Oranjegekte

huisman

Re: Oranjegekte

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Wat is volgens jou het antwoord? Ik heb het idee dat je dat namelijk ook al hebt bedacht. Van mij hoeft Hij niet tot na zondag te wachten. Het lijkt wel alsof jij al hebt ingevuld dat het voetbal door voor hen invloed op heeft. Mensen die echt uitzien naar de wederkomst passen zetten dat echt niet opzij voor een potje voetbal. Ik heb wel eens het idee dat mensen zo anti-voetbal zijn dat ze allerlei karikaturen gaan maken van mensen die wel een potje voetbal kijken, dingen verkeerd invullen. De christenen die voetbal kijken zullen vast even geen wederkomst willen, maken van voetbal vast een hoofdzaak, vinden het veel belangrijker dan (vul maar in) etc.
Ik spreek met veel jongeren uit "onze"gezindte die ik dezelfde vraag heb voorgelegd zij gaven soms onthullend eerlijk antwoord. Velen vonden de wk belangrijker dan de WK (Wederkomst)
Mensen die echt uitzien naar de wederkomst zoals jij schrijft hebben geen enkel belang bij de feestvierende oranjemassa.
Zij zijn nl. burgers geworden van een ander Koninkrijk . Hoelang hinkt gijlieden nog op twee gedachten. Is Baäl god dient hem. Is de HEERE God dient Hem en uw ziel zal leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kortom, dat heeft dan niets met het WK te maken. Ze vinden de wederkomst uberhaupt niet belangrijk.

Ik zie uit naar de wederkomst, liever vandaag dan morgen. Dat ik de wedstrijden van Oranje kijkt doet daar niets aan af.

Kortom, over welke mensen heb je het hier? Over christenen die uitzien naar de wederkomst of over mensen die opgroeien in een christelijk gezin en dus wel naar de kerk gaan maar Jezus niet als hun Verlosser kennen en helemaal niet bezig zijn met de wederkomst. Je kan dan niet zeggen: Door de WK-finale zijn er een hoop christenen die de wederkomst graag even uitgesteld zien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Heb een dominee wel eens horen zeggen: alle christenen willen dat God wederkomt, maar nu nog niet.
Ik zelf ook hoor (aldus de dominee) mijn dochter hoopt te trouwen binnenkort, mijn andere dochter krijgt over een paar maanden een baby, dus we zien daar naar uit. Zo aards zijn wij.
We zouden Hem elke dag, 24 uur, moeten verwachten, uitzien naar Hem, maar i.p. daarvan zijn wij bezig met onze dingetjes.
Dat kan van alles zijn, nu is dat wellicht voetbal, volgende week tdfr of een nieuwe baan, vakantie.... vul maar in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

Mara schreef:Heb een dominee wel eens horen zeggen: alle christenen willen dat God wederkomt, maar nu nog niet.
Ik zelf ook hoor (aldus de dominee) mijn dochter hoopt te trouwen binnenkort, mijn andere dochter krijgt over een paar maanden een baby, dus we zien daar naar uit. Zo aards zijn wij.
We zouden Hem elke dag, 24 uur, moeten verwachten, uitzien naar Hem, maar i.p. daarvan zijn wij bezig met onze dingetjes.
Dat kan van alles zijn, nu is dat wellicht voetbal, volgende week tdfr of een nieuwe baan, vakantie.... vul maar in.
Ik geloof niet dat je dit zo tegen elkaar moet uitspelen. Een huwelijk of een baby zijn geschenken van God waar we naar mogen verlangen. De wederkomst is niet iets wat dan 'roet in het eten gooit', dan zien we het verkeerd. Het mag denk ik niet eens om onszelf zó los te maken van het aardse, ik geloof dat we God dan niet erkennen in wat hij ons geeft in dit leven. Lees Prediker daar eens over. Voor een christen zal er wèl altijd de zucht zijn met de hele schepping naar de voltooing, Romeinen 8, Kol. 3. Maar we moeten niet overgeestelijk worden door te zeggen "zo aards zijn wij" als we verlangen naar een baby of huwelijk.
Bonhoeffer zegt zelfs ergens: Het is smakeloos om in de armen van je vrouw naar God te verlangen. Valt natuurlijk wel wat meer over te zeggen, maar het is niet goed om in dit soort discussies de maatlat te leggen bij de vraag of we meer naar de wederkomst verlangen.
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Kortom, dat heeft dan niets met het WK te maken. Ze vinden de wederkomst uberhaupt niet belangrijk.

Ik zie uit naar de wederkomst, liever vandaag dan morgen. Dat ik de wedstrijden van Oranje kijkt doet daar niets aan af.

Kortom, over welke mensen heb je het hier? Over christenen die uitzien naar de wederkomst of over mensen die opgroeien in een christelijk gezin en dus wel naar de kerk gaan maar Jezus niet als hun Verlosser kennen en helemaal niet bezig zijn met de wederkomst. Je kan dan niet zeggen: Door de WK-finale zijn er een hoop christenen die de wederkomst graag even uitgesteld zien.
Maar "christenen die uitzien naar de wederkomst " zijn toch bewogen met hun medemensen die ook op weg zijn naar de eeuwigheid, hoe kunnen wij nu genieten van elf voetballers die ook een onsterfelijke ziel hebben.
Het gaat om de vraag waar wij en zij de eeuwigheid zullen doorbrengen ,de Heere Jezus spreekt zelf vaak over de hel.
Als dit toch een werkelijkheid is dan zijn "christenen die uitzien naar de wederkomst " toch veel te druk met het winnen van zielen voor Gods Koninkrijk dan met de oranjegekte.
43 En indien uw hand u ergert , houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan , dan de twee handen hebbende , heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert , houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan , dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert , werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
Mara schreef:Heb een dominee wel eens horen zeggen: alle christenen willen dat God wederkomt, maar nu nog niet.
Ik geloof niet dat je dit zo tegen elkaar moet uitspelen. Een huwelijk of een baby zijn geschenken van God waar we naar mogen verlangen. De wederkomst is niet iets wat dan 'roet in het eten gooit', dan zien we het verkeerd. Het mag denk ik niet eens om onszelf zó los te maken van het aardse, ik geloof dat we God dan niet erkennen in wat hij ons geeft in dit leven. Lees Prediker daar eens over. Voor een christen zal er wèl altijd de zucht zijn met de hele schepping naar de voltooing, Romeinen 8, Kol. 3. Maar we moeten niet overgeestelijk worden door te zeggen "zo aards zijn wij" als we verlangen naar een baby of huwelijk.
Bonhoeffer zegt zelfs ergens: Het is smakeloos om in de armen van je vrouw naar God te verlangen. Valt natuurlijk wel wat meer over te zeggen, maar het is niet goed om in dit soort discussies de maatlat te leggen bij de vraag of we meer naar de wederkomst verlangen.
Mee eens. En als het goed is zeg je dan niet: Ik zie uit naar de bruiloft en de geboorte dus laat Christus nog maar even wegblijven. Je ziet als het goed is uit naar beiden, in de wetenschap dat als Christus voor die tijd terugkomt, niets van de kleine vreugden hier op aarde ook maar in de schaduw kan staan van de grote vreugde daar. Hoe het precies gaat met ongeboren leven bij de wederkomst weet ik niet, maar ik denk niet dat zo'n kind zomaar verdwijnt of sterft ofzo? Dus misschien komt die baby dan sowieso nog wel? (zit me op eens te bedenken dat ik geen flauw idee heb hoe dat zal gaan maar ik geloof wel dat God er een goede aanpak voor heeft bedacht!)
Huisman schreef:Maar "christenen die uitzien naar de wederkomst " zijn toch bewogen met hun medemensen die ook op weg zijn naar de eeuwigheid, hoe kunnen wij nu genieten van elf voetballers die ook een onsterfelijke ziel hebben.
Het gaat om de vraag waar wij en zij de eeuwigheid zullen doorbrengen ,de Heere Jezus spreekt zelf vaak over de hel.
Als dit toch een werkelijkheid is dan zijn "christenen die uitzien naar de wederkomst " toch veel te druk met het winnen van zielen voor Gods Koninkrijk dan met de oranjegekte.
Ik snap je niet. Dit heeft toch niets te maken met of het Nederlands elftal wel of niet speelt? En stop jij al je vrije tijd in evangelisatie? Of stel je voor om tijdens de finale de deuren langs te gaan om te proberen "zielen te winnen"? Evangelisatie is heel belangrijk, maar volgens mij benader je niet al je vrije tijd met: Ik kan nu ook evangeliseren dus ik moet niet aan vrijetijdsbesteding doen.

Dit bedoel ik nou juist, als het om voetbal gaat worden er opeens allemaal argumenten uit de kast gehaald die bij andere vormen van vrijetijdsbesteding niet opgaan, wordt er opeens over aan evangelisatie doen gesproken terwijl je daar normaal veel minder over hoort.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Omdat voetbal kijken zo nutteloos is. Snap je dat nu nog niet?
Mara

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
Ja, dat ben ik wel met je eens. We leven nu eenmaal in een wereld met wereldse verlangens.
Maar deze dominee vertelde dit gewoon heel beeldend.
Kwam met eigen ervaring, mag toch ? Vind ik juist heel prettig.
En we hebben allemaal zo ons uitkijken naar, maar het wordt niet altijd vervuld en wat doe je dan ?
Als we gaan verlangen naar de dood, is er iets mis. Dan ben je of depressief of heel erg ziek.
Ik denk dat het wel normaal is om bepaalde dingen leuk te vinden, naar uit te kijken anders wordt het maar somber en dor.
Maar ons hart moet er niet in mee, dus is het zaak om een bepaalde nuchterheid te betrachten.
Want alles in dit leven gaat nu eenmaal voorbij.
En zelf merk ik, hoe ouder ik word, des te minder dingen mij ECHT in beslag nemen. Voordeel van ouder worden :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Omdat voetbal kijken zo nutteloos is. Snap je dat nu nog niet?
Precies en wat is vrije tijd , is dat tijd waar de HEERE geen recht op heeft? Ds R Kok antwoorde eens op een vraag of hij ook de televisie miste ; nee, daar heb ik toch helemaal geen tijd voor en als ik tijd over heb zit ik te denken over het toekomende leven want ik wil daar geen vreemde zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Omdat voetbal kijken zo nutteloos is. Snap je dat nu nog niet?
Volgens mij zijn niet nuttige dingen ook geoorloofd. Maar dat terzijde. Iedereen doet wel aan eens aan vrijetijdsbesteding, zelfs die beste predikant wel. Daar mag ook ruimte voor zijn. We kunnen niet 24/7 evangeliseren, bidden en Bijbellezen en dat hoeft ook niet. Er mag tijd zijn voor ontspanning. Een oude kerk van binnen bekijken, een mooie wandeling maken, een gezellige avond met vrienden hebben. Leuk, maar uiteindelijk net zo nutteloos. En voetbal staat bij mij nog steeds in dat zelfde rijtje.
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
Volgens mij zijn niet nuttige dingen ook geoorloofd. Maar dat terzijde. Iedereen doet wel aan eens aan vrijetijdsbesteding, zelfs die beste predikant wel. Daar mag ook ruimte voor zijn. We kunnen niet 24/7 evangeliseren, bidden en Bijbellezen en dat hoeft ook niet. Er mag tijd zijn voor ontspanning. Een oude kerk van binnen bekijken, een mooie wandeling maken, een gezellige avond met vrienden hebben. Leuk, maar uiteindelijk net zo nutteloos. En voetbal staat bij mij nog steeds in dat zelfde rijtje.

Dan is dat ons verschil. Voetbal, de oranjehisterie,de WK koortserigheid staan bij mij niet in het rijtje van verantwoorde vrijetijdsbesteding, de redenen zullen jou nu wel duidelijk zijn (Zondagsontheiliging,geldverspilling; als je het geld wat het WK kost aan de Aids wezen van Zuid Afrika zou geven was er heel veel leed opgelost, Het opgaan in dingen die niets maar dan ook niets met Gods Koninkrijk te maken hebben enz enz.)
Shall we agree to disagree ?
huisman

Bericht door huisman »

Toch nog één posting met bijbelteksten om te laten zien dat de ware Godsdienst niet kan samengaan met wat de bijbel de wereld noemt
Romeinen 12:2

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

2 Korinthe 2:12

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,

Jacobus 1:27

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jacobus 4:4

weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn , die wordt een vijand van God gesteld .

1 Johannes 2 :15-17

15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid

Johannes 15:18 en 19

18 Indien u de wereld haat, zo weet , dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt , maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld
Komt het maar op één vraag aan hoort de WK bij de wereld ? Ik zeg ja en dan zul je mijn afkeer van de oranjegekte kunnen begrijpen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik begrijp hem ook wel, ik ben het er alleen niet mee eens. En ik denk dat we dat ook niet snel worden. Dus inderdaad, let's agree to disagree.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb er gelukkig niets van mee gekregen...............maar dit was gisteren 1 km bij mijn huis vandaan :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat is "dit"? :)
Gesloten