Maatregelen kerk ivm coronavirus

Forummer

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
En wat is daarvan de reden? Jullie gemeente is natuurlijk erg groot, maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn. Ik weet van een grote gemeente hier in de buurt dat men daar alléén het Heilig Avondmaal wil vieren als de gehéle gemeente samen kan komen.
Ook in een kleine gemeente zoals bij ons is dit al 2 jaar niet meer gevierd. De exacte reden daarvoor weet ik niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Landskerk Saksen naar rechter om coronaregels

https://www.rd.nl/a/961046

Kerken in Saksen mogen geen pastorale hulp verlenen aan mensen die geen 3G QR code hebben.

Denk dat dit zelfs voor @DDD en @ambtenaar te ver gaat.
Dat zou ik dan van beide heren graag horen. Tot nu toe vonden zij ongeveer alles op dit gebied 'proportioneel'.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
En wat is daarvan de reden? Jullie gemeente is natuurlijk erg groot, maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn. Ik weet van een grote gemeente hier in de buurt dat men daar alléén het Heilig Avondmaal wil vieren als de gehéle gemeente samen kan komen.
Ook in een kleine gemeente zoals bij ons is dit al 2 jaar niet meer gevierd. De exacte reden daarvoor weet ik niet.
De reden kan zijn dat de kerkenraad dit alleen doet als de gehele gemeente in één dienst kan samen komen, daarvoor maakt de grootte van de gemeente dus niets uit. Daarmee heb ik ook gelijk de vraag van @Henk J beantwoordt.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Onze gemeente is weer opgeschaald. Per dienst is de helft van de gemeente welkom. Ook zal op zondag 13 februari het Heilig Avondmaal weer worden bediend, door ds. D.W. Tuinier.

Het aantal te zingen Psalmcoupletten is in onze gemeente niet gebonden aan een maximum. Ik vind het opvallend dat dit in andere gemeenten binnen het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten wél het geval is. Er is vaak gewezen, o.a. door @DDD, op het feit dat er ter rechterzijde van de GG zo weinig wordt gezongen. De laatste maanden heeft Corona er echter voor gezorgd dat dit andersom is geworden. Ter rechterzijde van de GG wordt er evenveel (of soms nog meer) gezongen, terwijl er ter linkerzijde nog steeds gemeenten zijn waar je telkens, ook tijdens de collectezang, maar één couplet mag zingen. En ik hoorde dat er afgelopen zondag zelfs een gemeente was waar er ook nog voorzangers waren.
Dat is waar. Dat zegt iets over de contextgevoeligheid van de kerkenraad, en die is in gematigde gemeenten iets groter.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:

Kerken in Saksen mogen geen pastorale hulp verlenen aan mensen die geen 3G QR code hebben.

Dat zou ik dan van beide heren graag horen. Tot nu toe vonden zij ongeveer alles op dit gebied 'proportioneel'.
Ik zie vooralsnog geen reden waarom zo'n maatregel proportioneel zou zijn. Dus de inschatting van huisman klopt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Valcke schreef:

Ik zie vooralsnog geen reden waarom zo'n maatregel proportioneel zou zijn. Dus de inschatting van huisman klopt.
Mooi, alleen vind ik het woord ‘vooralsnog’ nogal onheilspellend. Zelfs een ebola patiënt heeft recht op pastorale zorg maar een ongevaccineerde kerkganger in Saksen wordt blijkbaar door de overheid daar te gevaarlijk geacht om hem of haar pastoraat te verlenen.
Kun jij een voorbeeld noemen dat iemand vanwege een besmettelijke ziekte geen recht meer heeft op een pastoraal bezoek?

Zie je nu ook dat die QR code-uitsluiting het fundament van de rechtstaat aantast?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:

Mooi, alleen vind ik het woord ‘vooralsnog’ nogal onheilspellend. Zelfs een ebola patiënt heeft recht op pastorale zorg maar een ongevaccineerde kerkganger in Saksen wordt blijkbaar door de overheid daar te gevaarlijk geacht om hem of haar pastoraat te verlenen.
Kun jij een voorbeeld noemen dat iemand vanwege een besmettelijke ziekte geen recht meer heeft op een pastoraal bezoek?

Zie je nu ook dat die QR code-uitsluiting het fundament van de rechtstaat aantast?
Een dergelijke regel is niet per definitie disproportioneel. In de huidige context is deze regel dat wel.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ook de meest besmettelijke pestpatiënten moeten bezocht worden en aan hen moet pastorale hulp geboden worden. Het kan dus NOOIT zo zijn dat mensen uitgesloten mogen worden van pastorale hulp vanwege hun vaccinatie- of teststatus. En ook de mensen die positief getest zijn en ziek zijn, dienen deze hulp te kunnen ontvangen - altijd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:Ook de meest besmettelijke pestpatiënten moeten bezocht worden en aan hen moet pastorale hulp geboden worden. Het kan dus NOOIT zo zijn dat mensen uitgesloten mogen worden van pastorale hulp vanwege hun vaccinatie- of teststatus. En ook de mensen die positief getest zijn en ziek zijn, dienen deze hulp te kunnen ontvangen - altijd.
Laat toch gaan, ik krijg bijna het idee dat ze het expres doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
Valcke schreef:Ook de meest besmettelijke pestpatiënten moeten bezocht worden en aan hen moet pastorale hulp geboden worden. Het kan dus NOOIT zo zijn dat mensen uitgesloten mogen worden van pastorale hulp vanwege hun vaccinatie- of teststatus. En ook de mensen die positief getest zijn en ziek zijn, dienen deze hulp te kunnen ontvangen - altijd.
Laat toch gaan, ik krijg bijna het idee dat ze het expres doen.
Wie?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

Ik vraag me af of de Landskirche de regels wel goed gelezen heeft. Seelsorge kan gewoon doorgaan, maar körpernahe Seelsorge niet. Dus op anderhalve meter afstand is de Seelsorge toegestaan. Handoplegging e.d. kunnen inderdaad niet zomaar.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Onze gemeente is weer opgeschaald. Per dienst is de helft van de gemeente welkom. Ook zal op zondag 13 februari het Heilig Avondmaal weer worden bediend, door ds. D.W. Tuinier.

Het aantal te zingen Psalmcoupletten is in onze gemeente niet gebonden aan een maximum. Ik vind het opvallend dat dit in andere gemeenten binnen het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten wél het geval is. Er is vaak gewezen, o.a. door @DDD, op het feit dat er ter rechterzijde van de GG zo weinig wordt gezongen. De laatste maanden heeft Corona er echter voor gezorgd dat dit andersom is geworden. Ter rechterzijde van de GG wordt er evenveel (of soms nog meer) gezongen, terwijl er ter linkerzijde nog steeds gemeenten zijn waar je telkens, ook tijdens de collectezang, maar één couplet mag zingen. En ik hoorde dat er afgelopen zondag zelfs een gemeente was waar er ook nog voorzangers waren.
Dat is waar. Dat zegt iets over de contextgevoeligheid van de kerkenraad, en die is in gematigde gemeenten iets groter.
Hoe zou dat komen, denk je?
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:

Hoe zou dat komen, denk je?
Lijkt wel iets van de lamme leidt de blinde...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk eerder iets meer gezond verstand en iets minder rigide persoonlijkheden. In extreme gemeenten is er vaak een voorkeur voor mensen met een zeer rigide karakterstructuur. Die kunnen en willen zich niet zo gemakkelijk aanpassen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat wil niet zeggen dat je ook binnen anderhalve meter moet zijn in alle gevallen. Het hangt af van alle omstandigheden van het geval.

Als 90 procent zeker is dat de dood volgt op een pastoraal bezoek, dan is er echt geen goddelijke opdracht om per definitie pastoraal bezoek af te leggen. Jouw stelling is dus véél te absoluut. Dat is trouwens de laatste tijd erg vaak in discussies over corona.

Ik lees net hoe men daar in Denemarken mee omgaat. Dat heeft meer van de liefde van Christus in zich, naar mijn mening.
Plaats reactie