhalf jaar ziek.
Ze krijgt een lage dosering morfine om de pijn te verlichten.
Hij vroeg mij om raad.
Moeilijk hoor!
Er zijn een aantal goede boekjes lezen. Bijvoorbeeld: Als grenzen vervagen (van dr. Agteretsch) of Zorgen in de laatste levensfase van dr. A.A. Teeuw. Daarin staat goed uitgelegd welke ethische keuzes op een verantwoorde manier gemaakt kunnen worden.SecorDabar schreef:Een 74-jarige buurvrouw is op dit moment stervende vanwege een tumor in haar hoofd.
Al tweënhalf jaar ziek.
Hij vroeg mij om raad.
Moeilijk hoor!
Voeden tot het niet meer gaat is ook niet altijd de juiste manier. Ten eerste geeft dit kans op longontsteking (door teruglopen van voeding in de longen). Ten tweede gaan de darmen door morfine slechter werken, dus krijg je verstopping. Ten derde moet je ook oppassen dat wanneer een lichaam zegt 'het is genoeg' dat je het lijden niet gaat rekken door maar voeding te blijven geven. Verder geef je aan de morfine te willen verhogen. Hoewel morfine een prima pijnbestrijder is, zeker in de laatste levensfase, heeft het ook nadelen. Met name de ademhalingsspieren worden lui van morfine. Dit kan betekenen dat iemand minder effectief gaat ophoesten en dus een longontsteking kan ontwikkelen en dat de ademhaling oppervlakkiger gaat worden bij hele hoge doseringen.
Dan komt direct de volgende ethische vraag om de hoek kijken: ga je een eventuele longontsteking nog behandelen met antibiotica? Wanneer rek je leven en wanneer beëindig je het?
Kortom: ik zeg niet dat je een verkeerde keuze maakt door de voeding tot het einde toe te geven i.c.m. het opgehogen van morfine, maar ik zeg ook niet op voorhand dat dit de juiste keuze is....soms zegt een lichaam zelf ook: het is genoeg. Stel jezelf ook de vraag: mag iemand ook nog overlijden, of willen we kosten wat het kost alle therapieën blijven aanwenden?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- SecorDabar
Beste Vlinder,vlinder schreef:Er zijn een aantal goede boekjes lezen. Bijvoorbeeld: Als grenzen vervagen (van dr. Agteretsch) of Zorgen in de laatste levensfase van dr. A.A. Teeuw. Daarin staat goed uitgelegd welke ethische keuzes op een verantwoorde manier gemaakt kunnen worden.SecorDabar schreef:Een 74-jarige buurvrouw is op dit moment stervende vanwege een tumor in haar hoofd.
Al tweënhalf jaar ziek.
Hij vroeg mij om raad.
Moeilijk hoor!
Voeden tot het niet meer gaat is ook niet altijd de juiste manier. Ten eerste geeft dit kans op longontsteking (door teruglopen van voeding in de longen). Ten tweede gaan de darmen door morfine slechter werken, dus krijg je verstopping. Ten derde moet je ook oppassen dat wanneer een lichaam zegt 'het is genoeg' dat je het lijden niet gaat rekken door maar voeding te blijven geven. Verder geef je aan de morfine te willen verhogen. Hoewel morfine een prima pijnbestrijder is, zeker in de laatste levensfase, heeft het ook nadelen. Met name de ademhalingsspieren worden lui van morfine. Dit kan betekenen dat iemand minder effectief gaat ophoesten en dus een longontsteking kan ontwikkelen en dat de ademhaling oppervlakkiger gaat worden bij hele hoge doseringen.
Dan komt direct de volgende ethische vraag om de hoek kijken: ga je een eventuele longontsteking nog behandelen met antibiotica? Wanneer rek je leven en wanneer beëindig je het?
Kortom: ik zeg niet dat je een verkeerde keuze maakt door de voeding tot het einde toe te geven i.c.m. het opgehogen van morfine, maar ik zeg ook niet op voorhand dat dit de juiste keuze is....soms zegt een lichaam zelf ook: het is genoeg. Stel jezelf ook de vraag: mag iemand ook nog overlijden, of willen we kosten wat het kost alle therapieën blijven aanwenden?
Hartelijk bedankt voor dit advies!!

(Ook zal ik de NPV raadplegen)
Mijn buurman's geweten ging zo spreken over het stoppen van de sonde-voeding.
Zijn echtgenote krijgt op dit moment nog de lage morfinedosering.
Dat kan volgens de arts hoger
Het lichaam blijft in tact door die sonde-voeding, maar het is ook waar dat de tumor daardoor aangroeid.
Maar ik neem uw advies ter harte, asl het gaat om verslechtering door morfine, etc.
Hartelijke groeten van Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)